Gjest Frustrert tenåringsmor Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Jeg har en datter som er 17 år. I går kveld hadde vi en diskusjon, fordi jeg hadde tømt lommene på jakka hennes før jeg skulle vaske jakken, og der var det en gjennomsiktig clips-pose med 4 stk. piller. Jeg tok dette opp med henne og spurte hva dette var. Hun sa at det var to sobril og to imovane. Det var to hvite avlange piller, og to runde. Jeg spurte hvor hun hadde fått dette fra og hvorfor? Av en venninne for du vet jo at jeg sliter med å sove av og til. Ja, jeg vet det, men er du sikker på at dette er sobril og imovane. Hun var sikker. Venninnen hennes hadde tatt av pillene til sin stemor. Jeg spurte hva er sobril og hva er imovane av dette da? Da smelte hun igjen døra og gikk inn på rommet, etter et kort svar. Hun var sint. I dag før hun gikk på skolen, pratet vi ikke mer om det, bare om vanlige ting, men jeg har ikke for vane å begynne dagen med en heftig diskusjon. Men er imovane avlang og hvit og sobril rund og hvit eller snakker hun sant? Jeg vil gjerne vite dette, fordi jeg må snakke med henne senere i dag. Sliter hun så mye med å få sove, er det bedre at hun går til legen og får noe som vi vet hva er for noe og kanskje en henvisning til psykolog. Hun er skoleflink, men svært sta og selvstendig. Men hun skal ikke bare ta i mot piller fra venner og jeg må ta en alvorlig prat med henne i ettermiddag. Derfor vil jeg helst vite hvordan disse pillene ser ut, for jeg vil jo gjerne tro henne. Jeg tenkte ecstasy nesten med en gang, men det sa jeg ikke til henne. Men hvordan ser imovane ut og hvordan ser en sobril ut?
Gjest Blondie65 Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Beskrivelse av Imovane og bilde. Beskrivelse av sobril og bilde. Ecstasy kjennetegnes av en - men kommer nok i mange varianter. Håper dette var til litt hjelp. Jeg er forøvrig enig med deg i at dersom man trenger medisin så går man til legen og får resept. Å ta andres medisin er feil av flere grunner: 1) man vet ikke hvordan man selv reagerer på det, 2) man kan ALDRI være 100 % sikker på at det er den medisinen det blir sagt at det er, og 3) den som har denne medisinen har sikkert bruk for den selv og det er jo sjåfelt å stjele dennes medisin?
ehv61 Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Dette var ikke bra.Håper dere får ordnet opp i dette. Imovane er hvit avlang.En innsovningtablett.Sobril er liten og hvit rund.Den virker beroligende,men kan ha den "bivirkningen at man blir trøtt.
mamut75 Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Både Sobril og Imorvane er vanedannende og en lege med vettet i behold skriver ikke ut disse medikamentene for søvnproblemer til unge mennesker .
mysan Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Både Sobril og Imorvane er vanedannende og en lege med vettet i behold skriver ikke ut disse medikamentene for søvnproblemer til unge mennesker . Det kan han godt gjøre for en kortere periode. Ellers er det faktisk ikke lov å gi bort reseptbelagte medisiner til andre, og blir du tatt med reseptbelagte medisiner på deg som du ikke kan bevise er skrevet ut til deg, kan du få problemer. Det jeg reagerte mest på at du nevnte, trådstarter, var den lille klipsposen. Disse posene er veldig mye brukt som emballasje for piller av ymse slag, og er vel ikke noe hvem som helst går til anskaffelse av....?? Mulig jeg maler en viss mann på veggen, men...
