Gå til innhold

Han har fått bekreftet redusert sædkvalitet


LilleMy28

Anbefalte innlegg

Pga en testikkel som lå i buken og ble operert ut i 5-års alderen så fikk han levere prøve nå etter 7pp (vi har prøvd 7 pp for et par år siden også uten resultat, da tok vi en pause for det ble for kjipt). Han har nå fått svar om følgende:

Antall: 50%

Antall levende: 37%

Antall raske svømmere: 18%

Og så stod det at dersom partner er normalt fruktbar vil det mest sannsynligvis skje befruktning på normalt vis, men de anbefaler 5 dager sølibat frem til eggløsning for å sikre tilstrekkelig antall.

Vi hadde en SA for to uker siden, så noe fruktbar må jo jeg være, men bør jeg gå og sjekke meg allerede nå? Vi er jo interessert i å bli gravide så fort som mulig.

Og kan redusert sædkvalitet føre til SA?

Noen som har tips om hva vi bør gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Astra unplugged

Hei, LilleMy28

Så trist å høre at du mista. Jeg veit hvordan det føles etter en MA i sommer :klem:

Den eneste trøsten en SA kan gi deg er at du kan bli gravide på naturlig vis, dvs at sædkvaliteten er er god nok.

Jeg tror ikke sædkvaliteten har noe med SAen å gjøre. Sædkvalitet går først og fremst ut på hvor gode sædcellene er som svømmere, dvs hvor gode de er til å befrukte egget.

SAen har nok mer med å gjøre at det var noe galt med embryoet/fosteret, slik at det uansett ikke ville leve. Vi fikk beskjed om at opptil 50 % av alle svangerskap ender med spontan abort, men de aller fleste skjedde før uke 4 (den tiden man forventer mensen/IKM), slik at de ikke blei merket. Jeg leste i boka til Gro Nylander at 15 % av svangerskap endte i spontanabort (SA eller MA) etter uke 4.

Uansett er det vondt å miste, og jeg ønsker dere lykke til videre!

Astra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maiken_*

Hei Lille My :klemmer:

Så vondt at du mistet...det har jeg og opplevd,for hele 7 måneder siden nå, og det gjør fortsatt vondt...

Jeg håper du sørger og får det ut, og klarer se fremover.

Synd med mannen din, men jeg tror det er smart at han, som nevnt her, lever i sølibat frem til eggløsning. Da vil han holde de gode sædcellene klare til dyst ;)

Dessuten skal jeg gi deg et tips om følgende sæcelle-økende kur:

Mannen din må ta: folat(!), sink, selen, multivitamin og omega3.

Kjenner en fyr om fikk på vist dårlig sæcellekvalitet, og brukte denne kuren i tre måneder før han igjen leverte prøve. Kvalitetetn hadde økt med 30%, så det er verdt å prøve.

Kan jeg spørre deg hvor lang tid det tok før dere fikk svar på prøvene han leverte? Vi skal ogås gjennom dette nå,, da vi har prøvd i ett år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo har gått på sink og selen, b-vitamin komplex og omega 3... Så han har tatt det han skal, han er litt idrettsmann og opptatt av slikt nemlig.

Det å miste var mer irriterende enn trist egentlig, for det sjedde veldig tidlig så vi fikk ikke tid til å glede oss (skjedde to dager etter positiv test). Men jeg tenker mer at det er trist viss det tar like lang tid før det sitter igjen.

Jeg har nylig tatt en del hormonprøver, har høyt stoffskifte som må kontrolleres hver 6.mnd nemlig så de tok litt ekstra blod når de først var igang og sjekket litt ekstra, og der var alle prøvene helt fine. Men jeg har ingen anelser i forhold til om alle kanaler er åpne og at ting funker som de skal, det er noe muskelknuter og slikt i familien, og jeg hadde pcos for 10-12 år siden (men de tror det gikk over faktisk).

Så jeg lurer på nå om jeg kan få henvisning til videre sjekk nå som han har fått påvist noe redusert kvalitet, eller om vi må vente til vi har prøvd et helt år.

Han leverte prøve og det tok ca.10 dager å få svar, men de sa det tok litt lenger tid nå enn vanlig pga at det har vært stengt i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting:

Sølibat i 5 dager?!?!?!? :kjefte:

For det første er jo det kjedelig... vil ha mer

For det andre, da må jo jeg være veldig sikker på når eggløsning er, og det er kanskje ikke så lett å planlegge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting:

Sølibat i 5 dager?!?!?!? :kjefte:

For det første er jo det kjedelig... vil ha mer

For det andre, da må jo jeg være veldig sikker på når eggløsning er, og det er kanskje ikke så lett å planlegge..

Oj, enig med deg LilleMy28, 5 dager høres lenge ut! Men (nesten) alt for baby :fnise:

Min samboer skal levere særprøve snart, han gleder seg ikke... Men jeg har forsøkt å trøste med at det er over fort.

Ellers har jeg merket meg "sædcelle-øknings"-kuren, sånn hvis det blir nødvendig.

Lykke til til deg, LilleMy28! Håper vi alle snart er :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er sambo satt på Pergokur, han hadde glemt å fortelle at han hadde fått resept, så skal han ta ny prøve om en mnd.

Han syns det var veldig vemmelig å gå inn på et rom for å få frem en prøve, fikk gnagsår stakkars... Og det hjalp vel ikke akkurat når jeg leste brevet fra legen og det stod at han hadde fått resept på pergotime som resulterte i at jeg utbrøt: "Pergotime? Det er jo sånn damer får for å få eggløsning". Og så når han hadde vært på apoteket og det stod kun om kvinner og eggløsning i bruksanvisningen var han litt skeptisk...

Så jeg prøver å støtte han opp så godt som mulig og krysser fingrene for baby slik at han ser at det var verdt alt "strevet".

Han har gått til Ken Purvis, han driver privat og er spesialist på mannlig infertilitet, han er muligens urolog... Han holder til i Oslo, ellers er det bare å forhøre seg med fastlege og få henvisning til å få levert prøve på lokal klinikk/sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...