Gå til innhold

Kakeoppskrift fra boka To kokker


Pemille

Anbefalte innlegg

Hei!

Smakte en deilig sjokoladekake i en bursdag jeg var i for en tid siden. Det ble sagt at oppskriften var hentet fra kokeboka To kokker. Kaka var laget uten mel, og litt av røra ble spart og ble brukt til glasur. Den var pyntet med friske bringebær (vet ikke om det er sånn i oppskriften, da).

Er det noen som har den boka?

Da hadde jeg blitt veldig glad, og det vil nok kollegaene mine også bli, hvis jeg får laget den til fredagskosen på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk Lotte!

Det stemmer nok, men jeg rekker nok ikke innom biblioteket før jeg må bake i morgen ettermiddag.

Håper fortsatt på at noen av dere her inne har oppskriften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne,montro?

To-lags sjokoladekake med bringebær

225 g mørk sjokolade

225 g smør

225 g sukker

6 egg

smør og sukker til formen

sjokoladespon og friske bringebær til pynt

Smør en springform, diameter 22 cm,med litt smør,og dryss den med sukker.Skill eggeplommene fra hviten.Hakk sjokoladen fint og smelt sjokolade,smør og sukker i en bolle over vannbad. Pass på at det ikke blir for varmt,for da kan sjokoladen bli kornete.Ta sjokoladeblandingen av varmen og visp inn eggeplommene.Sett blandingen tilbake over vannbad og visp til sjokoladekremen får en tykk konsistens.Ta så kremen vekk fra varmen og rør den glatt og elastisk.La avkjøle noe. Visp eggehvitene til det danner seg myke topper.Ikke for mye og ikke for lite, dette er viktig for kakens konsistens.Vend de piskede eggehvitene forsiktig inn i sjokoladekremen,litt etter litt. Fyll 2/3 av røren i springformen og stek ved 170grader 35-40 minutter.Oppbevar resten av deigen i romtemperatur.

Ta kaken ut av ovnen og la den bli avkjølt.Den vil da synke litt sammen.Hell resten av deigen over og la kaken stå i kjøleskapet i to-tre timer.Pynt kaken med bringebær og sjokoladespon.Server gjerne pisket krem eller is til.Bruk en varm kniv når du skjærer opp kaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...