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 Ellers er det faktisk ikke lov å gi bort reseptbelagte medisiner til andre, og blir du tatt med reseptbelagte medisiner på deg som du ikke kan bevise er skrevet ut til deg, kan du få problemer. Sikker på at dette ikke kun gjelder a (muligens også b, jeg er usikker på inndelingene) preparater? Jeg har vansker med å se for meg at når samboeren min har hentet antibiotika og lignende for meg på apoteket, eller tatt med andre medisiner når jeg har glemt de at det skal det være ulovlig. Ikke at jeg tror det er noen reell fare for at det skjer, men merkeligere ting har skjedd her i verden.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. september 2007 #7 Skrevet 26. september 2007 Sikker på at dette ikke kun gjelder a (muligens også b, jeg er usikker på inndelingene) preparater? Jeg har vansker med å se for meg at når samboeren min har hentet antibiotika og lignende for meg på apoteket, eller tatt med andre medisiner når jeg har glemt de at det skal det være ulovlig. Ikke at jeg tror det er noen reell fare for at det skjer, men merkeligere ting har skjedd her i verden. Resepten er ment FOR DEG. Dvs. at det er DU som skal bruke de - det er ikke meningen at du skal dele ut til hele familien og halve nabolaget. Om din samboer har lov å hente dette med eller uten fullmakt er en helt annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 Resepten er ment FOR DEG. Dvs. at det er DU som skal bruke de - det er ikke meningen at du skal dele ut til hele familien og halve nabolaget. Om din samboer har lov å hente dette med eller uten fullmakt er en helt annen sak. Jeg har ikke delt de ut til andre for bruk, å være “medskyldig” i over eller feilbruk av antibiotika er ikke noe jeg vil være med på. Det som har vært tilfellet et par ganger har vært at jeg enten har vært for syk til å hente den, og tanken på fullmakt ikke har streifet meg, eller at jeg har blitt syk borte fra hjemmet. Han har da måttet ta medisinen med. Alternativet er å forsøke å finne en annen lege og håpe på å bli trodd (ikke lett alltid), vente på postgangen eller at jeg må reise med store smerter og stor fare for forverring. Klart jeg bør ta den med hvor enn jeg drar, men når jeg sjelden blir syk så har det hendt at jeg har glemt den.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 Her lyser varsellampen! Beroligende i en klipspose. Ta det fra en som har ruset seg i mange år, ikke bra! Ikke for å skremme deg, men skulle det være begynnelsen på noe hos datteren din, så ikke sett på deg skyggelapper å se bort.
mysan Skrevet 26. september 2007 #10 Skrevet 26. september 2007 Jeg har ikke delt de ut til andre for bruk, å være “medskyldig” i over eller feilbruk av antibiotika er ikke noe jeg vil være med på. Det som har vært tilfellet et par ganger har vært at jeg enten har vært for syk til å hente den, og tanken på fullmakt ikke har streifet meg, eller at jeg har blitt syk borte fra hjemmet. Han har da måttet ta medisinen med. Alternativet er å forsøke å finne en annen lege og håpe på å bli trodd (ikke lett alltid), vente på postgangen eller at jeg må reise med store smerter og stor fare for forverring. Klart jeg bør ta den med hvor enn jeg drar, men når jeg sjelden blir syk så har det hendt at jeg har glemt den. Har han hentet for deg, har han antakelig også med seg resepten din. Ellers pleier ikke politiet stoppe og ransake folk i hytt og vær uten grunn da, men du skjønner helt sikkert hva vi mener.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #11 Skrevet 26. september 2007 Har han hentet for deg, har han antakelig også med seg resepten din. Ellers pleier ikke politiet stoppe og ransake folk i hytt og vær uten grunn da, men du skjønner helt sikkert hva vi mener. Ikke på hjemveien om det er enkeltresept, ender ofte de kaster den på apoteket. Jeg har heller ikke reseptene på min egen antibiotika lengre, pga at det er en kur jeg fikk for et år siden “sånn i tilfelle” (blir svært raskt syk med meget konkrete symptomer og er samme medisinen jeg får hver gang) og den lappen er for lengst forsvunnet. Selvsagt vet jeg at det ikke er et vanlig problem at alle og enhver ble stoppet og ransaket, og det var derfor jeg skrev at det ikke var en reell fare. Så det jeg lurte på var ikke om jeg behøver bekymre meg for om han trenger advokat med det første, men om oppbevaring av reseptpliktige medisiner på vegne av andre er ulovlig. Men diskusjonen sporer vel snart av uten at det nødvendigvis blir noe konkret svar, så jeg får ta nysgjerrigheten min med ut av tråden og inn i lovdata når jeg får bedre tid
Leo Skrevet 26. september 2007 #12 Skrevet 26. september 2007 Jeg reagerer også veldig på den lille klipsposen! Selv har jeg Imovane liggende fremskaffet på høyst lovlig vis og det er ikke utenkelig at jeg ville ha gitt bort et par til noen i min nære krets som slet med søvnproblemer i forbindelse med f.eks. samlivsbrudd eller dødsfall, men da ville jeg ha klippet dem av blisterpakningen og tanken på å ta dem ut og legge dem i en slik liten pose ville neppe slått meg. Både Sobril og Imovane er for øvrig visstnok populære som rusmiddel i enkelte miljøer. (Ikke for at jeg forstår vitsen da... To Imovane ville sannsynligvis ha slått meg fullstendig ut for 12 timer eller mer og jeg forstår ikke helt poenget, men det er meg da...). For øvrig er jeg selvfølgelig fullstendig enig i at hun bør oppsøke lege, og at trådstarter som mor bør hjelpe henne så langt det er mulig, hvis hun sliter med søvnproblemer. Det er, som mysan sier, ikke utenkelig at legen vil skrive ut f.eks. Imovane, men da vil det være for en begrenset periode og hun bør samtidig få hjelp til å endre søvnmønsteret sitt.
Leo Skrevet 26. september 2007 #13 Skrevet 26. september 2007 Ikke på hjemveien om det er enkeltresept, ender ofte de kaster den på apoteket. Jeg har heller ikke reseptene på min egen antibiotika lengre, pga at det er en kur jeg fikk for et år siden “sånn i tilfelle” (blir svært raskt syk med meget konkrete symptomer og er samme medisinen jeg får hver gang) og den lappen er for lengst forsvunnet. Selvsagt vet jeg at det ikke er et vanlig problem at alle og enhver ble stoppet og ransaket, og det var derfor jeg skrev at det ikke var en reell fare. Så det jeg lurte på var ikke om jeg behøver bekymre meg for om han trenger advokat med det første, men om oppbevaring av reseptpliktige medisiner på vegne av andre er ulovlig. Men diskusjonen sporer vel snart av uten at det nødvendigvis blir noe konkret svar, så jeg får ta nysgjerrigheten min med ut av tråden og inn i lovdata når jeg får bedre tid Dette kan du ta helt med ro og det ville først ha vært et problem hvis han ble stoppet med større mengder A- og/eller B-preparater (Imovane og Sobril tilhører sistnevnte gruppe) som han ikke kunne gjøre rede for. Antibiotika gir ingen form for rus og er heller ikke vanedannende.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #14 Skrevet 26. september 2007 Glemte visst “” på bekymre meg i forrige innlegg. Går litt fort i svingene her Tar det hele med knusende ro jeg, jeg er bare en evig nysgjerrigper på hvilke merkelige lover som finnes her i landet (og ja, jeg ville synes det var underlig om det er juridisk mulig (merk: ikke at det er sannsynlig) å ta noen for antibiotika og lignende de ikke har mulighet for å gjøre rede for)
Isobel Skrevet 26. september 2007 #15 Skrevet 26. september 2007 Sobril er rundt -og det står SB på tabletten. Imovane kan være avlang ja.
Leo Skrevet 26. september 2007 #16 Skrevet 26. september 2007 Imovane kan være avlang ja. Imovane 7,5 mg. er avlange m/delestrek slik bildet Blondie65 linket til viser. 5 mg. er derimot runde uten delestrek.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #17 Skrevet 26. september 2007 Jeg ville tatt en telefon til stemoren, funnet ut om hun bruker Imovane eller Sobril, og i så fall bedt henne sjekke om det er mye som har forsvunnet. Jeg startet med rusmidler da jeg stjal Valium fra faren min da jeg var omtrent 12. Og om pillene var i en klipspose kan de godt stamme fra en dopselger istedet for der datteren din sa de kom fra.
Gjest TS Skrevet 26. september 2007 #18 Skrevet 26. september 2007 Jeg har snakket med stemoren, og det har ikke forsvunnet mer enn cirka ti tabletter. Hun var usikker, men mer enn ti stykker var ikke blitt borte. Hun skulle holde øye med sin datter. Klipsposer har jeg selv hjemme. Jeg oppbevarer f.eks. smykker i dem. Jeg har også snakket sammen med min datter, og hun begynte å gråte ved kjøkkenbordet. Jeg kjeftet ikke, men hun mente jeg var mistenksom og en som forstod ingenting... Hun har jo rett, for hun har helt siden skolen startet igjen, klaget på søvnmangel mens jeg har ment at det ville gå over. Hun blir ikke mobbet, har mange venninner og gjør det bra på skolen, driver aktivt innen idrett og har sunne interesser. Vi ble enige om at hun må få en time hos legen. Jeg stoler så veldig på henne, og hun er den åpne typen som forteller meg om hvem hun ikke vil ha kontakt med mer, som hun gikk på ungdomsskolen sammen med, fordi de drikker for mye. Jeg burde kontaktet deres foreldre også, men jeg vet ikke hvor langt man skal gå, og jeg har ikke avhørt min datter om de også bruker stoff i tillegg til alkohol, men jeg mistenker det. I morgen bestiller jeg time hos lege til henne. Hun kommer hjem om en time og da skal jeg spørre henne om hun helst vil ha time i morgen.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. september 2007 #19 Skrevet 26. september 2007 Så flott at du har fått snakket med datteren din. Jeg forstår selvsagt at dette kan være uskyldig - men det er likefullt selvmedisinering. Og disse preparatene er alvorlige nok til at det bør være under tilsyn av lege. Synes du skal la tvilen komme datteren din tilgode og ikke tenke "rusmisbruk" av fornøyelsestypen.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2007 #20 Skrevet 27. september 2007 Jeg også reagerte på klipspose. Dette er noe pushere bruker, og ikke to uskyldige jenter på 17. Tipper venninnen ikke har tatt de fra stemoren sin. Dette hadde jeg slått hardt ned på hadde jeg vært deg. Bedre å ta det nå, enn senere...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå