emi Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Orestes Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Selvsagt er det en større belastning for føttene å stå på fliser kontra å stå på et tregulv. Fliser er hardere enn tregulv. Ikke alle som bruker fottøy på kjøkkenet, vettu. Har man det, spiller det ingen rolle.
caso Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 Tregulv fjærer/svikter mer enn betong (flis). Det er ikke en uvanlig skade å få problem med ben (spesielt knær) når man går mye på betong med ekstra vekt på seg, - uansett fottøy desverre. Om man merker så mye til dette i sitt eget hjem tviler jeg på forsåvidt, hvis det er kun der man går mye på hard dekke.
emi Skrevet 10. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
emi Skrevet 10. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest =tentacle= Skrevet 10. september 2007 #6 Skrevet 10. september 2007 Hvis man merker svikt i tregulv har man større problemer enn kneskader. Jeg kjenner at tregulv fjærer og betong og fliser ikke gjør det, og jeg er mye lettere enn gjennomsnittet. Tror ikke jeg vil få noen kneproblemer av å ha fliser på kjøkkengulvet, men siden det er et rom hvor jeg vil oppholde meg mye og stå og gå mye, ville jeg valgt et mer behagelig underlag. Jeg vil ikke være avhengig av å bruke sko inne på kjøkkengulvet.
emi Skrevet 10. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest =tentacle= Skrevet 10. september 2007 #8 Skrevet 10. september 2007 Hvis gulvet fjærer, er cc bjelkelag for stor. Neppe på alle gulvene jeg går på Det er små bevegelser som kjennes, ikke at gulvet føles som å trakke i en hengekøye
emi Skrevet 10. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest =tentacle= Skrevet 10. september 2007 #10 Skrevet 10. september 2007 Nå måtte jeg opp i andre etg. for å prøvegå tregulvene her Her finnes ingen bevegelse. Ok at vårt bjeklelag er kraftig dimensjonert, men jeg holder på at man ikke skal merke svikt i gulvet. Lille meg lager bevegelse i gulvet som kan merkes ved at det skapes lydbølger og ved at lette møbler som står litt unna blir påvirket av bevegelsene.
emi Skrevet 10. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Leo Skrevet 10. september 2007 #12 Skrevet 10. september 2007 Jeg kjenner at tregulv fjærer og betong og fliser ikke gjør det, og jeg er mye lettere enn gjennomsnittet. Tror ikke jeg vil få noen kneproblemer av å ha fliser på kjøkkengulvet, men siden det er et rom hvor jeg vil oppholde meg mye og stå og gå mye, ville jeg valgt et mer behagelig underlag. Jeg vil ikke være avhengig av å bruke sko inne på kjøkkengulvet. Det er en kjennsgjerning at et tregulv er mykere å gå på enn et stein-/betong-/flisgulv. I et riktig lagt gulv er svikten sjelden merkbar hvis man ikke er bevisst på den, men treverk har en elastisitet som stein, betong etc. mangler. For de fleste unge, friske mennesker vil det, ganske riktig, neppe ha noen betydning for helsen og komforten hva slags gulv man velger hjemme, men liker man (Og kanskje også bør) gå uten fottøy innendørs, har/har hatt en jobb hvor man står/går mye på hardt underlag, problemer med hofter/rygg/føtter og/eller f.eks. bekkenløsning er forskjellen merkbar. Spesielt hvis man står og f.eks. lager mat en del timer i strekk. I den tråden som nevnes innledningsvis gjorde jeg rede for årsakene til at jeg ikke ville velge flis- eller steingulv siden trådstarter i den tråden faktisk etterlyste andres erfaringer. Min erfaring er at jeg får smerter i bena nesten uansett fottøy etter 4 - 5 timer på hardt underlag, som f.eks. flisgulv, mens smertene ikke oppstår på samme måte på tregulv. Flis-/steingulv har en rekke fordeler, men det har, som de fleste andre gulvbelegg, også sine negative sider og de negative sidene gjorde altså sitt til at jeg har valgt det bort og da altså valgte å dele mine erfaringer med trådstarter.
emi Skrevet 10. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 10. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Leo Skrevet 10. september 2007 #14 Skrevet 10. september 2007 Lille meg lager bevegelse i gulvet som kan merkes ved at det skapes lydbølger og ved at lette møbler som står litt unna blir påvirket av bevegelsene. Treverk formidler den bevegelsen fordi det er et såkalt levende materiale; det er elastisk og det endrer seg over tid. Trår man på en treplanke vil den, uansett tykkelse, respondere og fungere som et ørlite "springbrett" (Noen som kan mer fysikk enn meg burde egentlig forklare hva som skjer...) som sparer kroppen for bruk av energi, og dermed belastning, når den støter ned mot underlaget og skal opp igjen. For øvrig er jeg enig i at å diskutere hvorvidt tre er mer elastisk enn stein blir ganske meningsløst...
Leo Skrevet 10. september 2007 #15 Skrevet 10. september 2007 Har man problemer med knær, hofter, rygg eller bekken bør man heller satse på skikkelig såle på det skotøyet man går med inne, fremfor å gå barbeint på gulvet - uansett om det er av tre eller fliser. Hvis sånne problemer samt det at folk liksom slenger serviset sitt på gulvet er de eneste argumentene mot fliser - så vil jeg absolutt anbefale fliser. Det eneste jeg angrer på, er at vi ikke la fliser i hele huset. Du har altså udelt positive erfaringer med fliser og jeg har mine negative. Hva slags gulv du har i huset ditt er for meg rykende, knekkende likegyldig. For min del kan du ha langflosset teppe på toalettet og gjerne også anbefale det til andre. Det er også flott at du aldri mister noe i gulvet! Jeg, og mange andre, gjør imidlertid det og jeg setter i hvert fall pris på at ett og annet overlever møtet med gulvet.
Toro Skrevet 11. september 2007 #16 Skrevet 11. september 2007 eh.. du missforstår litt her Leo. Det fine med fliser på gulvet inne er at man kan gå inne med gode utesko. Sko med gode såler ala fjellsko.
Leo Skrevet 11. september 2007 #17 Skrevet 11. september 2007 eh.. du missforstår litt her Leo. Det fine med fliser på gulvet inne er at man kan gå inne med gode utesko. Sko med gode såler ala fjellsko. Ja, jeg vurderte det jo egentlig først og fremst fordi de egner seg godt til å gå med vernesko på!
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2007 #18 Skrevet 11. september 2007 Har man problemer med knær, hofter, rygg eller bekken bør man heller satse på skikkelig såle på det skotøyet man går med inne, fremfor å gå barbeint på gulvet - uansett om det er av tre eller fliser. Du har helt tydelig ikke hatt smerter i knær og hofter. for meg hjelper det ikke med gode sko så lenge gulvet er steinhardt. Da jeg bodde med flisegulv la jeg til slutt teppe på kjøkkengulvet, men det er ganske upraktisk å ha på gulvet med tanke på renhold osv.
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #19 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
emi Skrevet 11. september 2007 Forfatter #20 Skrevet 11. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå