Gå til innhold

Var det noen som sa at kjønnslemlesting ikke hadde noe med..


Gjest annen gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
fordi de ikke er personlig imot det. de synes det er greit

"Greit"? Det er mer enn greit. Kadra beviste jo at det ikke bare var greit men at det var en plikt.

De religiøse ledernes oppgave er å holde den tradisjonelle religionen i hevd. De har snart prøvd alle mulige taktikker for å skjule sine egne motiver: det er kvinnene som bestemmer over omskjæring, det er frivillig å la barna omskjære, en tilsynelatende samarbeidsholdning overfor norske myndigheter, etc. De har gjort det meste, utenom en ting: en klar fordømmelse og en helt klar avstandstagen fra skikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
..religion å gjøre ?

Så hvorfor er det ingen religiøse ledere som gidder å kjempe mot det ?

tror bruken av begrepet "religiøse ledere" er nok en måte å skjule det faktum at det utelukkende er muslimske ledere som er problemet. Du finner ingenting i nærheten hverken i kristendom, hinduisme eller buddhisme. Kanskje dette snart åpner for et forbud mot organisert muslimsk virksomhet her i landet? Jeg ser ikke noe forskjell på å forby muslimsk organisert virksomhet enn å forby organisert kriminalitet, organisert nynazistisk aktiviter o.l. Og jeg lurer på hvor mange sovende celler vi har i Norge, og når de eventuelt får beskjed fra gode Osama om å våkne. Den naivitet vi viser for dagen må være rene trekkplaster for dissse menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes kristne religiøse ledere i land hvor omskjæring foregår også, har ikke hørt noe om at de tar avstand fra det, og omskjæring av jenter er en gammel skikk som har eksistert siden før kristendom/islam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
det finnes kristne religiøse ledere i land hvor omskjæring foregår også, har ikke hørt noe om at de tar avstand fra det, og omskjæring av jenter er en gammel skikk som har eksistert siden før kristendom/islam

Gi meg et eneste eksempel på en kristen leder som ikke tar avstand fra kjønnslemlesting. Jeg er dessuten klar over at Islam og omskjæring av jenter ikke har særlig med hverandre å gjøre, men det er nå disse lederne som forsvarer skikken, samme hvordan du snur på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..religion å gjøre ?

Så hvorfor er det ingen religiøse ledere som gidder å kjempe mot det ?

Religiøse lederes oppgave er å beskjeftige seg med religiøse spørsmål. Siden omskjæring ikke har noe med religion å gjøre, ser de vel ingen grunn til å blande seg bort i det. Det blir litt det samme som at de ikke tar avstand fra doping i sykkelsporten, som heller ikke har noe med religion å gjøre.

Så enkelt er det. Dumt spørsmål egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
tror bruken av begrepet "religiøse ledere" er nok en måte å skjule det faktum at det utelukkende er muslimske ledere som er problemet. Du finner ingenting i nærheten hverken i kristendom, hinduisme eller buddhisme.

DET kan du selvsagt mene så mye du vil om.

Men det er nå en gang slik at ledere av lukkede religiøse sekter oppfører seg på akkurat samme måten som disse muslimske lederne.

Jeg husker da myndighetene for noen år tilbake gikk hardt til verks mot kristne miljøer som slo ungene sine, da gikk lederne i div. sekter ut og sa at "næh ... vi? Klart vi ikke slår ungene". Men tok man frem deres religiøse litteratur fant man ikke bare at de godtok korporlig avstraffelse men at de med Bibelen i hold mente at foreldre som ikke straffet ungene fysisk risikerte evig fortapelse. Først når et iherdig barneombud påpekte dette ble de tvunget til å endre litteraturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Religiøse lederes oppgave er å beskjeftige seg med religiøse spørsmål. Siden omskjæring ikke har noe med religion å gjøre, ser de vel ingen grunn til å blande seg bort i det. Det blir litt det samme som at de ikke tar avstand fra doping i sykkelsporten, som heller ikke har noe med religion å gjøre.

Så enkelt er det. Dumt spørsmål egentlig...

Ja så du har gått på den. Så flott. Der ser du - propagandaen deres virker.

Klart at omskjæring har med religion å gjøre. Det er nedfelt i Moseloven at menn skal omskjæres og som vi vet stammer både jødedom og islam fra samme kilde og har omskjæring med i sine religiøse ritualer. At enkelte sekter innenfor islam også har utvidet dette til å gjelde jenter - selv om det ikke står noe om det i Koranen - gjør det ikke til mindre religiøst. I disse samfunnene er religionen en så stor del av kulturen at det faktisk er ganske umulig å skille de to fra hverandre.

De religiøse lederne i disse islamske fraksjonene har dessuten så stor makt at hadde de virkelig fordømt denne praksisen så hadde det bidratt til å stoppe dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg et eneste eksempel på en kristen leder som ikke tar avstand fra kjønnslemlesting. Jeg er dessuten klar over at Islam og omskjæring av jenter ikke har særlig med hverandre å gjøre, men det er nå disse lederne som forsvarer skikken, samme hvordan du snur på det.

Not true..

Sunna-omskjæring ble anbefalt av Muhammed, se her, og her. (Se under Muhammeds eksempel)

Fra rights.no linken:

"Kjønnslemlestelse praktiseres i et belte fra Somalia og over til Gambia, men også i deler av Midtøsten, og blant (kun) muslimer i Indonesia og Malaysia. Standard påstand fra mange hold er at kjønnslemlestelse ikke har noe med islam å gjøre, ettersom også blant andre kristne praktiserer dette i enkelte områder (særlig i Øst-Afrika). Påstanden er feil. Det riktige er at kjønnslemlestelse også har noe med islam å gjøre, all den tid Muhammed uttalte seg om praksisen. Muhammed la ned et absolutt forbud mot å plukke hår i nesen. Han la ikke ned forbud mot kjønnslemlestelse , men oppfordret til ikke å utføre den mest omfattende lemlestingen (som inkludere gjensying), fordi ”det bringer mer utstråling til ansiktet og er mer behagelig for mannen”.Muhammeds sunna er altså å ”ikke overdrive”, derav sunna -omskjæring (type 1 og type 2, som innebefatter avskjøring av hele eller deler av klitoris og indre kjønnslepper). Den dag i dag brukes Muhammeds uttalelser aktivt til støtte for tradisjonen."

For den som har sterk mage, står det her litt om ulike typer av kjønnslemlestelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøse lederes oppgave er å beskjeftige seg med religiøse spørsmål. Siden omskjæring ikke har noe med religion å gjøre, ser de vel ingen grunn til å blande seg bort i det. Det blir litt det samme som at de ikke tar avstand fra doping i sykkelsporten, som heller ikke har noe med religion å gjøre.

Så enkelt er det. Dumt spørsmål egentlig...

Du husker kanskje "den første" Kadra saken, i Rikets tilstand, der hun ble anbefalt å omskjære seg av daværende leder i Islamsk Råd og medlem av Verdikommisjonen Kebba Secka ? Imamene Fakebba Jagana, Ebrahim Saidy og Sheikh Muumin var de andre som anbefalte omskjæring. For åpen mikrofon nektet alle på at de støttet praksisen..

Det imamen Ebrahim Saidy sa i det "åpne" intervjuet sitt var ganske interessant: "..omskjæring av jenter ikke har noe med Islam å gjøre, og at han derfor er motstander av omskjæring."

Les selv.

..syns du fortsatt det er ett dumt spørsmål ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
DET kan du selvsagt mene så mye du vil om.

Men det er nå en gang slik at ledere av lukkede religiøse sekter oppfører seg på akkurat samme måten som disse muslimske lederne.

Jeg husker da myndighetene for noen år tilbake gikk hardt til verks mot kristne miljøer som slo ungene sine, da gikk lederne i div. sekter ut og sa at "næh ... vi? Klart vi ikke slår ungene". Men tok man frem deres religiøse litteratur fant man ikke bare at de godtok korporlig avstraffelse men at de med Bibelen i hold mente at foreldre som ikke straffet ungene fysisk risikerte evig fortapelse. Først når et iherdig barneombud påpekte dette ble de tvunget til å endre litteraturen.

Jeg har ikke fornektet at det finnes fundamentalistiske perifere grener av de fleste religioner, men det du prater om er Jehovas Vitner, og regnes ikke av noen andre enn dem selv som en kristen bevegelse. Men selv disse godtar ikke kjønnslemlestelse. INGEN andre har godtatt kjønnslemlestelse enn islamske ledere. Ris på rompa er galt, men det er ikke det vi prater om her. Omskjæring er litt mer alvorlig og du bør nesten kunne se forskjellen for å være med i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du husker kanskje "den første" Kadra saken, i Rikets tilstand, der hun ble anbefalt å omskjære seg av daværende leder i Islamsk Råd og medlem av Verdikommisjonen Kebba Secka ? Imamene Fakebba Jagana, Ebrahim Saidy og Sheikh Muumin var de andre som anbefalte omskjæring. For åpen mikrofon nektet alle på at de støttet praksisen..

Det imamen Ebrahim Saidy sa i det "åpne" intervjuet sitt var ganske interessant: "..omskjæring av jenter ikke har noe med Islam å gjøre, og at han derfor er motstander av omskjæring."

Les selv.

..syns du fortsatt det er ett dumt spørsmål ?

At det var et dumt spørsmål, var forsåvidt bare en fleip fra min side. Men jeg mener fortsatt at kjønnslemlestelse ikke kan knyttes til religionen Islam, selv om de fleste som praktiserer det er muslimer. Det står ingen ting om omskjæring av kvinner i koranen. Omskjæring av kvinner er en skikk som er mye eldre enn religionen islam. Men det står at man skal adlyde sine foreldre. Det var derfor Kadra fikk de rådene hun fikk. Som Imam må man forholde seg til det som står i koranen når en muslim spør om råd, ikke sine egne personlige meninger.

"Ebrahim Saidy fra Gambia er ansett som en liberal imam. Men også han anbefaler at Kadra og søsteren på seks år omskjæres på somalisk vis. Han forklarer henne at det viktigste er å adlyde foreldrene, det er Allahs vilje. I et offisielt intervju forklarer han at omskjæring av jenter ikke har noe med Islam å gjøre, og at han derfor er motstander av omskjæring." (Dette er hele avsnittet som du selv siterte fra.)

Jeg er derfor fortsatt av den mening at religiøse muslimske ledere ikke behøver å uttale seg om dette, fordi det ikke er et religiøst spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Islam, i koranen står det om omskjæring av mannen, IKKE av kvinnen.

Leste en artikkel om jenter som ble omskjært, kristne familier, kristne jenter, for par uker siden(trist lesing). Skal poste den her hvis jeg finner den, eller gidder å lete etter den.

Kjenner mange muslimske jenter/ kvinner, ingen av dem er omskjært (ja kjenner dem såpass godt at hvis de hadde vært det så hadde jeg visst det)

Men vet at det forekommer ja.

Men det har ikke noe med religion å gjøre, heller kultur/ ukultur, og tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg har ikke fornektet at det finnes fundamentalistiske perifere grener av de fleste religioner, men det du prater om er Jehovas Vitner, og regnes ikke av noen andre enn dem selv som en kristen bevegelse. Men selv disse godtar ikke kjønnslemlestelse. INGEN andre har godtatt kjønnslemlestelse enn islamske ledere. Ris på rompa er galt, men det er ikke det vi prater om her. Omskjæring er litt mer alvorlig og du bør nesten kunne se forskjellen for å være med i debatten.

Det som er fellestrekkene for kristne religioner er at de ser på Jesus som sin frelser. Det gjør også Jehovas vitner, altså er de også en kristen sekt.

Selvsagt er omskjæring mer alvorlig, men du gikk glipp av poenget - nemlig at religiøse ledere i nær sagt alle religioner som finnes praktiserer såkalt dobbel tale - en versjon "utad" og en helt annen "innad". De driter langt i lover og regler "innad" mens "utad" fremstår de som forkjempere for lov og rett og mønsterborgere.

Jeg kan ikke fordra noen form for muslimhets for sportens skyld og det blir helt feil å trekke frem Islam og islamske religiøse ledere som mye verre enn kristendom for det er det ikke. Bare en avart.

Og når det gjelder den katolske kirke og deres presters misbruk av barn over en årrekke uten at kirken grep fatt i det eller stoppet det (de sendte bare presten videre til neste sogn med en formaning om å være "snill gutt" samtidig som de dysset saken ned og nektet å støtte de misbrukte barna) så er vel det et glitrende eksempel på skadelig praksis utført av kristen - eller er ikke katolikker heller kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Det som er fellestrekkene for kristne religioner er at de ser på Jesus som sin frelser. Det gjør også Jehovas vitner, altså er de også en kristen sekt.

Selvsagt er omskjæring mer alvorlig, men du gikk glipp av poenget - nemlig at religiøse ledere i nær sagt alle religioner som finnes praktiserer såkalt dobbel tale - en versjon "utad" og en helt annen "innad". De driter langt i lover og regler "innad" mens "utad" fremstår de som forkjempere for lov og rett og mønsterborgere.

Jeg kan ikke fordra noen form for muslimhets for sportens skyld og det blir helt feil å trekke frem Islam og islamske religiøse ledere som mye verre enn kristendom for det er det ikke. Bare en avart.

Og når det gjelder den katolske kirke og deres presters misbruk av barn over en årrekke uten at kirken grep fatt i det eller stoppet det (de sendte bare presten videre til neste sogn med en formaning om å være "snill gutt" samtidig som de dysset saken ned og nektet å støtte de misbrukte barna) så er vel det et glitrende eksempel på skadelig praksis utført av kristen - eller er ikke katolikker heller kristne?

Igjen er det du som ikke tar poenget. Det er ingen som har sagt at religiøse ledere ikke er mennesker. Og så lenge det er mennesker vi prater om vil du finne dobbeltmoral, pedofile, og alt annet avskum denne planeten huser. Det vi disktuerer her er kjønnslemlesting. Og de ENESTE lederne som ikke tar avstand klart og tydelig fra dette er muslimske ledere. Det er ingen sport for meg i det hele tatt, det er bare en konstatering av fakta. Og Jehovas Vitner regnes ikke som en kristen bevegelse av hverken protestanter eller katolikker. De ser ikke på jesus som sin frelser på samme måten. Tar gjerne teologiproblematikken rundt det også om du vil men det blir også på siden av poenget. Alle mennesker gjør feil, også de kristne religiøse ledere. Men kjønnslemlesting er i en kategori for seg, og det er dessuten det tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det vi disktuerer her er kjønnslemlesting. Og de ENESTE lederne som ikke tar avstand klart og tydelig fra dette er muslimske ledere.

Kan du dokumentere at alle andre religiøse ledere i hele verden(går ut fra at du mener religiøse) har gått ut og tatt offentlig avstand fra kjønnslemlesting? Altså at det bare er muslimske som ikke har gjort det. Ingen av prestene i min kommune har gått ut offentlig og tatt avstand fra kjønnslemlestelse. Må jeg da anta at de godtar det?

Og hvordan definerer du en muslimsk leder? Hvem er han leder for, og hvilken påvirkningskraft har han overfor disse når det gjelder saker som ikke er omtalt i Koranen?

Alle mennesker gjør feil, også de kristne religiøse ledere. Men kjønnslemlesting er i en kategori for seg, og det er dessuten det tråden handler om.

Hvem har rett til å definere at kjønnslemlesting er en annen kategori enn voldtekt, pedofili og andre umoralske handlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Kan du dokumentere at alle andre religiøse ledere i hele verden(går ut fra at du mener religiøse) har gått ut og tatt offentlig avstand fra kjønnslemlesting? Altså at det bare er muslimske som ikke har gjort det. Ingen av prestene i min kommune har gått ut offentlig og tatt avstand fra kjønnslemlestelse. Må jeg da anta at de godtar det?

Og hvordan definerer du en muslimsk leder? Hvem er han leder for, og hvilken påvirkningskraft har han overfor disse når det gjelder saker som ikke er omtalt i Koranen?

Hvem har rett til å definere at kjønnslemlesting er en annen kategori enn voldtekt, pedofili og andre umoralske handlinger?

1) nei selvfølgelig kan jeg ikke dokumentere dette, din nepe. Det handler om hva man ser i massemedia-bildet og hvordan ledere svarer når de blir konfrontert med det. Stilles andre religiøse ledere overfor problemstillingen er de tydelige i sitt svar, imotsetning til muslimske, hvor til og med muslimen som var medlem i verdikommisjonen svarte unnvikende. Det er hva jeg oppfatter utifra det jeg hører, ser og leser. Selvfølgelig.

2) Jeg definerer en muslimsk leder utifra samme kilde som svar på nr. 1). Når en Imam eller andre som beskrives som muslimske ledere uttaler seg så går jeg utifra at de er nettopp dette. I kjølvannet av Kadra-saken ble en mengde av disse intervjuet.

3) En kategori er ikke noe annet enn en kategori. Pedofili er en kategori, kjønnslemlesting en annen. Er det så vanskelig å forstå? Poenget er at denne tråden handler om kjønnslemlesting og da har det ingen nytteverdi i å ramse opp alle andre fæle ting i verden som andre gjør, og la dette fremstå som en balanseskål mellom Islam og andre religioner. Du skjønner nok hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...