Gå til innhold

Barbering av underliv


Fremhevede innlegg

Skrevet

Når synes dere det er greit at ungene barberer underlivet?

Er det greit fra de får hår eller bør de vente til de er 16-17?

Hører så mange sier at barbering ikke er for 12-14 og kanskje yngre, men for 16-17 åringer. Er det noen spesiell grunn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke noe om grunnen.

Men akkurat slaget om intimbarbering er et slag jeg ikke hadde tatt. Man kan uansett ikke forlange å se for å kontrollere heller.

Vet at det er en grense på 15 eller 16 for Brazilian Wax i salonger, men jeg aner ikke hvorfor.

  • Liker 1
Skrevet

Hvis en 13-åring velger å ta fjonene der nede, hvordan skal foreldrene få vite om det? Det blir de unges eget valg.

Men det er ganske sykt å gjøre det når man er så ung.

  • Liker 1
Skrevet
Hvis en 13-åring velger å ta fjonene der nede, hvordan skal foreldrene få vite om det? Det blir de unges eget valg.

Men det er ganske sykt å gjøre det når man er så ung.

Hvorfor er det sykt? Det behøver ikke ha noe med sex å gjøre.

Jeg tror det er mange kvinner som barberer seg, selv hvis de vet de ikke kommer til å ha sex på en stund - for sin egen skyld.

Når det er sagt så bør folk slutte å si at kjønnshår er stygt eller skittent, for man bør definitivt ikke få en 14-åring til å føle at det er påkrevet.

Skrevet
Hvorfor er det sykt? Det behøver ikke ha noe med sex å gjøre.

Jeg tror det er mange kvinner som barberer seg, selv hvis de vet de ikke kommer til å ha sex på en stund - for sin egen skyld.

Når det er sagt så bør folk slutte å si at kjønnshår er stygt eller skittent, for man bør definitivt ikke få en 14-åring til å føle at det er påkrevet.

Det er jo dessuten mange menn som liker kjønnshår på kvinner. I skrivende øyeblikk er det en tråd inne på "seksualitet" om akkurat det.

Gjest Gjest_Tilla_*
Skrevet

Jeg hadde senest i går en diskusjon med 16-åringen om det å barbere seg. Heldigvis så har han noen fornuftige holdninger.

Jeg har to tenåringsbarn. Et av vært kjønn. Jeg vet overhode ikke hva de gjør på badet. Jeg bidrar med mitt når det gjelder diskusjoner og det å formidle holdninger. Resten må de faktisk ta en standpunkt til selv.

  • Liker 2
Skrevet

Herregud, skal foreldre bestemme dette også nå?

Det er helt vanlig at unge jenter og gutter ønsker å barbere seg nedentil i starten - særlig hvis de er tidlig ute i forhold til resten av klassen. Det oppleves ofte som litt flaut å være eneste med behåring.

Eneste jeg kommer til å informere om er at det kan gi bedre grobunn for sopp for jenter ved barbering, særlig sammen med trange bukser. Så får en eventuell datter ta standpunkt selv til om hun ønsker å barbere seg.

Skrevet
Hvorfor er det sykt? Det behøver ikke ha noe med sex å gjøre.

Jeg tror det er mange kvinner som barberer seg, selv hvis de vet de ikke kommer til å ha sex på en stund - for sin egen skyld.

Når det er sagt så bør folk slutte å si at kjønnshår er stygt eller skittent, for man bør definitivt ikke få en 14-åring til å føle at det er påkrevet.

Jeg tror ikke det er så mange kvinner som gjør det utelukkende for sin egen skyld, med mindre de er i et forhold (evt planer om sex).

Det er sykt fordi så unge kvinner/menn i utgangspunktet utsettes for så mange krav om hvordan de skal være og se ut. At motebildet skal diktere hvordan de skal se ut der nede, er - sykt. Dessuten: Det er en grunn til at det er hår der, og hvis man barberer seg, blir man mer utsatt for diverse plager.

Men jeg har forståelse for at noen gjør det hvis de er veldig tidlig utviklet, som Kykkelikokos nevner.

Men dette var vel en diskusjon om hvorvidt foreldrene tillater hårfjerning eller ikke. Og da sier jeg: Det er deres egen sak.

  • Liker 1
Skrevet
Jeg tror ikke det er så mange kvinner som gjør det utelukkende for sin egen skyld, med mindre de er i et forhold (evt planer om sex).

Det er sykt fordi så unge kvinner/menn i utgangspunktet utsettes for så mange krav om hvordan de skal være og se ut. At motebildet skal diktere hvordan de skal se ut der nede, er - sykt. Dessuten: Det er en grunn til at det er hår der, og hvis man barberer seg, blir man mer utsatt for diverse plager.

Men jeg har forståelse for at noen gjør det hvis de er veldig tidlig utviklet, som Kykkelikokos nevner.

Men dette var vel en diskusjon om hvorvidt foreldrene tillater hårfjerning eller ikke. Og da sier jeg: Det er deres egen sak.

