Gå til innhold

Fjerne spiral


Hulder

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti det?

Jeg var hos legen på mandag for å fjerne spiralen min. Jeg trodde det på forhånd kom til å bli vanskelig da trådene ble klippet veldig korte når den ble satt inn (Har hatt spiral en gang før, den sklei ut, menst sansynlig pga. tampongbruk).

Jeg lå i stolen i 20 minutter mens hun prøvde med alle de pinsettene hun hadde. Hun så trådene, men fikk ikke tak. I tillegg lå spiralen skeivt.

Nå venter jeg på time på sykehuset. Det kan jo ta sin tid. Å ville bli gravid er jo ikke akkurat en livstruende sak. Dessuten flytter vi fra landsdelen om få uker og jeg har ny jobb hvor ikke det er kjempe artig å ta fri i løpet av den første måneden for å spiralen min fjerna :lur:

Ett lite hjertesukk bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å nei, så utrooolig kjedelig.

Får håpe du får time veldig kjapt da.

Forresten, er det ikke en gynekolog som kan gjøre slikt? Spesialist altså? Eller det var kanskje det du var hos?

Lykke til med prøvingen da ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det er visst ikke uvanlig at leger gjør det. Men begge gangene jeg har satt inn spiral har jeg fått gjort det hos gynekolog, og må si jeg følte meg tryggere da. Fordi jeg bor i en annen by enn der gynekologen "min"holder til, må jeg pent gå til fastlegen. Og jeg fikk ikke noe henvisning videre før hun hadde prøvd å få den ut. At jeg sa at jeg trodde hun umulig kunne få den ut, og at det måtte være unødvendig for alle parter å ta opp tid og bruke penger hos henne til ingen nytte, ville ikke sekretæren høre snakk om.

Vi gifter oss om 15 uker, kanskje like greit at vi ikke får begynt noe prøving med det første. Hadde vært krise om kjolen min ikke passer (dessuten begynner jeg i ny jobb om et par uker) ;) *menklarerikkeåventefordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har skjedd meg også. Mannen kunne kjenne trådene ved visse anledninger :ler::ler: så de ble klippet kortere. Da fastlegen min skulle ta ut spiralen fikk han det ikke til, selv om han ”lette” en god stund (ikke så veldig behagelig).

Jeg fikk henvisning til gynekolog, det burde du også be om. Var ganske nervøs da jeg troppet opp der, for tenk om hun heller ikke kom til å få den ut? Hos gynekologen gikk det imidlertid veldig greit. Hun tok innvendig UL, og etter minimalt med tid hadde hun fått tak i trådene og dratt den ut. Tror jeg ventet tre- fire uker på å komme til gynekologen? Og det var privat, så det ble dyyyrt. Trodde egentlig ikke det skulle bli dyrt siden jeg hadde henvisning, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Takk!

Det er visst ikke uvanlig at leger gjør det. Men begge gangene jeg har satt inn spiral har jeg fått gjort det hos gynekolog, og må si jeg følte meg tryggere da. Fordi jeg bor i en annen by enn der gynekologen "min"holder til, må jeg pent gå til fastlegen. Og jeg fikk ikke noe henvisning videre før hun hadde prøvd å få den ut. At jeg sa at jeg trodde hun umulig kunne få den ut, og at det måtte være unødvendig for alle parter å ta opp tid og bruke penger hos henne til ingen nytte, ville ikke sekretæren høre snakk om.

Vi gifter oss om 15 uker, kanskje like greit at vi ikke får begynt noe prøving med det første. Hadde vært krise om kjolen min ikke passer (dessuten begynner jeg i ny jobb om et par uker) ;) *menklarerikkeåventefordet*

Etter at fastlegen kom må man dit for å få henvisning til gynekolog. Så enkelt er det. Jeg hadde også en "fomle" time hos fastlegen før jeg ble sendt til gynekolog og da jeg spurte hvordan gyn. kunne bruke 3 sekunder på noe legen ikke fikk til etter 10 minutter smilte gyn. bare lurt og sa: vi har bedre verktøy og gjør det oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Jeg har fått time på sykehuset til fredag. Nå blir det forhåpentligvis ordnings! :)

Fint å høre at andre har erfaringer med at gynekologene fikser det lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud det høres så vondt ut! Får frysninger.

Det var overhodet ikke vondt når hun prøvde å få den ut. Tror vi er rimelig følsesløse i livmorhalsen.. Ubehagelig ja, men ikke vondt. Skal visst ikke gjøre noe vondt å ta den ut heller.

Det som derimot er skikkelig vondt, er nå den sklir ut av seg selv, sakte, men sikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Det var overhodet ikke vondt når hun prøvde å få den ut. Tror vi er rimelig følsesløse i livmorhalsen.. Ubehagelig ja, men ikke vondt. Skal visst ikke gjøre noe vondt å ta den ut heller.

Det som derimot er skikkelig vondt, er nå den sklir ut av seg selv, sakte, men sikkert ;)

Tja ... Dette er vel dessverre individuelt. For meg var det en inn i h. vondt å få satt hormonspiral inn og det var ikke noe bedre med fjerning. Men det kommer an på hvordan man er laget "nedi der" tenker jeg. Det var verst å sette den inn (blir kvalm bare når jeg tenker på det ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spiral ligger så urolig, eller kroppen forsøker å kvitte seg med den at trådene forsvinner inn i livmormunnen. To ganger har dette skjedd, og ved første tilfelle måtte jeg på Volvat og få pudentalblokade før jeg ble blokket ut. Den siste gangen kom jeg til gyn på Volvat og han spurte om vi skulle gjøre et forsøk uten bedøvelse. Eller litt fomling kom den ut. Litt vondt, men nye raskere enn sist. Bare å bite tannene sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var spiralen ute.

Jeg endte opp med tidenes mest uerfarne lege. Tror hun aldri har jobbet på gyn. før. Hun fomla mye i starten, det gjorde vondt, jeg begynte å blø og hun begynte å snakke om at vi måtte blokke ut... Jeg ble småengstelig, for det virka som om dama virkelig ikke hadde peil. Heldigvis tilkalte hun overlegen. Da overlegen kommer inn blir hun forferdet over å se at legen er der uten sykepleier tilstedet under inngrepet, og hun pressiserer overfor legen at man aldri skal være alene under slike omstendigheter. Jeg ble jo ikke akkurat mindre urolig av det. Videre spør legen hva slags instrumenter som er vanlig å bruke i slike situasjoner... Da tar heldigvis overlegen over og med riktig utstyr var spiralen ute etter få strakser.

Og det gjorde VONDT ja. Men sammenlignet med en fødsel er det sikkert ingenting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...