Gå til innhold

Høst, vinter, vår -eller sommerbarn...


Gjest mamma`n

Anbefalte innlegg

Ja, det lurer jeg på. Har selv to barn, ene født på vinteren, andre sent på våren. Syntes tidlig på våren var helt topp (februar).

Men neste gang kunne jeg tenkt meg å få et høstbarn :sjenert: Eller tidlig vinter-barn :jepp: (ja, planlegging hjelper ikke alltid.. blabla bla, men nå snakker vi om hva jeg ønsker ikke hva jeg har tenkt :filer: ).

Synest høsten og vinteren er en rolig tid, og man er gjerne mye inne. Noe som er godt forenlig med et spebarn.

Får man barn på våren er barnet gjerne så stort når sommeren kommer at det ikke vil ligge i vogn annet enn når det skal sove, og da får man vært lite ute, siden barnet ikke skal ha mye sol på seg, osv. (snakker bare om min egen erfaring, sef. ). Mens får man om høsten/tidlig vinter er barnet stort nok til å krabbe ute på gresset når sommeren kommer.

Hva med dere andre? Noen som foretrekker den ene årstiden fremfor den andre når det gjelder å få barn?

(de som mener det er helt dumt å "planlegge" noen årstid å få barn på, skal slippe å svare i denne tråden. Jeg spørr bare på moro skyld :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra tema, dette tenker jeg nemlig en del på. :jepp:

Vi vil starte prøving snart, men venter til jeg har har jobbet noen måneder først. Så er 'problemet' at jeg helst vil unngå et desember-barn... Sånn i første prøverforsøk, i alle fall. Tror ikke det blir viktig hvis ting tar lang tid.

Grunnen til at jeg helst vil unngå desember-baby, er pga bursdag tett mot jul, pluss at barnet måtte begynt på skolen når det er 5 år, og alltid være minst i klassen, komme inn på utesteder sist, få lappen sist og sånn. Vet det var en tråd om dette tidligere.

Så vi har egentlig tenkt å begynne prøving i april. Det er leeeeenge til! Vet ikke om vi klarer å vente så lenge. :lur: Har allerede begynt å ta folat... Samtidig vet jeg jo ikke hvor lang tid prøvingen vil ta. Vanskelig!

Hmm. Til tema: Vinter/vår/sommer/høstbbarn er ikke så nøye, men unngår helst fødsel i desember måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha barn litt sent på våren, slik at jeg slipper å være gravid i varmen. Og så innbiller jeg meg at det kan være deilig å være hjemme med en baby på sommeren. Så kan man ha barnedåp på sensommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn født i september, og det er helt greit. Ulempen er at man ikke får gått tur så mye som man ønsker pga kulde og mye snø utover vinteren. Så det ble mye kjip innetid. Her er vi ikke akkurat velsignet med for mye snøbrøyting.

Nå venter vi nummer 2 i april, og jeg er spent på hvordan det blir. Gleder meg til å være mye ute med vogn og få rørt meg skikkelig. Og til å slippe styr med vinerklær, vinterpose etc.

Men det hadde forsåvidt ikke spilt noen rolle når på året barnet hadde kommet. Her settes ofte barn som er født rundt juletider i klasse med dem som er født året etter (pga modenhet i forhold til skolestart) og da blir jo desemberbarnet eldst i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ypperlig å få et tidlig vår barn, selv har jeg to sommerbarn (3. juni og 3. august) og en i oktober. fungerte egentlig helt greit det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vinterjente (februar) og en sommergutt (juli), og jeg synes begge årstidene var deilige å få baby på.

Nå får vi et vårbarn, og det skal også bli spennende.

Jeg foretrekker ingen spesiell årstid, og vi har aldri tenkt på det under prøving. Det å bli gravid er så stort et mirakel, at da synes jeg ikke årstiden skulle spille noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ett barn født tidlig i juni.

Perfekt.

Men ellers må jeg si at det egentlig ikke spiller noen rolle, og at jeg aldri ville planlagt det slik at jeg fikk da eller da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen vår eller tidlig sommer er jo godt i forhold til å gå tur.

Frister ikke gå gravid i høy varmen, men blir kanskje det nå med nr 1.

Men enig med de over her, desember barn er ikke så gøy. Tett opp mot jul og alltid sist i alt. (bursdager, lappen osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hverken gravid eller prøver, men tillater meg å svare allikevel :)

Jeg har alltid sett for meg et mai-barn, må være en perfekt årstid å få barn på. Barnedåp på sensommeren, blir litt ekstra stats med barnets første jul fordi det kan være litt "med"..

Jeg er selv et sent desember-barn, og synes virkelig at problemene rundt det blir veldig blåst opp. Ja - jeg var yngst og minst i klassen (men kunne lese og skrive allerede da jeg begynte på skolen..), kom sent inn på utesteder, fikk lappen sent, har ofte fått "slått sammen" jule-og bursdagsgaver osv. Men jul vil alltid være litt ekstra for meg og min familie fordi det er min bursdag også - så jeg synes det er helt topp å være født i romjulen,jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hverken gravid eller prøver, men tillater meg å svare allikevel :)

Jeg har alltid sett for meg et mai-barn, må være en perfekt årstid å få barn på. Barnedåp på sensommeren, blir litt ekstra stats med barnets første jul fordi det kan være litt "med"..

Jeg er selv et sent desember-barn, og synes virkelig at problemene rundt det blir veldig blåst opp. Ja - jeg var yngst og minst i klassen (men kunne lese og skrive allerede da jeg begynte på skolen..), kom sent inn på utesteder, fikk lappen sent, har ofte fått "slått sammen" jule-og bursdagsgaver osv. Men jul vil alltid være litt ekstra for meg og min familie fordi det er min bursdag også - så jeg synes det er helt topp å være født i romjulen,jeg :)

Helt merkelig, for det stemmer akkurat på en prikk med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første barn tenkte vi overhodet ikke på nårtid h*n ble født. Men, jenta kom i oktober og det er helt kurant. Par mndr før jul også. Selv har jeg bursdag i november og jeg har aldri hatt noe "problemer" i så måte. Venninna mi som har bursdag medio juli har derimot syntes det har vært litt plundrete. Når vi gikk på skole ilag så hadde jo alle sammen ferie og bursdagsfeiring måtte taes før eller etter skolestart for klassekameratene.

Vårt andre barn var maibarn. Veldig greit det også :) Tredje barn tror jeg blir sen høst/tidlig vinter. Får se hvor heldig vi er. Hvis det ikke klaffer er vi glade og takknmelig med hva som helst, bare ungen er frisk og rask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Ville i utgangspunktet foretrekke første halvår forann andre halvår, for at barnet ikke skal være "for ungt" når det begynner på skolen. Men det spiller virkelig ingen rolle. Vi blir like glad uansett når på året vi får klaff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...