Gjest Are Bernt Skrevet 2. april 2008 #21 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg ringte politiet for å få politiet til å forklare både juridiske regler og regler og teorier innen fysikk. Det jeg opplevde da var at ingen kunne svare på det siste, og selv på det første punktet var det stor mangel på rett informasjon om de juridiske reglene. Siden jeg har studert jus og nå studerer en gren innen fysikk, har jeg en bred plattform til å kunne uttale meg om både juridiske teorier og bestemmelser samt regler og teorier innen fysikk. Dette dreier seg om regler i forhold til fart, hvor farten vil føre bilen, bremselengder og hvor farten vil forflytte seg når den blir avbrutt. Dette kunne ingen av politibetjentene i mitt distrikt forklare eller gjøre rede for. At jeg ikke har førerkort for utrykningskjøretøy har da ingenting med min viten i andre fagfelt å gjøre. Men, de som kjører utrykningskjøretøy skal kjøre på en måte som vitner om deres kunnskap om fysikk og lovverk, noe en dessverre ofte ser at de ikke gjør. Spørsmålet ble overført fra samferdselsministeren. Med utrykningskjøretøy menes kjøretøy som er godkjent registrert som slikt etter forskrift om godkjenning og registrering av utrykningskjøretøy av 18. januar 2002 nr. 55. I henhold til forskriften § 2 nr. 7 er kjøretøyene i Regjeringens biltjeneste godkjent som utrykningskjøretøyer og sjåførene er sertifisert for utrykningskjøring. Vegtrafikkloven § 11 gir adgang til å fastsette regler som gir utrykningskjøretøy adgang til å fravike blant annet fartsreglene. Således fastslår forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) av 21. mars 1968 nr. 747 § 2 nr. 4 følgende: "Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av a) fører av utrykningskjøretøy," For kjøring som ikke skjer i opplæringsformål oppstiller forskriften her to alternative kriterier som må tilfredsstilles for at fører av utrykningskjøretøy kan fravike trafikkbestemmelsene. Enten må det være nødvendig eller så må det være til vesentlig lette i tjenesten. All kjøring av statsministeren er såkalt sikkerhetskjøring. Dette innebærer at det av sikkerhetsmessige årsaker kan være nødvendig å fravike de alminnelige trafikkbestemmelsene, ved for eksempel å holde høyere fart enn annen trafikk. Dersom det i forbindelse med fravikelsen av fartsreglene for vedkommende veg/strekning er aktuelt å kreve fri veg overfor øvrige trafikanter, skal fører av utrykningskjøretøy varsle med blinkende blått lys og eventuelt lydsignal, jf. trafikkreglene § 10 og § 14 nr. 3. Under kjøringen på den aktuelle strekningen ble det ikke krevet fri veg, og fravær av varsling med lys/-lydsignal var således ikke i strid med trafikkreglenes § 10, jf. § 14 nr. 3. -------------------------------------------------------------------------------- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 2. april 2008 Forfatter #22 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Spørsmålet ble overført fra samferdselsministeren. Med utrykningskjøretøy menes kjøretøy som er godkjent registrert som slikt etter forskrift om godkjenning og registrering av utrykningskjøretøy av 18. januar 2002 nr. 55. I henhold til forskriften § 2 nr. 7 er kjøretøyene i Regjeringens biltjeneste godkjent som utrykningskjøretøyer og sjåførene er sertifisert for utrykningskjøring. Vegtrafikkloven § 11 gir adgang til å fastsette regler som gir utrykningskjøretøy adgang til å fravike blant annet fartsreglene. Således fastslår forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) av 21. mars 1968 nr. 747 § 2 nr. 4 følgende: "Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av a) fører av utrykningskjøretøy," For kjøring som ikke skjer i opplæringsformål oppstiller forskriften her to alternative kriterier som må tilfredsstilles for at fører av utrykningskjøretøy kan fravike trafikkbestemmelsene. Enten må det være nødvendig eller så må det være til vesentlig lette i tjenesten. All kjøring av statsministeren er såkalt sikkerhetskjøring. Dette innebærer at det av sikkerhetsmessige årsaker kan være nødvendig å fravike de alminnelige trafikkbestemmelsene, ved for eksempel å holde høyere fart enn annen trafikk. Dersom det i forbindelse med fravikelsen av fartsreglene for vedkommende veg/strekning er aktuelt å kreve fri veg overfor øvrige trafikanter, skal fører av utrykningskjøretøy varsle med blinkende blått lys og eventuelt lydsignal, jf. trafikkreglene § 10 og § 14 nr. 3. Under kjøringen på den aktuelle strekningen ble det ikke krevet fri veg, og fravær av varsling med lys/-lydsignal var således ikke i strid med trafikkreglenes § 10, jf. § 14 nr. 3. -------------------------------------------------------------------------------- Takk for oppklaringen rundt fart og bruk av blålys. Det jeg reagerte på med denne politibilen var at den ikke brukte blålys for å kreve fri veg, og den brukte ikke engang blinklyset for å vise at politibilen ville ha "min" plass. Dette holdt på å føre til en ulykke. Slik jeg ser det var ikke det aktsom og hensynsfull kjøring, da jeg ikke fikk varsel overhode om hva politibilen ønsket å gjøre. Politibilen krevde ikke fri veg ved bruk av blålys, men i form av en manøver som holdt på å sende meg av veien. Så å kjøre fortere enn fartsgrensen uten bruk av blålys, den er grei. Men å skape farlige situasjoner fordi det ikke brukes noe som elementært som blinklys, stiller seg annerledes. I og med at politiet er satt av regjerningen til å forvalte og kontrollere lov og orden, er det ekstra alvorlig når politiet selv bryter loven og oppfører seg på en kritikkverdig måte. Endret 7. april 2008 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #23 Del Skrevet 5. april 2008 Ja, de er fritatt så og si alle trafikkreglene men de skal følge § 3 Men husk at ved utrykning er det ofte nødvendig å forstyrre den vanlige trafikken. Det finnes ganger hvor politiet har fått refs og bot for farlig fersel, men de fleste tilfeller hvor farlig situasjoner oppstår under utrykning er at andre bilister ikke følger trafikkloven. Det jeg ikke forstår er hvorfor ble politiet tvunget til å kjøre slalåm. Andre biler er pliktet til å bremse ned/ stoppe og kjøre til side for å slippe fram all utrykningskjøretøy. Så slik jeg leser det, er det faktisk du og de andre bilistene som har laget en farlig situasjon, ikke politiet. Og hvorfor i huleste heite kjørte du i 130? Men altså, HVORDAN skal bilister skjønne at en politibil er på utrykning dersom den ikke bruker verken lys eller sirener?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Rune_* Skrevet 25. mars 2009 #24 Del Skrevet 25. mars 2009 Men dumme deg....Eller skal jeg si stakars deg.. Du ringer å sladrer, så kjører du selv i 130? ÅHHHHHHHHHHHHHHHHH. Du er så jævla typisk norsk. Og verdensmester bak rattet...som alle andre. BRA JOBBA!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #25 Del Skrevet 25. mars 2009 Men altså, HVORDAN skal bilister skjønne at en politibil er på utrykning dersom den ikke bruker verken lys eller sirener?? Dersom politibilen holdt hastighet over fartsgrensen, måtte den nødvendigvis være i utrykning, ellers ville den ikke ha tillatelse til dette. Den som møter eller er i ferd med å bli innhentet av en politibil som holder over "lovlig" hastighet, har derfor plikt til umiddelbart og vike til side for å slippe utrykningsbilen fram selv om det ikke brukes blålys og sirener. Tilsvarende gjelde om politibilen gjør en manøver som ellers ville vært ulovlig - i slike tilfeller må den pr definisjon være i utrykning, og andre biler skal derfor vike. Vanskeligere ville det være om politibilen var sivil. Jeg er usikker på om det kan kreves at en hver annen bilist umiddelbart forstår at det dreier seg om en sivil politibil når denne kjører tilsynelatende ulovlig uten å signalisere utrykning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #26 Del Skrevet 26. mars 2009 Vanskeligere ville det være om politibilen var sivil. Jeg er usikker på om det kan kreves at en hver annen bilist umiddelbart forstår at det dreier seg om en sivil politibil når denne kjører tilsynelatende ulovlig uten å signalisere utrykning. Jeg håper da ikke det, men det hadde ikke sjokkert meg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå