Gå til innhold

Er utrykningskjøretøy fritatt fra Vegtrafikkloven


Bobeline

Anbefalte innlegg

Spørsmålet meldte seg i dag da en politibil i full fart på E-18 fra Drammen til Oslo bestemte seg for å skifte felt uten varsel, og holdt på å kjøre rett inn i siden på min bil. Det vil si uten bruk av blinklys for å fortelle meg som fører av bilen ved siden av hva han hadde til hesikt å gjøre. Politibilen kjørte altfor fort (jeg holdt 130, og den kjørte langt fortere enn meg) uten bruk av blålys på en trafikkert vei, midt i rushtrafikken.

Jeg ringte til politikontoret, og fikk beskjed om at politiets biler er untatt Vegtrafikkloven og ikke trenger å bruke hverken blålys eller blinklys for å varsle andre sjåfører. Sjåførene av politibilene er trent til å kjøre slik, mente politibetjenten jeg pratet med.

Stemmer det? Er utrykningskjøretøy untatt å vise hensyn for andre når de ikke gir særlige tegn på å kjøre under utrykning?

Jeg trodde utrykningskjøretøy skulle holde seg til Vegtrafikkloven, når de kjører uten blålys. Jeg er klar over at de kan kjøre uten sirene når denne ikke trengs. Men nå lurer jeg på om jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer det? Er utrykningskjøretøy untatt å vise hensyn for andre når de ikke gir særlige tegn på å kjøre under utrykning?

Nei, de er ikke unntatt fra vegtrafikkloven. Også utrykningskjøretøy er pålagt å opptre hensynsfullt og varsomt i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull! Det kan jeg aldri tro at dem har fritak fra vegtrafikkloven. Den er jo der fordi det er regler som skal føler så alle kan føle seg trygge i trafikken og at det er visse linjer på hvordan man kan oppføre seg. De skal jo følge reglene under uttrykning også, men da kan de jo kjøre fortere ettersom sekundene teller, og at bilister er pålagt å gi fri vei på uttrykning.. Det er bare noen politimenn som tror de kan gjøre hva de vil fordi de er jo politi :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Utrykkningskjøretøy skal i utgangspunktet ikke varsle medtrafikanter at de er under utrykkning. Blå lys og sirene brukes kun til å kreve fri vei vis det er absolutt nødvendig. ellers uten.

Spørsmålet meldte seg i dag da en politibil i full fart på E-18 fra Drammen til Oslo bestemte seg for å skifte felt uten varsel, og holdt på å kjøre rett inn i siden på min bil. Det vil si uten bruk av blinklys for å fortelle meg som fører av bilen ved siden av hva han hadde til hesikt å gjøre. Politibilen kjørte altfor fort (jeg holdt 130, og den kjørte langt fortere enn meg) uten bruk av blålys på en trafikkert vei, midt i rushtrafikken.

Jeg ringte til politikontoret, og fikk beskjed om at politiets biler er untatt Vegtrafikkloven og ikke trenger å bruke hverken blålys eller blinklys for å varsle andre sjåfører. Sjåførene av politibilene er trent til å kjøre slik, mente politibetjenten jeg pratet med.

Stemmer det? Er utrykningskjøretøy untatt å vise hensyn for andre når de ikke gir særlige tegn på å kjøre under utrykning?

Jeg trodde utrykningskjøretøy skulle holde seg til Vegtrafikkloven, når de kjører uten blålys. Jeg er klar over at de kan kjøre uten sirene når denne ikke trengs. Men nå lurer jeg på om jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare noen politimenn som tror de kan gjøre hva de vil fordi de er jo politi :roll:

Ja det virker slik av og til.- Vi vanlige bilister kan umulig lese inn i hjernen til andre trafikanter - herunder utrykningskjøretøy-hva de har tenkt å foreta seg hvis de ikke viser tegn.- Spesielt hvis de kjører uten blålys.- Noen ganger er de vel kun på vei for å fylle bensin etc, de også??? At det ikke er utrykning, mener jeg. Men hvordan i huleste skal vi andre vite det..........jeg tar hensyn så det holder, men da skal fader meg de vise tegn.

Kan jo skape nye ulykker med den arrogante holdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt mer balansert

Ja, de er fritatt så og si alle trafikkreglene

§ 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m.

Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.

men de skal følge § 3

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Men husk at ved utrykning er det ofte nødvendig å forstyrre den vanlige trafikken. Det finnes ganger hvor politiet har fått refs og bot for farlig fersel, men de fleste tilfeller hvor farlig situasjoner oppstår under utrykning er at andre bilister ikke følger trafikkloven.

Det jeg ikke forstår er hvorfor ble politiet tvunget til å kjøre slalåm. Andre biler er pliktet til å bremse ned/ stoppe og kjøre til side for å slippe fram all utrykningskjøretøy. Så slik jeg leser det, er det faktisk du og de andre bilistene som har laget en farlig situasjon, ikke politiet.

Og hvorfor i huleste heite kjørte du i 130? :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Jeg ser jo for meg situasjoner der politiet kanskje ikke ønsker å bruke blålys og sirener for å ikke tiltrekke seg oppmerksomhet. Det er vel ikke alltid like lurt å varsle om at politiet er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep, biler registrert som utrykkningskjøretøy kan fravike trafikkreglene, men det er EN regel man må følge, og det er aktsomhetsregelen. Er det stor fare for å skape uheldige situasjoner, så SKAL blålysene, og eventuelt sirener, på.

Selvfølgelig, det er fult mulig å gjøre feil og være uheldig som fører av utrykkingskjøretøy også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bare en gjest

Heisan! Plumpet borti denne diskusjonen tilfeldig.

Svaret på dette finner man i Veitrafikklovens §11. Kort og greit skal utrykningskjøretøy bruke blålys hvis de skal fravike visse bestemmelser i Veitrafikkloven. (Sirene setter man på når det er kjørefaglig riktig/"lurt", og endrer ellers ingen ting.) Paragrafene man kan se bort fra når man bruker blålys er §§4-9. Resten må man følge uansett!

For eksempel §3, som handler om å være Hensynsfull, Aktpågivende og Varsom, slik det blir antydet av et medlem ovenfor.

Videre har politiet spesielle rettigheter/muligheter som ambulanse og brann ikke har.

Det er en pågående krangel omkring ambulansers eventuelle mulighet til å la være å bruke blålys under utrykning, i spesielle tilfeller.

Ambulansemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd politibiler som ikke var i utrykning men i vanlig kjøring (med mindre det nå er vanlg med utrykkning i 50-70 km/t) som kjørte som idioter. Etter å ha kjørt etter en bil et langt stykke så var det mange feil.

Først bytte felt uten å blinke og dermed nesten treffe meg (bra for en som har hatt lappen i 4 måneder og dermed fortsatt litt usikker). Feil fil i rundkjøring. Ikke blinke inn/ut av rundkjøring. Jukse i kø (to felt, ene rett fram andre over en bru, de kjørte helt fram før de la seg over i bru feltet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ehhh???
Spørsmålet meldte seg i dag da en politibil i full fart på E-18 fra Drammen til Oslo .... Politibilen kjørte altfor fort (jeg holdt 130, og den kjørte langt fortere enn meg) uten bruk av blålys på en trafikkert vei, midt i rushtrafikken.

Og DU kjørte i 130 på E18 fra Drammen til Oslo i rushtrafikken???

Du kjørte ikke alt for fort du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ehhh???
Har selv opplevd politibiler som ikke var i utrykning men i vanlig kjøring (med mindre det nå er vanlg med utrykkning i 50-70 km/t) som kjørte som idioter. Etter å ha kjørt etter en bil et langt stykke så var det mange feil.

Først bytte felt uten å blinke og dermed nesten treffe meg (bra for en som har hatt lappen i 4 måneder og dermed fortsatt litt usikker). Feil fil i rundkjøring. Ikke blinke inn/ut av rundkjøring. Jukse i kø (to felt, ene rett fram andre over en bru, de kjørte helt fram før de la seg over i bru feltet).

Man kan fint ha en utrykning i 50-70 km/t. Det er ikke over alt det er forsvarlig å kjøre i 130 selv for et utrykningskjøretøy.

Blålys og sirene skal brukes for å kreve fri vei; det vil se at de trengs når vi vanlige billister IKKE slipper dem frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint ha en utrykning i 50-70 km/t. Det er ikke over alt det er forsvarlig å kjøre i 130 selv for et utrykningskjøretøy.

Blålys og sirene skal brukes for å kreve fri vei; det vil se at de trengs når vi vanlige billister IKKE slipper dem frem.

Pleier de ikke ligge litt over fartsgrensa når veien er bra. For de holdt fartsgrensa der jeg kjørte så de lå like foran meg hele veien. Og når de ble borte fra meg så hadde de mistenkelig nok rettning mot politistasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de er fritatt så og si alle trafikkreglene

men de skal følge § 3

Men husk at ved utrykning er det ofte nødvendig å forstyrre den vanlige trafikken. Det finnes ganger hvor politiet har fått refs og bot for farlig fersel, men de fleste tilfeller hvor farlig situasjoner oppstår under utrykning er at andre bilister ikke følger trafikkloven.

Det jeg ikke forstår er hvorfor ble politiet tvunget til å kjøre slalåm. Andre biler er pliktet til å bremse ned/ stoppe og kjøre til side for å slippe fram all utrykningskjøretøy. Så slik jeg leser det, er det faktisk du og de andre bilistene som har laget en farlig situasjon, ikke politiet.

Og hvorfor i huleste heite kjørte du i 130? :kjefte:

E-18 retning Oslo fra Drammen har områder der det er tre filer i samme kjøreretning. Og politibilen skiftet disse tre filene på en gang, til tross for at to andre filene var ledige. De skulle "på død og liv" inn i min fil. Politibilen skulle være i venstre fil, og jeg hadde viket fra den høyre for at politibilen skulle få innpass sammen med andre biler som skulle på E-18.

På rette strekninger skal en vike, i en svingete strekning skal en holde farten og vike ved første trygge forbikjøringsmulighet. En skal vike til siden ved første mulighet, men ikke nødvendigvis bremse ned. Det er i mange uoversiktilige strekniner hvor forbikjøring er direkte farlig at dette ofte praktiseres feil av utrykningskjøretøy som en følge av kjøreoppførsel til andre sjåfører. På uoversiktlige strekninger skal en aldri bremse ned og sperre utrykningskjøretøy, men kjøre videre og slippe disse forbi ved første trygge mulighet.

Som påpekt, jeg viket for politibilen, og gjorde dermed min plikt som sjåfør. Så jeg forstår ikke hvorfor politibilen prøvde å presse meg av veien.

Jeg nevnte min fart for å illustrere farten til politibilen. At jeg kjørte for fort i forhold til fartsgrensene gir ikke politibilen rett til å presse meg av veien, derimot skal de bøtelegge meg. Det er stor forskjell.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd politibiler som ikke var i utrykning men i vanlig kjøring (med mindre det nå er vanlg med utrykkning i 50-70 km/t) som kjørte som idioter. Etter å ha kjørt etter en bil et langt stykke så var det mange feil.

Først bytte felt uten å blinke og dermed nesten treffe meg (bra for en som har hatt lappen i 4 måneder og dermed fortsatt litt usikker). Feil fil i rundkjøring. Ikke blinke inn/ut av rundkjøring. Jukse i kø (to felt, ene rett fram andre over en bru, de kjørte helt fram før de la seg over i bru feltet).

Jeg har opplevd lignende etter å ha observert politiets kjøreegenskaper, og politimesteren fikk en skriftlig klage fra meg angående dette, og jeg har fått medhold i klagen. Sist gang på grunn av å vise til sjåførens manglende fysikk kunnskaper, som omhandler bremselengder og evnen til å holde sikker avstand fra bilen foran.

