Gjest En mamma Skrevet 1. oktober 2007 #41 Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Dessuten kan ikke ad/hd spores med fysiske bevis i hjernen. Når det gjelder diskusjonen om kosthold kan påvirke hjernen (og da gi adferdsforandringer), så er det faktisk utført studier på cøliakibarn der de ser at glutenprovokasjon gir EEG-forandringer i hjernen. Forandringen viser seg å være permanent (oppfølgingsstudie). Endret hjernemønster må nødvendigvis komme av endret biokjemi i hjernen - altså.. glutenintoleranse, her manifestert som cøliaki, gir hjerneforandringer. Cøliakiere har ofte adhd-symptomer som forsvinner på glutenfri diett. Reichelt har hypoteser som forklarer dette med opioide peptider fra glutenproteinet som frigjøres pga nedsatt enzymproduksjon i tarmen/kroppen (er litt mer komplekst enn dette, men for enkelhets skyld sies det slik). Melkeproteiner har tilsvarende opioide sekvenser i proteinet som kan frigjøres i tarmen og tas opp i metabolismen (kroppen). Men altså.. jo, adhd er påvist med endret EEG-mønster uavhengig av kosthold (adhd-studier) - og det er påvist EEG-forandringer i forbindelse med glutenprovokasjon hos glutenintoleranse. Det kan altså spores med fysiske "bevis" i hjernen. :-) ---------------ref til studien om glutenprovokasjon/EEG-forandringer: Journal of Pediatric Gastroenterology & Nutrition:Volume 25 Supplement 11997p 43 LONG-TERM EEG-EXAMINATIONS IN CHILDREN WITH COELIAC DISEASE [Gut Interactions with Brain and Environment in Children; First International Symposium on Pediatric Neurogastroenterology Capri, Italy, September 18-20, 1997] Henker, J.; Paul, K.-D.; Todt, H. Innlegget er endret i hht Kvinneguidens Regler. Resten av artikkelen kan leses her. M@msen - moderator. Endret 1. oktober 2007 av m@msen
Rubina D Skrevet 1. oktober 2007 #42 Skrevet 1. oktober 2007 Når det gjelder diskusjonen om kosthold kan påvirke hjernen (og da gi adferdsforandringer), så er det faktisk utført studier på cøliakibarn der de ser at glutenprovokasjon gir EEG-forandringer i hjernen. Forandringen viser seg å være permanent (oppfølgingsstudie). Endret hjernemønster må nødvendigvis komme av endret biokjemi i hjernen - altså.. glutenintoleranse, her manifestert som cøliaki, gir hjerneforandringer. Cøliakiere har ofte adhd-symptomer som forsvinner på glutenfri diett. Reichelt har hypoteser som forklarer dette med opioide peptider fra glutenproteinet som frigjøres pga nedsatt enzymproduksjon i tarmen/kroppen (er litt mer komplekst enn dette, men for enkelhets skyld sies det slik). Melkeproteiner har tilsvarende opioide sekvenser i proteinet som kan frigjøres i tarmen og tas opp i metabolismen (kroppen). Men altså.. jo, adhd er påvist med endret EEG-mønster uavhengig av kosthold (adhd-studier) - og det er påvist EEG-forandringer i forbindelse med glutenprovokasjon hos glutenintoleranse. Det kan altså spores med fysiske "bevis" i hjernen. :-) ---------------ref til studien om glutenprovokasjon/EEG-forandringer: Journal of Pediatric Gastroenterology & Nutrition:Volume 25 Supplement 11997p 43 LONG-TERM EEG-EXAMINATIONS IN CHILDREN WITH COELIAC DISEASE [Gut Interactions with Brain and Environment in Children; First International Symposium on Pediatric Neurogastroenterology Capri, Italy, September 18-20, 1997] Henker, J.; Paul, K.-D.; Todt, H. Innlegget er endret i hht Kvinneguidens Regler. Resten av artikkelen kan leses her. M@msen - moderator. Her er en annen link som viser noe helt annet her Bare for å ta ett lite utdrag: Ingen spesialundersøkelse, verken medisinsk, nevropsykologisk eller pedagogisk kan gi et sikkert og objektivt svar på om det foreligger en ADHD eller ikke. Åstille en ADHD-diagnose krever fagkunnskap og erfaring, samt bidrag fra flere fagfolk for at barnet ikke bare skal få en diagnose, men også best mulig hjelp. Det er sporet forsinkelser i hjernen ved eeg, men man kan ikke stille noen diagnose ved bruk av eeg.
levity Skrevet 1. oktober 2007 #43 Skrevet 1. oktober 2007 Aspergers/autisme? (men ville tro det hadde vært funnet ut om barnet har vært til utredning.) Du skriver at barnet har vært til test. Kan jeg spørre om det er PPT /BUP eller tilsvarende?? tenkte akkurat det samme - asperger. Lang utredning, men det er greit å få slått fast hva det dreier seg om uansett. Lykke til.
Gjest En mamma Skrevet 1. oktober 2007 #44 Skrevet 1. oktober 2007 Her er en annen link som viser noe helt annet her Bare for å ta ett lite utdrag: Ingen spesialundersøkelse, verken medisinsk, nevropsykologisk eller pedagogisk kan gi et sikkert og objektivt svar på om det foreligger en ADHD eller ikke. Åstille en ADHD-diagnose krever fagkunnskap og erfaring, samt bidrag fra flere fagfolk for at barnet ikke bare skal få en diagnose, men også best mulig hjelp. Det er sporet forsinkelser i hjernen ved eeg, men man kan ikke stille noen diagnose ved bruk av eeg. Nå blander du vel kortene litt? :-) Nevropsykologiske tester er ikke det samme som EEG-målinger. Og det fins altså studier som viser at ADHD/ADD-barn ofte har andre resultater på EEG-målinger enn "normalt fungerende barn." Men at EEG ikke kan brukes til å stille en diagnose er en helt annen sak. Det er vel mest sannsynlig fordi EEG ikke gir en presis beskrivelse av hva som er "galt", mer en indikasjon på at noe ikke er "normalt".
Mixelite Skrevet 27. februar 2008 #45 Skrevet 27. februar 2008 Vi har faktisk prøvd denne dietten i ett år uten noen som helst virkning på vår sønn. Han har diagnosen ad/hd og er under utredning for as. Litt gammel debatt, men jeg drar den opp igjen likevel. Jeg beklager så mye at dietten ikke hjalp for dere! Det å gå ut og være så drastisk imot, synes jeg likevel ikke kan få stå uimotsagt. 50% har nytte av diett, leste jeg et sted. Det er _mange_! Vi har gått på diett et år nå og har _store_ fremskritt. Hadde vi adhd? Ja ifølge ppt for et år siden, i høyeste grad. Har vi det nå? Nei, ifølge bup. De symptomene er så godt som borte og dukker bare opp igjen hver gang dietten blir brutt! _Hadde_ vi da adhd? Kanskje ikke. Proteinintoleranse gir de samme symtpomene, sies det. Det blir diskusjonen om hva som kom først, høna eller egget. Helt uinteressant i min verden. Det viktige er at dietten virker! Det er et pes, spesielt i starten. Alt må bort, melk, smør, yoghurt, ost... gluten, hvetestivelse(finnes i det meste av "glutenfritt"), mange krydderblandinger, og ikke minst x antall produkter/tilsetninger som er fremstilt av hvete hvor det ikke klart fremgår om det er hvetebasert eller ikke. Herav nevnes druesukker, glukosesirup... De utroligste produkter inneholder hvete! *sukk* eller melk. MEN, med den fremgangen vi har hatt er det verdt hver eneste gang man går på butikken og leser den minste lille skrift på pakkene, hver gang man må si nei takk til ting fordi vi blir syke av dem, hver eneste mislykkede brødbakst, hvert eneste ekstratak man tar på kjøkkenet fordi man ikke kan spise ferdigmat/halvfabrikataen som tilbys, hver gang man må gå forbi gatekjøkken, pizzabakeren etc.. Det er heldigvis lyspunkt i form av produsenter som begynner å merke slik at vi kan føle oss tryggere. Glukosesirup av mais. Hurra! Og det finnes gode produkter som kan erstatte det meste av det vi har kuttet ut av kosten, så vi sulter ikke ihjel og vi koser oss med maten Jeg synes det er leit å høre om dietter som ikke virker, men å få høre at det bare er humbug når man sitter der og ser fantastiske resultater av samme diett, det gjør meg faktisk ganske forbanna ;-) Jeg leste et vannvittig godt sitat forleden, beklager at jeg har glemt hvem som skrev det eller hvem som ble sitert: Jeg vil heller være uvitenskaplig frisk enn vitenskaplig syk! Jeg blåser i om noen avviser forskningen som har blitt utført som tilstrekkelig eller at det ikke er vitenskaplig bevist at diett har betydning! VI har bevist det, og det holder for meg!
Gjest Ruth Skrevet 13. november 2008 #46 Skrevet 13. november 2008 Litt gammel debatt, men jeg drar den opp igjen likevel. Jeg beklager så mye at dietten ikke hjalp for dere! Det å gå ut og være så drastisk imot, synes jeg likevel ikke kan få stå uimotsagt. 50% har nytte av diett, leste jeg et sted. Det er _mange_! Vi har gått på diett et år nå og har _store_ fremskritt. Hadde vi adhd? Ja ifølge ppt for et år siden, i høyeste grad. Har vi det nå? Nei, ifølge bup. De symptomene er så godt som borte og dukker bare opp igjen hver gang dietten blir brutt! _Hadde_ vi da adhd? Kanskje ikke. Proteinintoleranse gir de samme symtpomene, sies det. Det blir diskusjonen om hva som kom først, høna eller egget. Helt uinteressant i min verden. Det viktige er at dietten virker! Det er et pes, spesielt i starten. Alt må bort, melk, smør, yoghurt, ost... gluten, hvetestivelse(finnes i det meste av "glutenfritt"), mange krydderblandinger, og ikke minst x antall produkter/tilsetninger som er fremstilt av hvete hvor det ikke klart fremgår om det er hvetebasert eller ikke. Herav nevnes druesukker, glukosesirup... De utroligste produkter inneholder hvete! *sukk* eller melk. MEN, med den fremgangen vi har hatt er det verdt hver eneste gang man går på butikken og leser den minste lille skrift på pakkene, hver gang man må si nei takk til ting fordi vi blir syke av dem, hver eneste mislykkede brødbakst, hvert eneste ekstratak man tar på kjøkkenet fordi man ikke kan spise ferdigmat/halvfabrikataen som tilbys, hver gang man må gå forbi gatekjøkken, pizzabakeren etc.. Det er heldigvis lyspunkt i form av produsenter som begynner å merke slik at vi kan føle oss tryggere. Glukosesirup av mais. Hurra! Og det finnes gode produkter som kan erstatte det meste av det vi har kuttet ut av kosten, så vi sulter ikke ihjel og vi koser oss med maten Jeg synes det er leit å høre om dietter som ikke virker, men å få høre at det bare er humbug når man sitter der og ser fantastiske resultater av samme diett, det gjør meg faktisk ganske forbanna ;-) Jeg leste et vannvittig godt sitat forleden, beklager at jeg har glemt hvem som skrev det eller hvem som ble sitert: Jeg vil heller være uvitenskaplig frisk enn vitenskaplig syk! Jeg blåser i om noen avviser forskningen som har blitt utført som tilstrekkelig eller at det ikke er vitenskaplig bevist at diett har betydning! VI har bevist det, og det holder for meg! Kan du fortelle mer om hvilke tester dere har fått utført? Tenker da på hvilke allergitester man bør be om. Trenger sårt hjelp, og ønsker å forsøke noe slikt før medisinering. På forhånd takk! Ruth
