emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #21 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest =tentacle= Skrevet 11. september 2007 #22 Skrevet 11. september 2007 Tror jeg hopper av denne diskusjonen Føler meg ikke helt kompetent til å diskutere møbler som står og hopper pga. lydbølger Mener ikke at de hopper pga lydbølger (kanskje de gjør det også om man har gode nok måleinstrumenter) men at jeg trakker på gulvet starter en bevegelse i planken som forplanter seg bortover. Det betyr at gulvet gir etter for meg.
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #23 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Rosalie Skrevet 11. september 2007 #24 Skrevet 11. september 2007 Nå måtte jeg opp i andre etg. for å prøvegå tregulvene her Her finnes ingen bevegelse. Ok at vårt bjeklelag er kraftig dimensjonert, men jeg holder på at man ikke skal merke svikt i gulvet. Du kjenner ikke svikten, men den er der på tregulv, noe den ikke er på fliser (helt kompakt materiale). Noe som medfører mye større belastning på støtdemperne i knærne, på lik måte som at asfalt ikke er godt gang- og løpeunderlag, noe derimot grus er.
Leo Skrevet 11. september 2007 #25 Skrevet 11. september 2007 Vernesko har ikke tilstrekkelig god demping i forhold til folk som ahr problemer med føtter, hofter, rygg osv. (voldsomt sår du blir når du blir motsagt på hus og hagespørsmål ) Det var snakk om en litt intern spøk mellom Toro og meg...
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #26 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #27 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Rosalie Skrevet 11. september 2007 #28 Skrevet 11. september 2007 Uansett mener jeg det er sålen på skoene som avhenger av om flisgulv er for hardt å gå/stå på. Også mener jeg at folk med problemer med rygg, hofte, føtter, bekken osv bør bruke sko med skikkelig såle inne fremfor å gå barbeint Og beina har ikke godt av å være "påkledd" sko hele tiden. Ergo bør man velge gulvtype som man kan leve med lenge, uten at man må traske rundt med Nike Air innendørs. Beina trenger også luft!
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2007 #29 Skrevet 11. september 2007 Treverk formidler den bevegelsen fordi det er et såkalt levende materiale; det er elastisk og det endrer seg over tid. Trår man på en treplanke vil den, uansett tykkelse, respondere og fungere som et ørlite "springbrett" (Noen som kan mer fysikk enn meg burde egentlig forklare hva som skjer...) som sparer kroppen for bruk av energi, og dermed belastning, når den støter ned mot underlaget og skal opp igjen. For øvrig er jeg enig i at å diskutere hvorvidt tre er mer elastisk enn stein blir ganske meningsløst... Svikt i gulv er en kombinasjon (superponering) av korte, lange, stive og myke "springbrett". I det man trår på et gulv, setter man mange "fjærer" (f. eks. trefibre) av forskjellige størrelser og stivhet i spenn. Når fjærene springer tilbake, dannes det en bølge som forplanter seg gjennom føttene og oppover bena. Både tre og betong kan ha lange fjærer som gir lange bølger. Da svikter gulvet slik at møblene på den andre siden av rommet beveger seg. Dette er typisk for billige treunderstøttede gulv, men også for gulv av lettbetongbjelker med lange spenn (som er relativt moderne nå). Denne type fjæring er sjelden ønskelig. Den korte fjæringen er derimot bra. Tre med en viss tykkelse har god kort fjæring, mens betong og fliser er nærmest helt stivt. Stiv fjæring gir raske bølger som slår tilbake oppover benet. På den annen side vil et teppe både deformere seg og gi en svært langsom bølge. En god sko kan gjøre mye, men ikke alt. Den vil aldri ha lengre "fjærer" enn skosålens lengde/dybde. Sålen kan deformere seg, men vil måtte springe tilbake i den tiden det tar å løfte foten. (Så naturlig nok kan aldri en sko emulere å gå i mose eller grus.) Så støtet man får avhenger av kombinasjonen av lange og korte fibre i gulvets lengderetning, av gulvets vertikale stivhet og av hvor mye gulvet deformerer seg. Betong/fliser har et mye dårligere utgangspunkt enn tre, men en god sko kan bøte på endel av det, men ikke alt. Kombinasjonen av en god sko og et godt tregulv vil uansett bli bedre.
Gjest Eir Skrevet 11. september 2007 #30 Skrevet 11. september 2007 Jeg mener altså at det er sålene på de skoene man bruker inne som er avgjørende for hvilken belastning man påfører kroppen. Det er feil, gulvet har også mye å si. Man merker ikke dette like godt hjemme, siden man sjelden står/går så lenge av gangen der, men har man hatt en jobb hvor man står/går hele dagen merker man fort dette. Selv har jeg jobbet en del på lager, og der er det harde gulv, i betong/mur, og da hjelper det ikke hvor gode sko man har. På steder hvor folk står flere timer og jobber har man alltid spesialmatter i gummi, oppå betongen, nettopp for å spare ryggene til folk, fordi godt fottøy alene ikke er nok.
Leo Skrevet 11. september 2007 #31 Skrevet 11. september 2007 (voldsomt sår du blir når du blir motsagt på hus og hagespørsmål ) Vel, det er ikke jeg som har startet denne tråden fordi jeg åpenbart ikke er helt fornøyd med at noen ikke hyller mitt valg av gulvbelegg uforbeholdent ut fra egne erfaringer... Uansett mener jeg det er sålen på skoene som avhenger av om flisgulv er for hardt å gå/stå på. Også mener jeg at folk med problemer med rygg, hofte, føtter, bekken osv bør bruke sko med skikkelig såle inne fremfor å gå barbeint Hvorfor i all verden skal de velge fliser og måtte gå med sko inne selv om de ikke liker det/har godt av det når det finnes alternativer? :klø: Det kan da umulig bety noe for deg?! Selv kommer jeg til å legge et gulvbelegg som er laget nettopp med tanke på støtdemping fordi min erfaring tilsier at det er best for meg og mine føtter. Hva andre gjør og hva andre liker, intresserer meg ikke, men når jeg blir spurt om mine erfaringer tillater jeg meg altså å svare. En annen grunn til at jeg ikke kommer til å legge fliser er at jeg sannsynligvis alltid kommer til å ha husdyr og fra tid til annen skjer det uhell med urin, oppkast etc. Av og til oppdages ikke uhellet med en gang og da hender det at "ulumskhetene" trekker ned i fugene og misfarger dem. Ikke særlig delikat... Dette er også et argument som for min del taler mot å legge fliser og noe jeg nevner hvis noen spør om min mening. For noen som aldri kunne tenke seg å ha et husdyr, er det naturligvis ikke et holdbart argument mens det for andre igjen, som mangler den erfaringen, kan det være et poeng de mener det kan være verdt å ta hensyn til.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 11. september 2007 #32 Skrevet 11. september 2007 jeg har flis på gulvet, og får ikke vondt i føttene...
Gjest Vampyra Skrevet 11. september 2007 #33 Skrevet 11. september 2007 Jeg merker stor forskjell på hvilket underlag jeg går på når jeg jobber, men hjemme står jeg sjelden så lenge av gangen at det er noe problem (men selvsagt merker jeg at det er hardere på badet enn på stua). Men jeg forstår godt at det kan være et problem for andre som kanskje har problemer med hofter og knær.
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #34 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Rosalie Skrevet 11. september 2007 #35 Skrevet 11. september 2007 Jeg ville ihvertfall ikke hatt dyr i et hus som kun har flislagte gulv. Stakkar dyrepotene og hofteleddene... For det finnes ikke dempende skotøy for dyrelabber...
Gjest Vampyra Skrevet 11. september 2007 #36 Skrevet 11. september 2007 Jeg har brukt det på alle fugene her, og da trekker ikke fuktigheten seg ned i fugene Litt på siden men: Hvor har du kjøpt dette? (jeg har leita....)
Leo Skrevet 11. september 2007 #37 Skrevet 11. september 2007 Ikke for å diskutere videre, men for å opplyse: Det finnes impregneringsmiddel for fuger. Jeg har brukt det på alle fugene her, og da trekker ikke fuktigheten seg ned i fugene Jeg vet det, men det fungerer ikke godt nok siden urin og oppkast faktisk er etsende og fugene uansett er litt ruglete og utilgjengelige slik at det kan bli liggende igjen rester. For øvrig er søl og diverse annet fra husdyr også et argument for hvorfor jeg heller ikke velger parkett.
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #38 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #39 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Daria Skrevet 11. september 2007 #40 Skrevet 11. september 2007 (endret) Jeg har vært fornøyd med flisegulvene mine, men jeg har hverken dyr eller dårlige ledd å ta hensyn til. Men fy søren så vondt jeg har fått i rygg og hofter etter å ta stått på betong i noen timer på konsert o.l. -tilsvarende tid på treplater og kunstgress ga derimot ingen plager overhodet, så jeg skjønner godt at de som plages til vanlig velger mykere gulv hjemme. Jeg ville uansett aldri valgt gulv jeg ikke kunne gått barbeint på -det er sunt for føttene å slippe sko. Edit: Fjernet sitat som ble irrelevant etter rydding. Endret 11. september 2007 av Daria
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå