Gå til innhold

noen som har eksempel på at to pliktregler motsier hverandre?


snups

Anbefalte innlegg

sitter og skal skrive om regler generelt, og har kommet til gruppen kalt pliktregler. vi har en del pliktregler som både pålegger og fratar osv.... men det forekommer også at de foreligger en strid mellom disse reglene som gjør at det foreligger en motstrid mellom pliktregelene. en plikt kan ikke oppfylles uten at den andre brytes... noe kan ikke være tillatt mens det også er forbudt.. MEN mitt spm er, finnes det konkrete eksempler pådette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal det være lovhjemlet? Jeg kan ikke det du skriver om, så mulig mitt svar er god dag mann økseskaft, men jeg prøver:

Arkivlovens § 9 c sier at arkivmateriale ikke skal kasseres uten medhold fra Riksarkivaren, og at denne loven gjelder over andre lover.

Hjemlet i barnehagelovens § 19 om politiattest, står det i forskrift om politiattest i henhold til barnehageloven § 5, at politiattest (som absolutt er arkivmateriale i den forstand at det er dokumentasjon) skal makuleres umiddelbart etter å ha vært benyttet i ansettelsessaken.

Altså sier særloven at politiattesten skal makuleres, men arkivloven har stilt seg over andre lover (og på selve politiattesten som utstedes står det at den skal tilintetgjøres etter bruk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
Skal det være lovhjemlet? Jeg kan ikke det du skriver om, så mulig mitt svar er god dag mann økseskaft, men jeg prøver:

Arkivlovens § 9 c sier at arkivmateriale ikke skal kasseres uten medhold fra Riksarkivaren, og at denne loven gjelder over andre lover.

Hjemlet i barnehagelovens § 19 om politiattest, står det i forskrift om politiattest i henhold til barnehageloven § 5, at politiattest (som absolutt er arkivmateriale i den forstand at det er dokumentasjon) skal makuleres umiddelbart etter å ha vært benyttet i ansettelsessaken.

Altså sier særloven at politiattesten skal makuleres, men arkivloven har stilt seg over andre lover (og på selve politiattesten som utstedes står det at den skal tilintetgjøres etter bruk).

Da er vel ikek dette annet problem enn å bare følge den loven som går foran den andre. Loven som går foran alle de andre følges. Dem finnes det sikkert mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tilfeller er ganske frusterende for oss ikke-jurister som skal lage riktige rutiner :).

(Fått vedtak fra Riksarkivaren om at vi kan følge særlovene, da attestene er arkivert hos politiet.)

Endret av Mona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...