Gjest imli Skrevet 15. november 2008 #41 Skrevet 15. november 2008 Jeg synes også barna får bestemme selv om de barberer seg eller ikke. Men synes som Stjernedryss at det er synd unge jenter ser på kjønnshår som ekkelt. Da jeg var 13 (det er faktisk bare 10 år siden!) var det ingen jenter som barberte underlivet. Etterhvert på ungdomsskolen begynte noen å trimme kantene eller barbere stripe. Da vi begynte å komme i puberteten, var det mer status å få hår der nede, da var man liksom blandt de mest voksne i klassen Synes som sagt det er synd at ungdommene ser på noe helt naturlig som ekkelt, og er redd flere føler seg presset til å følge strømmen. Ikke minst ift "kjæresterier" - forstår på noen at de barberer seg når de får seg kjæreste, eller må barbere seg for å få kjæreste... Trist utvikling synes nå jeg... 2
Gjest sophus* Skrevet 15. november 2008 #42 Skrevet 15. november 2008 Når synes dere det er greit at ungene barberer underlivet? Er det greit fra de får hår eller bør de vente til de er 16-17? Hører så mange sier at barbering ikke er for 12-14 og kanskje yngre, men for 16-17 åringer. Er det noen spesiell grunn? jeg synes ikke man burde fokusere på barbering med barn. Det er ikke noe de bør tenke på. Da ville jeg vært bekymret. Men det er meg. Synes at barn skal lære å elske seg som man er. Å har 12 åringer som barberer seg nedenfor? for hva da? Ser ikke noen argument som er holdbar for å la sitt barn gjøre sånt. Når de er "voknse".. når det enn er. Har man ikke noe å si allikavel. men man burde ha noen grenser.. vet ikke hva andre mener (har ikke lest alle svar). Men det er bare meg:)
Gjest Gjest_fryd_* Skrevet 21. november 2008 #43 Skrevet 21. november 2008 jeg barberte meg under armene med EN gang jeg så antydning til håvekst, fordi det var flaut. Jeg var nok en av de som kom i puberteten først, og det var dritflaut Da vi var 13 hadde plutselig alle fått mensen ( jeg hadde hatt den i to år, men fikk den offiselt samtidig som alle de andre). Når vi begynte i åttende var mensen rett og slett ikke flaut lenger Men jeg husker vi hadde en jente osm ikke barberte seg under armene, og det var et samtaleemne en eller to ganger. Altså gjorde de aller fleste det når vi var 13. Jeg husker ikke når jeg begynte med intimbarbering, men tror ikke jeg var mer enn 14 i allefall. kanskje 13 også. Likevel hadde jeg ikke sex før jeg var nesten 18, så det hadde ikke noe med det å gjøre. Var vel mer det at jeg var vant til å ikke ha hår, så jeg ville gjerne fortsette å ha det sånn
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #44 Skrevet 21. november 2008 Mannen min har en datter på 16, og hun har aldri eid en barberhøvel. Hun er en søt og populær jente, er ofte på fester hos begge kjønn, og er oppdatert innen film, mote og musikk. Jeg synes kanskje det er litt rart med tanke på hårvekst på leggene og under armene, men jeg vil mye heller at barna faller i denne grøften enn den andre- å være hysterisk redd for kroppshår og glattbarbere seg som 12-åring. Hva i alle dager skulle poenget være med det?? 2
Gjest anonym Skrevet 7. mars 2012 #45 Skrevet 7. mars 2012 jeg er selv 15 år, og har tatt bort hår siden jeg var 11. ikke fordi det var på "moten" eller fordi "alle" de andre gjorde det. men fordi jeg trivdes bedre uten noe hår nedentil. og bryr meg heller ikke om andre har giga busk, eller bare tar bikinilinjen. det er fordi de trives med det og føler seg komfertabel med det. og hvis man faktisk vil vite om barnet sitt barberer seg, kan man ikke bare spørre? med mindre man har et ræva forhold til ungene da.. mamma og jeg kan snakke om alt mulig rart, og hun vet at jeg barberer meg nedentil. jeg begynte også å barbere leggene når jeg var rundt 12, heller ikke fordi det var "kult". men jeg følte meg bedre med barberte legger, selv om en bare er 12 eller yngre må man få finne ut hva en liker og hva man føler seg komfertabel med.og det betyr ikke at noen skal se det ellerno, heller ikke noe med sex. jeg har barbert meg siden jeg var 11, og enda ikke hatt sex eller vist kroppen min. men jeg føler meg bedre med en kropp uten kjønnshår, alltid gjort det. og jeg har ikke noe imot folk som ikke fjerner hår!
O'hara Skrevet 7. mars 2012 #46 Skrevet 7. mars 2012 Jeg har alltid hatt mer hår enn folk flest, tror jeg, og nå er jo jeg vokst opp i steinalderen, men kan ikke huske at vi hverken barberte legger, under armene eller nedentil i en alder av 12-13. Selv husker jeg at jeg synes det var flaut med mye mer hår på leggene enn hva de andre hadde, og barberte vel de. Men jeg husker også at jeg faktisk gikk gjennom en sommer som 14-åring uten å barbere leggene for å akseptere meg selv slik jeg er. Mulig det er teit, men for meg har det faktisk vært bra. Kroppen min kan jeg ikke på mange måter endre på, og jeg barberer nå om jeg har lyst, ikke fordi at andre mener jeg bør. Synes kanskje man skal snakke med jentene sine (vil tro det er der "problemet" er?) og gi de en nok trygghet på seg selv til å være den de er. De har det tøft nok, og det er et, slik jeg ser det, stort press på det ytre hos de. Som foreldre kan man styre dette en del, vil jeg tro. Synes Wildy sier det bra jeg. Det går an å snakke med de, forklare de ulemper/fordeler og la de ta en avgjørelse selv. Snakke til de hjelper sjelden.. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #47 Skrevet 7. mars 2012 hvordan i allverden skal du vite om h*n gjør d eller ikke....
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #48 Skrevet 7. mars 2012 Jeg begynte barbere når jeg begynte på ungdomsskolen. Hodehåret mitt er ordentlig rødtrødt, ikke langt fra rihanna sitt, og på en eller anna måte fikk guttene vite at "teppet matchet gardinene". Guttene var helt grusome i kjeften for det, men det hadde jeg sikkert takla om de ikke hadde blitt så fysiske nærgående. De prøvde å kle av meg, klåing og slike ting. Hadde jeg ikke vært knallsterk på den tiden så jeg fikk niende klasseguttene, selv i gjenger, til å se ut som sveklinger på 5år(ja, inndrømmer det fremdeles er sårt og jeg er bitter), vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Takk og lov for at jeg i det minste var voldsomt godt trent! Heldigvis flyttet jeg med mamma, når guttegjengene begynte å bli for store(6-7 gutter hvor mange har begynt å få breie skuldre og skjegg, på ei lita syvendeklassejente på 42kg er steike urettferdig - faen heller). De plassene jeg bodde etter det barberte jeg meg ikke, og heller ikke mobbet. Alle jentene fikk riktignok hakeslepp når de fikk se fargen etter gymmen, men sa ingenting negativt. Opplver fremdeles mange veeeeldig lange øyne fremdeles i dusjen på treningstudio og bassenget da... Synes unge skal få velge selv, men foreldrene burde snakke med de om baksidene, risikoen og hvordan man kan barbere "tryggere". Og de positive sidene også da. I tillegg til å ha en god samtale og helst videre dialog om hvorfor, egen forventning, press utenfra og alt det som ikke har med det fysiske aspektet av det hele. Høres ut som jeg mener man bør snakke i flere timer og holde det gående i mange år, men om kommunikasjonen er god, tror jeg man godt kunne gått gjennom det nødvendige på 20 min altså!
Gjest uAnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #49 Skrevet 7. mars 2012 (endret) Herregud, jeg er så gammel at da jeg gikk på barne/ungdomsskolen så var det status å ha hår Endret 7. mars 2012 av uAnonymBruker
Vulpes Skrevet 7. mars 2012 #50 Skrevet 7. mars 2012 Akkurat det med intimbarbering synes jeg ungdommen skal få bestemme selv. Det er litt for personlig til at foreldrene skal kunne ha veto-rett.
Grisejenta Skrevet 7. mars 2012 #51 Skrevet 7. mars 2012 Foreldre har vel ingenting med hva barna gjør med underlivet sitt. Men jeg ville kanskje nevnt at det er helt normalt å ha hår der nede.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå