Gjest Sativa Skrevet 27. september 2007 #21 Skrevet 27. september 2007 Jeg merker at jeg reagerer kraftig på hvordan dette blir fokusert på her. Når en 17 årig flink jente dukker opp med sove-og beroligende medisin, så fokuseres det på hvorvidt det er ulovlig eller ei? Hva med å fokusere på at denne jenta faktisk er i en situasjon hvor hun føler at hun trenger medisin for å slappe av og sove? Hva med å hjelpe jenta, og finne årsak til problemet istedet? Det hjelper vel ikke at hun er flink og populær hvis hun har det jævlig med seg selv? Akkurat sånn var det med meg når jeg var i den alderen også. Jeg hadde store søvnproblemer og masse angst hele tiden, men ingen av foreldrene mine tok meg på alvor. For eksempel turte jeg ikke sove alene på natten, og min mors løsning på det var å true med å gi rommet mitt til broren min, siden jeg allikevel ikke ville sove der. Så da lå jeg der stiv av skrekk, våken og alene natt etter natt. Lå over skolepulten og sov hver dag. For å prøve å hjelpe på dette så stjal jeg paralgin forte av mamma, og svelget gjerne en neve i slengen som et forsøk på å slippe unna angsten og søvnløsheten. Hun merket selvfølgelig dette også, men gjorde ingenting. I dag bruker jeg sobril og imovane daglig, i tillegg til antidepressiva og flere andre medisiner mot psykiske ting. Dette kunne kanskje vært unngått dersom jeg hadde fått hjelp litt tidligere, og unngått at angsten og tankekjøret hadde satt spor som aldri blir borte igjen. Foreldre, våkn opp!
Gjest Anonym nå Skrevet 28. september 2007 #22 Skrevet 28. september 2007 Jeg merker at jeg reagerer kraftig på hvordan dette blir fokusert på her. Når en 17 årig flink jente dukker opp med sove-og beroligende medisin, så fokuseres det på hvorvidt det er ulovlig eller ei? Hva med å fokusere på at denne jenta faktisk er i en situasjon hvor hun føler at hun trenger medisin for å slappe av og sove? Hva med å hjelpe jenta, og finne årsak til problemet istedet? Det hjelper vel ikke at hun er flink og populær hvis hun har det jævlig med seg selv? Akkurat sånn var det med meg når jeg var i den alderen også. Jeg hadde store søvnproblemer og masse angst hele tiden, men ingen av foreldrene mine tok meg på alvor. For eksempel turte jeg ikke sove alene på natten, og min mors løsning på det var å true med å gi rommet mitt til broren min, siden jeg allikevel ikke ville sove der. Så da lå jeg der stiv av skrekk, våken og alene natt etter natt. Lå over skolepulten og sov hver dag. For å prøve å hjelpe på dette så stjal jeg paralgin forte av mamma, og svelget gjerne en neve i slengen som et forsøk på å slippe unna angsten og søvnløsheten. Hun merket selvfølgelig dette også, men gjorde ingenting. I dag bruker jeg sobril og imovane daglig, i tillegg til antidepressiva og flere andre medisiner mot psykiske ting. Dette kunne kanskje vært unngått dersom jeg hadde fått hjelp litt tidligere, og unngått at angsten og tankekjøret hadde satt spor som aldri blir borte igjen. Foreldre, våkn opp! Hvis du bruker sobril daglig er du avhengig.. Hva med å ta tak i deg selv og dine egne problemer, piller løser ingenting! Og du må antagelig avruses.. Blir for dumt å skylde på foreldrene dine for situasjonen du er i nå. Kun du kan ta tak i din egen situasjon. Beklager at jeg er litt kvass Antidepressiva stiller seg anderledes og går ikke an å ruse seg på. Det er sånn at MANGE unge er hekta på piller, og at det blir blandet med alkohol og annet dop. Jeg var 17 år selv da jeg begynte å lukte på forskjellige rusmidler, det er en vanskelig alder, og det er veldig lett å utforske forskjellige ting. Og man har overhodet ikke peiling på hva man holder på med. For meg hadde varsellampen blinket veldig sterkt, hadde jeg funnet så sterke piller hos min 17 årige datter. Jeg er så heldig at jeg har foreldre som bryr seg, og de kjørte meg kjempehardt. Urinprøver og full overvåking gjorde at jeg i en alder av 20 år gav opp narko-karrieren. Ikke kult når foreldrene dukker opp på houspartyet jeg er på eller at faren min forfølger meg, kontakter politiet, pusheren min osv. Mitt tips til deg mor: -Ikke godta unnskyldninger og løgn. -Følg opp alt hun gjør. -Ikke skrik og gråt. -Vis at det er du som bestemmer, og at dette godtar du ikke. -Finn all informasjon du kan om rusmisbruk, vis at du bryr deg. -Ikke gi opp. -Ikke la datteren din ødelegge sitt eget liv. Og igjen: Sobril og Imovane er sterke piller, og EKSTREMT vanedannende, mange leger bagatelliserer dette. Og de har mange negative bivirkninger. Ingen under 80 år bør bruke disse!
Gjest vimselot Skrevet 28. september 2007 #23 Skrevet 28. september 2007 Ingen under 80 år bør bruke sobril eller imovane? Nei, for da er de gjerne på gamlehjemmet og det er enklere å dope de ned, slik at man slipper å aktivisere disse gamle skapningene? Den klipsposen kjenner jeg til, har brukt dop tidligere, men ville ikke vært for mistenksom. Vet ikke om det er smart av legen å gi en 17-åring imovane, men det må legen avgjøre og det skal jo brukes kun over kort tid, og ikke daglig. Tror det anbefales å ta en pille ca. hver tredje kveld. Alle klarer seg med litt dårlig søvn og jeg vet ikke om jeg vil anbefale imovane. Jeg svimer av, og drømmer ikke, våkner trett etter få timer igjen. "Som å bite seg selv i halen"... Har hørt at stilnoct fungerer, har også prøvd stilnoct par ganger, men dette er svært sterke saker, jeg klarte nesten ikke gå, visste ikke at det skulle tas først etter at jeg hadde lagt meg, men måtte på toalettet og sjanglet og var helt svimmel. Allergitabletter kan hjelpe, og det er ikke vanedannende. Noen kan få hallusinasjoner av f.eks. vallergan, men en vanlig allergitablett som du får kjøpt uten resept (kan få det på blå resept og er langt billigere), har mindre bivirkninger. Johannesurt kan hjelpe og en rekke andre urter. Atarax kan fungere, men har hørt at den snart havner på b-lista (det vurderes, er ikke sikker på om atarax er på b-lista nå) og at man kan bli avhengig av atarax. Jeg ville tatt problemet med søvnløshet alvorlig, men jeg er svært skeptisk til piller generelt. Nå har jeg bare skrevet hva mine egne erfaringer med forskjellige medisiner er. En venninne av meg som har en tenåring som fikk søvnproblemer, fikk med seg barnet til legen. Legen skrev ut sovetabletter (imovane trur jeg), men sønnen tok bare en tablett, og søvnproblemene gikk over av "seg selv". Trur det er viktig å prate om dette, og ta det alvorlig. Er også viktig å holde kontakt med foreldrene til barnets vennekrets, hvis det er mistanke om misbruk av dop.
Gjest Gjest_Sol_* Skrevet 28. september 2007 #24 Skrevet 28. september 2007 Hadde dette vært mitt barn, hadde jeg for sikkerhets skyld tatt urinprøve av henne hos legen. (for å utelukke annet misbruk) Sobril brukes og for å roe ned nerver, eller komme seg ned igjen etter feks bruk av amfetamin el. extacy. At hun snakker om alt til deg, betyr ikke at hun ikke har noen hemmligheter eller to. Jeg har selv vært i liknende situasjon hvor jeg var barnet. Min mor og jeg var tett knyttet, men det betyr og igjen at barnet føler er større ansvar for å ikke såre deg. Uansett. Hun har tydeligvis en lav terskel iforhold til å innta piller og motta dem på ulovlig vis. Det er jo skremmende, og jeg ville som sagt fulgt henne nøøøøye!
