Gjest Mayamor Skrevet 13. september 2007 #21 Skrevet 13. september 2007 Der er forskjell på hverdager og spesielle dager. Er det en klassefest, er barna med til den er slutt. Fredag, lørdag og ferier kommer det ann på hva barna/vi skal. Fotballtreningen er ferdig 20.30. da de yngre får tidligere treninger enn de eldste. Nå har vi 22.00. som leggetid for 13 åringen og 21.30. for 11 åringen. Det hender at de er oppe lenger, men sjeldent de er ute etter 21.00.
Gjest Gjest_inka_* Skrevet 13. september 2007 #22 Skrevet 13. september 2007 Her i huset skal 13-åringen være klar for senga kl. 22.30, og det er han men klokka tikker gjerne til 22.45 pga. feks. tv-program han vil se ferdig etc.... I helgene er det friere men jeg skal vite hvor han er og vi har som regel avtale om klokkeslett for å komme hjem!
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #23 Skrevet 13. september 2007 Voksentid? Hva er det? 9-åringen må være hjemme senest kl 20, går på badet kl 20.30, slukker lyset kl 21. Mer fleksibel i helgene. 15-åringen må være hjemme senest kl 22.30, går på badet senest kl 23. Mer fleksibel i helgene. 17-åringen må si ifra hvis hun kommer hjem senere enn kl 23. Fleksibel. Vi praktiserer samme tider når de har besøk av venner.
Gjest Thelma :-) Skrevet 13. september 2007 #24 Skrevet 13. september 2007 Men du kunne kanskje tenke deg å legge barna før dere selv legger dere, fordi det er til det beste for barna? Jeg sender heller ikke barna mine på rommet for å ha voksentid, men jeg sender dem til sengs en time eller to før jeg selv legger meg fordi barn behøver mye mer søvn enn oss voksne, og dermed fordi det er til barnas beste Nå er min yngste 16 år - så som regel så legger jeg meg før ham enten det er helg eller ukedag. Det eneste jeg passer på er at han er hjemme før jeg legger meg .. Voksentid har vi hver eneste dag. Yngstesønnen er stort sett ute bestandig .. venner står litt høyere i kurs enn foreldre når man kommer i den alderen .. Så jeg er sjeleglad for den tiden jeg får sammen med barna mine .. jeg nyter når de har tid til å sette seg ned og snakke .. Ofte tilbyr jeg meg å kjøre/hente bare for å få litt tid til å snakke med dem ..
Halkatla Skrevet 13. september 2007 #25 Skrevet 13. september 2007 Min 12-åring er i seng mellom 21.30 og 22.00. Han må være hjemme senest kl 21.00, men kommer som regel før. 16- og 19-åringen legger seg i 22.30 til 23.00 tiden. Voksentiden tar min mann og jeg på dagtid. Han jobber kveldskift og jeg jobber deltid, så vi har masse tid sammen. Heller det enn statusjag.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 15. september 2007 #26 Skrevet 15. september 2007 Her er 12 åringen inne mellom 20 og 20.30 dersom det ikke er noe spesielt. I seng til 21. 12 åringer er på vei inn i puberteten, og i puberteten trenger man mer søvn enn man tror. Når det er kamerater og venninner på besøk, er regelen hos oss at kl 20.30 (hverdager) er det på tide å dra hjem. Stort sett alle de andre foreldrene gjør det samme. Guuud ! En 12 åring trenger ikke så mye søvn, det er bare tull og tøys, min tollåring legger seg klokka hall 12 og er oppllagt og glad nestemorgen. Jeg har ikke hørt noe kleger ifra lærerer heller, ifølge dem er hun en kjekk opplagt jente. Jeg har faktisk prøvd å lagt henne tidligere, men hun sovner ikke før 12 uansett.
Gjest Mor til 3 Skrevet 15. september 2007 #27 Skrevet 15. september 2007 Guuud ! En 12 åring trenger ikke så mye søvn, det er bare tull og tøys, min tollåring legger seg klokka hall 12 og er oppllagt og glad nestemorgen. Jeg har ikke hørt noe kleger ifra lærerer heller, ifølge dem er hun en kjekk opplagt jente. Jeg har faktisk prøvd å lagt henne tidligere, men hun sovner ikke før 12 uansett. Der er jeg helt enig. Ikke alle 12- åringer trenger så mye søvn så dere tror, de må få nyte ungdomstiden og ikke sove den bort . Har selv en 12- åring som får være oppe til klokken 12 i hverdagene, 14 og 16 åringene får være oppe så lenge de vil. Nå er de ikke barn lenger, de er ungdommer, de må få være ute sammen med de andre barna med NORMALE leggetider ! Herre Gud, jeg blir gal av slike overbeskyttende foreldre !
