Rosalie Skrevet 11. september 2007 #41 Skrevet 11. september 2007 (endret) de fleste hunder og katter er vandrere i mye større grad enn oss mennesker. Og det er ikke nor morsomt å ha slitasjegikt selv om man er hund, altså! Endret 11. september 2007 av Veslejenta
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2007 #42 Skrevet 11. september 2007 (endret) Tråden var vel om fliser var hardt - noe det har blitt slått fast at det er. Det er også et faktum at harde gulv -ikke- er bra for dyr. De bruker ikke sko, og tilbringer mer tid på gulvet enn mennesker, ergo er de mer utsatt for slitasje på leddene. Endret 11. september 2007 av Veslejenta
venus* Skrevet 11. september 2007 #43 Skrevet 11. september 2007 Okey, denne diskusjonen begynner å likne kjøttdeigtråden... Men nå er det visst selvsagt at fliser ER hardere enn tregulv, noe som absolutt ikke kom frem i hovedinnlegget. All ære til den gjesten (#30) som tok seg tid til å forklare dette med fjæring. Bravo! Jeg syntes i hvert fall det var veldig informativt. Men morsom tråd. Alltid moro med personer som ikke innser at de graver sin egen grav
Gjest antigartner Skrevet 11. september 2007 #44 Skrevet 11. september 2007 All ære til den gjesten (#30) som tok seg tid til å forklare dette med fjæring. Bravo! Jeg syntes i hvert fall det var veldig informativt. Men morsom tråd. Alltid moro med personer som ikke innser at de graver sin egen grav Helt enig! Forøvrig er jeg blant dem som har flisgulv i mange av rommene i huset. OG jeg får litt vonde føtter av dem. Ingen tvil om at årsaken ligger i gulvene, for føttene begynte å gjøre vondt etter at jeg flyttet hit fra et hus uten flisgulv. Flisgulvene er lette å holde rene og alt det der, så det er jo både fordeler og ulemper.
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #45 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #46 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest beekeeper Skrevet 11. september 2007 #47 Skrevet 11. september 2007 Nå ble jeg nysgjerrig på hvilke sko emi bruker? :klø:
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #48 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest antigartner Skrevet 11. september 2007 #49 Skrevet 11. september 2007 Da er du sikkert for øvrig (nb: det skrives i to ord) av dem som ikke bruker sko med skikkelig såle da eller? Selv om du får så vondt i føttene av flisgulvet ditt. Du har helt rett i at det heter for øvrig Du har bare delvis rett i det med skoene. Prøver meg med en forklaring, muligens veeeldig omstendelig, men det ber du egentlig om nå, Emi : noen dager går jeg med innesko med skikkelig såle (vi snakker verken om tøfler eller Crocs her, men kvalitetssko). Da har jeg litt mindre vondt i bena enn de dagene jeg går i sokkelesten. Som jeg nevnte i min tidligere kommentar har jeg bodd i hus uten flisegulv (bortsett fra på badet). Også der vekslet jeg mellom bruk av innesko og å gå i sokkelesten. Det er en merkbar forskjell på hvordan føttene kjennes på kvelden nå, sammenliknet med da jeg bodde i det andre huset. Uansett; for meg er det ikke så plagsomt at jeg har helseproblemer av det.
Veslejenta Skrevet 11. september 2007 #50 Skrevet 11. september 2007 Tråden er ryddet. Veslejenta - moderator
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #51 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest *Mim* Skrevet 11. september 2007 #52 Skrevet 11. september 2007 Jeg går aldri med innesko, og vi har både fliser og tregulv. Minus og pluss blir vel minus, så jeg har sikkert vondt et sted nå uten at jeg har lagt merke til det en gang! *kjenne etter*
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #53 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Skya Skrevet 12. september 2007 #54 Skrevet 12. september 2007 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)
Gjest =tentacle= Skrevet 12. september 2007 #55 Skrevet 12. september 2007 Svikt i gulv er en kombinasjon (superponering) av korte, lange, stive og myke "springbrett". I det man trår på et gulv, setter man mange "fjærer" (f. eks. trefibre) av forskjellige størrelser og stivhet i spenn. Når fjærene springer tilbake, dannes det en bølge som forplanter seg gjennom føttene og oppover bena. Både tre og betong kan ha lange fjærer som gir lange bølger. Da svikter gulvet slik at møblene på den andre siden av rommet beveger seg. Dette er typisk for billige treunderstøttede gulv, men også for gulv av lettbetongbjelker med lange spenn (som er relativt moderne nå). Denne type fjæring er sjelden ønskelig. Den korte fjæringen er derimot bra. Tre med en viss tykkelse har god kort fjæring, mens betong og fliser er nærmest helt stivt. Stiv fjæring gir raske bølger som slår tilbake oppover benet. På den annen side vil et teppe både deformere seg og gi en svært langsom bølge. En god sko kan gjøre mye, men ikke alt. Den vil aldri ha lengre "fjærer" enn skosålens lengde/dybde. Sålen kan deformere seg, men vil måtte springe tilbake i den tiden det tar å løfte foten. (Så naturlig nok kan aldri en sko emulere å gå i mose eller grus.) Så støtet man får avhenger av kombinasjonen av lange og korte fibre i gulvets lengderetning, av gulvets vertikale stivhet og av hvor mye gulvet deformerer seg. Betong/fliser har et mye dårligere utgangspunkt enn tre, men en god sko kan bøte på endel av det, men ikke alt. Kombinasjonen av en god sko og et godt tregulv vil uansett bli bedre. Morsomt Men emulere? Det betyr...?
emi Skrevet 12. september 2007 Forfatter #56 Skrevet 12. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Skya Skrevet 12. september 2007 #57 Skrevet 12. september 2007 Tråden er delt og spørsmål ang. moderering ligger her. Skya (mod)
Rosalie Skrevet 12. september 2007 #58 Skrevet 12. september 2007 Som betyr at gode sko på fliser er vel så ok som barbeint på tregulv? Eller? Nei, da et tregulv er større og har flere "støtdempere" som tar opp energien fra skrittet bedre enn joggesko med demping/andre godt dempede sko. I tillegg til at man har godt av å gå barbeint innimellom, da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå