Gå til innhold

Henger alder og ant pp sammen?


EllenAnnichen

Anbefalte innlegg

Vi tenkte å prøve å bli gravide snart, og lurer på hvor mange ganger vi må regne med å prøve egentlig? Ser det er veldig individuelt, men alder og ant. prøvinger henger vel sammen? Hadde vært mer interessant å høre hvor mange pp dere hadde i forhold til hvor gamle dere/du er? Vi er 26 år..Lurer på om det er mest sammsynlig at det går på første? Dette er så spennende!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 år, ble gravid på fjerde forsøk. Men tror det at det tok så "lang" tid, var at jeg var veldig bekymra for at det var noe galt med meg (pga div. problemer med sterke menssmerter ++), men begynnelsen av fjerde pp var jeg hos gynekolog for å prøve å finne årsak til smertene - ble undersøkt og fikk t.o.m innvendig UL - men alt var helt bra med meg. Da ble jeg gravid med en gang. Tror det har en sammenheng ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 25 og ble gravid èn mens etter pilleslutt (blir vel pp2?). Min svigerinne var også 25 da de begynte å prøve, de har prøvd i snart 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble gravid på første forsøk for 13 år siden (21 år)

Er nå 35 og i pp2

Helt klart at det er en sammenheng mellom antall pp og alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 22 år da jeg ble gravid med nr 1 - da hadde vi prøvd i 4 år, og fikk hjelp via IVF.

Var 23 da jeg ble gravid med nr 2 (nr 1 var da 7 mnd)

Var 24 da jeg ble gravid med nr 3 (nr 2 var da 5 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er like gammel som deg, 26 år, stoppa på PP15 (eller 16?) da jeg fikk beskjeden om at vi ikke kan få barn ved naturmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 24 da vi begynnte å prøve, nå er vi 26 og prøver fortsatt... Har prøvd dobble og triple pergokurer og skal nå på mer stimulering på Riksen i løpet av høsten.

Tror ikke at det er noen direkte sammenheng mellom alder og prøvetid jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple- på jobb

Det er jo bevist for lenge siden at kvinnens fertilitet minsker drastisk med årene, og særlig etter fylte 30. Det er en grunn til at begrepet "sekundær infertilitet" finnes, det betyr altså at man har fått minst ett barn, og så ikke klarer neste gang (da man gjerne er eldre).

Når det er sagt, har min søster vært gravid to ganger, begge da hun var 38, og begge gangene ble hun gravid på første forsøk... :roll: Jeg, derimot, er 38 nå og får det ikke til... Går inn i pp12 neste gang, og har da vært gjennom to doble Pergoer. Jeg har ett barn fra før, og både legen min og jeg er enige i at det er alderen min som "ødelegger for oss".

Lykke til selv, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vel en viss sammenheng. Men klart man kan ha problemer med å bli gravid selv om man er ung.

Selv er jeg 28. Ble gravid i PP2, men mistet en uke etter positiv test... Nå er jeg i PP1 etter SA og håper det går fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 31 og ble gravid på første forsøk. Dette var imidlertid over ett år etter at je sluttet på p-piller/p-plaster etter 8 års sammenhengende bruk. I løpet av det året som gikk fra jeg sluttet med p-piller til vi startet prøvingen, tok jeg eggløsningstester for å kartlegge sylusen (hadde veldig lange (40-60 dager) sykluser). Fant imidlertid eggløsnigen kun en gang, og det var syklusen før jeg ble gravid.

Jeg har en vissfølelse av at p-pillene ødela syklusen min (hadde regelmessige, 30 dagers sykluser før jeg begynte med p-piller da jeg var 22-23). Tviler på at jeg hadde blitt gravid på maaaange pp hvis vi hadde begynt prøvingen da jeg droppet ppillene! Aldri mer ppiller på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei gravid på 1. forsøk både 1. gong (20 år) og 2. gong (22 år).

Synest det var lenge nok å måtte vente 14 dg i spenning eg.. :fnise: Hadde nok krepert om eg måtte prøve i maaange mnd.. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astra unplugged

Hei.

Vi har vært heldige med fruktbarheten...

Jeg var 28 da vi forsøkte første gang, og traff blink i pp1.

Som 31-åring prøvde vi på barn nr 2, og traff også her på første forsøk, men vi mista i uke 12, og skal nå forsøke på nytt. Har akkurat startet pp1 nå, og er selfølgelig spente på om vi får klaff ved første forsøk nå også...

Vi har slappa veldig av begge gangene tidligere, og tatt ting som de kommer, men er redd jeg kommer til å bli litt mer opphengt denne gangen i og med at vi mista. Uansett har jeg alltid hatt regelmessige sykluser, og ikke hatt noen problemer med at p-pillene ødelegger disse. Derimot måtte vi vente leeenge på at syklusene kom i gang nå etter MAen (venta ca 7 uker).

Klart alder spiller en rolle for fertiliteten, men jeg tror ikke man skal bekymre seg unødvendig. Bekymringer kan også virke inn på fertiliteten...

Lykke til!

Astra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...