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #28 Skrevet 15. september 2007 Guuud ! En 12 åring trenger ikke så mye søvn, det er bare tull og tøys, min tollåring legger seg klokka hall 12 og er oppllagt og glad nestemorgen. Jeg har ikke hørt noe kleger ifra lærerer heller, ifølge dem er hun en kjekk opplagt jente. Jeg har faktisk prøvd å lagt henne tidligere, men hun sovner ikke før 12 uansett. Der er jeg helt enig. Ikke alle 12- åringer trenger så mye søvn så dere tror, de må få nyte ungdomstiden og ikke sove den bort . Har selv en 12- åring som får være oppe til klokken 12 i hverdagene, 14 og 16 åringene får være oppe så lenge de vil. Nå er de ikke barn lenger, de er ungdommer, de må få være ute sammen med de andre barna med NORMALE leggetider ! Herre Gud, jeg blir gal av slike overbeskyttende foreldre ! Jeg blir nesten skremt når jeg leser slikt! Skjnner dere ikke hvor viktig søvn er? Jeg anbefaler dere å lese denne artikkelen. Jeg siterer noen utdrag: Søvnvaner utvikles og fester seg i barne- og ungdomsårene. Den gamle åtteårsregelen for sengetid sier at åtte år gamle barn skal legge seg klokken åtte og eldre barn et kvarter senere for hvert år. Senere enn halv ti bør ingen skolebarn være oppe I dag oppfatter og til dels forventer samfunnet at jo eldre barn og ungdommer blir, desto mindre søvn trenger de. Men undersøkelser viser det motsatte: Fra midten av tenårene ser de ut til å ha et fysiologisk høyere søvnbehov enn yngre barn, og ungdommene blir mer søvnige enn barna, selv om de sover like lenge og over ni timer om natten (3). Dette synes å henge sammen med minst fire faktorer: Selve pubertetsutviklingen, utilstrekkelig antall timer i sengen, forskyvning av døgnrytmen i helgene og opphopning av for lite søvn over tid. Tenåringene i denne undersøkelsen la seg senere og stod opp tidligere enn barna kvelden før skoledag. Men selv om alle 17-åringene sov lenger i helgen enn i uken og mer i helgen enn søvnbehovet de mente de hadde skulle tilsi, opplevde flertallet at de fikk utilstrekkelig med søvn. Optimal søvnlengde i denne aldersgruppen er litt over ni timer (8). Resultatene tyder på at ungdommene i undersøkelsen kronisk manglet litt søvn. Fra 14 til 18 - 19 års alder synes det biologiske søvnmønsteret å være annerledes enn i andre grupper. I amerikanske undersøkelser ser det ut til at tenåringer har et fysiologisk behov for å gå senere til sengs og våkne opp senere samtidig som de trenger mer søvn enn mindre barn og voksne
Rosalie Skrevet 15. september 2007 #29 Skrevet 15. september 2007 Apropos voksentid: Både jeg og broren min ble jaget i seng kl 22.30 i ukedagene helt til vi flyttet ut etter videregående, rett og slett fordi foreldrene mine skulle få litt tid alene. Slik var det bare med den saken, og ikke vits å prøve og diskutere en gang.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #30 Skrevet 15. september 2007 Jeg blir nesten skremt når jeg leser slikt! Skjnner dere ikke hvor viktig søvn er? Jeg anbefaler dere å lese denne artikkelen. Jeg siterer noen utdrag: Min lille jente sovner klokka 12 enkelt og greit, jeg ser ikke noe som helst poeng i og legge henne klokka 7 sånn at hun må ligge å stirre i take i 5 timer heller, da mener jeg det er bedre at hun legger seg klokka 12. Hun har faktisk aldrig forsovet seg heller, bare sånn at det er sakt.
Lilywhite Skrevet 15. september 2007 #31 Skrevet 15. september 2007 Nå har ikke jeg barn selv, men husker at jeg selv som 12-13 åring måtte være inne til kl 21 dersom det ikke var noe spesielt. Jeg gikk gjerne og "la" meg halv ti-kvart på ti, men fikk se på TV eller lese til halv elleve. I helgene fikk jeg være oppe lengre, ble vel ofte mellom halv tolv og ett...
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #32 Skrevet 15. september 2007 Min lille jente sovner klokka 12 enkelt og greit, jeg ser ikke noe som helst poeng i og legge henne klokka 7 sånn at hun må ligge å stirre i take i 5 timer heller, da mener jeg det er bedre at hun legger seg klokka 12. Hun har faktisk aldrig forsovet seg heller, bare sånn at det er sakt. Min jente sovnet også klokken 12, men da jeg begynte å legge henne en halv time tidligere sovnet hun etter 10 minutter hver dag. (Vi gikk fra 22 til 21.30) Grunnen til at hun sovnet så sent tidligere, var at hun rett og slett var overtrøtt! Hun forsov seg heller aldri da hun sovnet så sent, og hun var tilsynelatende våken og opplagt på skolen. Men både hun og vi merker stor forskjell nå som hun får nok søvn.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #33 Skrevet 15. september 2007 Min lille jente sovner klokka 12 enkelt og greit, jeg ser ikke noe som helst poeng i og legge henne klokka 7 sånn at hun må ligge å stirre i take i 5 timer heller, da mener jeg det er bedre at hun legger seg klokka 12. Hun har faktisk aldrig forsovet seg heller, bare sånn at det er sakt. Enig igjen, 12 åringen min legger seg klokken 12, viss ikke senere da. Det er bare tåpelig som du sier, og ligge i sengen i 5 timer å se i taket. De er IKKE Barn lenger, er det så vanskelig å forstå ? Er dere klar over at ungdommene deres kanskje allerede har hatt sex uten at dere vet det ? Er dere klar over alt ungdommene deres har gjort ? De har et liv som dere ikke vet om !
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #34 Skrevet 15. september 2007 Enig igjen, 12 åringen min legger seg klokken 12, viss ikke senere da. Det er bare tåpelig som du sier, og ligge i sengen i 5 timer å se i taket. De er IKKE Barn lenger, er det så vanskelig å forstå ? Er dere klar over at ungdommene deres kanskje allerede har hatt sex uten at dere vet det ? Er dere klar over alt ungdommene deres har gjort ? De har et liv som dere ikke vet om ! Nei det er klart... det finnes ingen mellomting mellom 19 og midnatt... enten legge seg klokken 19, eller når de selv vil.
Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 16. september 2007 #35 Skrevet 16. september 2007 Jeg skal ikke gå inn på leggetider i dette innlegget, det er opp til hver enkelt, men jeg synes et par har en nonsjalant holdning til ungdommens behov for søvn... Enkelte synes å mene at ungdommen har tilsvarende, eller mindre, behov for søvn enn sine foreldre, noe jeg finner merkelig! Hvor mange ganger har jeg ikke hørt: "jeg er helt "død" om jeg ikke får 7 (8) timer om natten"..., mens ungdommene gjerne kan klare seg med 4-5... Tenker ikke foreldrene på at den hormonelle utviklingen hos ungdommen kan føre til økt søvnbehov? Forskere har funnet ut at ungdom faktisk har større søvnbehov enn yngre barn, nettopp på grunn av den hormonelle utviklingen. Denne artikkelen rettet mot ungdom fokuserer på viktigheten av søvn, og anbefaler minst 9 timer søvn om natten. Den viser til konsentrasjonsvansker og irrabilitet som kortsiktige faktorer ved for lite søvn, men det er de langsiktige konsekvensene jeg mener det er for lite kunnskap om: Utmattelse. Kronisk hukommelsestap. Overvekt. Adferdsvansker og emosjonelle problemer. Psykisk ustabilitet. Sosiale problemer. Mer utsatt for infeksjoner og andre sykdommer. Tidligere aldring. Utbrenthet og stress. Noen som ser en sammenheng mellom de langsiktige konsekvensene, og en del av de faktorene vi som voksne bekymrer oss for hos barn/ungdom? Er det så umulig at mangel på søvn er en av faktorene som spiller inn med tanke på for eksempel overvekt?
Gjest Thelma :-) Skrevet 16. september 2007 #36 Skrevet 16. september 2007 Jeg skal ikke gå inn på leggetider i dette innlegget, det er opp til hver enkelt, men jeg synes et par har en nonsjalant holdning til ungdommens behov for søvn... Enkelte synes å mene at ungdommen har tilsvarende, eller mindre, behov for søvn enn sine foreldre, noe jeg finner merkelig! Hvor mange ganger har jeg ikke hørt: "jeg er helt "død" om jeg ikke får 7 (8) timer om natten"..., mens ungdommene gjerne kan klare seg med 4-5... Tenker ikke foreldrene på at den hormonelle utviklingen hos ungdommen kan føre til økt søvnbehov? Forskere har funnet ut at ungdom faktisk har større søvnbehov enn yngre barn, nettopp på grunn av den hormonelle utviklingen. Denne artikkelen rettet mot ungdom fokuserer på viktigheten av søvn, og anbefaler minst 9 timer søvn om natten. Den viser til konsentrasjonsvansker og irrabilitet som kortsiktige faktorer ved for lite søvn, men det er de langsiktige konsekvensene jeg mener det er for lite kunnskap om: Noen som ser en sammenheng mellom de langsiktige konsekvensene, og en del av de faktorene vi som voksne bekymrer oss for hos barn/ungdom? Er det så umulig at mangel på søvn er en av faktorene som spiller inn med tanke på for eksempel overvekt? Jeg kan bare svare for meg selv - men jeg har mye større behov for søvn nå enn da jeg var ung .. Den gang kunne jeg gå på jobb og skole etter bare få timers søvn - nå er jeg vrak om jeg sover like lite som da. Fro de fleste er ungdommen en bekymringsløs tid hvor alt bare er moro og kos .. Når jeg en sjelden gang la meg tidlig, så lå jeg og leste til det lysnet .. Min yngste på 16 trenger også lite søvn for tiden .. ungdom er ungdom ... nå som før.
Nabodama Skrevet 16. september 2007 #37 Skrevet 16. september 2007 Er det bare jeg som er fryktelig streng, eller er det flere som er enige med meg i det at en 12 åring kan være ute til halv ti, og i seng til ti på skoledager, er veldig sent?? Og hvordan ordner foreldre seg med voksentid når barna blir så store at de skal være oppe halve natta? Trodde jo ikke det skulle bli så tidlig som 12 år da.. blir rimelig frustrert her.. er jo slakt selv til ti - halv elleve, så det blir ikke mye avslapping om kveldene gitt. Voksentid blir ikke noe problem etterhvert, for ungene vil være mindre og mindre hjemme og sammen med dere. Forøvrig har dere jo voksentid når barna er ute på etteriddag/kveld
Helen Skrevet 16. september 2007 #38 Skrevet 16. september 2007 Min 15 åring trenger myyye søvn. I hverdagen legger hun seg rundt 22.30, men hun er stuptrøtt om morran. Egentlig burde hun legge seg tidligere men det nekter hun å gjøre. Hun har egen klokke som ringer kl 7 om morran, men ikke èn morra har hun stått opp da klokka ringer. Jeg må bestandig vekke henne, da kommere hun tuslene når kl nærmer seg 7.30. Da er hun sur fordi hun får det travelt. I helgene sover hun stort sett 12 timer i strekk, så det er helt tydlig at hun har behov for mye søvn.
Gjest Silmarill Skrevet 16. september 2007 #39 Skrevet 16. september 2007 (endret) Min 12 åring (snart 13) får være ute til 21.30 på skolekvelder og er i seng kl. 22.30. Han får være ute til 22.30 på lørdagskvelden, og er i seng sent. I går var han faktisk nede hos noen venner til 23.50, for han skulle se ferdig en film. Og det får han lov til av og til, fordi det ikek blir en vane. Barna vokser til og den voksentiden vi fikk da barna var små finnes ikke lengre, for nå får vi voksentiden i sengen. Men vi vet at det er en periode, og når barna har begynt på ungdomsskolen er de ikke bare barn lengre. Hadde samme tider som deg Piper, da sønnen min var på den alderen --- Dette med innetider er jo veldig individuelt i forhold til hvordan barnet er da! Kommer ann på om barnet er en "rampegutt" eller er en "fornuftig/ikke rampete" 12 åring - ergo det kommer ann på hva barnet gjør når han er ute! Endret 16. september 2007 av Silmarill
Nabodama Skrevet 16. september 2007 #40 Skrevet 16. september 2007 Nå er min yngste 16 år - så som regel så legger jeg meg før ham enten det er helg eller ukedag. Det eneste jeg passer på er at han er hjemme før jeg legger meg .. Voksentid har vi hver eneste dag. Yngstesønnen er stort sett ute bestandig .. venner står litt høyere i kurs enn foreldre når man kommer i den alderen .. Så jeg er sjeleglad for den tiden jeg får sammen med barna mine .. jeg nyter når de har tid til å sette seg ned og snakke .. Ofte tilbyr jeg meg å kjøre/hente bare for å få litt tid til å snakke med dem .. Jepp, sånn er det hos oss også. Voksentid har vi mer enn nok av:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå