Gå til innhold

Hvor mye smaker det egentlig av chilli?


Malama

Anbefalte innlegg

Vi bruker egentlig aldri chilli, så jeg aner ikke

Men vi hadde besøk av min bror, og lagde taco, og han kjøpte inn chilli da som han hadde i sin taco. Og selvsagt var det flere i pakken enn han spiste. Så da ligger de der i kjøleskapet mitt, og jeg aner ikke helt hva jeg skal gjøre med dem.

Jeg så at han kuttet dem på langs, og fjernet frøene, før han kuttet det i småbiter. Jeg kan jo gjøre det samme... men er meget usikker på hvor mye jeg kan ha i maten før det hele blir for sterke greier? Som sagt, vi har aldri brukt det, så jeg aner ikke...

Vurderer å lage wok en dag, kan vel passe å putte oppi der? Evt for å "piffe opp" en kjøttsaus til pasta? (Hvor lenge holder de før de taper seg og ikke kan brukes tro?) Men vil jo helst ikke ødelegge hele middagen ved å gjøre det for sterkt heller..

De ser jo unnselige ut, men jeg mener å vite det er litt sterkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer seg litt an på typen chili, noen er sterkere enn andre. Jeg syns ikke de røde som ser ut som lange paprikaer er så veldig sterke. Men det er et must å ta ut frøene, de er nemlig sterkest.

Vi bruker chili i mye, i pastasaus og wok for eksempel. Du kan jo teste ut med en chili i wok'en feks? Liker du det, kan du ha i to neste gang.

Men noe som er virkelig godt og en stor favoritt her i huset,er schlemmertopf gryte. (terracotta gryte som skal trekke i vann først)

Da putter vi oppi godt kjøtt (helst stek av noe slag) og fyller på med chili, broccoli, paprika, babymais, gulerot, løk evnt litt hvitløk, setter på lokket og lar det steke i ovnen. (mannen er veldig glad i å ha oppi frøene fra chilien for litt ekstra kick, men da syns jeg det blir for sterkt)

Alle ingrediensene blir saftige og gode og trekker masse smak fra hverandre.

(det tar litt tid å steke alt da, så det er ikke så ofte vi lager det. Men nå som jeg kom på det, blir vi nok nødt til å lage noe sånt til helga) :)

Vi bruker chilien til den blir skrukkete, da hiver vi den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Frisk chili kan fryses. Del i to og fjern frøene, legg i pose og frys. Dermed er de klare til bruk (kan finhakkes i frossen tilstand og has rett i maten).

Ellers passer frisk chili fint i både pastasaus og wok, og feks i tomatsaus til pizza. Styrken varierer veldig, og eneste sikre fremgangsmåte for å finne ut hvor sterk chilien er, er å smake en liten bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ser ikke ut som tynne paprika, jeg har sett sånne før. Disse er kortere, og tynne, mer på tykkelse med lillefingeren min.

Fryse hørtes lurt ut, for vi bruker neppe alt dette før de skrukker seg.

Men planlegger både wok og pastasaus i løpet av en ikke uoverskuelig fremtid, så vi finner vel ut av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppskrift på en chiligryte som er veldig god. Der går det med en 2-3 slike chili til 2 personer. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid en pose med ferske chili (standardtypen man får kjøpt i alle butikker) i kjøleskapet. Har brukt det i retter som nevnt over og også i sjokoladekake og i bakverk.

En praktiskt detalj er å bruke engangshansker om man skal skjære og kutte opp endel.

Det er forresten ikke noe problem å dyrke sine egne chiliplanter med frøene man skraper ut. Plantene gir frukter man kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Du kan også kjøre chilien i en blenner, til den er most. Bland i olivenolje og ha på glass. Oppbevares i kjøleskapet, eller fryses. Kan brukes til nesten alt, og holder seg lenge.

F.eks. til pizza, ostesmørbrød, gryteretter m.m.

Skal være så mye olivenolje at den dekker chilien i glasset. Den holder seg i mnd. i kjøleskapet, men sørg på å etterfylle olivenolje.

Den kan du ta fram, som tilbehør, til og med til egg og brød. La gestene velge selv, men det er holdbart i flere mnd i kjøleskap bare du etterfyller med olivenolje slik at oljen flyter ca 1 mm øverst.

Vet hva det kalles, men kan ikke skrive ordet...

så kall det hva du vil om du lager det.

Kjekt å ha i alle fall.

Endret av vimselot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili er yndlingskrydderet mitt. Vi bruker å kjøpe de som er tørket. De kan oppbevares leeenge i kjøkkenskapet.

Bruker det i tomatsuppe(vannvittig godt!), gryteretter, sauser osv. Egentlig alt du kan ha pepper i, kan du ha chili i. Nam-nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bris_*
Men noe som er virkelig godt og en stor favoritt her i huset,er schlemmertopf gryte. (terracotta gryte som skal trekke i vann først)

Da putter vi oppi godt kjøtt (helst stek av noe slag) og fyller på med chili, broccoli, paprika, babymais, gulerot, løk evnt litt hvitløk, setter på lokket og lar det steke i ovnen. (mannen er veldig glad i å ha oppi frøene fra chilien for litt ekstra kick, men da syns jeg det blir for sterkt)

Alle ingrediensene blir saftige og gode og trekker masse smak fra hverandre.

(det tar litt tid å steke alt da, så det er ikke så ofte vi lager det.

Har en sånn gryte så denne må jeg prøve.

Hva slags kjøtt? Du nevner stek. Okse, svin?

Hvor lenge steker du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mindre chiliene er, jo sterkere er de. Jeg regner med du har den typen som er lillefingertykk og måler ca 15 cm? Denne sorten er ikke særlig sterk, jeg bruker en hel slik i en wok til en person. Du kan også skrape ut frøene, da blir ikke smaken så brennende.

Chili er også en av mine favoritter. Brukes i wok, marinader, i tomatsauser. Jeg lager også en slik tapenade (?) som Vimselot beskriver; veldig godt med et tynt lag på brødet eller som en tilsetning i supper eller gryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn gryte så denne må jeg prøve.

Hva slags kjøtt? Du nevner stek. Okse, svin?

Hvor lenge steker du den?

Det er supergodt med storfe :jepp:

Jeg bruker å be slakteren om 1 - 1,5 kg rundsteik, marienere den i godt krydder (eller bare pepper - yum) over natta, brune den litt i stekepanna så den får litt farge mens leirgryten ligger "til vanning", så la den stå i ovnen ved ca 150 grader i tre timer eller så (om man vil det skal gå fortere går det an å bruke høyere temperatur - og om man vil la den stå i ovnen over natta går det an med lavere varme; det er umulig å ødelegge kjøtt i leirgryte).

Og det beste tilbehøret er peppersaus, poteter og rosekål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bris_*
Det er supergodt med storfe :jepp:

Jeg bruker å be slakteren om 1 - 1,5 kg rundsteik, marienere den i godt krydder (eller bare pepper - yum) over natta, brune den litt i stekepanna så den får litt farge mens leirgryten ligger "til vanning", så la den stå i ovnen ved ca 150 grader i tre timer eller så (om man vil det skal gå fortere går det an å bruke høyere temperatur - og om man vil la den stå i ovnen over natta går det an med lavere varme; det er umulig å ødelegge kjøtt i leirgryte).

Og det beste tilbehøret er peppersaus, poteter og rosekål :)

Takk skal du ha.

Endelig får jeg bruk for gryta :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...