Gjest vimselot Skrevet 28. september 2007 #25 Skrevet 28. september 2007 Dette er vel snakk om en 17 år gammel jente? Hvordan kan hun vite at det er ulovlig å få piller av sin venninne? Selvsagt vet både hun selv og venninnen at det ikke er tillatt å stjele av sine foreldre/evt. sin gamle bestemor. Det var jeg som startet tråden. Sorry at jeg skrev som gjest, men problemstillingen er den samme. Jeg skrev at jeg er barnets mor, men jeg skriver på vegne av min venninne og hennes datter. Dvs hennes datter vet ikke at vi har snakket sammen om dette. Det virker ikke som hun ruser seg, og jeg har møtt henne jevnlig. Jeg ser lett om et menneske f.eks. har røyka hasj. Jeg ser det med en gang. Også om en har inntatt amfetamin, spist piller, jeg burde vært ansatt innenfor politiet og jobbet som narkohund, men jeg har jo selv erfaring med rus. Jeg kan også høre på stemmen, og det virker ikke som om hun driver med rus. Hun skulker ikke skolen, har ikke byttet vennekrets, driver enda aktivt innen idrett m.m. Og nei, det er ikke min datter. Jeg har bare ett barn, og han driver ikke og faker og jeg får ikke lov å røyke hjemme hos meg selv engang når han er på besøk (han er voksen nå)....da må jeg ut på verandaen... Dette med klipsposen, forbauser meg ikke. Hun har hørt når det er blitt snakket om hennes bestefar, som må ta hjertemedisiner, at han må ha en pille-eske til f.eks. spesielt nitroglyserin når han går turer, ellers taper medisinen virkningen, dvs. at man skal holde medisiner lukket i f.eks. en pille-eske. Ja, jeg vet at ungdom kan være temmelig smarte, og vi voksne kan være temmelig lettlurte, men som sagt, skal de til legen mandag. Hun røyker ikke engang, det hender hun tar en halv flaske vin med seg på fest, men hun kommer alltid hjem innnenfor avtalt tid. Sorry, at jeg skrev som gjest, men takk for alle svar. Fikk en fortvilet stemme på telefonen, og jeg sa at jeg skal undersøke nærmere, hun har ikke tilgang til internet, og kan ikke bruke en pc... Bør man fremdeles mistenke jenta? Selvsagt skal både stemor og hennes mamma holde et lite øye med henne, men det går ikke an å overvåke henne. Da lukker hun seg inne, blir sinna osv (og det ville jeg også blitt). De har pratet om dette, og hun fikk en imovane natt til i dag. Selvsagt beholdt hennes mor pillene. Hva hun sliter med egentlig, vet verken jeg eller moren, men hun har vært sammen med en kjekk type, som gjorde det slutt i august. Men nå skal hun til legen mandag, og hennes mor skal bli med.
