Gå til innhold

Små tips i hverdagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere har noen små tips som gjør hverdagen litt lettere? Det kan være alt, fra bil, data, småbarn til husarbeid.

Her er mine bidrag:

Ha alltid lyspærer på lager

Ha penn og notatblokk liggende ved telefonen

Det finnes langtidsholdbar melk. Ha alltid en liter i kjøleskapet hvis du ofte går tom.

Flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest Deception
Skrevet

Rydd opp med en gang, i stedet for å ta skippertak. Legg sammen og legg på plass klærne når de er brukt, eventuelt kast dem på vask.

Det samme gjelder ved vasking; hvis du passer på å shine over vasken på badet, toalettet osv ved jevne mellomrom, slipper du lettere unna når helgevasken skal tas.

Uparfymerte baby-våtservietter egner seg utmerket til støvtørking, og er bare å kaste etterpå.

Skrevet

I stedet for å ha én stor skittentøyskurv, ha et stativ med små tådkurver. Så har du en kurv til hver vaskekategori (f.eks. lyse farger 30 grader, mørke farger 40 grader, osv), som du putter tøyet oppi etter hvert som det blir skittent. Da kan du bare tømme hele kurven i maskinen når den er full, og slipper å rote gjennom en helt stor kurv for å finne ting som kan vaskes sammen. Det tar ikke mer plass med flere småkurver enn med en stor.

Skrevet
Rydd opp med en gang, i stedet for å ta skippertak. Legg sammen og legg på plass klærne når de er brukt, eventuelt kast dem på vask.

Det samme gjelder ved vasking; hvis du passer på å shine over vasken på badet, toalettet osv ved jevne mellomrom, slipper du lettere unna når helgevasken skal tas.

Uparfymerte baby-våtservietter egner seg utmerket til støvtørking, og er bare å kaste etterpå.

-Ikke- et miljøvennlig forslag... Jeg anbefaler heller mikrofiberkluter, som også er utmerket til størtørking og som kan brukes mange mange ganger.

Skrevet

Når du maler/lakker kan du spare mye tid, penger og bryderi hvis du ganske enkelt pakker penslen/rullen i en plastpose og legger den i fryseren mellom hvert strøk. Spesielt praktisk er det hvis du maler/lakkerer med oljebaserte produkter som ellers krever whitesprit/tynner til rengjøring.

Til å fjerne oljemaling/lakk fra hendene kan du ganske enkelt bruke vegetabilsk olje, f.eks. olivenolje. Mye mer behagelig og miljøvennlig enn whitesprit er det også!

Skrevet
Når du maler/lakker kan du spare mye tid, penger og bryderi hvis du ganske enkelt pakker penslen/rullen i en plastpose og legger den i fryseren mellom hvert strøk. Spesielt praktisk er det hvis du maler/lakkerer med oljebaserte produkter som ellers krever whitesprit/tynner til rengjøring.

Til å fjerne oljemaling/lakk fra hendene kan du ganske enkelt bruke vegetabilsk olje, f.eks. olivenolje. Mye mer behagelig og miljøvennlig enn whitesprit er det også!

dette gjør jeg også. dvs, jeg legger kosten i pose, men ikke i fryseren, men i det rommet jeg maler i, altså romtemperatur. veldig kjekt, kosten varer lenge og det blir lite søl med rens osv.

Skrevet
dette gjør jeg også. dvs, jeg legger kosten i pose, men ikke i fryseren, men i det rommet jeg maler i, altså romtemperatur. veldig kjekt, kosten varer lenge og det blir lite søl med rens osv.

Kommer det ørlite grann luft til i posen, størkner den i løpet av ganske kort tid i romtemperatur. I fryseren derimot kan den ligge i "evigheter" uten å ta skade.

Skrevet

Ha alltid noen flasker vin, og noen pene kort liggende. Så har man alltid en gave i siste liten..

Skrevet
Kvitt deg med mannfolk

:skratte:

Når mine jenter var små (2 års alderforskjell) hadde jeg alltid et lite lager av bursdagspresanger. Det ble noe sånt som 20 jentebursdager på et år, og da var det greit å slippe butikkrunden hver gang.

Var alltid populært å velge blandt det som allerede lå i skapet.

Skrevet

Jeg er systematiker til tåspissene, men en egen liten boks til fyrstikker og lightere er ganske praktisk.

Skrevet

Ren logistikk: sånne ting jeg er avhengig av (deodorant, klorin, zalo, vaskemiddel osv) har jeg alltid på lager. Når jeg er tom har jeg alltid nytt liggende, og kjøper ny forsyning med det samme jeg har åpnet en ny forpakning. Da blir det ikke stress når jeg er tom for f.eks. maskinoppvaskmiddel...

Skrevet

Ha et lite utvalg av kvinnfolk slik at du kan bytte på når en slår seg vrang.

Skrevet

Ha alltid kontanter, visa, solbriller og klær (bomull) i tilfelle det blir brann, eller falsk alarm...bind og men det er ikke det første man tenker på...? (Jo, jeg da, men...jeg er nevrotisk)

Har alltid med meg en kopi av noe "rart" hver gang jeg går ut døra mi, den inneholder masse jobb (datarelatrert), burde hatt med flyttebil vet.

Men det er ikke så nevrotika...

Skrevet

Familiekalender (sier jeg som bare har en baby og en mann i tillegg til meg selv), står det ikke på kalenderen blir det ikke tatt hensyn til.

Middagslister er greit, da vet alle hva som er dagens middag. En stor mathandel i uka sparer meg for mye tid, så suplerer jeg 1-2 ganger dersom det er behov for det. (Og handleliste slik som det blir nevnt tidligere hvor man setter opp ting når man tar den siste har spart meg for mye ergrelse).

Skrevet

Vel. :ler: Greier du ikke å drikke opp all champagnen - sett en sølvskje i flaketuten og den varer faktisk i opp til 3 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...