Gå til innhold

Juletradisjoner


Lilywhite

Anbefalte innlegg

Er jo egentlig altfor tidlig å være så aktiv på juleforumet, men ble litt bitt av basillen nå, hehe...

Hva er deres juletradisjoner?

Dette er våre:

Hele desember: Adventskalender. Adventsstake. Baking. Handle og lage julegaver (starter gjerne litt før desember med dette). Jeg arrangerer juleverksted med venninner hvor vi lager julekort og litt pynt/figurer.

22. desember: Pynter treet hos mormor og morfar (formiddagen) og hos mine foreldre (kveld)

23. desember: Pynter treet hos svigers og ser grevinnen og hovmesteren. Er med svigerfar å kjøre ut gaver til folk vi ikke skal være med på julaften men som vi skal bytte gaver med

24. desember: Jeg og samboer gir hverandre en "julesokk" med snop og kanskje en overraskelse, ser på 3 nøtter til Askepott. Spiser grøt med den av familiene våre vi ikke skal være med på kvelden om formiddagen. Er med min eller hans familie på kvelden, spiser pinnekjøtt.

25. desember: Torskemiddag hos mormor og morfar. Tenkte å kanskje avlaste dem og spørre om vi skulle ha det hos oss i år.

26. desember: Drar på fjellet med svigerfamilien i noen dager

Senest 31. desember: Tilbake i byen for å feste oss inn i det nye året ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er litt tidlig, men jeg ELSKER julen! Og synes ikke det er for tidlig å begynne å tenke litt i det små nå allerede, er jo tross alt september snart!

Våre juletradisjoner er:

Adventskalender, julebakst, skrive julekort, lage julegaver, ha juleverksted, vasking, pynting - ja, masse kos i tiden før jul. Vi har pleid å hente juletre sjøl, kjempestas for barna. Da drar vi ut i skogen, har med øks og finner det treet vi vil ha. Så serverer skogeierforenigen boller og varm kakao ved bålet etterpå. Pleier å gjøre det ca en uke før juleaften.

22 desember; vi har åpent hus med gløgg og pepperkaker fra klokka 18 og utover. det pleier å komme en jevn strøm hele kvelden. Veldig koselig, da får vi sagt god jul og byttet presanger med dem vi ikke ser mer til før i romjula eller etter jul.

23. desember; juletreet kommer inn og blir pyntet. Vi har ikke masse julepynt framme, men litt blir det da. Siste finish gjøres i huset, karamellpuddingen kokes, vi ser på TV, drikker gløgg og koser oss.

24. desember; ut på skitur hvis været og føret tillater det. Vi spiser risengrynsgrøt med mandel i til lunsj, vi har reinsdyrstek med all verdens herlig tilbehør til middag og så karamellpudding til dessert. I år kommer mamma og pappa og skal feire med oss, jeg håper mormor og morfar har anledning også.

25. desember; ut på skitur! Middagsselskap hos tante, pleier å være kjempekoselig!

Resten av jula tar vi som det kommer fra år til år. Vi pleier å ha rakfisklag 6. juledag, det er bestandig utrolig koselig. Ellers er det masse skigåing, lesing av bøker, spise god mat og være sammen med familie og venner.

Åh, som jeg gleder meg til julen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advent:

Adventskalender, adventsstake, krans på døren, skrive julekort, julebakst siste uken før julaften. Da vi var små kom julebladene fram etter siste skoledag før juleferien.

23. desember:

Alle pynter treet og huset sammen på kvelden. Grevinnen og hovmesteren.

24. desember:

Da vi var små pleide vi å finne en fylt julestrømpe da vi våknet. Vi tenner lys på kirkegården og kattegraven i hagen (dette gjøres også nyttårsaften), risgrøt til sen lunsj, gaveåpning (som tar lang tid, alle åpner én og én), stort koldtbord etterpå og vi spiller spill sammen utover natten.

25. desember:

Stor julemiddag med kalkun.

Og generelt er "tradisjonen" at vi gjør mye forskjellig sammen og er veldig sosiale i juleferien. Det blir svært lite TV og heller mer spilling og kos. Det setter vi like mye pris på nå som voksne som da vi var små. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg begynner nesten å glede meg til jula allerede jeg :sjenert: ....

Vi har hatt samme tradisjon i mange år (iallefall etter at vi ble foreldre)

Bittelillejulaften: Pynter juletreet. (kommer forsåvidt også an på hvilken dag julaften faller på) I år faller den på en mandag så da pynter vi den fredag eller lørdag) Noen år på lillejulaften, som i fjor.

Lillejulaften: Dra på kirkegården og tenne lys til våre kjære og nære. Drar hjem og lager god mat; eggerøre, laks, sylte, rull...ja, masse godt pålegg. Julekake og grovbrød. Lager kakao, kaffe og te.

Julaften: Kooser oss med en god, lang frokost. Jenta vår åpner siste luken i kalenderen sin og der ligger det (tradisjon tro) en tegnefilm dvd... Kjekk måte å forkorte ventetiden på hehe. Setter ribba i ovnen (eller ordner til pinnekjøtt. I år blir det ribbe til middag. I fjor var det pinnekjøtt) ser litt på tv, hører på julesanger, små pusler rundt i heimen og bare nyyyter roen og freden.

Spiser julemiddag nøyaktig kl 1700 når Sølvguttene synger julen inn. Etterpå er det kaffe, dessert - og gaveåpning.

1. juledag: HELT relaxed dag! Tar noen tlf til kjære og nære for å takke for gaver og skravle om alt og ingenting.

Er det fint vær går vi en laaang tur for å få litt frisk luft og får å ta knekken på rastløse ben :lol:

2. juledag: Julemiddag hos moder'n. Hun serverer tradisjon tro, noe veldig "ujulete". Fiskesuppe, kvalkjøttgryte...whatever egentlig. Og det er faktisk veeldig greit...

Resten av romjulen tar vi litt pø om pø. I år blir det nok litt jobbing i romjula. Besøker litt venner, får besøk og tar livet helt med ro.

Nyttårsaften: Kalkun!! Mmmm..... Det er tradisjon tro ja! Og waldorfsalat. Kl 24 drikker vi ca halv deciliter med champis (vi er ikke særlig champisdrikkere men nyttårsaften bør jo feires med LITT stil hehe)

Så kommer 2. januar og tradisjon tro tenker jeg "hmm...i år SKAL jeg begynne julegavekjøping litt tidligere enn i fjor" :fnise:

Endret av Scorpina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres juletradisjoner?

26. desember: Drar på fjellet med svigerfamilien i noen dager

Senest 31. desember: Tilbake i byen for å feste oss inn i det nye året ;)

Det varierer fra år til år... Alt ett når jeg har fri/jobber.

Men dersom jeg har fri nyttårshelgen, er jeg på fjellet da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...