Gå til innhold

Voldtekter, ekte og falske


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Leste i Nettavisen at 2 av de rapporterte "overfallsvoldtektene" i Bergen i juli og august måned nå er avslørt som rent oppspinn.

To yngre kvinner gikk altså uavhengig av hverandre til politiet i Bergen og rapporterte om overfallsvoldtekter, og pressen gikk naturligvis fullstendig amok. I den ene saken ble til og med "overfallsmennenes" navn gitt til politiet, hvilket medførte arrestasjon og flere uker i varektsfengsel for de uheldige mennene.

Nå har begge kvinnene innrømmet at anmeldelsene var ren bløff, og de får nå selv et oppgjør med domstolene for falsk forklaring.

Hva i himmelens navn er det som driver kvinner til å anmelde falske voldtekter..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg vil tro at det er det samme som driver enkelte kvinner til å frata en mann omsorg for barn: hevn.

Eller kjedsomhet, omtrent som alle de som skriver skrønehistorier der de blir hyllet/trøstet - nå sist med hun som hadde fått fansen i en fotballklubb til å lage banner - osv.

Eller de har gjort noe de angrer på ...

Jeg vet ikke. Jeg skulle helst sett at de ble straffet for dette for de ødelegger så til de grader for de som virkelig blir voldtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel omtrent like vanskelig for vanlige kvinner å sette seg inn i situasjonen til de som anmelder falske voldtekter, som det er for vanlige menn å sette seg inn i situasjonen til de som faktisk voldtar!?

Begge deler er for meg totalt forkastelig, og jeg skjønner ikke at folk kan få seg til å gjøre sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Hva i himmelens navn er det som driver kvinner til å anmelde falske voldtekter..?

Gjetning:

Hevn hvis det dreier seg om navngitte menn.

Psykiske problemer/personlighetsforstyrrelse hvis det er "overfallsvoldtekt" med ukjent gjerningsmann. For å generere trøst, drama, oppmerksomhet, ha en "lovlig" grunn til å være utenfor, uproduktiv, trengende?

Det har også vært tilfeller hvor frivillig sex kamufleres som voldtekt for å unndra seg fordømmelse for utroskap eller graviditet. Tipper denne delen er langt mindre enn de to øverste.

Falske anklager krever masse ressurser, sverter menn, ødelegger for voldtektsofres troverdighet, og gjør kvinner utrygge. De fleste som gjør dette, er nok litt ute og kjøre på et eller annet punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utsatt...

9 av 10 anmeldte voldtekter ender med henleggelse pga for dårlige beviser. Jeg er villig til å vedde mye på at det er svært sjelden at det blir reist tiltale i tilfeller der anmeldelsen er falsk, rett og slett fordi det skal MYE til for at politiete ikke henlegger det i utgangspunktet.

I tillegg blir 4 av 10 voldtektstiltalte frifunnet pga manglende bevis. Sannsynligheten for å få noen dømt for voldtekt er mikroskopisk, og beviskravene er HØYE. Det er bra siden falske anmeldelser faktisk skjer, men dumt for de av oss som aldri får sett overgriperen vår i fengsel.

Min voldtektsforbryter gikk fri fordi de ikke kunne bevise at den 8 cm lange flengen jeg hadde i underlivet og de utallige blåmerkene skyltes voldtekt og ikke bare røff sex. Ei venninne av meg fikk henlagt sin voldtektsanmeldelse til tross for at hun hadde tre vitner som så henne blødende nedentil, forslått, gråtende og i sjokk rett etter det skjedde.

De som anmelder falskt skaper et inntrykk av at falske voldtektsanmeldelser er svært vanlig, fordi disse sakene får mye oppmerksomhet i media. Tvert i mot er det anslått at antall falske voldtektsanmeldelser er på 3-5 % - noe som faktisk er lavere enn falske anmeldelser for annen kriminalitet, som f.eks forsikringssvindel. Kvinner som anmelder falskt skader noe helt utrolig for de som faktisk blir voldtatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir rett og slett redd når feministene snakker om at kvinner i større grad må bli trodd i voldtektssakter.

Og hvor mange voldtekstsmenn har faktisk sluppet unna fordi kvinner ikke blir trodd?

Jeg syns rett og slett vi trenger mer ressurser til å etterforske slike saker, og eksperter som vet hva de gjør til å gjennomføre dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange voldtekstsmenn har faktisk sluppet unna fordi kvinner ikke blir trodd?

Og hvor mange uskyldige menn skal bli dømt for at kvinner skal bli trodd?

Jeg syns rett og slett vi trenger mer ressurser til å etterforske slike saker, og eksperter som vet hva de gjør til å gjennomføre dem!

Problemet er at i voldtektssaker står det gjerne bare påstand mot påstand.

Det hadde vært greit nok med et slags statlig sympatiapparat, hvor voldtektsofre kunne kommet og bli trodd, og fått hjelp til bearbeidelse og kunne snakke med andre som har lignende opplevelser etc. Men forslag om å lempe på rettssikkerheten til menn, for å bedre rettssikkerheten til kvinner, finner jeg ikke bare helt uakseptabelt, men også direkte skremmende.

Jeg er anti-feminist på min hals!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Gjetning:

Hevn hvis det dreier seg om navngitte menn.

Psykiske problemer/personlighetsforstyrrelse hvis det er "overfallsvoldtekt" med ukjent gjerningsmann. For å generere trøst, drama, oppmerksomhet, ha en "lovlig" grunn til å være utenfor, uproduktiv, trengende?

Det har også vært tilfeller hvor frivillig sex kamufleres som voldtekt for å unndra seg fordømmelse for utroskap eller graviditet. Tipper denne delen er langt mindre enn de to øverste.

Falske anklager krever masse ressurser, sverter menn, ødelegger for voldtektsofres troverdighet, og gjør kvinner utrygge. De fleste som gjør dette, er nok litt ute og kjøre på et eller annet punkt.

Jeg tror også du har mye rett i det du sier her. La oss si at en jente med f.eks. en borderline-diagnose leser i avisa om overfallsvoldtektene, og hvor mye hjelp og støtte disse jentene antakeligvis får. Kan se for meg at det er lett for jenter med visse problemer, å bli fristet av oppmerksomheten en voldtektsanmeldelse fører med seg. Det er selvfølgelig utrolig skadelig for alle som faktisk blir voldtatt, spesielt når man tenker på hvor vanskelig det er å bli trodd, men akkurat disse jentene er det egentlig også synd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Og hvor mange uskyldige menn skal bli dømt for at kvinner skal bli trodd?

Problemet er at i voldtektssaker står det gjerne bare påstand mot påstand.

Det hadde vært greit nok med et slags statlig sympatiapparat, hvor voldtektsofre kunne kommet og bli trodd, og fått hjelp til bearbeidelse og kunne snakke med andre som har lignende opplevelser etc. Men forslag om å lempe på rettssikkerheten til menn, for å bedre rettssikkerheten til kvinner, finner jeg ikke bare helt uakseptabelt, men også direkte skremmende.

Jeg er anti-feminist på min hals!

Voldtekt er vel den typen kriminalitet man slipper lettest unna i Norge. Selv om konsekvensene for offeret er enorme.

Den er kanskje lett å svelge for menn, siden de ikke ser seg selv som potensielle ofre. Jeg tror at hvis alle voldtatte jenter hadde gått med teksten "Voldtatt" på t-skjorten sin i en uke, hadde dere sett hva det dreide seg om. Det er mødre, venninner, søstre, døtre, kolleger, prostituerte og tiggere du går forbi på veien hjem fra jobb. Du kommer i hvertfall til å møte deg selv i døren om det er din datter som blir ødelagt på denne måten, og mannens rettssikkerhet er alle andres eneste prioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekt er vel den typen kriminalitet man slipper lettest unna i Norge. Selv om konsekvensene for offeret er enorme.

Den er kanskje lett å svelge for menn, siden de ikke ser seg selv som potensielle ofre. Jeg tror at hvis alle voldtatte jenter hadde gått med teksten "Voldtatt" på t-skjorten sin i en uke, hadde dere sett hva det dreide seg om. Det er mødre, venninner, søstre, døtre, kolleger, prostituerte og tiggere du går forbi på veien hjem fra jobb. Du kommer i hvertfall til å møte deg selv i døren om det er din datter som blir ødelagt på denne måten, og mannens rettssikkerhet er alle andres eneste prioritet.

Hvis jeg nå tolker deg riktig, så anklager du menn for ikke ha tanke for ofrene for voldtekter. Det er slett ikke lett for menn å "svelge" at folk blir voldtatt. For det første så finnes det menn som lett som bare det er fullt ut i stand til å sette seg inn i situasjonen til et voldtekstoffer, rett og slett fordi de selv er blitt voldtatt. For det andre så synes vi faktisk svært synd på alle som lider den skjebnen, og vi føler en voldsom avmakt i forhold til dette, fordi det bl.a. bidrar til at alle menn blir sett på som potensielle voldtektsforbrytere. Og tro det eller ei, menn har også døtre, koner, mødre, barnebarn o.s.v.

Jeg er fullt ut klar over at det er vanskelig å få til full rettferdighet med det strafferetts-systemet vi har idag. Men det er antakeligvis det nærmeste vi kommer et velfungerende system som ivaretar de krav vi har til retts-sikkerhet.

Denne retts-sikkerheten trues bl.a av de som av ulike grunner anmelder falskt, men også av hysteri bl.a. i mediene. Politiet kritiseres bl.a. fordi de stiller kritiske spørsmål til de som anmelder voldtekt, selv om politiet i henhold til påtaleinstruksen skal søke å bevise skyld såvel som uskyld.

Jeg ser på meg selv som et potensielt voldtektsoffer, og jeg unngår derfor de situasjonene jeg vil være sårbar for slike handlinger.

Jeg vet ikke hva som skal til for at vi i større grad skal få stillt de ansvarlige for slike overgrep til ansvar. Eller for den del på hvilken måte vi kan få forebygget slike overgrep. Det eneste jeg vet er at det er svært ødeleggende for alle ofre for disse overgrepene at noen inngir falske anmeldelser om slikt. Problemet er dessverre helt reelt.

I går så jeg for øvrig at justisministeren kommer til å overprøve politidirektøren når det gjelder å opprette egne etterforskningsteam for disse sakene i alle politidistrikt. Tanken er god, men man forsømmer seg grovt på politisk nivå når man ikke sørger for at dette finansieres. For hvis dette drives igjennom, vil det selvfølgelig gå utover annen kriminalitet som vold, menneskehandel, stoffomsetning og annen organisert kriminalitet. Mye av denne kriminaliteten genererer voldtekter og andre overgrep. Derfor fraråder politidirektøren dette så lenge det ikke følger personell og midler med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Jeg er anti-feminist på min hals!

Jeg klarer ikke å la være å kommentere dette. Hva legger du i ordet feminist? Jeg tenker at en feminist er en som kjemper for like rettigheter, og ikke bare en som har som mål at kvinner skal bekjempe menn som pesten. Jeg tenker at man like gjerne kan bytte ut ordet feminist med likestillingsforkjemper. Er du også en anti-likestillingsforkjemper? Feminisme-begrepet har fornyet seg siden 70-tallet, og man trenger ikke å la være å barbere kroppshår eller ha et ønske om å utrydde alle menn for å være feminist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lisa_*
Leste i Nettavisen at 2 av de rapporterte "overfallsvoldtektene" i Bergen i juli og august måned nå er avslørt som rent oppspinn.

To yngre kvinner gikk altså uavhengig av hverandre til politiet i Bergen og rapporterte om overfallsvoldtekter, og pressen gikk naturligvis fullstendig amok. I den ene saken ble til og med "overfallsmennenes" navn gitt til politiet, hvilket medførte arrestasjon og flere uker i varektsfengsel for de uheldige mennene.

Nå har begge kvinnene innrømmet at anmeldelsene var ren bløff, og de får nå selv et oppgjør med domstolene for falsk forklaring.

Hva i himmelens navn er det som driver kvinner til å anmelde falske voldtekter..?

Ønsketenking, de drømmer om det de innerst ønsker seg mest av alt, mer oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å la være å kommentere dette. Hva legger du i ordet feminist? Jeg tenker at en feminist er en som kjemper for like rettigheter, og ikke bare en som har som mål at kvinner skal bekjempe menn som pesten. Jeg tenker at man like gjerne kan bytte ut ordet feminist med likestillingsforkjemper. Er du også en anti-likestillingsforkjemper? Feminisme-begrepet har fornyet seg siden 70-tallet, og man trenger ikke å la være å barbere kroppshår eller ha et ønske om å utrydde alle menn for å være feminist.

Jeg frykter for at ordet feminist ofte forbindes med bekjempelse av menn.

Hvis man tar utgangspunkt i dette forumet, ser vi klare tendenser til kjønnspolarisering og en stereotyp oppfatning av menn. Jeg ser klare tendenser til at feminismen i den forstand betrakter menn som motpart, og ikke som en ressurs man bør forsøke å få med seg mot urettferdigheten. Beklageligvis.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her på dette forumet oppfatter jeg det mer som om mennene innbitt forsvarer hverandre og om en dame sier noe om en mann kommer det ett hylekor med mannfolk og forsvarer det som er gjort uansett hvor gale det er.

Om noen sier noe som er mot deres mening blir det standaren: Om dette hadde vært en dame som hadde gjor det samme hadde dere sagt noe annet, selv om det gang på gang blir bevist at det er handlingen folk tar avstand fra, ikke at den ble utført av en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere venninne av meg påsto at hun hadde blitt voldtatt to ganger, med to års mellomrom. Hun vurderte lenge å anmelde det, men ble frarådet det fordi det ville være for hardt for henne.

Nå viste det seg etter hvert at dette ikke var sant. Og jeg har vært så sint på henne for at hun har våget å ta i mot folks sympati på falskt grunnlag. Hun går forøvrig inn under personlighetsforstyrrelsesgruppa. Jeg er også utrolig glad for at guttene slapp unna den falske anklagen.

Likevel er det altfor mange som kommer seg unna reelle forbrytelser uten straff. Dette sender jo også ut uheldige signaler, både bevisst og ubevisst, om at det ikke er så farlig å begå voldtekt. Selv om jeg tror det er ganske få som ville benyttet seg av det. Går ikke rundt og er redd for menn i hverdagen. Føler meg som regel trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på dette forumet oppfatter jeg det mer som om mennene innbitt forsvarer hverandre og om en dame sier noe om en mann kommer det ett hylekor med mannfolk og forsvarer det som er gjort uansett hvor gale det er.

Om noen sier noe som er mot deres mening blir det standaren: Om dette hadde vært en dame som hadde gjor det samme hadde dere sagt noe annet, selv om det gang på gang blir bevist at det er handlingen folk tar avstand fra, ikke at den ble utført av en mann.

Jeg oppfatter det ikke slik du beskriver livet på dette forumet.

Jeg er en av dem som adresserer generelle og stereotype holdninger om MENN. (ikke en mann) Det mener jeg er viktig og på sin plass.

Jeg forsvarer aldri noe verken menn eller kvinner gjør hvis det er galt. Men det er f.eks. feil å si at menn generelt er voldelige når det beviselig kun er noen få menn som er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det slik i alle fall, at i steden for å ta avstand fra handlingen forsvarer man den og forklarer hva som kan være tanken bak. Dette er viktig å få frem, men når man bare forsvarer vil dette bidra til å bygge oppunder steriotyper ikke rive dem ned.

Jeg har også inntrykk av at menn oftere stigmatiserer menn, setter dem i bås osv. Dette er veldig of topic nå beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...