Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har kjennskap til barn som er:

- umoden

- ser deg ikke inn i øynene ved prat

- ved store forsamlinger så skifter barnet aktiviteter hyppig- " får ikke bearbeide/ tolke sanseintrykkene - fører til enorm grenseutprøvende adferd

- sinne/frustrasjon når barnet ikke får det som det vil

- kommer ofte i konflikter med andre barn/ sosialt umoden

.......................................................................................

Barnet har vært tester for ad/hd- fant ingenting ( gjør utslag på hcg tester visstnok )

noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har kjennskap til barn som er:

- umoden

- ser deg ikke inn i øynene ved prat

- ved store forsamlinger så skifter barnet aktiviteter hyppig- " får ikke bearbeide/ tolke sanseintrykkene - fører til enorm grenseutprøvende adferd

- sinne/frustrasjon når barnet ikke får det som det vil

- kommer ofte i konflikter med andre barn/ sosialt umoden

.......................................................................................

Barnet har vært tester for ad/hd- fant ingenting ( gjør utslag på hcg tester visstnok )

noen som kan hjelpe?

Aspergers/autisme? (men ville tro det hadde vært funnet ut om barnet har vært til utredning.) Du skriver at barnet har vært til test. Kan jeg spørre om det er PPT /BUP eller tilsvarende??

Skrevet

Han er vel bare litt ukonsentrert da! Har konsentrasjonsvansker.

Må jo ikke være ADHD, kan være at han er "vanlig" hyperaktiv.

Skrevet

Jeg tenker automatisk på visse e-nummer og sukker når jeg hører om slik oppførsel. Er noe som i det minste er ufarlig å undersøke, selv om det ved første øyekast kan virke noe uoverkommelig.

Skrevet

Det er utrolig hva kostholdet kan gjøre. Om barnet ditt spiser uregelmessig og usunt kan han bli rastløs og aggresiv.

Sukker blir man hyper av spesielt varer tilsatt kunstig sterke farger som rødbrus, blå sukkertøy o.l.

Omega 3 er bra for hyperaktive.

Skrevet

Takk for alle svar.

Barnet er i tilegg VELDIG blank i øynene- tenker da på kosthold, kan undersøke allergier hos en lege..

Skrevet
Aspergers/autisme? (men ville tro det hadde vært funnet ut om barnet har vært til utredning.) Du skriver at barnet har vært til test. Kan jeg spørre om det er PPT /BUP eller tilsvarende??

Tatt test på sykehuset-de får leire på hodet og data skal visst gjøre utslag på adhd/ autisme..

ppt har testet barnet evnemessig- helt på nivå i forhold til andre på samme alder..

Likevel, noe er det..

Skrevet
Takk for alle svar.

Barnet er i tilegg VELDIG blank i øynene- tenker da på kosthold, kan undersøke allergier hos en lege..

Så vidt jeg vet blir ikke e-nummer ol testet på en allergitest. Mange andre reaksjoner kan også være vanskelig å få tak i på tester. Gå litt gjennom kostholdet, og lag gjerne en "hyperlogg" satt opp mot mat. Er du heldig så kan det plutselig gå opp et lys om at 5 timer etter spising av godteri X, eller drikking av melk, spising av sukker osv går hodet i spinn.

Skrevet
Så vidt jeg vet blir ikke e-nummer ol testet på en allergitest. Mange andre reaksjoner kan også være vanskelig å få tak i på tester. Gå litt gjennom kostholdet, og lag gjerne en "hyperlogg" satt opp mot mat. Er du heldig så kan det plutselig gå opp et lys om at 5 timer etter spising av godteri X, eller drikking av melk, spising av sukker osv går hodet i spinn.

Tusen takk for godt råd!

Vet du om de kan få slike reaksjoner av noe som enkelt som melk?

Skrevet
Tusen takk for godt råd!

Vet du om de kan få slike reaksjoner av noe som enkelt som melk?

Nå så jeg du nevnte melk ja, men barnet hadde vel hatt "dårlig mage" hvis det var tilfelle?

Skrevet
Nå så jeg du nevnte melk ja, men barnet hadde vel hatt "dårlig mage" hvis det var tilfelle?

Ikke nødvendigvis. Kjenner flere (barn og voksne) hvor det stort sett har vært psyksiske reaksjoner, og i enkelte tilfeller også noe fysisk. Eksem, kviser, "feil" vekt (både over og undervekt) i forhold til kaloriinntak og aktivitesnivå kan være ting som kan gi en pekepinn.

Men som sagt, det er fullt mulig å kun få en psykisk reaksjon.

Skrevet
Ikke nødvendigvis. Kjenner flere (barn og voksne) hvor det stort sett har vært psyksiske reaksjoner, og i enkelte tilfeller også noe fysisk. Eksem, kviser, "feil" vekt (både over og undervekt) i forhold til kaloriinntak og aktivitesnivå kan være ting som kan gi en pekepinn.