Det overrasker meg at sjåførene som skal være spesialtrent er så uforstående til lovverk og elementær fysikk. Det står i læringsprogrammet deres at de skal innarbeide inngående innsikt og forståelse for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kan kjøre utrykning
Det overrasker meg at sjåførene som skal være spesialtrent er så uforstående til lovverk og elementær fysikk. Det står i læringsprogrammet deres at de skal innarbeide inngående innsikt og forståelse for begge.

Og det har de nok, hvis ikke hadde de neppe bestått oppkjøringen på utrykningslappen, som er atskillig vanskeligere og strengere å ta enn bare å kjøre opp for personbil.

Men du kan også ha i bakhodet at DU ikke er trent i å kjøre utrykning, og derfor ikke forstår deres tenkemåte. Og som tidligere nevnt, så lenge de følger §3 i VTL kan politiet gjøre ganske mye du ikke forstår deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk nok et bevis på at de kjører rett og slett dumt om dagen. På vei til jobb i dag, ingen biler noen steder bortsett fra meg. Politiet kommer og drar forbi meg, greit nok det, men i krabbefeltet? Når venstre felt var helt ledig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har de nok, hvis ikke hadde de neppe bestått oppkjøringen på utrykningslappen, som er atskillig vanskeligere og strengere å ta enn bare å kjøre opp for personbil.

Men du kan også ha i bakhodet at DU ikke er trent i å kjøre utrykning, og derfor ikke forstår deres tenkemåte. Og som tidligere nevnt, så lenge de følger §3 i VTL kan politiet gjøre ganske mye du ikke forstår deg på.

Jeg ringte politiet for å få politiet til å forklare både juridiske regler og regler og teorier innen fysikk. Det jeg opplevde da var at ingen kunne svare på det siste, og selv på det første punktet var det stor mangel på rett informasjon om de juridiske reglene. Siden jeg har studert jus og nå studerer en gren innen fysikk, har jeg en bred plattform til å kunne uttale meg om både juridiske teorier og bestemmelser samt regler og teorier innen fysikk. Dette dreier seg om regler i forhold til fart, hvor farten vil føre bilen, bremselengder og hvor farten vil forflytte seg når den blir avbrutt. Dette kunne ingen av politibetjentene i mitt distrikt forklare eller gjøre rede for.

At jeg ikke har førerkort for utrykningskjøretøy har da ingenting med min viten i andre fagfelt å gjøre. Men, de som kjører utrykningskjøretøy skal kjøre på en måte som vitner om deres kunnskap om fysikk og lovverk, noe en dessverre ofte ser at de ikke gjør.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nok et bevis på at de kjører rett og slett dumt om dagen. På vei til jobb i dag, ingen biler noen steder bortsett fra meg. Politiet kommer og drar forbi meg, greit nok det, men i krabbefeltet? Når venstre felt var helt ledig?

De er politiet. De har lov til å oppføre seg akkurat slik de vil. At det er regler som skal følges er ikke deres sak, i og med at de står over loven i kraft av å være politi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Are Bernt
Heisan! Plumpet borti denne diskusjonen tilfeldig.

http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=37619

Svaret på dette finner man i Veitrafikklovens §11. Kort og greit skal utrykningskjøretøy bruke blålys hvis de skal fravike visse bestemmelser i Veitrafikkloven. (Sirene setter man på når det er kjørefaglig riktig/"lurt", og endrer ellers ingen ting.) Paragrafene man kan se bort fra når man bruker blålys er §§4-9. Resten må man følge uansett!

For eksempel §3, som handler om å være Hensynsfull, Aktpågivende og Varsom, slik det blir antydet av et medlem ovenfor.

Videre har politiet spesielle rettigheter/muligheter som ambulanse og brann ikke har.

Det er en pågående krangel omkring ambulansers eventuelle mulighet til å la være å bruke blålys under utrykning, i spesielle tilfeller.

Ambulansemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...