Gå til innhold

Utslett/kløe (Våteksem) hos hund


Leo

Anbefalte innlegg

Min gamle langhårete dachs har (igjen) fått kløe og utslett under buken. Sist var i midten av juli og han ble da behandlet mot skabb (Gjentatt i august), ble barbert, fikk kløstillende salve og antibiotika. Nå er det i gang igjen... På fredag var det temmelig ille, men det roet seg og har gått svært mye tilbake etter at jeg fikk renset sårene, smurt med Fuciderm og gitt ham smertestillende et par dager. (Har fått utskrevet dette fra veterinæren nettopp med tanke på slike situasjoner når det er helg og, i hvert fall her, vanskelig å få tak i veterinær). I øyeblikket er det bare litt rødt og flasser litt, men det virker ikke som det klør. Han hadde også en ganske stygg byll som jeg, p.g.a. pelsen, ikke oppdaget før han hadde bitt hull på den. Den er nå så og si helt borte og den har etterlatt seg en liten og helt tørr sårskorpe som tydeligvis ikke er plagsom. Jeg tipper at det er en form for våteksem siden denne sommeren har vært ekstremt fuktig og han har tilbrakt store deler av den i vått gress. Allergi tviler jeg egentlig på at det er siden fôret har vært det samme i årevis, men man skal jo aldri utelukke det særlig siden hunden er så vidt gammel og man må kunne forvente at immunforsvaret svekkes etter hvert.

Jeg har svært lav terskel for å reise til veterinæren og har abslolutt intet ønske om at hunden min skal plages unødig et eneste sekund, men siden behandlingen tidligere har vært rens, kløstillende salv og antibiotika, er jeg litt skeptisk. Spesielt det siste siden jeg antar at effekten av antibiotika reduseres hos hunder akkurat som hos mennesker hvis man bruker det for ofte og hva gjør man da når noe virkelig blir akutt? Jeg lurer defor på om det er noe jeg kan gjøre selv evt. om noen vet om en veterinær i Oslo/Akershus som er spesielt flink med dette?

Siden han åpenbart ikke plages nå, lurer jeg også litt på om jeg skal forsøke å holde ham helt tørr noen dager og se om det blir helt borte. Da får jeg i hvert fall bekreftet/avkreftet min teori om at dette skyldes at han har vært våt/fuktig i lange perioder av gangen i sommer.

Dette oppleves altså som et lite dilemma og derfor spør jeg de flinke hundemenneskene jeg vet finnes her på KG; skal jeg bestille time hos veterinæren med en gang, og i tilfelle, eller skal jeg se det an noen dager og sannsynligvis få bekreftet hva det egentlig dreier seg om? (Jeg må igjen få understreke at hunden nå ikke klør nevneverdig og heller ikke virker syk på noen måte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er våteksem fungerte i hvert fall vanlig sinksalve (Silulen) veldig bra for vår tidligere hund, bedre enn preparater fra veterinæren. Det er billig og reseptfritt og verdt et forsøk, på vår hund fungerte det så bra at eksemet ble borte i lange perioder, men han var heller ikke sterkt plaget i utgangspunktet. Men om det skulle være skabb som har kommet tilbake blir det jo noe helt annet, da... Jeg tipper at sinksalven vil dempe sårdannelse, men ikke kløe dersom denne skyldes skabb/allergi/sopp etc - så om du observerer at hunden fortsetter å klø er det vel bsare å dra til dyrlege.

Akkurat kløe og eksem kan være litt vanskelig å diagnostisere og behandle virke det som, så jeg synes det kan være like greit å prøve med sinksalve noen dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det koster så og si ingenting å prøve og så langt i dag tror jeg ikke han har klødd seg en eneste gang...

Skabb tror jeg aldri det har vært. Veterinæren var i tvil og prøvene var negative både m.h.p. skabb og sopp. Hun nevnte også at det kunne være en form for utslett de ikke hadde funnet i noen lærebøker og som rammet dachser...

Nå er det vel slik at gamle hunder gjerne får kløe og utslett fordi sirkulasjonen blir dårligere og jeg er altså en smule skeptisk til å gi antibiotika hver gang. Han er heller ikke veldig plaget og det er er ingen store, væskende sår eller noe slikt. Bare litt rødhet i huden og litt avskrapet fordi han har klødd seg.

Uansett må han til veterinæren innen 22.9. for vaksinasjon og da blir dette selvfølgelig et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er fra tid til annen plaget med våteksem. Det oppstår når hun blir klam og fuktig i huden over lang tid, eller ved at hun klør seg mye f.eks ved den årlige skabbrunden...

Veterinæren er snar til å barbere, men jeg gjør sjelden det. Jeg pleier å vaske over utslettet med mildt grønnsåpevann og deretter tørke godt og sørge for at det kommer luft til utslettet. Smører evt med fuciderm og passer på at hun ikke får slikke seg, da holdes det jo jevnt fuktig. Tørk hunden godt når den har blitt våt, evt med føner. Som regel er det borte i løpet av noen dager hvis det får være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan spørre dyrlegen om å få med en skjerm neste gang, så hindrer du hunden i å slikke seg og det blir lettere å holde huden tørr når h*n får utslett. Barbere er alltid en god idè, da luft hindrer fuktdannelse. Hvis det klør veldig kan du jo smøre med hydrokortisonsalve fra apoteket (reseptfri). Lurt å vaske med mild grønnsåpeoppløsing, det virker også uttørrende. Husk at det er antibiotika i Fuciderm også, så hvis du kan unngå den hver gang så er det bra. Prøv med hydrokortison først.

Endret av rangi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd! Det forundrer meg ikke et sekund hvis den gode, gamle grønnsåpen fungerer på dette også.

Jeg har skjerm, men det fungerer desverre mildt sagt dårlig; dyret står helt stille med krum rygg og ser mest at alt ut som et misfornøyd esel som nekter å bevege seg og å legge seg ned er i hvert fall helt uaktuelt... Siden likheten med eselet også omfatter psyken, kan han godt stå slik i flere timer mens han utstøter sjelfulle sukk og stønn og det synes eieren er en smule slitsomt! :ler:

Å holde pelsen helt kort er sikkert lurt. (Det har jeg da også for så vidt gjort siden tidlig i vår siden han ble så voldsomt våt og skitten på skogsturene våre). Å barbere helt ned tror jeg imidlertid jeg skal forsøke å unngå. Det virket nemlig som det kilte og klødde temmelig mye da hårene begynte å vokse ut igjen sist. Ikke har de rukket å bli særlig lange i løpet av en drøy måned heller. Siden han til stadighet "subber" i gress og div. annet ser jeg for meg at det også er hensiktsmessig å beholde noe som beskytter huden.

Hydrokortisonsalve er også en god idè tror jeg.

Jeg er forresten klar over at Fuciderm inneholder antibiotika. Nå brukte jeg det imidlertid først og fremst fordi han hadde en byll som helt klart var betent.

Hva med liggeunderlag? Har det noe å si? Nå ligger han i en rottingseng slik at det komme luft til på undersiden. Gulvet i seg selv er tørt og det står på varmekabler der hele året. Selve liggeunderlaget er et saueskinn beregnet på spedbarn. Det skulle jo i teorien ikke bli klamt, men kanskje det ville være bedre om han lå på f.eks. et ullteppe rett på gulvet, i hvert fall hvis han er fuktig når han går til ro for kvelden?

Takk igjen for gode ideer og synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte le, syns jeg ser for meg stakkaren med skjermen på :hoho:

Min hund ble også rimelig fornærmet da hun fikk våteksem på låret og måtte ha skjerm, men hun fant seg i sin sørgelige skjebne til slutt, stakkar. Håper jeg slipper den flere ganger....

Sikkert ikke nødvendig å barbere helt ned hvis hårene er så korte allerede. Håper det ordner seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil om at den gode gamle grønnsåpa fungerer ;)

Hydrokortison er effektivt, men man skal ikke bruke den for ofte og lenge.

Dersom hunden er våt når den legger seg for kvelden (noe som igrunn ikke er så lurt siden han har lett for å få våteksem), er det nok best at det kommer luft til på undersiden av sengen. Det blir nokså klamt med en våt hund rett på teppe på gulvet. Min erfaring er at det gjerne er bedre med et kjøligere underlag enn med varmekabelgulv mhp våteksemen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Jeg har skjerm, men det fungerer desverre mildt sagt dårlig; dyret står helt stille med krum rygg og ser mest at alt ut som et misfornøyd esel som nekter å bevege seg og å legge seg ned er i hvert fall helt uaktuelt...

Nå finnes det en greie man kan bruke istedenfor kragen. Den ser ut som en slags "nakkepute" (går helt rundt, eller, husker ikke helt). Mye bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 2007.

Ja, og den aktuelle hunden er i hundehimmelen, MEN tipset er ikke dårlig!

Skal faktisk huske å kjøpe en slik at jeg har til den nye hunden som flytter inn om noen få dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...