Gjest Sativa Skrevet 28. september 2007 #26 Skrevet 28. september 2007 Hvis du bruker sobril daglig er du avhengig.. Hva med å ta tak i deg selv og dine egne problemer, piller løser ingenting! Og du må antagelig avruses.. Blir for dumt å skylde på foreldrene dine for situasjonen du er i nå. Kun du kan ta tak i din egen situasjon. Beklager at jeg er litt kvass Antidepressiva stiller seg anderledes og går ikke an å ruse seg på. Det er sånn at MANGE unge er hekta på piller, og at det blir blandet med alkohol og annet dop. Jeg var 17 år selv da jeg begynte å lukte på forskjellige rusmidler, det er en vanskelig alder, og det er veldig lett å utforske forskjellige ting. Og man har overhodet ikke peiling på hva man holder på med. For meg hadde varsellampen blinket veldig sterkt, hadde jeg funnet så sterke piller hos min 17 årige datter. Jeg er så heldig at jeg har foreldre som bryr seg, og de kjørte meg kjempehardt. Urinprøver og full overvåking gjorde at jeg i en alder av 20 år gav opp narko-karrieren. Ikke kult når foreldrene dukker opp på houspartyet jeg er på eller at faren min forfølger meg, kontakter politiet, pusheren min osv. Mitt tips til deg mor: -Ikke godta unnskyldninger og løgn. -Følg opp alt hun gjør. -Ikke skrik og gråt. -Vis at det er du som bestemmer, og at dette godtar du ikke. -Finn all informasjon du kan om rusmisbruk, vis at du bryr deg. -Ikke gi opp. -Ikke la datteren din ødelegge sitt eget liv. Og igjen: Sobril og Imovane er sterke piller, og EKSTREMT vanedannende, mange leger bagatelliserer dette. Og de har mange negative bivirkninger. Ingen under 80 år bør bruke disse! Selvflgelig er jeg avhengig, ingen trenger å fortelle meg det. Men jeg er ikke rusmisbruker av den grunn. Jeg går ikke rundt og er dopa for eksempel. Sobril finnes på markedet av en grunn, og jeg er dessverre innehaver av en slik grunn. Greit nok at du har vært narkis, men betyr ikke at alle som har omgang med omtalte medisiner nødvendigvis er, eller er i ferd med å bli det. Noen kan faktisk ha en psykisk lidelse også, og dermed være i behov for medisiner. Den historien du legger fram for oss her, kan jeg ikke se noen likhetstrekk med TS sitt problem. Du forteller en historie som faktisk er motsatt av historien til den 17 år gamle jenta. Hvordan kan du mene at jenta er i ferd med å ødele gge sitt eget liv? Og tror du at den eneste grunnen til å ta medisin er for å ruse seg? Ut fra hvordan du forteller så vil jeg jo si at du var temmelig langt ute å kjøre. Og slik har jeg aldri vært, så derfor vil jeg ha meg frabedt at du skal fortelle meg hva som gjør meg i behov av avrusning. Som sagt, alle er ikke som deg. Jeg har alltid vært i et miljø hvor dop har vært tilstede, men jeg har hatt vett og styrke nok til aldri å røre annet enn hasj. Det har derimot ikke du.
Drua Skrevet 29. september 2007 #27 Skrevet 29. september 2007 Hvis du bruker sobril daglig er du avhengig.. Hva med å ta tak i deg selv og dine egne problemer, piller løser ingenting! Og du må antagelig avruses.. Blir for dumt å skylde på foreldrene dine for situasjonen du er i nå. Kun du kan ta tak i din egen situasjon. Beklager at jeg er litt kvass Ja, selvfølgelig blir man avhengig. Men, har man behov for å bruke slike medikamenter fordi man f.eks har en diagnose er man ikke narkoman av den grunn! Kroppen blir vant til å få f.eks Sobril, og protesterer når den ikke får det. Derfor må man trappe ned hvis man skal slutte. (Klarer man ikke å trappe ned etter legens plan, og begynner å skaffe seg medisiner på egen hånd, ja da kan man snakke om misbruk). Uansett. Jeg reagerer veldig på at du indirekte kaller Sativa for en rusmisbruker. Husk nå på at det er forskjell på bruk og misbruk! Hvorfor hun eller andre bruker slike medikamenter har du eller jeg ingen verdens ting med. Les nå hva du skriver! "ta tak i deg selv og dine egne problemer"?? Hva pokker vet du? Kanskje du skal begynne med deg selv først? "Piller løser ingenting" - jo, riktige medisiner kan gjøre at de som trenger det får et bedre liv. Min tante fikk for eksempel store nerveproblemer da hun fikk en kreftdiagnose, og sto etterhvert på ganske store doser Sobril, Imovane etc. Men hun trengte det! Hun fikk det mye bedre med medisiner enn hun hadde det uten, og hun var ikke ruspreget eller noe som helst, nettopp fordi dette ikke var misbruk men nødvendig bruk.
