Gå til innhold

Klaps eller mishandling?

Har du noen gang "klapset" ditt barn?  

1. 1. Har du noen gang "klapset" ditt barn?

• ja
      18
    • nei
      26

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det greit å slå barn fordi de er mer tilgivende enn voksne? :o Hadde jeg slått dattera mi, hadde jeg virkelig fått høre det. Det ville hun aldri ha glemt. Og så ville hun har blitt skikkelig lei seg. Greit nok at de fysiske smertene ville gått fort over, men jeg ville nok ha gjort ubotelig skade på hennes fireårige sinn, så godt kjenner jeg henne at det vet jeg.

Et barn er et lite menneske, og skal respekteres som det. Visst er det jeg som har det siste ordet, og visst skal hun læres opp i mange ting. Men hun skal behandles med respekt. Hun skal ikke slås, hun skal ha aksept for at hun kan ha en dårlig humørdag, hun skal ha aksept for HELE sin personlighet, og slik behandler hun meg faktisk tilbake. Fordi hun blir klapset om hun ikke gjør det? Nei, fordi jeg har lært henne det gjennom å behandle HENNE sånn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi oi oi, nå har jeg gjort meg misforstått igjen..... Skjønner at innlegget mitt kan tolkes dithen at jeg mener fysisk avstraffelse av barn er eneste alternativ, men det mener jeg ikke altså. Det var bare ment som et spørsmål om vi er for hysteriske her i Norge.

Selv har jeg aldri blitt straffet på den måten, men gjett om jeg ble truet med en god omgang! Ydmykende nok det. Jeg har all respekt for den lovgivningen vi har her i Norge, men tillater meg å stille spørsmål ved den.

Skrevet

Flott innlegg salma. :blunke:

Oi oi oi' date=' nå har jeg gjort meg misforstått igjen..... Skjønner at innlegget mitt kan tolkes dithen at jeg mener fysisk avstraffelse av barn er eneste alternativ, men det mener jeg ikke altså. Det var bare ment som et spørsmål om vi er for hysteriske her i Norge. .[/quote']

Vi er ikke hysteriske, vi har bare mye kunnskap på dette området. Dessuten er vi er foregangsland når det gjelder å ivareta menneskerettigheter, noe som også inkluderer barn. Men vi kan som sagt bli enda bedre.

Ja, hva er det du stiller spørsmål med? Kan du konkretisere hvilken del du er kritisk til? Vi kan gjerne ta en dabatt på det.

Skrevet

Det forstod jeg Maiken, men ser ikke at du har argumentene på plass... De svakeste må beskyttes best. enig?

Skrevet

Hehe, egentlig burdte jeg ikke melde meg på debatter, for jeg er veldig dårlig på å uttrykke meg, men jeg skal prøve.

De svakeste skal beskyttes, det er vi enige i. Det jeg stiller et lite spørsmålstegn ved er om det ER så veldig skadelig å gi barnet et lite klaps, jeg mener veldig lett, ikke noe som medfører smerte. Vold avler vold sier noen. Men om vi går noen tiår tilbake, da fysisk straff var ganske vanlig, var det så mye mer vold i samfunnet da? Blant barn og ungdom? Slår ikke barn hverandre i dag når de krangler? Mulig at de gjør når du ikke ser på? Igjen, jeg bare spør...

Skrevet

Mener det var mer vold før ja. Å gjøre opp på tørre nevene var jo legalt det....

Men hovedpoenget er jo HVORFOR klapse? Er det noen GRUNN til å velge det framfor noe annet...? Jeg mener nei, fordi alternativet til klaps er bedre, kortsiktig og langsiktig (hvorfor har jeg skrevet før...)

Skrevet

Det jeg stiller et lite spørsmålstegn ved er om det ER så veldig skadelig å gi barnet et lite klaps, jeg mener veldig lett, ikke noe som medfører smerte. Vold avler vold sier noen. Men om vi går noen tiår tilbake, da fysisk straff var ganske vanlig, var det så mye mer vold i samfunnet da? Blant barn og ungdom? Slår ikke barn hverandre i dag når de krangler? Mulig at de gjør når du ikke ser på? Igjen, jeg bare spør...

Ok Majken. Dette vet vi mye om. Vi har også tittet på senvirkninger til mennesker som har blitt slått som barn og det tyder ikke bra. Barn som blir slått eller klapset som du velger å bruke, blir ofte engstelige og redde barn. Selvtilliten blir også dårlig. Barn som har dårlig selvtillit og samtidig har en engstelig atferd lærer dårligere på skolen, tilpasser seg dårligere til det sosial miljøet, kan får problemer med å knytte tette kontakter med evt. partnere osv.

Ja og vold avler faktisk vold. Det viser forskning.

Legger ved noen sider som begrunner mine synspunkter:

http://www.psykol.no/tnpf/utdrag%2001_02_a...t_Raundalen.htm

http://www.verdikommisjonen.no/publikasjon...B_52_teser0.htm

http://www.geocities.com/HotSprings/Villa/...3/utvklpsy.html

http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/rapporte...v006-b-n-a.html

http://samfunnshuset.kunnskapsnettet.no/sa.../lplan/3skb.htm

Jeg vil også anbefale boken "skal vi snakke om det" av Thomas Gorden. Det er en bok for de foreldre som har problemer med sine barn. Dette er en fin bok i prosessen med å reflektere over hvilken syn man har på barnet og hvilken rettigheter barnet har. Samtidig har den fine veiledningsmetoder til hvordan man kan kommuniserer godt med barn. En kjempefin bok.

Skrevet

:o

Care...nå blei jeg imponert... Det kaller jeg å underbygge påstander/argumenter.... !!!

Maiken: Ikke undervurder deg selv da, du er vel en av de bedre til å diskutere her inne husker jeg!....

Skrevet
:o

Care...nå blei jeg imponert... Det kaller jeg å underbygge påstander/argumenter.... !!!.

Blir du imponert?? Går det ann da?? :o :blunke:

:

Maiken: Ikke undervurder deg selv da, du er vel en av de bedre til å diskutere her inne husker jeg!....

Jepp, Majken er saklig og ryddig i sine diskusjoner. :blunke:

Skrevet

Grunnen til at det går så dårlig nå, er vel at jeg ikke er helt enig med meg selv. Mener i bunn og grunn at det er galt å slå barn, om det er aldri så svakt, og da blir det vanskelig å argumentere for noe annet....... :wink:

Skrevet

Care: Jeg ække så ille som du tror serru.... :wink:

Forøvrig fikk jeg ris som liten, og vet hva det har gjort med meg.... La meg si det slik: Jeg kommer ALDRI til å slå/klapse mitt barn!!!

Maiken: Tenkte meg det ja.... :wink: Første respons var nemlig å skrive at "dette mener du nok ikke...."

:ler:

Skrevet

Det er ofte man kan tenke seg og gi et realt klaps ja.. men det er jo ikke så lurt da.

Tror ikke barna blir noe klokere av det.

Prøv og være tålmodig folkens :)

Skrevet

jeg kan med hånden på hjertet sige at mine tøsser har fået slag over fingre og en i enden af og til da de var helt små mor her var totalt udkørt og havede super aktive unger som ikke lavet andet end ulykker hele dagen lang min først fødte behøvede jeg bare at løfte øjenbryenen det holdt min to ander tøsser var der intet som virket børn er så forskellige at man kan ikke give en opskrift hvad er rigtig og forkert har altid prøvet at tale til mine børn først men det virkede ikke..

ser i dag alt for mange børn som totalt overstyre familien og de unger hjælper det ikke kun med snak de kunne godt bruge en god gammeldags endefuld...

må indrømme at per i dag har jeg haft ny samboer de sidste 6 år og hans søn har boet med os de 5 af dem og han er så god som dage er lang at ham behøver man ikke engang at skælde ud han er så snill at jeg har ikke til ord for det....

• 2 uker senere...
Gjest ikke innlogget Tutta
Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/04/367924.html

Måtte bare ha denne inn i debatten.

Hvordan er engelske barn i forhold til norske?

Er engelske barn "snillere" enn våre norske?

Personlig forbinder jeg engelske barn med noen småpøbler...

Kanskje det er all risen som har skylden? :ler:

Tutta - ikke innlogget

Gjest Tutta fra Calcutta
Skrevet

Det var jeg som skrev innlegget over.

Tutta

Skrevet

ike slå ungene dine, de kan ende opp med å hate deg! faktisk.

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke barn,men jeg ville aldri gjort det!Det er ikke lov!

Klemz fra:

• 1 år senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Synes ikke det er noe galt i å klaske litt ved spesielle anledninger nei.. Men det viktigste er at man er konsekvent slik at en straffereaksjon blir oppfattet som rettferdig

Skrevet
Synes ikke det er noe galt i å klaske litt ved spesielle anledninger nei.. Men det viktigste er at man er konsekvent slik at en straffereaksjon blir oppfattet som rettferdig

Og hvor ligger rettferdigheten i å klapse i vei på et barn?!

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Mamma og hennes søsken fikk juling av bestefar da de var små. De har et meget anstrengt forhold den dag i dag, og onkel sliter psykisk pga dette (og er fortsatt, selvom han er voksen redd sin far).

Mamma fikk meg da hun var 16 år, og hadde lært at barn skulle ha juling om de var slemme. Hun var heldigvis moderat med meg, jeg kan så vidt huske at jeg fikk klaps på munn om jeg sa noe stygt og på fingrene/baken om jeg gjorde noe ulovlig. Dette skjedde til jeg var 4 år tror jeg, men jeg var ikke redd mamma, og jeg har ingen som helst negative tanker rundt dette den dag i dag.

Det eneste jeg husker som særdeles nedværdigenda, var da jeg tisset på meg i omtrent 4-årsalder og mammas daværende samboer klikket totalt på meg. Han tok den våte trusen min og presset den mot nesen min, og sa jeg skulle lukte på den og aldri gjøre noe sånt igjen.

Mamma sluttet å klapse meg da hun (og jeg) ble litt eldre, og da hadde hun andre avstraffelsesmetoder. Jeg husker en som var ekstra virkefull, jeg måtte gå på rommet mitt, og fikk beskjed om å være der inntil jeg hadde tenkt over saken og kommet frem til at hun hadde rett. Da jeg kom ned i stuen igjen spurte hun om jeg hadde gitt meg, og om jeg ikke hadde det var det rett opp igjen. Uff, det sved å måtte stå og innrømme at jeg hadde vært dum når jeg egnentlig fortsatt var sinna og ville stå på mitt. Jeg skal ikke gjøre sånt mot mine barn.

Mamma har fått to barn til (i litt mer voksen alder) og de er små nå. Jeg vet at hun aldri kunne finne på å klapse dem, det er så fjernt for meg og jeg er glad for det (man skal ikke slå barn). Stefaren min er også helt i mot å slå unger, jeg blir skremt om jeg er der og han hever stemmen til søskene mine, for det skal veldig mye til før han blir sinna og når han hever stemmen er det alvår :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...