Enig med deg. Å barbere seg nedentil var aldri et tema da jeg kom i puberteten. Jeg visste ikke at folk gjorde det engang jeg, den gang. Hos oss kom bare den ene jenta etter den andre med hårvekst både her og der. Helt naturlig det, og ingen som reagerte på noe. Faktisk tror jeg heller det var stas å være tidlig ute.

Skrevet

La ungene gjøre det om de vil. Er noe foreldre ikke har noe med.

Skrevet

Dattera mi på 15 barberer seg, men hvor hun gjør det vet jeg ikke. Siden hun bruker mine saker (skifter blad da) så er det ikke så vanskelig å skjønne. Jeg mener at dette er noe hun bestemmer selv, derfor har jeg heller ikke spurt henne.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes at når man er 15-16 år skal man få bestemme slikt selv.

Jeg tror jeg hadde reagert om mamma kom til meg for 4-5 år siden og klagde på hvor jeg evnt barberte meg og slikt. Og begynt å lagt seg opp i det.

Skrevet
Enig med deg. Å barbere seg nedentil var aldri et tema da jeg kom i puberteten. Jeg visste ikke at folk gjorde det engang jeg, den gang. Hos oss kom bare den ene jenta etter den andre med hårvekst både her og der. Helt naturlig det, og ingen som reagerte på noe. Faktisk tror jeg heller det var stas å være tidlig ute.

Det vet du vel kanskje ikke for sikkert? Det kan godt være at de to-tre første jentene faktisk barberte seg i starten uten at du vet det.

Skrevet

Akkurat intimbarbering er noe foreldre ikke har noe med.

Skrevet
Det vet du vel kanskje ikke for sikkert? Det kan godt være at de to-tre første jentene faktisk barberte seg i starten uten at du vet det.

Selvfølgelig kan det ha skjedd men: Jeg vet ikke hvor vanlig det er for så unge jenter å tenke på intimbarbering? Vil heller tro at de som ikke ville vise seg skulka dusjinga istedet? Eller er det slik at unge jenter i dag får vite at man skal glattbarbere seg som 12-åring?

Poenget i denne saken var jo om foreldrene hadde noe med det å gjøre, og det synes jeg ikke. Men det er sikkert greit å prate med ungene om det, for dem som har god nok dialog på den slags temaer...

  • Liker 1
Skrevet

De tenker ikke på det som intimbarbering på samme måte som voksne (seksuelt), men ønsker ofte å skjule at de har begynt å få hår.

  • Liker 2
Skrevet

Jeg har ei datter på 15. Vet hun barberer seg, ettersom hun nevner det av og til. Vi har aldri snakket om hun burde gjøre det eller ikke, og jeg ser det heller ikke som min sak om/hvor hun barberer.

Det er andre ting som er viktigere å fokusere på.

Skrevet

Gud, å stille spørsmål som dette er bare sykt og idiotisk. Hva så om barna dine barberer seg da ? Detter er ikke din sak alikevel.

Hva skal du gjøre med det uansett? Komme og si: Ned med buksa, nå må jeg sjekke at du ikke barberer deg !

Snakker du særiøst om dette temaet til barna dine ? Om barn vil barbere seg ja så la dem gjøre det, det er ikke noe du kan gjøre for og forhindre det.

Gjest lillebøll
Skrevet

Begynner å bli noen år siden barneskolen, men de jentene som var tidligst ute barberte seg. Så i vår klasse ble alle behåret på likt. Vips!

Enkelte ting må barn få bestemme selv. Og hvordan underlivet skal se ut er en av de tingene.

Skrevet
Herregud, skal foreldre bestemme dette også nå?

Det er helt vanlig at unge jenter og gutter ønsker å barbere seg nedentil i starten - særlig hvis de er tidlig ute i forhold til resten av klassen. Det oppleves ofte som litt flaut å være eneste med behåring.

Eneste jeg kommer til å informere om er at det kan gi bedre grobunn for sopp for jenter ved barbering, særlig sammen med trange bukser. Så får en eventuell datter ta standpunkt selv til om hun ønsker å barbere seg.

Og det oppleves også som flaut å være den som ikke har fått hår.

Jeg er mor til gutt og jente.

Gutten forteller at det er gutter i klassen (ungdomsskolen) som ikke tørr å gå i dusjen etter gym'en fordi de har liten penis og ikke har fått hår der nede ennå.

Jenta forteller at det er flaut at hun ikke har fått pupper ennå - hun er 13 år.

For noen er det flaut å være utviklet og for andre er det flaut å ikke være det.

Kan hende det ligger litt status i det å faktisk ha noe å barbere...? Ungdommene i dag er tidlig ute når det gjelder seksuelt relaterte emner.

At denne jenta barberer seg er kanskje i seg selv uskyldig nok og noe privat som foreldrene ikke kan gjøre noe med eller legge seg borti. Men vi skal nok ha øyne og ører åpne. Dette er nok bare en del av noe langt større og jenta vet og kan nok mye mer enn hva foreldrene tror.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...