Gjest Sativa Skrevet 29. september 2007 #28 Skrevet 29. september 2007 Ja, selvfølgelig blir man avhengig. Men, har man behov for å bruke slike medikamenter fordi man f.eks har en diagnose er man ikke narkoman av den grunn! Kroppen blir vant til å få f.eks Sobril, og protesterer når den ikke får det. Derfor må man trappe ned hvis man skal slutte. (Klarer man ikke å trappe ned etter legens plan, og begynner å skaffe seg medisiner på egen hånd, ja da kan man snakke om misbruk). Uansett. Jeg reagerer veldig på at du indirekte kaller Sativa for en rusmisbruker. Husk nå på at det er forskjell på bruk og misbruk! Hvorfor hun eller andre bruker slike medikamenter har du eller jeg ingen verdens ting med. Les nå hva du skriver! "ta tak i deg selv og dine egne problemer"?? Hva pokker vet du? Kanskje du skal begynne med deg selv først? "Piller løser ingenting" - jo, riktige medisiner kan gjøre at de som trenger det får et bedre liv. Min tante fikk for eksempel store nerveproblemer da hun fikk en kreftdiagnose, og sto etterhvert på ganske store doser Sobril, Imovane etc. Men hun trengte det! Hun fikk det mye bedre med medisiner enn hun hadde det uten, og hun var ikke ruspreget eller noe som helst, nettopp fordi dette ikke var misbruk men nødvendig bruk. :love: Nydelig lesning. Akkurat det jeg mente.
Leo Skrevet 29. september 2007 #29 Skrevet 29. september 2007 Hvis du bruker sobril daglig er du avhengig.. Hva med å ta tak i deg selv og dine egne problemer, piller løser ingenting! Og du må antagelig avruses.. Blir for dumt å skylde på foreldrene dine for situasjonen du er i nå. Kun du kan ta tak i din egen situasjon. Beklager at jeg er litt kvass Antidepressiva stiller seg anderledes og går ikke an å ruse seg på. Jo, brukt riktig kan piller bidra til å løse en hel del! Søvn er f.eks. uhyre viktig og sover man ikke blir man fysisk og mentalt utslitt og evner ikke å ta tak i og løse sine egne problemer. Jeg var 17 år selv da jeg begynte å lukte på forskjellige rusmidler, det er en vanskelig alder, og det er veldig lett å utforske forskjellige ting. Og man har overhodet ikke peiling på hva man holder på med. For meg hadde varsellampen blinket veldig sterkt, hadde jeg funnet så sterke piller hos min 17 årige datter.. En god del rusmisbruk starter som "selvmedisinering" mot diverse problemer som kanskje særlig helt unge mennesker ikke riktig vet hvordan de skal løse. I situasjoner hvor voksne gjerne oppsøker lege, tyr tenåringen til "alternative metoder". Derfor skriver jeg også i mitt første svar til trådstarter at jenta bør få hjelp til det hun sliter med og at moren bør bistå henne slik at hun får det. Og igjen: Sobril og Imovane er sterke piller, og EKSTREMT vanedannende, mange leger bagatelliserer dette. Og de har mange negative bivirkninger. Ingen under 80 år bør bruke disse!Sobril har jeg ingen personlig erfaring med, men jeg har brukt Imovane i nesten tre måneder. Ved riktig bruk gir de ingen rus og bivirkningene er minimale. Ikke ble jeg avhengig heller selv om det føltes som å komme til en ny verden da jeg oppdaget at jeg fikk sove og våknet uthvilt. Da søvnmønsteret mitt stabiliserte seg, falt rett og slett behovet bort og den siste pakken jeg fikk, ligger urørt. Brukt riktig og under tilsyn av lege og foreldre ser jeg ingen grunn til at en 17-åring ikke kan ha nytte av å bruke Imovane hvis hun sliter med alvorlige søvnproblemer. Det er m.a.o. viktig å skille mellom bruk og misbruk. Tar man medisin for å lindre et reellt problem, som f.eks. Paralgin Forte for å lindre smerte etter operasjoner, er det bruk. Fortsetter man å ta Paralgin Forte fordi man setter pris på den sløvende virkningen, er det misbruk.
