Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

de fleste hunder og katter er vandrere i mye større grad enn oss mennesker. Og det er ikke nor morsomt å ha slitasjegikt selv om man er hund, altså!

Endret av Veslejenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tråden var vel om fliser var hardt - noe det har blitt slått fast at det er. Det er også et faktum at harde gulv -ikke- er bra for dyr. De bruker ikke sko, og tilbringer mer tid på gulvet enn mennesker, ergo er de mer utsatt for slitasje på leddene.

Endret av Veslejenta
Skrevet

Okey, denne diskusjonen begynner å likne kjøttdeigtråden...

Men nå er det visst selvsagt at fliser ER hardere enn tregulv, noe som absolutt ikke kom frem i hovedinnlegget.

All ære til den gjesten (#30) som tok seg tid til å forklare dette med fjæring. Bravo! Jeg syntes i hvert fall det var veldig informativt.

Men morsom tråd. Alltid moro med personer som ikke innser at de graver sin egen grav :)

Gjest antigartner
Skrevet
All ære til den gjesten (#30) som tok seg tid til å forklare dette med fjæring. Bravo! Jeg syntes i hvert fall det var veldig informativt.

Men morsom tråd. Alltid moro med personer som ikke innser at de graver sin egen grav :)

Helt enig! :fnise:

Forøvrig er jeg blant dem som har flisgulv i mange av rommene i huset. OG jeg får litt vonde føtter av dem. Ingen tvil om at årsaken ligger i gulvene, for føttene begynte å gjøre vondt etter at jeg flyttet hit fra et hus uten flisgulv.

Flisgulvene er lette å holde rene og alt det der, så det er jo både fordeler og ulemper.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest beekeeper
Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig på hvilke sko emi bruker? :klø:

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest antigartner
Skrevet
Da er du sikkert for øvrig (nb: det skrives i to ord) av dem som ikke bruker sko med skikkelig såle da eller? Selv om du får så vondt i føttene av flisgulvet ditt. :)

Du har helt rett i at det heter for øvrig :)

Du har bare delvis rett i det med skoene.

Prøver meg med en forklaring, muligens veeeldig omstendelig, men det ber du egentlig om nå, Emi :erter: : noen dager går jeg med innesko med skikkelig såle (vi snakker verken om tøfler eller Crocs her, men kvalitetssko). Da har jeg litt mindre vondt i bena enn de dagene jeg går i sokkelesten. Som jeg nevnte i min tidligere kommentar har jeg bodd i hus uten flisegulv (bortsett fra på badet). Også der vekslet jeg mellom bruk av innesko og å gå i sokkelesten. Det er en merkbar forskjell på hvordan føttene kjennes på kvelden nå, sammenliknet med da jeg bodde i det andre huset. Uansett; for meg er det ikke så plagsomt at jeg har helseproblemer av det.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Veslejenta - moderator

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet

Jeg går aldri med innesko, og vi har både fliser og tregulv. Minus og pluss blir vel minus, så jeg har sikkert vondt et sted nå uten at jeg har lagt merke til det en gang!

*kjenne etter*

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest =tentacle=
Skrevet
Svikt i gulv er en kombinasjon (superponering) av korte, lange, stive og myke "springbrett". I det man trår på et gulv, setter man mange "fjærer" (f. eks. trefibre) av forskjellige størrelser og stivhet i spenn. Når fjærene springer tilbake, dannes det en bølge som forplanter seg gjennom føttene og oppover bena.

Både tre og betong kan ha lange fjærer som gir lange bølger. Da svikter gulvet slik at møblene på den andre siden av rommet beveger seg. Dette er typisk for billige treunderstøttede gulv, men også for gulv av lettbetongbjelker med lange spenn (som er relativt moderne nå). Denne type fjæring er sjelden ønskelig.

Den korte fjæringen er derimot bra. Tre med en viss tykkelse har god kort fjæring, mens betong og fliser er nærmest helt stivt. Stiv fjæring gir raske bølger som slår tilbake oppover benet. På den annen side vil et teppe både deformere seg og gi en svært langsom bølge.

En god sko kan gjøre mye, men ikke alt. Den vil aldri ha lengre "fjærer" enn skosålens lengde/dybde. Sålen kan deformere seg, men vil måtte springe tilbake i den tiden det tar å løfte foten. (Så naturlig nok kan aldri en sko emulere å gå i mose eller grus.)

Så støtet man får avhenger av kombinasjonen av lange og korte fibre i gulvets lengderetning, av gulvets vertikale stivhet og av hvor mye gulvet deformerer seg. Betong/fliser har et mye dårligere utgangspunkt enn tre, men en god sko kan bøte på endel av det, men ikke alt. Kombinasjonen av en god sko og et godt tregulv vil uansett bli bedre.

Morsomt :) Men emulere? Det betyr...?

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet
Som betyr at gode sko på fliser er vel så ok som barbeint på tregulv? Eller?

Nei, da et tregulv er større og har flere "støtdempere" som tar opp energien fra skrittet bedre enn joggesko med demping/andre godt dempede sko. I tillegg til at man har godt av å gå barbeint innimellom, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...