Mathias Skrevet 31. mars 2003 #21 Skrevet 31. mars 2003 Embla: Du skrev deg jeg ville si!... Barn må leve med bjeffing, kjefting og ordbruk en ikke bruker ovenfor voksne. Det er et paradoks! Og ja, jeg har så stor selvkontroll at jeg ikke slår mitt barn....
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2003 #22 Skrevet 31. mars 2003 Psst... Voksne som irriterer deg grønn: de bare unngår du! Kan ikke bare unngå videre kontakt med barnet ditt da. Hvorfor oppførte barn seg bedre før da det var "lov" å ta i barn som ikke klarte å oppføre seg? Nå snakker jeg om normale foreldre/lærere etc. Hva med dagens barn manglende respekt for autoriteter (politi etc)? Hva med hvor slemme barn er blitt mot hverandre(mobbing etc) ? Skal en ikke ha noen midler å ta i bruk når barn er helt umulige? Fri oppdragelse? Pappa; jeg skulle ønske du var død! Kjære barnet mitt; nå må du ikke si slemme ting. :-? Hva skal du gjøre med det da? Nei nå må du ikke snakke slik til pappan din :-? And thats it? :o Det er forskjell på mishandling og å ta barnet (ikke baby på 8 mnd. ) i armen. Synes det var mange "pedagoger" her. Dette virker som svar for galleri for meg. Hilsen en pappa som innrømmer at jeg ikke alltid er 100% pedagog
Trebarnsmor Skrevet 31. mars 2003 #23 Skrevet 31. mars 2003 Jeg tenker sånn som dette: 1 skal man lære en unge å ikke slå,skal man ikke slå ungen. 2 Ungen er mindre enn deg,og har ingen måter å forsvare seg på 3 Det er nedverdigende å bli klapset 4 Hvis DU slår/klapser ungen,hvorfor da bli sint hvis ungen slår deg eller en annen??? 5 Ungen lærer ikke respekt for deg men REDDSEL og utrygghet NEI FYYY *KLAPS* du skal ikke slå andre!! Er det riktig å lære det på den måten??
Mathias Skrevet 1. april 2003 #24 Skrevet 1. april 2003 Barn som blir fysisk straffet gjør det som er "galt" bak ryggen din... De får heller ikke respekt, de får frykt... Så jeg holder meg til pedagogikken min jeg, og deter ikek bare en fasade, deter erfaring og refleksjon på hvordan jeg vil ha det kontra hvordan meg selv og andre hadde det, samt forståelse av mekanismer som slår inn når en bruker makt... Man lærer barba HVORDAN OG HVORFOR slik at de forstår. Barn som blir slått og utsatt for tvang bruker det selv overnfor andre....
Gjest Mere Te Skrevet 1. april 2003 #25 Skrevet 1. april 2003 Psst... Voksne som irriterer deg grønn: de bare unngår du! Kan ikke bare unngå videre kontakt med barnet ditt da. Javel, så alle som irriterer deg må du enten unngå eller klapse? Hvorfor oppførte barn seg bedre før da det var "lov" å ta i barn som ikke klarte å oppføre seg? Nå snakker jeg om normale foreldre/lærere etc. Hva med dagens barn manglende respekt for autoriteter (politi etc)? Hva med hvor slemme barn er blitt mot hverandre(mobbing etc) ? Skal en ikke ha noen midler å ta i bruk når barn er helt umulige? Oppførte barn seg så mye bedre før, og var det i såfall fordi de fikk ris? Dagens barn er resultat av (på godt og vondt) samfunnet de oppdras i. men om du tror vi vil få mindre mobbing hvis vi slår barn, så Fri oppdragelse? Pappa; jeg skulle ønske du var død! Kjære barnet mitt; nå må du ikke si slemme ting. :-? Hva skal du gjøre med det da? Nei nå må du ikke snakke slik til pappan din :-? And thats it? :o Du er jo helt på jordet hvis du mener at det å ikke slå barnet sitt = fri oppdragelse... ærlig talt, bruk hodet!! De færreste er vel for fri oppdragelse (ei heller pedagogene, vil jeg tro...) men det finnes andre måter enn å slå (eller klapse/daske..) Det er forskjell på mishandling og å ta barnet (ikke baby på 8 mnd. ) i armen. Selvfølgelig ! Tror heller ingen har blitt tiltalt for å holde/dra en umulig unge i armen!! Synes det var mange "pedagoger" her. Dette virker som svar for galleri for meg. Hilsen en pappa som innrømmer at jeg ikke alltid er 100% pedagog For ordens skyld: Pedagog er noe man utdanner seg til. Når det gjelder hva den enkelte gjør hjemme i forhold til egne barn, så er vel de færreste "alltid 100% pedagog.. Ikke pedagogene heller. Alle foreldre gjør vel feil (og ikke minst pedagogene!), poenget er vel at de må gjøre så godt de kan og at det er bra å reflektere over egen oppførsel i forhold til barna, og at det er bra med litt ydmykhet i fht sin egen rolle som mor eller far? Eller?
