Gå til innhold

Jobb, men hva?


Gjest White Orchid

Anbefalte innlegg

Gjest White Orchid

Jeg er en 20 år gammel jente som trenger litt hjelp til litt av hvert. Det har seg slik at jeg ikke har noen fullført videregående utdannelse. Begynte nå, men måtte avslutte det på grunn av sykdom. Jeg ble anbefalt av rådgiver å heller jobbe fulltid 3 år, slik at jeg går under 23/5 regelen for å få generell studiekompetanse. Jeg må avvente jobbsøkingen litt til jeg har fått begynt på medisiner, og da er det forhåpentligvis full fart og god form igjen. Nå skal jeg endelig gå inn for å prøve å forklare hva jeg virkelig ønsker meg. (Selv om en JOBB bare er det viktigste for meg). Jeg ønsker å sitte i ro, bevege meg når jeg ønsker det. Gjerne besvare telefon, gjøre detaljert arbeid, som krever at jeg fokuserer og konsentrerer meg. Samtifig som jeg har frihet til å gå å ta meg en kaffe hvis jeg føler for det. Lønna kan godt være ok den også:) Jeg ønsker ett litt intimt og koselig arbeidsmiljø. Har tenkt litt på sentralbord/resepsjon for en mindre bedrift, men vet ikke om det blir for komplisert for meg. Har også tenkt på å ta telefonen og ta imot bestillinger for et større firma. Er ikke sikker. Men jeg orker ikke FOR mye aktiviteter og slikt.

Bare å komme med forslag, det hadde jeg blitt veldig takknemlig for!:)

White Orchid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

finnes jo masse jobber der man kan sitte i tlf hele dagen.. Men du bør kansje ikke stille de største kravene sånn helt med en gang (ta kaffepauser i hytt og pine, ikke for mye aktivitet osv)

For jobb er jobb på en måte. (hvis det er pga sykdom så har sikkert arbeidsplassen mulighet for å tilpasse det sånn nogenlunde for deg da)

eks.

-securitas/alarmsentraler

-suport (eks data,tlf,mobil,nettbutikker)

-telefonsalg

-resepsjonist på eks sykehus/firmaer.

Tror det er masse jobber dersom du ønsker noe i resepsjon/tlf service gaten.

:)

Sjekk finn.no! kansje du får snusen på noe interresant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest White Orchid

Har du noen forslag til meg Glynis? :) Setter pris på alt, og takk til dere som har kommet med forslag! :) Har tenkt mest på sentralbord/resepsjon. Ikke hotell eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Blomst_*

Hvor mye det er å gjøre kommer an på type bedrift, du kan nok finne både travle og mindre travle arbeidssteder. Du kan jo prøve et vikarbyrå for å samle erfaring, eller sende åpne søknader til bedrifter du kunne tenkt deg å jobbe i? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Minni_*
Jeg ønsker å sitte i ro, bevege meg når jeg ønsker det. Gjerne besvare telefon, gjøre detaljert arbeid, som krever at jeg fokuserer og konsentrerer meg. Samtifig som jeg har frihet til å gå å ta meg en kaffe hvis jeg føler for det. Lønna kan godt være ok den også:) Jeg ønsker ett litt intimt og koselig arbeidsmiljø. Har tenkt litt på sentralbord/resepsjon for en mindre bedrift, men vet ikke om det blir for komplisert for meg. Har også tenkt på å ta telefonen og ta imot bestillinger for et større firma. Er ikke sikker. Men jeg orker ikke FOR mye aktiviteter og slikt.

Bare å komme med forslag, det hadde jeg blitt veldig takknemlig for!:)

Det er ikke akkurat få krav du stiller. Og med lite erfaring og ikke engang fullført videregående samt sykdomshistorie, tror jeg du bør bare ta det du kan få.

Kan høres hardt og brutalt ut, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Leni_*

Å jobbe i resepsjon/på sentralbord kan være veldig givende, interessant og spennende for den rette personen. Hvis det er dette du ønsker, så go for it. Men, tror de fleste bedrifter og firmaer setter som minstekrav at man har 3-årig videregående (og da helst salg/service som det vel nå heter. Tidligere "handelsgym"), til denne type jobber. Selvsagt kan man sikkert få en slik jobb uten skolen også, og man stiller kanskje sterkere hvis man isteden har en del erfaring/praksis fra lignende jobb.

Jobber selv på sentralbord, så èn ting kan jeg si; det er slett ikke så "slaraffenaktig" som det kanskje kan virke for utenforstående. Normalt gode datakunnskaper og andre kontor-tekniske ferdigheter er veldig greit å kunne, men mest må du være "typen" til det. Altså mennesketypen. Du må være forberedt på å kunne takle alle mulige slags mennesker, og helst da alltid være imøtekommende, opplagt og blid mot disse. Det er et typisk serviceyrke. I tilegg må man kunne takle at det svinger mellom roligere perioder, for så å oppleve en "stim" av aktivitet, hundre telefoner og femti folk i skranken samtidig.... Satt på spissen selvsagt, men alle jeg har snakket med som jobber på sentralbord/resepsjon kjenner til samme fenomen. Har du en arb. giver som ser at du er en ressurs, så får man jo gjerne andre oppgaver i tilegg, som man kan gjøre innimellom det å betjene sentralbordet, når det er litt rolig.

Du bør også være klar over at det kan være ganske store forskjeller i hvordan en slik jobb oppleves, alt ettersom hvor du jobber. Selv har jeg erfaring fra denne type oppgaver fra både det private næringsliv og fra offentlig virksomhet. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har aldri opplevd så mange sinte mennesker som det jeg må takle på sentralbordet i en offentlig etat. Der ringer det ofte mennesker i en eller annen form for nød, og/eller som føler seg (berettiget eller ei) urettferdig behandlet av det offentlige. Den som da tar telefonen på slike steder er ofte det første menneske disse møter på, og tro meg; du får hele skyllebøtta fra A-Å på få sekunder.. Noen er også ekstremt eskalerte og når de snakker høres det ut som et maskingevær. Ikke bare skal du takle dette emosjonellt uten å ta det personlig, du må også være kjapp i toppen for å prøve å finne ut av hva det egentlig er de trenger hjelp til, og så prøve å lose de videre.

skal ikke ta fra deg ønsket om å se etter en slik jobb. Men føler jeg må si det som det er, slik at du ikke tror dette er bare en enkel "kose" jobb. Det kan det jo også være, for all del. Men ofte blir man et slags "skjold" som tar imot alt mulig. Samt at flere bedrifter ofte har svake rutiner på det å melde ifra om hvor man er, om man er borte (og i så fall hvor lenge osv.), hvem som i tilfelle kan avhjelpe og svare på spørsmål når de selv er avgårde osv osv... Når man da ikke får tak i folk man tror er på jobb, setter over telefoner som ringer og ringer...og kanskje har èn på tråden som i utgangspunktet er irritert, samt èn i skranken som venter på hjelp....ja da skal du ha evnen til å ikke la deg stresse, kunne ha mange baller i lufta samtidig (samt evnen til å ta de ned igjen), og bøttevis med godt humør...

Jeg kan trygt si at det her er en jobb hvor man virkelig får kjent på hvor stresset og kavete mange I Norge i dag er. Noen dager når jeg kommer hjem fra jobb har jeg null overskudd igjen. Har fått noen år på baken, og har vært borti langt værre jobber og miljer - så tar meg ikke nær av ting, men er nok lett å bli litt utbrent i en slik jobb hvis en har det over tid - alt avhengig av hvor en jobber og hvordan type bedrift det er også selvsagt. Men som en hovedregel så tror jeg du bør være innstilt på at en slik jobb krever mye av deg som menneske. Du gir hele tiden mye av deg selv i en slik jobb, og ikke alltid du føler du får noe igjen for det. Du må være administrator, psykolog, oversetter, detektiv og service minded i ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...