Mixelite Skrevet 19. november 2008 #47 Skrevet 19. november 2008 Kan du fortelle mer om hvilke tester dere har fått utført? Tenker da på hvilke allergitester man bør be om. Trenger sårt hjelp, og ønsker å forsøke noe slikt før medisinering. På forhånd takk! Rut Ta alt du blir tilbudt, holdt jeg på å si. Altså, alt som kan utelukkes er bra. Og kanskje er dere "heldige" og får utslag på vanlige allergi og intoleransetester. Det gjør det så mye enklere i forhold til å søke nav om stønad til fordyret kosthold. Testen som påviser proteinintoleranse mot gluten- og melkeproteiner(foreløpig), er en urinprøve som sendes enten til neurozym.com eller bmlab.no. Når det gjelder uttalelsen om at det bare er Reichelt som hevder en sammenheng mellom blant annet gluten og kasein og div. psykiske eller fysiske lidelser er det helt feil. Det finnes mange som forsker på det og som er enige med Reichelt. For den som har lyst til å lese mer om forskning, anbefaler jeg vg-bloggen http://www.vgb.no/24022 som har en del henvisninger til slikt. Som sagt, det er ikke alle som har nytte av diett, men alt for mange til at man kan avfeie det som et alternativ til medisinering for _noen_. At autismeforeningen og adhdforeningen ikke tar inn diett som en del av informasjonen de gir ut er synd for deres medlemmer, men ikke noe bevis for at diett ikke virker.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. november 2008 #48 Skrevet 20. november 2008 min datter har hatt noe av det du beskriver. Klarte overhode ikke ha blikkontakt, urolig på kveldene. (du ser ungen er så trett, så utrolig trett, men klarer ikke å roe seg.( før 21 -22)Våkna tidlig. Store problemer med innestemme, kom med plutselige høye lyder, (brøl) Gira seg veldig opp i spesielle situasjoner, og vanskelig å roe ned. Og plukke på alt som er inærheten- det riktig klødde i fingrene. Vi har rett og slett vært hos kiropraktor( med videreutdanning innenfor nervesystemet.) med et utrolig resultat. Etter første behandlig la ho seg rett ned i sengen om kvelden og sovna iløpet av 5 min. Det hadde aldri skjedd før. Etter mange behandlinger, og hjemmetrening, ser vi klar forbedring på det meste. En roligere unge, spesielt i de situasjonene der ho gira seg veldig opp, sovner fortsatt raskt når ho legger seg, klarer å holde blikket ditt, ikke veldig lenge, men en klar forbedring. De plutselige høye lydene er og nesten borte. Men det beste av alt, er at ho selv gir utrykk for at ho har det bedre nå. Kiropraktoren mente at disse plagene kom av en tøff fødsel. (dvshode sto skjevt i bekkenet, så ho ble tatt med sugekopp. ) Dette hadde da resultert i at nervene i nakken, der endel av disse impulsene går, hadde kommet kraftig i klem. Mine foreldre tror ikke at behandlinga er årsaken til at ho er bedre, det hadde kommet uansett med alderen. Det tror ikke jeg. Jeg angrer bare på en ting, det er at jeg ikke fikk hjelp til ungen mye før. Jeg sier heller ikke at dette vil hjelpe ditt barn, det får du avgjøre selvom det er verd et forsøk.
Mixelite Skrevet 20. november 2008 #49 Skrevet 20. november 2008 Så flott at kiropraktor kunne hjelpe! Det er ikke første gangen jeg hører om at "løsning" av "spenninger" i hode/nakkeregionen fører til roligere, mer konsentrerte barn. Godt tips
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå