Gå til innhold

Boikotte julen?

Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Tabris:

Såvidt jeg har hørt så la kirken feiringen av Jesus fødsel bevisst slik til at den sammenfalt med midtvintersfesten. Kirken valgte med andre ord denne tiden som sin viktigste høytid for å fortrenge en hedensk feiring og dermed festne sitt grep.

Det er sant. Slike ting skjer rett som det er innenfor de ulike religionene. Men det endrer ikke det faktum at den julen vi har i Norge i dag, er en kristen feiring.

Dessuten er det mange juletradisjoner av nyere dato, for eksempel julenisser, juletrær, julestrømper etc. som ikke har noe med kristendommen spesielt å gjøre. Folk skaper sine egne tradisjoner. Mange har en annen religion eller er troløse i dagens samfunn, skal man da også kanskje få mindre fridager, siden julen per definisjon ikke er "helligdager"?

Folk skaper sine egne tradisjoner - dessverre så er en del av dem gjort rimelig ubevisst. Dette med fridager er en helt annen diskusjon, men jeg mener egentlig at vi skulle alle hatt samme antall fridager som vi - etter forholdene - kunne fordele over året som vi ønsket.

Jeg skal vedde på at det ikke er religion som står i sentrum for 95% av nordmennene. Selvfølgelig, flere er kristne, og "feirer"/tenker på Jesus, men det julen først og fremst handler om for de fleste er som nevnt familiesamvær, mat, gaver, og kanskje ettertanke også, om ikke nødvendigvis i forhold til Gud/Jesus.

Du har nok helt rett - og det er akkurat dette jeg reagerer på.

Forøvrig blir det vel håpløst å diskutere dette noe videre, siden vi tydeligvis har et veldig forskjellig livssyn. Det er som du også påpeker, allerede på siden av temaet her... Men med røtter i og elementer fra eldre nordiske/norrøne feiringer synes jeg ikke du kan si at kristendommen har monopol på feiringen.

Kristendommen har ikke monopol på en midvintersfeiring - men de har monopol på den kristne julen. Du er selvsagt fri til å feire midvintersblot i stedet for, men jeg tror ikke de som kommer med argumentet om norrøne røtter feirer en norrøn feiring.

Det ville forresten vært morsomt, om du, som jeg antar er kristen ender opp med å boikotte julen fordi høytiden ikke er kristen nok for deg lengre... Du sier forresten at ingen kan nekte folk å feire julen slik de vil, men det irriterer deg jo tydeligvis likevel...at folk legger noe annet i feiringen enn det DU oppfatter som riktig

Jeg er ikke kristen. Ikke tradisjonell kristen, i hvert fall. Det irriterer meg, ja, hva julen er i dag. At jeg irriterer meg over det betyr jo ikke automatisk at jeg kan - eller i det hele tat ønsker - å nekte noen å feire julen slik de vil.

Kanskje jeg burde lagt denne meningen under "ukonvensjonelle meninger"-tråden, ser jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg feirer jul fordi jeg har bruk for noe å se frem til i den mørke vintertiden. Min feiring sammen med familie er en svært hyggelig sak med god mat og ro og fred og noen gaver.

Unyttige gaver eller gaver gitt uten omtanke for den personen som skal motta gaven gir jeg ikke.

Jeg har selvsfølgelig også blitt litt betenkt når jeg ser gaveberget som blir unger tildel julaften. Men jeg synes ikke det er rett at jeg skal sette meg til dommer over hva andre gir. Jeg gir uansett "fornuftige presanger" til barna (klær stortsett) fordi jeg ikke vil toppe berget av gaver som ingen husker etterpå hvem som ga hva av.

Jeg er ikke kristen selv - for meg er julen så lite kristen som den kan forbli. Jeg går i kirken fordi det er et sterkt ønske fra familien å gjøre det. Budskapet kjenner vi jo fra før, så å høre det en gang til og synge en salme den dagen skader ikke meg. Det eneste som av og til provoserer er presten når han skal formane folk til å hykle når de er kommet til gudstjenete i HANS kirke. Kirken er et offentlig bygg og der kan jeg være eller la det være uten å få kjeft for at jeg kommer bare på julaften.

Det er klart at det er mange ensomme og vonde skjebner på julaften. Jeg kjenner flere som bruker julaften til å gjøre noe for de som har det verst ved blant annet å melde seg som frivillig hos Kirkens Bymisjon og lage jul i Korskirken og på Mood for de aller lavest på stigen (og også en del ensomme sjeler). Skal man ha en alternativ jul må jo dette være en som VIRKELIG er i kristen ånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har övervägt att bojkotta julen flera gånger. Varför?

För att det är stressande, det är en press kring firandet. Det är traditioner som är "måsten", förväntningar som inte uttalas och som sedan blir till besvikelser.

Nu har vi i stället valt att göra det till vårt eget "firande". Äta mat tillsammans, och variera mat från år till år så det inte blir "måsten" av det som ska ätas.

Jag njuter av mörkret, ljusen, bakningen (jag älskar att baka), pysslet och annat att som hör december till,

Just Julafton kan jag dock vara utan men att avsäga sig julafton och firande är svårt i familjer, det tas lätt som en förolämning över att man inte vill vara just med DEM.

I år ska vi besöka släkten och passa på att få umgås tillsammans. Att det är under juldagarna spelar ingen roll för mig men det är praktiskt för det är en tid då alla är beredda och redo för familjesammankomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg nyter julen, og særlig forberedelsene til julen.

Og den trenger på ingen måte feires materialistisk eller med "tvangskosing". For meg dreier seg seg om å lage en hyggelig stemining og gjøre koselige ting på en mørk tid av året.

Gaver synes jeg det er veldig hyggelig å gi. Og jeg legger mye omtanke, men ikke veldig mye penger i dem.

Familie er hyggelig å besøke, men de sist årene har vi "roet ned" forpliktelsesbesøkene og unnet oss litt "avkoblingstid" i ro og fred hjemme i vår egen leilighet..

Å lage sin egen jul som ikke nødvendigvis stemmer over ens med konvensjonene har jeg full forståelse for, men å boikotte julen er bare å straffe seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min kjære kommer nok ikke til å feire tradisjonell jul den dagen vi bestemmer helt selv. Men enn så lenge så feirer vi hos foreldre eller svigerforeldre, og gjør da gode miner til slett spill. Jeg har - etter mange års kamp - endelig fått mamma til å skjønne at jeg ikke går i kirken på julaften, og sånn er det med den saken. Og på gavefronten, så er vi restriktive. Niesene mine, som kommer fra meget bemidlet hjem, får i år hjemmestrikkede julegaver fra oss, og vi gir ikke gaver til kreti og pleti. Men de gavene vi gir er ordentlige ting, gjerne forbruksvarer, som er kjøpt med mye omtanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man finner mye spor av kristendommen i min julefeiring.

Min julefeiring er fylt med julenisser, snømenn, glitter og medmenneskelighet. Jeg er ikke spesielt glad i engler, men en og annen figur på juletreet finner man antagelig. Jeg er ikke spesielt glad i tradisjonelle kristelige julesanger heller.

Julen er for meg familietid, og tid til å vise medmenneskelighet. I min familie gir vi dyre gaver til de som ikke har så mye selv, og billigere til de som har alt. Vi har også begrenset gavene utenfor den nærmeste familien, og gir gjerne til veldedige formål.

Min jul har alltid vært fylt av glede og kjærlighet, så det er en tradisjon jeg kommer til å bringe videre :) Er det galt bare fordi vi ikke er kristne? Er det ikke fint at vi kan minne hverandre på hvor mye vi betyr for hverandre, og også minnes de som er vanskeligere stilt enn oss? Jeg synes det er ti tusen ganger viktigere enn noen religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner noe av tankegangen din, men kunne ikke tenkte meg å la være å feire jul.

Jeg har de forberedelsene jeg selv ønsker og koser meg veldig med pynting av hus og baking. Julaften ender gjerne opp med litt kompromisser for at alle skal bli nogenlunde fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man finner mye spor av kristendommen i min julefeiring.

Min julefeiring er fylt med julenisser, snømenn, glitter og medmenneskelighet. Jeg er ikke spesielt glad i engler, men en og annen figur på juletreet finner man antagelig. Jeg er ikke spesielt glad i tradisjonelle kristelige julesanger heller.

Julen er for meg familietid, og tid til å vise medmenneskelighet. I min familie gir vi dyre gaver til de som ikke har så mye selv, og billigere til de som har alt. Vi har også begrenset gavene utenfor den nærmeste familien, og gir gjerne til veldedige formål.

Min jul har alltid vært fylt av glede og kjærlighet, så det er en tradisjon jeg kommer til å bringe videre :) Er det galt bare fordi vi ikke er kristne? Er det ikke fint at vi kan minne hverandre på hvor mye vi betyr for hverandre, og også minnes de som er vanskeligere stilt enn oss? Jeg synes det er ti tusen ganger viktigere enn noen religion.

Enig i mye av det du sier her, Vampyra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker julen, det kunne ikke falle meg inn å boikotte den. Jeg har aldri opplevd julen som stress og tvangskosing, jeg er så heldig å ha en familie som trives sammen, og som ikke går fullstendig av skaftet hva gaver angår.

1: Julen er materialistisk. Det ser ut til at presangene er det viktigste, og ikke ro, kjærlighet og ettertanke, ting som jeg anser som langt viktige enn materialisme.

2: Julen skal være en familietid - og det er det jo. Problemet er bare at man ofte blir stresset, fordi man føler at alt skal gjøres innen visse rammer. Og stress medfører lett krangling og sure miner. I stedet for hygge og ro blir det mer tvangs"hygge" og tvangs"ro".

3: Mange mennesker har rett og slett ikke råd til å feire slik aom "alle" andre gjør, eller de har kanskje ikke familie. For mange er julen en sår og ensom tid, full av økonomiske bekymringer, stress og familiekrangler.

Hva tenker dere om saken?

Så fordi andre kan oppleve julen som materialistisk, stressende og det som verre er, skal jeg droppe feiringen og det som for meg er en av de beste tidene av året, i sympati og solidaritet med dem? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden som jeg kunne tenke meg å boikotte jula..

Det er en koselig tid og jeg ser ingenting kristent med den. Dessuten så er jeg veldig glad i ribbe og medisterkaker hehe..

Og jeg elsker førjulstiden, det å ha venner på besøk å spise grøt og lage ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen planer om å boikotte julen, selv om jeg ikke finnes det fnugg kristen. Vi feirer juletiden som et solsnu (til min kristne svigermors irritasjon,desverre) og det verken synges julesanger eller pyntes med små jesusfigurer. Setter stor pris på julen som en anledning til å samles og vise at man setter pris på sine nærmeste og venner, til å nyte god mat,og til å la livet gå i sakte tempo.Det berømmelige "julestresset" kjenner jeg ikke på overhode. Uten julen tror jeg vinteren hadde blitt myyyye lenger (og jeg misliker den sterkt nok i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vurdert å boikotte jula, men jeg skjønner argumentene dine.

Her i huset lages nesten alle gavene selv. Det er nøye gjennomtenkte gaver som blir satt stor pris på av mottaker. For meg er det viktig å ikke bare kaste rundt seg med penger fordi det er jul. Jeg strikker mye, lager såper og besteforeldre får alltid en stor kurv med hjemmelaget balsamicosild, brød og konfekter. Noe de setter stor pris på, og mat hadde de mått kjøpe uansett.

Jeg orker ikke stress, blir syk av stress, men jeg begynner tidlig med forberedelser og koser meg med de. Mannen mener jeg begynner for tidlig, men etter jeg gav han tilbud om å ordne hele jula selv, var det plutselig greit. i november begynner jeg på kaker, baker store porsjoner og gir litt til familiemedlemmer som jobber mye i førjulstida.

Jeg har sluttet å gå i selskaper jeg ikke koser meg i, så får heller folk synes jeg er rar. Det viktigste for meg er den nermeste familien, mannen og den tiden vi får sammen.

Derfor blir det ingen juleboikot hos meg, men jeg kan forstå at noen boikotter jula....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke boikotte, men moderere.

Som ikke-kristne vegetarianere har vi valgt ikke å ha kristne symboler når vi pynter til jul, og middagen blir naturligvis fri for kjøtt. Bare her skiller vi oss fra hva vi har vokst opp med. I tillegg har vi lagt julefeiringen til vintersolhverv, og dermed feirer vi jul et par dager før "alle andre".

En ny tradisjon for oss i fjor var også at vi ga en prosent av det vi hadde tjent i året som gikk, til veldedige organisasjoner. Det er vår gave til oss selv.

I fjor fikk vi avsmak på den materialistiske julen, derfor kommer jeg om et par ukers tid til å gi beskjed til familie og venner at vi fra nå av avstår fra julegaver - både å kjøpe og ta i mot. Hvis noen (mamma...) absolutt MÅ gi oss noe, vil vi be om at det er et gavebeløp til en veldedig organisasjon. Kanskje gjør vi noe tilsvarende til familien, altså ikke velger bort gaven fullstendig, men gir et beløp til en organisasjon hver mottaker sannsynligvis støtter. Så trår vi heller til og gir skikkelige gaver til bursdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noen syns julen er for materialistisk, skjønner jeg ikke hvorfor de ikke gjør noen grep utenat man trenger å avblåse hele greia. Med litt omtanke kan man fint greie å gi gaver som ikke preges av meningsløst sløseri. Jeg syns det er utrolig hyggelig med denne anledningen til å gi meningsfulle gaver til de jeg er glad i, i allefall. :)
Ja nettopp! Jeg liker å gi gaver til de jeg holder kjær og er glad i, gaver som jeg vet vil bli satt pris på av mottaker. Helst nyttige gaver. Utover det så har jeg nektet rett og slett å skulle bli dratt ned i det "herregud så vi stresser mot jul"-dragsuget. Jeg kjøper julegaver litt no og litt da (er planen i år også da hehe...) og syr gjerne nye gardiner til kjøkkenet, tenner mye lys på kvelden og rundvask tar jeg heller til våren, ikke midt på svarteste vinteren.

Liker å bake, dog ikke syv sorter. Lager Sarah Bernhards, krumkaker og kokostopper. That's about it egentlig.

Julen for meg er også tid for ettertanke og tenke på de som ikke lenger er ilag oss.

Julen i år kommer til å bli veldig spesiell - med tanke på at vi i år skal sette lys på ikke bare graven(e) til besteforeldre og oldeforeldre, men til vår lille jente som dessverre ble tatt så altfor, altfor tidlig fra oss :tristbla:

Jeg liker å sette pris på venner og familie hver dag - året rundt, men julen spesielt betyr mye for meg mht å vise at jeg er glad i mine venner og de som står meg ekstra nær.

Men, å boikotte den? Nei. Hadde ikke kommet på frågan. Man får gjøre det beste ut av det mht familie, eller mangel på sådann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke boikotte, men moderere.

Som ikke-kristne vegetarianere har vi valgt ikke å ha kristne symboler når vi pynter til jul, og middagen blir naturligvis fri for kjøtt. Bare her skiller vi oss fra hva vi har vokst opp med. I tillegg har vi lagt julefeiringen til vintersolhverv, og dermed feirer vi jul et par dager før "alle andre".

En ny tradisjon for oss i fjor var også at vi ga en prosent av det vi hadde tjent i året som gikk, til veldedige organisasjoner. Det er vår gave til oss selv.

I fjor fikk vi avsmak på den materialistiske julen, derfor kommer jeg om et par ukers tid til å gi beskjed til familie og venner at vi fra nå av avstår fra julegaver - både å kjøpe og ta i mot. Hvis noen (mamma...) absolutt MÅ gi oss noe, vil vi be om at det er et gavebeløp til en veldedig organisasjon. Kanskje gjør vi noe tilsvarende til familien, altså ikke velger bort gaven fullstendig, men gir et beløp til en organisasjon hver mottaker sannsynligvis støtter. Så trår vi heller til og gir skikkelige gaver til bursdager.

Det er noe slikt vi også ser for oss. Det er så motiverende og lese om andre som tenker slik som dette - stor respekt for deres avgjørelser! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Hvis noen (mamma...) absolutt MÅ gi oss noe, vil vi be om at det er et gavebeløp til en veldedig organisasjon. Kanskje gjør vi noe tilsvarende til familien, altså ikke velger bort gaven fullstendig, men gir et beløp til en organisasjon hver mottaker sannsynligvis støtter. Så trår vi heller til og gir skikkelige gaver til bursdager.

Så det er bedre å feire bursdag med skikkelige gaver enn jul? Det der forstår jeg ikke logikken bak. For meg er julen en hyggelig høytid sammen med venner og familie. Jeg har bevist valgt den julen der det blir minst mat og overflod fordi jeg ikke orker matkjøret. Men vi gir hverandre koselige og gjennomtenkte gaver.

Hvis noen skal gi til en veldedig organisasjon i mitt navn håper jeg at de hører med meg først hva jeg kunne tenke meg å støtte. Og så håper jeg den veldedige organisasjonen ikke renner ned gavemottaker med tiggerbrev etterpå slik jeg har opplevd de gangene jeg har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så det er bedre å feire bursdag med skikkelige gaver enn jul? Det der forstår jeg ikke logikken bak.

Men det trenger du ikke heller. :)

Jeg har ikke oppfordret andre i å følge vårt eksempel, bare forklart hvordan vi har valgt feire jul.

Endret av Pnin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes julen er en veldig koselig høytid og har ingen planer om å boikotte den. Vi stresser ikke, bruker minimalt med penger på julegaver og klær, men prioriterer heller å bruke masse tid sammen. Vi koser oss med god mat og drikke og masse TID. Null stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Har du vurdert å gjøre det? I såfall hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg har vurdert å boikotte av tre grunner:

1: Julen er materialistisk. Det ser ut til at presangene er det viktigste, og ikke ro, kjærlighet og ettertanke, ting som jeg anser som langt viktige enn materialisme.

2: Julen skal være en familietid - og det er det jo. Problemet er bare at man ofte blir stresset, fordi man føler at alt skal gjøres innen visse rammer. Og stress medfører lett krangling og sure miner. I stedet for hygge og ro blir det mer tvangs"hygge" og tvangs"ro".

3: Mange mennesker har rett og slett ikke råd til å feire slik aom "alle" andre gjør, eller de har kanskje ikke familie. For mange er julen en sår og ensom tid, full av økonomiske bekymringer, stress og familiekrangler.

Hva tenker dere om saken?

Jeg tenker at jula er koselig. For min del handler ikke jula bare om gaver, men om lys, lukter, musikk, familie, venner og ro.

Da jeg ikke feiret jula hos familien min, ble jeg invitert til venner eller slappet av for meg selv. Å ikke feire jula med familien var et vanskelig valg, men det føltes riktig der og da. Jeg hadde det kjempefint sammen med venner og alene. Jeg hadde lite penger og kunne ikke gjøre mye ut av julefeiringen, men hadde det bra. Det er trist med de som føler at de ikke har råd til å feire jul, men det blir feil at jeg skal la være fordi andre ikke kan det. Andre får det ikke bedre av at jeg ikke har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...