Alaska Malamute Skrevet 1. april 2003 #26 Skrevet 1. april 2003 Jeg har aldri klasket eller slått datra mi,men holdt henne i hånden og sakt fy... Jeg har fått mine "klasker" oppigjenna åra og da forbandte jeg meg på at jeg skulle ALDRI legge min hånd på ungene mine!!! Har hatt lyst et par ganger må jeg innrømme når hun har irritert livskiten av meg,men aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det heller!!
Gjest lilletroll Skrevet 18. april 2003 #27 Skrevet 18. april 2003 Vår datter skal ALDRI slås, klaskes, daskes eller hva folk nå måtte kalle det. Finner jeg ut at noen HAR slått henne som straff når de har passet henne, får de ALDRI være alene med henne igjen!! Er jo som en sier her; har barnet ditt lov til å slå når det blir sint??? NEI!! Og til dere som har slått....ble det med den ene gangen da?? Jeg mener....hvis slåing hjelper, da gjorde de vel ikke noe galt etter det, da.... Nei, slåing er ikke noe annet enn et voksent menneskes mangel på selvkontroll, og mangel på å finne gode løsninger, så man tar det første og "beste"..... Og i de fleste tilfeller får vel foreldrene så dårlig samvittighet etterpå at de gjør noe for å gjøre alt godt igjen, og da er man vel like langt, eller....? Dere får unnskylde meg folkens hvis dere synes jeg virker litt amper, men er det noe som gjør meg forbanna så er det mennesker som slår, og spesielt når dette er rettet mot det kjæreste man har i livet, nemlig barna sine!!!
birgitte242 Skrevet 18. april 2003 #28 Skrevet 18. april 2003 Jeg kan bare si meg helt enig med Care, som sa at klaps er et overtramp mot et hvert menneske, dessuten er det en dårlig metode for læring. Allikevel må jeg inrømme at jeg har gjort det et par ganger. Jeg må tilføye at det har vært en umiddelbar reaksjon i tilfeller hvor jeg har blitt grundig provosert. -Og ja, ideelt sett lar ikke mammaer seg vippe av pinnen, men det skjer (-og jeg er faktisk et av de mest tålmodige mennesker jeg vet om!). Da det skjedde var barnet mitt ca 2 år, midt i den verste trassen. Ingen unnskyldning, og ja jeg skammet meg voldsomt over det, og gjør det fremdeles. Jeg tror det verste med å slå barnet sitt er ydmykelsen du påfører det, ikke først og fremst den fysiske smerten.. I tillegg kommer alt det andre som har blitt nevnt tidligere, som vold avler vold osv. Som sagt, i mitt tilfelle skjedde det som en spontan reaksjon. En annen ting er når man bruker fysisk avstraffelse som et ledd i barneoppdragelsen.. don't get me started.. Det er helt klart mishandling!
Tamara Skrevet 18. april 2003 #29 Skrevet 18. april 2003 Selvfølgelig skal man ikke daske/knipse/slå barna sine. Det er ikke oppdragelse, det er maktmisbruk og en simpel, enkel utvei. Jeg har aldri gjort det, selv om man selvfølgelig kan bli utrolig sinna og fortvilet på disse små trolla noen ganger. Slår du ungen din fordi du ikke finner en annen løsning, så trenger du hjelp til å lære deg andre løsninger.
Gjest Poirot Skrevet 18. april 2003 #30 Skrevet 18. april 2003 Hvorfor oppførte barn seg bedre før da det var "lov" å ta i barn som ikke klarte å oppføre seg? Mao: en gang "bli tatt i" og man har et snillt barn resten av livet.... Virker jo ikke som om de oppførte seg noe bedre, i og med at flere av dem fikk ris både 2 og 30 ganger!! Kjenner folk som har gått å streng skole i utlandet. De fikk ris for uskyldige barnestreker (som kan være irriterende for de det går utover), men er ikke blitt noe bedre mennesker enn det jeg er, nå som vi er voksne. Selv har jeg fått 1g ris, og 2 g ørefik. Det gjorde at jeg alltid skvatt når jeg og mamma kranglet, jeg var allrid redd for at hun skulle slå. Sluttet ikke å gjøre rampestreker av den grunn. Kjenner en 6-åring som bevisst lokket sin 1,5 år gamle søster bort til trappen. Så sparket han henne ned trappen. (Foreldrene så det) HAN fikk ris, han!!!!! Eneste gangen i livet (er voksen nå) han fikk det, men må si at jeg synes det var på sin plass.
Tamara Skrevet 19. april 2003 #31 Skrevet 19. april 2003 Ikke enig i at den gutten fortjente ris. En 6 åring som gjør sånt mot søsteren sin trenger hjelp til å takle følesene sine. Ikke juling fordi HAN gav lillesøster juling. Hvor er logikken i det?
Gjest Poirot Skrevet 19. april 2003 #32 Skrevet 19. april 2003 Ikke alle foreldre er logiske når de er redde for at et barn har brukket nakken.
Gjest Vestlandsmamma Skrevet 19. april 2003 #33 Skrevet 19. april 2003 Bare en liten digresjon i diskusjonen. Hvorfor skal barna våre være så forb--- mye bedre enn oss?? Ungene våre er sure og umulige til tider, men hva med oss selv. Hvor mange av oss mamma'er sliter ikke med PMS til tider og kan være noe oppfarende, hvor mange pappa'er er det ikke som kan ha litt for kort lunte etter en lang dag og svare poden litt for krasst når han maser om noe han gjerne vil ha pappa med på? Vi er ikke perfekte. Til tider er vi både leie, stressa og slitne. Det blir ungene vår også. I tillegg skal de lære seg normer, regler og ikke minst egne og andres grenser. Som noen sa her; voksne hadde ikke funnet seg i å bli behandlet slik vi til tiden behandler barn. En liten tanke???
Gjest gjest 101 Skrevet 19. april 2003 #34 Skrevet 19. april 2003 Hva er vitsen....??!!!! Jeg har 2 gutter som til tider kan være MEGET vrange, men ALDRI om jeg skulle gi de en aldeles idiotisk reaksjon uansett hva :evil: Hvis jeg hadde gjort noe galt på jobb, har da sjefen min rett til å klaske til meg for det..?? Tror den lille knipsen blir ignorert etter eks antall ganger og grensen tøyes etterhvert som barna blir imune. Foreldre som slår, er foreldre UTEN forståelse og selvkontroll..
Gjest Poirot Skrevet 19. april 2003 #35 Skrevet 19. april 2003 Hvis jeg hadde gjort noe galt på jobb, har da sjefen min rett til å klaske til meg for det..?? Det er mye foreldre kan gjøre som ikke sjefer kan gjøre..... Fordi de har ulik funksjon i samfunnet er reglene forskjellige. Jeg mener at man ikke skal slå barn. Men allikevel er det slik at ikke all hardhendt behandling av barn klassifiseres som kriminelt. