Gå til innhold

Nå skal jeg begynne å forurense og lage kø


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år syklet til og fra jobb, samt overalt hvor jeg skal ellers. Det er et godt stykke å sykle, men siden bussen går så sjelden og stopper et godt stykke unna huset mitt har jeg syklet nesten året rundt. Jeg ahr tillegg en hofteskade som gjør det vondt å gå for lenge, men sykling er veldig bra for å holde situasjonen i sjakk.

Jeg er en hensynsfull syklist, men jeg opplever stadig å bli kjefta og tutet på, samt at bilistene gjør sitt beste for å prøve å kjøre på meg.

-syklister har lov til å sykle på fortauet. Men de har vikeplikt for fotgjengerne og skal ta hensyn. Hvorfor må fotgjengerne kjefte på meg når jeg sykler på fortauet i lav fart og det ikke er noen fare for at jeg skal sykle på dem??

-syklister har lov til å sykle i veien (tenker ikke på motorvei), hvorfor må bilister tute på meg og presse meg ut av veien ved å legge seg helt til høyre i fila? (dette har skapt mange farlige situasjoner for meg)

-biler har vikeplikt når de kommer ut fra innkjørsel, de har også vikeplikt for syklister. Det samme gjelder vikeplikt for syklister i rundkjøringer.

Som jeg skrev er jeg en hensynsfull syklist. Jeg viker mye mer enn jeg egentlig skulle ha gjort i følge veitrafikkloven. Feks er det bilene som tar høyresving i ett kryss som har vikeplikt for meg som syklist som skal rett fram. Her er det ingen bilister som stopper selv om de altså har vikeplikt, så jeg stopper alltid opp.

jeg holder lav fart, og er på ingen måte noe råskinn. Kanskje nettopp siden jeg ikke er noe råskinn synes folk det er OK å kjefte meg opp, siden de skjønner at jeg ikke tar igjen på noen måte? De lar frustrasjonen over andre hensynsløse syklister gå utover en rolig og pliktoppfyllende syklist??

Det hjelper ikke å skylde på systemet (feks sykkelveier osv), her er det snakk om holdninger mot syklister som må endres.

Iallefall: nå har jeg begynt å kikke på finn.no. Nå skal jeg kjøpe meg en bruktbil som sikkert forurenser masse (har ikke råd til ny bil som forurenser mindre). Jeg skal også bidra til at køen av biler blir enda lenger, og jeg skal bidra til at det blir enda vanskeligere for andre å finne parkeringsplass.

Litt paradoksalt at jeg gir opp tilværelsen som syklist nå som det er så in å være miljøvennlig. Men jeg har prøvd i mange år, og siden kollektivtrafikken dit jeg skal ikke er bra nok (samt hofteproblemer) er det enten bil eller sykkel.

Så til alle dere som HATER syklister (både bilister og fotgjengere): ønsker dere virkelig at alle syklistene skal begynne å kjøre bil istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Selv er jeg fotgjenger og syklist. Jeg kan vel skrive under 100 % på det du sier om andres hensyn til syklister, det er mildest talt mangelfullt.

Men jeg mener nå at sykkelstier og en bedre kollektivsatsing hadde vært løsningen jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I en del områder med mye trafikk burde det være bedre tilrettelagt for syklister. Gang-og sykkelsti er jo greit, det, men der det er mye folk som skal frem, kan det jo bli konflikt. Jeg syns danskene har et fint system: Der har de mange steder to fortau, et for gående, og et for syklende. Og veien for biler.

Trist at du må gi opp sykkelen.

Men jeg kan på en måte skjønne de bilistene som irriterer seg over syklister. De sykler akkurat så fort at de kompliserer trafikkbildet, for man må jo gi dem ekstra plass når man kjører forbi dem. Og de kjører så langsomt at det er irriterende når du ikke komme forbi pga møtende trafikk e.l. Ingen unnskyldning for å tute eller sprute folk ned, selvsagt.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mye misoppfatning i samfunnet om rettigheter og plikter til syklister. Jeg tror det er mange som ikke vet de reglene du selv påpekte. Og jeg har selv opplevd å bli skjelt ut av en syklist som kjørte på meg som forgjenger på fortauen. Han viste ikke at hvis han skal sykle på fortau så kan ikke han sykle fortere enn forgjengere går.

Så jeg vil tro at det må en opplysningskampanje i media. Som forklarer at syklister har like store rettigheter som biler i trafikken og at de skal følge de samme trafikkregler. Opplysningskampanjen bør være rettet både mot syklister og bilister og forgjengere. For det er mye misoppfatnigner som går der ute.

Men jeg mener det er synd at de gir opp sykling for det. Håper du kan innse at det er flere positive enn negative sider ved sykling. Den irritasjon du opplever nå, blir nok ikke mindre av å sitte i en bilkø. Og dessuten har du helsemessige gevinster ved å sykle som du ikke har ved å bruke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...