Gjest Anonym nå Skrevet 30. september 2007 #30 Skrevet 30. september 2007 Selvflgelig er jeg avhengig, ingen trenger å fortelle meg det. Men jeg er ikke rusmisbruker av den grunn. Jeg går ikke rundt og er dopa for eksempel. Sobril finnes på markedet av en grunn, og jeg er dessverre innehaver av en slik grunn. Sobril bør være en midlertidig løsning, ikke noe man går på dag etter dag. Tror du virkelig at den lille pillen tar bort problemene dine? Heller tvert i mot, du skyver det hele foran deg. Sobril og valium er omtrent det samme, sobril har litt kortere halveringtid og noen av virkestoffene er tatt bort. Uansett like vanedannende. Vent til du skal slutte med de, så får du se hvor vanskelig det blir... Min beste venninne er totalt avhengig av sobril, traumatisk opplevelse i barndom og dødsfall i nåtid, har gjort at hun dag etter dag putter i seg sobril og Imovane. Hun blir superstressa hvis hun ikke har. Samtidig er problemene like store som de alltid har vært. Hun har tre små barn og er en god mor, men hun trenger å ta tak i problemene sine, ikke døyve dem med piller. "Every mothers little helper" Å ta en sobril hvis du har behov for det, og å bruke det hver dag er to vidt forskjelllige ting. Ut fra hvordan du forteller så vil jeg jo si at du var temmelig langt ute å kjøre. Og slik har jeg aldri vært, så derfor vil jeg ha meg frabedt at du skal fortelle meg hva som gjør meg i behov av avrusning. Som sagt, alle er ikke som deg. Jeg har alltid vært i et miljø hvor dop har vært tilstede, men jeg har hatt vett og styrke nok til aldri å røre annet enn hasj. Det har derimot ikke du. Nei, men jeg hadde styrke nok til å komme meg ut av det. Og det krever mye mer styrke enn å ikke begynne med det. Jeg tok faktisk tak i problemene mine. Dessuten er jeg mange erfaringer rikere (og faktisk erfaringer jeg ikke ville vært foruten), og har et godt grunnlag til å si at varsellampen burde blinke hvis man finner piller hos 17 åring. Og det er ikke bare "problembarna" som begynner å ruse seg. Jeg sliter også med søvnproblemer, og det er jævelig slitsomt, spesielt da jobben min krever at jeg er våken og opplagt, og ikke gjør feil (er sykepleier). Jeg har fortalt sjefen min om søvnproblemene. Jeg får litt søvn, og det får holde.. Imovane bør brukes helt i nødsfall, kun en natt for å hente seg inn. Man trenger ikke sove godt natt etter natt, de færreste gjør det.
Leo Skrevet 30. september 2007 #31 Skrevet 30. september 2007 Sobril bør være en midlertidig løsning, ikke noe man går på dag etter dag. Tror du virkelig at den lille pillen tar bort problemene dine? Heller tvert i mot, du skyver det hele foran deg. Sobril og valium er omtrent det samme, sobril har litt kortere halveringtid og noen av virkestoffene er tatt bort. Uansett like vanedannende. Vent til du skal slutte med de, så får du se hvor vanskelig det blir... Jeg synes det er rimelig drøyt å sitte her og fortelle Satvia at hun er en pillemisbruker som må avruses og at hun ikke evner å ta tak i sine egne problemer. Du vet ikke hva Sativa sliter med og du vet heller ikke hvor lenge hun har tatt Sobril og Imovane og i hvilke doser. Kanskje er disse tablettene akkurat det som skal til for at hun skal makte å ta tak i sine egne problemer og for alt vi vet kan det hende hun jobber med dem 24/7. Nei, men jeg hadde styrke nok til å komme meg ut av det. Og det krever mye mer styrke enn å ikke begynne med det. Jeg tok faktisk tak i problemene mine.Nå er det faktisk en viss forskjell på å være narkoman og å ta tabletter utskrevet av lege i foreskrevne doser! Jeg får litt søvn, og det får holde.. Imovane bør brukes helt i nødsfall, kun en natt for å hente seg inn. Man trenger ikke sove godt natt etter natt, de færreste gjør det.Hvordan kan du vite hva andre trenger? Har man sovet minimalt i årevis trenger man langt mer enn en natt for å hente seg inn igjen. Noen mennesker sliter også med kroniske søvnproblemer hvor årsaken ikke er mulig å fastslå. Andre trenger tid for å etablere og stabilisere et normalt søvnmønster. Det er helt greit å advare mot pillemisbruk, men å fastslå at alle som bruker disse medisinene er misbrukere, er i beste fall drøyt!
Gjest Sativa Skrevet 30. september 2007 #32 Skrevet 30. september 2007 Til deg anonyme feiging, som kaller meg misbruker: SLUTT MED DET! Jeg er en helt vanlig mamma som jobber og er flink, og som holder en psykisk sykdom i sjakk med medisiner. Du som påstår at du er sykepleier burde vel vite at det er sånn det fungerer? Vi tar det en gang til: DU er knarkis, jeg er ikke knarkis. For å være helt ærlig så tror jeg faktisk at jeg har llitt mer greie på mine egne medisiner enn det du har, så jeg hadde satt stor pris på om du kunne feie litt mer for egen dør istedet for å komme med syke påstander om andre som faktisk bruker medisiner slik de er foreskrevet, isteden for den metoden du valgte.
Gjest Anonym nå Skrevet 30. september 2007 #33 Skrevet 30. september 2007 Til deg anonyme feiging, som kaller meg misbruker: SLUTT MED DET! Jeg er en helt vanlig mamma som jobber og er flink, og som holder en psykisk sykdom i sjakk med medisiner. Du som påstår at du er sykepleier burde vel vite at det er sånn det fungerer? Vi tar det en gang til: DU er knarkis, jeg er ikke knarkis. For å være helt ærlig så tror jeg faktisk at jeg har llitt mer greie på mine egne medisiner enn det du har, så jeg hadde satt stor pris på om du kunne feie litt mer for egen dør istedet for å komme med syke påstander om andre som faktisk bruker medisiner slik de er foreskrevet, isteden for den metoden du valgte. Beklager Sativa! jeg har aldri ment å kalle deg misbruker.. Jeg har bare sagt at du er avhengig av dem, og det finnes andre løsninger på problemene dine enn å bruke piller. Desverre vet alt for få hva de putter i seg.. (Og jeg prater heller ikke om deg nå Sativa), de tror at så lenge legen skriver de ut så er det ok..
Gjest Prozac Nation Skrevet 30. september 2007 #34 Skrevet 30. september 2007 Det skremmer meg at så mange synes sobril og imovaner er ok?!
Gjest Sativa Skrevet 30. september 2007 #35 Skrevet 30. september 2007 Beklager Sativa! jeg har aldri ment å kalle deg misbruker.. Jeg har bare sagt at du er avhengig av dem, og det finnes andre løsninger på problemene dine enn å bruke piller. Desverre vet alt for få hva de putter i seg.. (Og jeg prater heller ikke om deg nå Sativa), de tror at så lenge legen skriver de ut så er det ok.. Ok, jeg skal ikke bruke mer energi på dette nå, men som sagt: Du vet ikke hva jeg sliter med, og dermed ikke noe om hva slags behandling jeg trenger heller. Det er ikke akkurat sånn at jeg kun har prøvd piller, jeg har selvfølgelig, sammen med psykiater, prøvd en lang rekke med behandlingsmetoder som ikke har hatt noen effekt. Dersom jeg skal kutte ut medisiner må jeg slutte å jobbe, ha et sosialt liv, gå i butikken, og alt annet som andre tar som en selvfølge. Takket være medisiner kan jeg endelig leve et normalt liv, og familien min kan slippe å bekymre seg for om hvorvidt jeg trenger å legges inn, er suicidal, psykotisk osv. For min del er et snev av avhengighet et veldig liten pris å betale for et godt liv. Det jeg prøvde å si innledningsvis i tråden, er at pillene moren fant først og fremst bør ses på som et tegn på at jenta sliter med ting som moren kanskje ikke er klar over. Det var da psykiske ting jeg siktet til, ikke at hun nødvendigvis ruser seg hinsides.
Lillefy Skrevet 4. oktober 2007 #36 Skrevet 4. oktober 2007 Sobril er beroligende, angst dempende og er helt rund med en SB på ene siden. Imovane er avlang og er innsovningsmedisin.