Men som sagt, det er fullt mulig å kun få en psykisk reaksjon.

Hm, jeg skal prøve å kutte ut melk i en periode- kan vel ev kjøpe rismelk..

takk igjen for svar

Skrevet

Hei, jeg er en psykolog som jobber i BUP. Jeg svarer vanligvis aldri på slike innlegg som du skriver, men nå gjør jeg tydeligvis et unntak.

INGEN av oss burde si noe om hva som kan feile barnet ditt, fordi vi vet så godt som ingenting om barnet! Du bør snakke med noen innenfor BUP eller PPT som har sett barnet ditt... Hvis du mener at barnet ditt behøver hjelp, så kan h*n få det uten at det foreligger en konkret diagnose i journalen.

Skrevet
Hei, jeg er en psykolog som jobber i BUP. Jeg svarer vanligvis aldri på slike innlegg som du skriver, men nå gjør jeg tydeligvis et unntak.

INGEN av oss burde si noe om hva som kan feile barnet ditt, fordi vi vet så godt som ingenting om barnet! Du bør snakke med noen innenfor BUP eller PPT som har sett barnet ditt... Hvis du mener at barnet ditt behøver hjelp, så kan h*n få det uten at det foreligger en konkret diagnose i journalen.

Jeg VET ;)

Takk for innspill- MEN jeg har prøvd ppt, lege-sykehus, helsestasjon, barnepsykolog, pedagoger- ja, det meste ( selv er jeg også "fagperson" og kan arbeide på bup )

jeg spør om alle råd og vinklinger på mitt barns "problem" FORDI "ingen kan hjelpe meg"..

det betyr IKKE at jeg følger alle råd automatisk- men jeg har tenkt på allergier selv pga ekstremt blanke øyne " de ser våte ut "

Skrevet
Tatt test på sykehuset-de får leire på hodet og data skal visst gjøre utslag på adhd/ autisme..

ppt har testet barnet evnemessig- helt på nivå i forhold til andre på samme alder..

Likevel, noe er det..

Kan ha aspergers og være helt evnemessig ok. Jeg tenker på det du sier om blikk kontakt.

Skrevet

Har observert asbergers tidligere- kan ha noe som minner- men det er så mye som ikke er likt der og! Gjelder også adhd....noe stemmer- men mye stemmer ikke

håper det bare er utviklingsmessig, tar i mot tips med glede

Skrevet
Jeg VET ;)

Takk for innspill- MEN jeg har prøvd ppt, lege-sykehus, helsestasjon, barnepsykolog, pedagoger- ja, det meste ( selv er jeg også "fagperson" og kan arbeide på bup )

jeg spør om alle råd og vinklinger på mitt barns "problem" FORDI "ingen kan hjelpe meg"..

det betyr IKKE at jeg følger alle råd automatisk- men jeg har tenkt på allergier selv pga ekstremt blanke øyne " de ser våte ut "

Kanskje problemet ikke ligger hos gutten din, men hos deg som er så opptatt av at "noe" er galt.. Hvis ingen finner problem hos gutten, så kan det jo hende at det ikke ER noe! Kanskje gutten blir skremt av deg..?

Hvis du kan jobbe på BUP, så håper jeg også inderlig at du ikke tror at noen allergier kan forårsake atferdsproblemer.

Skrevet
Kanskje problemet ikke ligger hos gutten din, men hos deg som er så opptatt av at "noe" er galt.. Hvis ingen finner problem hos gutten, så kan det jo hende at det ikke ER noe! Kanskje gutten blir skremt av deg..?

Hvis du kan jobbe på BUP, så håper jeg også inderlig at du ikke tror at noen allergier kan forårsake atferdsproblemer.

Dette må jeg si at jeg reagerte ekstremt mye på. Allergier kan gi adferdsproblemer av den typen som beskrives her.

Ta f.eks ubehandlet pollenallergi. Da er man gjerne veldig ukonsentrert og trøtt. Og hvis man går slik over lengre tid blir man irritabel og folk oppfatter det som adferdsproblemer.

Når det er sagt vil jeg bare nevne at min sønn har en mild form for ad/hd og har lignende symptomer som trådstarters sønn, men i mye sterkere grad. Han er i tillegg også nå under utredning for asperger.

Så til Ts: Det første som slår meg er egentlig blått fargestoff eller andre typer e-stoffer. Noen her inne foreslo å loggføre alt han spiser og jeg tror kanskje det er en ide.

Så lurer jeg på om allergitestene er tatt med blodprøve eller prikktesting. Prikktesting er så vidt meg bekjent mer til å stole på. Min yngste hadde ikke pollenallergi i det hele tatt i følge blodprøvene, men prikktesten gjorde fullt utslag. Medisinene gav ham en nytt liv der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...