Gå til innhold

Små tips i hverdagen

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må også følge med, ryddet tidligere i uka, men det ser ikke slik ut nå mer...

Men har hatt plass til å rote det til på, og har ikke lyst å rydde nå igjen...

Ett tips: bruk sånn gammeldags tesil om du f.eks. lager fårikål, til å strø hvetemel med, da unngås klumper av mel...

Ett annet: som ikke er miljøvennlig, legg over gladpack når du skal lage tyttebærsyltetøy så unngår du tyttebær i ansiktet osv.

Skrevet

Er ikke akkurat et tips til en lettere hverdag men en velduftende en kanskje:) Jeg tar litt lavendelolje på lyspærene på soverommet med jevne mellomrom, når en tenner lyset blir lyspæra etterhvert varm og lavendel lukta sprer seg i hele rommet.

Og til skrubbing av badekar, vask og sånt bruker jeg en halv sitron og vanlig salt. Både lukter godt og en slipper mase spray:)

Har også allti en boks innenfor døra der jeg legger ting jeg har med i veska og jeg har i lommer å sånt, den går jeg gjennom en gang i uka og finner at som regel kan det meste kastes.

Skrevet

Når du setter bestikk i oppvaskmaskinen, sett gaflene for seg, knivene for seg osv. Dette sparer deg masse tid når du skal tømme maskinen!

(det fungerer ikke helt som det skal her hjemme, men ideen er god!!)

Ha en boks der du samler alle reserveknappene fra plagg du kjøper. Mister du en knapp, så vet du hvor du kan finne en ekstra!

Skrevet (endret)

Her er noen av mine tips:

En stor kraftig bolle i steingods på kommoden i gangen. Når man kommer inn- oppi bollen med nøkler, bilnøkler, adgangskort til jobb etc.

Rydd vekk ting med en gang, ikke la det hope seg opp så slipper man disse store ryddesjauene når man egentlig ikke har tid.

Sorter ut reklame og søppelpost allerede ved postkassen og legg i papirinnsamlingen.

Når man går tom for noe, føy det opp på en handlelisten med en gang så glemmer du det ikke.

Søler du noe, tørk opp med en gang, ikke la det ligge og tørke.

En søppelsekk på stativ er genial til tomflasker og bokser.

Ha alltid graulasjonskort/andre kort på lager samt frimerker.

Endret av Antoinette
Skrevet
Ha et lite utvalg av kvinnfolk slik at du kan bytte på når en slår seg vrang.

Hehe, har du et dameproblem, eller? ;)

Skrevet
Sorter ut reklame og søppelpost allerede ved postkassen og legg i papirinnsamlingen.

"Neitakk til uadressert reklame" medfører minimalt med slikt tull som man kan sortere ut. (For enkelte av oss medfører en tur via papirinnsamlignen en vesentlig omvei i forhold til postkassa og huset, og det er lett at det blir med inn. Men nå FÅR vi ikke slikt tull.... )

Skrevet

* Her i huset dusjer/bader/vasker barna seg ordentlig før leggetid. Så legger vi fram klær til dem, i hver sin bunke , slik at de vet hva de skal kle seg i etter tannpuss, ansikt- og håndvask morgenen etter. Da er det ikke slosskamp om badene om morgenen... ;)

* Matpakker smøres om kvelden og legges i kjøleskapet. Når det omsider er mat-tid på skolen/i bhg er maten fin og fersk... (Ikke knekkebrød!! ;))

*Vi praktiserer også blokk og penn ved kjøleskapet. Den som bruker opp noe skriver det med engang på lista. Det som ikke skrives opp blir sannsynligvis ikke handlet... :riste:

...ellers inviterer jeg gjerne sil "Sokketreff"!! ;)

Har faktisk 46 enslige sokker liggende i kurven på vaskerommet...:murvegg:

Skrevet

Ha en liten notisbok, hvor du skriver ned hvem du gir julegaver til, og hva de får. Da kan du gå tilbake og sjekke hva de enkelte fikk i fjor. Og tante "Magda" slipper å få lilla golfjakke år etter år... :tre:

Skrevet
Ha en liten notisbok, hvor du skriver ned hvem du gir julegaver til, og hva de får. Da kan du gå tilbake og sjekke hva de enkelte fikk i fjor. Og tante "Magda" slipper å få lilla golfjakke år etter år... :tre:

Ha også en liten notisblokk på julaften der du skriver hva du fikk av hvem, så er du sikker på at du takker riktig person for riktig gave :)

Vask ofte (helst hver eller annenhver dag) over toppen av komfyren, så er det mye enklere enn å skulle skrubbe når det virkelig har skitnet seg til.. Det tar kun et par minutter, med mindre du har sølt noe voldsomt..

Skrevet
:skratte:

Når mine jenter var små (2 års alderforskjell) hadde jeg alltid et lite lager av bursdagspresanger. Det ble noe sånt som 20 jentebursdager på et år, og da var det greit å slippe butikkrunden hver gang.

Var alltid populært å velge blandt det som allerede lå i skapet.

Det gjorde vi alltid når vi var små... Mamma handlet ting på tilbud og slikt, og det var så morro å "shoppe" i skapet!

Skrevet

Jeg er ikke særlig kvikk om morgenen og der er da jeg trenger løsninger stort sett.