Gjest sr eller sb,sr er 25 mg og sb er Skrevet 21. juni 2009 #37 Skrevet 21. juni 2009 Sobril er beroligende, angst dempende og er helt rund med en SB på ene siden. Imovane er avlang og er innsovningsmedisin. eller sr som er 25 mg,fungerer også på søvn.imovanen er avlang med en delestrek.kan på mange gi drittsmak i munnen dagen etter.
Gjest Gjest_kenny_* Skrevet 21. juni 2009 #38 Skrevet 21. juni 2009 Jeg synes det er rimelig drøyt å sitte her og fortelle Satvia at hun er en pillemisbruker som må avruses og at hun ikke evner å ta tak i sine egne problemer. Du vet ikke hva Sativa sliter med og du vet heller ikke hvor lenge hun har tatt Sobril og Imovane og i hvilke doser. Kanskje er disse tablettene akkurat det som skal til for at hun skal makte å ta tak i sine egne problemer og for alt vi vet kan det hende hun jobber med dem 24/7. Nå er det faktisk en viss forskjell på å være narkoman og å ta tabletter utskrevet av lege i foreskrevne doser! Hvordan kan du vite hva andre trenger? Har man sovet minimalt i årevis trenger man langt mer enn en natt for å hente seg inn igjen. Noen mennesker sliter også med kroniske søvnproblemer hvor årsaken ikke er mulig å fastslå. Andre trenger tid for å etablere og stabilisere et normalt søvnmønster. Det er helt greit å advare mot pillemisbruk, men å fastslå at alle som bruker disse medisinene er misbrukere, er i beste fall drøyt! har selv missbrukt piller i 13 år! valium er mye værre å slutte med og halveringstiden er lenger på sobrilen.nå i dag bruker jeg sobril kun i kriser og har sluttet med imovane for å sove! dette er psykisk hele greia! lykke til alle som sliter der ute
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #39 Skrevet 21. juni 2009 har selv missbrukt piller i 13 år! valium er mye værre å slutte med og halveringstiden er lenger på sobrilen.nå i dag bruker jeg sobril kun i kriser og har sluttet med imovane for å sove! dette er psykisk hele greia! lykke til alle som sliter der ute det finnes annet enn a og b preparater!!
Gjest Glør Skrevet 21. juni 2009 #40 Skrevet 21. juni 2009 (endret) Jeg reagerer også veldig på den lille klipsposen! Selv har jeg Imovane liggende fremskaffet på høyst lovlig vis og det er ikke utenkelig at jeg ville ha gitt bort et par til noen i min nære krets som slet med søvnproblemer i forbindelse med f.eks. samlivsbrudd eller dødsfall, men da ville jeg ha klippet dem av blisterpakningen og tanken på å ta dem ut og legge dem i en slik liten pose ville neppe slått meg. Ikke at det nødvendigvis gjelder i dette tilfellet, men får man skrevet ut større mengder med slike piller får man dem løse i ett glass, og da ville det være naturlig å bruke feks en klipspose, som jo er vanlig innefor de fleste industrier. Det jeg ville gjort dersom det var min datter var vel å demontere posen og sjekke etter støv fra eventuelle andre ting. De fleste som bruker dop bruker de samme klipsposene flere ganger, og de fleste rusmidler vil etterlatt seg noe spor. Og igjen: Sobril og Imovane er sterke piller, og EKSTREMT vanedannende, mange leger bagatelliserer dette. Og de har mange negative bivirkninger. Ingen under 80 år bør bruke disse! Hva er det som skjer den dagen man fyller 80, som gjør at du mener at det plutselig er greit? Eller er det mere det at man er gammel og skal dø snart uansett? Ved korrekt bruk kan beroligende være med å hjelpe en med problemer. De løser ingenting, men noen ganger er man i situasjoner hvor det er det beste alternativet. Er man i en krise er det bedre å kunne døyve smerten til det går bedre, enn å aldri kunne hente seg inn. Endret 21. juni 2009 av Glør
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå