Gå til innhold

Potluck party.....


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet det, men har bare hørt utrykket da jeg bodde i USA og Australia. (Og på sosant studie)Vet ikke om mine norske venninner vet hva det betyr. Har vi et godt utrykk for det her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, men har bare hørt utrykket da jeg bodde i USA og Australia. (Og på sosant studie)Vet ikke om mine norske venninner vet hva det betyr. Har vi et godt utrykk for det her i Norge?

ikke som jeg vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe ord for det tror jeg, og sikkert ikke så mange som skjøner hva det betyr hvis du bare skriver det i innbydelsen.

Jeg tror kanskje du må skrive noe a la; alle tar med en rett til å sette på bordet. Det er jo ikke uvanlig å gjøre det sånn, litt rart at vi ikke har noe ord for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje skrevet spleiselag/potluck party, og hatt med en setning om at alle tar med en (valgfri eller tematisk) rett til felles nytte.

Jeg lærte også uttrykket da jeg bodde i utlandet, og det er en fin skikk! Det er kanskje vanligere utenlands enn her, men ikke så uvanlig at vi ikke burde hatt et mer presist ord for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spleisefest/spleiselag er da et utmerket norsk ord?

Ikke bare det: Spleiselag er en helt vanlig foreteelse rundt omkring i Norge. -Antakelig med unntak av de store byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleisefest/spleiselag er da et utmerket norsk ord?
Ja, men man må vel vanligvis forklare nærmere hva det er det skal spleises på, og hvordan? Jeg har vært borti flere varianter: gjestene tar med vin, verten lager maten men alle gir litt penger for maten. Eller verten kjøper inn alt og alle betaler sin skjerv. Eller alle tar med en rett og noe å drikke til et nærmere bestemt måltid (grilling/tapas/koldtbord...). Eller verten står for drikke og alle tar med mat. Eller eller eller....

Potluck er lissom ta med noe å spise og drikke som går an å dele, og så ser vi hva det blir. Og jeg syns ikke spleiselag liksom dekker helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men man må vel vanligvis forklare nærmere hva det er det skal spleises på, og hvordan? Jeg har vært borti flere varianter: gjestene tar med vin, verten lager maten men alle gir litt penger for maten. Eller verten kjøper inn alt og alle betaler sin skjerv. Eller alle tar med en rett og noe å drikke til et nærmere bestemt måltid (grilling/tapas/koldtbord...). Eller verten står for drikke og alle tar med mat. Eller eller eller....

Potluck er lissom ta med noe å spise og drikke som går an å dele, og så ser vi hva det blir. Og jeg syns ikke spleiselag liksom dekker helt.

Enig i dette, i hvert fall hvis man ikke er en "innarbeidet" vennegjeng hvor det er implisitt hva man mener. Endel venner av foreldrene mine (i Oslo...) har alltid hatt slike spleisefester hvor alle tar med mat, noen spleiser i tillegg på drikke, mens atter andre ser det som naturlig at vertskapet står for drikken. I min generasjon/omgangskrets virker det ikke så veldig vanlig med spleiselag, kanskje fordi vi ikke har vært etablert så lenge, og er mer vant med bare vorspiel/fester hvor man evt spleiser på drikke, mens verten står for maten?

Jeg tror i hvert fall det er lurt å spesifisere om man ønsker at gjestene tar med både mat og drikke til fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje spesifisere det, særlig hvis folk skal ta med drikke også. For hvis de bare søker på ordet for å finne ut hva det betyr, får de bare denne forklaringen:

en.wikipedia.org/wiki/Potluck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Trodde det betydde at man fikk brownies, men bare noen var så heldige å få pot i brownien sin... ;)

Tror det lønner seg å skrive spleisefest eller noe, jeg har i alle fall aldri hørt uttrykket... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hørt om det, men umiddelbart tenkte jeg at alle betalte litt, ikke at de tok med mat, men når jeg tenker meg om så er jo det egentlig betydningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne skulle ligge under genrell debatt, den handler om hva jeg skal skrive i invitasjonen og om folk faktisk vet hva det betyr. Ikke en diskusjon rundt ordet i seg selv.

Kanskje moderatorene skulle lese innleggene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt ordet, så hadde satt pris på forklaring, hvis jeg var en av gjestene ;)

Ja jeg og, jeg tenkte: - Hæ, narko!? :klø: (pot)

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 4 uker senere...

Jeg har heller aldri hørt ordet før, og hadde ikke skjønt bæret. "Mat på fat" var et begrep tidligere i allefall, går kanskje an å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleisefest/spleiselag er da et utmerket norsk ord?

Ikke bare det: Spleiselag er en helt vanlig foreteelse rundt omkring i Norge. -Antakelig med unntak av de store byene.

Jeg bor i en forhodsvis stor by og var på spleiselag i går. Tror det er ganske vanlig over det ganske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange år har uttrykket "kurvfest" vært brukt i flere av mine kretser. Dere vil sikkert finne noen i deres kretser som vet hva kurvfest er.

Ingen andre som har hørt om kurvfest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...