*Skjærer opp et halvt brød i skiver og pakker i en pose. Tar med brødet og en pakke med smøreost på jobb og har matpakke i 3 dager (rister brødet på jobb hvis det blir tørt).

*Har fast plass til nøkler og andre ting jeg alltid må ha med meg (Kortholder o.l.) i gangen, så jeg slipper å lete etter det når jeg er på vei ut.

*Bestemme meg for hva jeg skal ha på meg kvelden i forveien og henge/legge det frem.

*Lade mobilen mens jeg sover. Husker aldri å ta med lader eller sette telefonen på lading om morgenen.

Ellers:

*Tørke klær som tåler det på hengere. Lett å bare henge det inn i skapet når det er tørt.

*Kjøpe mange par med like sokker. Da slipper man enslige som bare blir liggende.

*Storhandle basisvarer med lang holdbarhet en gang i måneden. Veldig greit å ha i skapet om man ikke orker/rekker å handle.

*Ha en privat notisblokk på pulten på jobb, slik at man kan skrive opp sånne små ting man må huske. F.eks hva man skal ha til middag eller at venninne har bursdag dagen etter.

*Fast handledag i begynnelsen av uka. Vi bruker noen minutter søndag kveld til å skrive opp en middagsliste for uka som kommer.

*Tørke støv mens man snakker i telefonen. Jeg tusler som regel rundt i huset med trådløs telefon (eller mobil) og fikler med ting uansett. Like greit å ha med seg microfiberkluten eller swifferen.

*Sorteringsboks på kjøkkenet. Etter hvert som det dukker opp skruer, knapper eller andre løse deler legges de oppi boksen og jeg vet hvor jeg finner dem når behovet melder seg.

*En krukke eller bolle der man legger småpenger som ligger løst i lommer og vesker. Greit å ha for hånden den dagen man skal ta bussen eller mangler småpenger til noe annet. Dessuten en fin sparebøsse. Noen kronestykker blir fort mange penger.

Skrevet
Når du setter bestikk i oppvaskmaskinen, sett gaflene for seg, knivene for seg osv. Dette sparer deg masse tid når du skal tømme maskinen!

(det fungerer ikke helt som det skal her hjemme, men ideen er god!!)

Ha en boks der du samler alle reserveknappene fra plagg du kjøper. Mister du en knapp, så vet du hvor du kan finne en ekstra!

Har forsøkt å samle bestikket, men det ender alltid med at knivene legger seg tett inntil hverandre og overhode ikke blir rene. Samme med spiseskjeer.

Så nå fordeles bestikket så mye som mulig.

Men så skal det sies at vi sannsynligvis har markedets dårligste oppvaskmaskinmerke...

Skrevet

Når jeg kjøper brød skjærer jeg det opp i skiver (eller bruker oppskjæringsmaskinen i butikken) og pakker dem inn i posjonspakker og legger i fryseren. Hver morgen er det bare å plukke med seg en pakke til jobben, hvor jeg har pålegg liggende. Brødet er helt ferskt til lunch, og det er aldri snakk om å ikke ha tid til å lage matpakke.

Ellers er jeg veldig glad i min vaskemaskin/tørketrommel-kombo med timer. Jeg legger i alt om kvelden før jeg legger meg. Før jeg drar på jobb trykker jeg bare på startknappen, og idet jeg kommer hjem fra jobb er alt rent og klart til å enten henges opp eller gå rett inn i skapet, og prosessen kan gjentas. For de med litt bedre tid om morgenen, og som ikke har vaskemaskinen på veggen intill soverommet (sånn som vi har) kan man gjerne la den gå over natten, så klarer man to omganger på en dag, selv om man bare er så vidt hjemom.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Ha et lite utvalg av kvinnfolk slik at du kan bytte på når en slår seg vrang.

Jo flere kvinner, jo mindre bry? :skratte:

Skrevet
Ellers er jeg veldig glad i min vaskemaskin/tørketrommel-kombo med timer. Jeg legger i alt om kvelden før jeg legger meg. Før jeg drar på jobb trykker jeg bare på startknappen, og idet jeg kommer hjem fra jobb er alt rent og klart til å enten henges opp eller gå rett inn i skapet, og prosessen kan gjentas. For de med litt bedre tid om morgenen, og som ikke har vaskemaskinen på veggen intill soverommet (sånn som vi har) kan man gjerne la den gå over natten, så klarer man to omganger på en dag, selv om man bare er så vidt hjemom.

Brannfarlig!

Skrevet

Vi setter smør og pålegg på ett brett som får plass i kjøleskapet. Da er det bare å løfte ut hele sulamitten til frokostbordet i en handvending. Men husk å sette brettet slik at luft sirkulerer i kjøleskapet.

Skrevet

En gang i mellom legger jeg oppvaskbørstene i oppvaskmaskinen og lar de få seg en runde der! Da blir de som nye igjen! Nesten da :fnise:

Skrevet

....og jeg kjører hele familiens tannbørster i oppvaskmaskinen en gang imellom.....vet ikke om de blir helt som nye de da....men de føles hvertfall rene! :fnise:

Skrevet

- skaff deg en babystøvsuger. Det er genialt. Bruker den til alt av småting, går mye kjapper enn å fra fram støvsugeren hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...