Gå til innhold

Det er et bra arbeidsmarked sies det


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er i fast, full jobb i en type rådgiverstilling i offentlig sektor, tjener ok, har en bra generell utdannelse (kan jobbe med flere områder enn bare étt) - og søker nye jobber: jobber som ligger høyere i lønn, jobber i privat sektor og mer utfordrende oppgaver. Det er bra der jeg er, men man utvikler seg jo som arbeidstaker og er klar for mer man ikke kan få der man er.

Alle sier det er et så bra arbeidsmarked for tiden - men jeg kan ikke si jeg merker det...jeg søker stillinger i privat sektor (og noen i offentlig) og følger råd fra tips på nettet fra ulike byråer. Det går tregt...de jeg søker til svarer ikke alltid, og de bruker laang tid på å ansette.

Trodde det skulle gå kjapt å få ny jobb jeg, men kanskje ikke?

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i samme situasjon som deg. Rådgiver i det offentlige, og søker privat. Har kun søkt to stillinger, vært innkalt til intervju på den ene (tok ca litt over en uke fra jeg sendte søknaden), har søkt en til hvor de ba om litt mer informasjon etter en uke, regner med å få svar neste uke.. synes de har vært raske egentlig. Så jeg tror det kommer veldig mye an på hvor man søker... og hvor raskt de trenger folk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å være i samme situasjon som en annen!

Hvordan selger du inn deg selv til privat sektor for at de skal forstå hva du kan og overfører idéen til dem om overføring "her du er nå" til deres virksomhet?

Hva opplever du at privat sektor vektlegger mest ved deg når de viser interesse?

Jeg har også vært til et intervju i privat sektor og da var de mest opptatt av at jeg var kvalifisert i henhold til hva som skulle gjøres. De hang seg ikke opp i hvor jeg jobbet fra før men at jeg var i stand til å ta beslutninger og hadde kompetanse på feltet. (Likevel var det en med mer erfaring som fikk jobben.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva det er. Men er siv.øk, har en grei cv, gode referanser og greie karakterer, samt at jeg jobber innenfor en sektor som er veldig "hot" for tiden.. kan være noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør andre som skifter område fra offentlig til privat sektor - søker haugevis av jobber og synes det er enkelt å selge kompetanse fra offentlig og over til privat sektor?

Er privat sektor virkelig så annerledes enn offentlig - bortsett fra lønnen?

Jeg mange som er svært resultatorienterte og de jobber i offentlig sektor. De jobber til sent og av og til i helger. Samtidig kjenner jeg enkelte i f.eks. Telenor på markedsavdelingen som jobber 8-16...og ikke så mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever også det samme som trådstarter. Det virker på meg som at selv om det er et bra marked og mange jobber, så er det også svært mange som flytter på seg. Derfor får de mange gode søkere til stillingene. Så det er nok ikke nødvendigvis det at du kommer fra offentlig sektor som er hovedutfordringen. Men klart, en stor del av ansettelsene går ikke igjennom utlyste stillinger, men via nettverk eller headhuntere. Så du må være proaktiv på litt andre arenaer. Kanskje skal du også få hjelp til å skrive søknad/CV på en måte som er mer næringslivsrettet? Du må få frem hva det er du kan bidra med, hvordan dine kvalifikasjoner gjør deg egnet/best egnet til å utføre jobben etc.

Selv er jeg i privat næringsliv og ønsker å forbli der. Jeg synes bare det å lese stillingsannonser i det offentlige er helt håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmarkedet er riktignok bra, men det betyr fortsatt ikke at man kan regne med å få jobber man ikke er kvalifisert for.

Jeg tror, og legger trykk på tror, at en del arbeidsgivere helst ikke ansetter folk som har vært lenge i det offentlige, da det offentlige er et tungrodd og rigid system, og de som jobber der over litt tid blir svært preget av systemet de er en del av. Jeg er ikke arbeidsgiver selv, men jeg har drevet opplæring av folk som har kommet fra det offentlige til det private flere ganger, og for et mareritt. Alt må inn med te-skje, gjerne maaaange ganger, man tør ikke å prøve selv i tilfelle feil, man tar ikke avgjørelser selv, men må få "go" fra avdelingsleder etc. Og har man da valget mellom to på papiret like sterke kandidater - en fra en konkurrerende privat bedrift og en fra det offentlige, vil nok den som allerede jobber i det private ha et fortrinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...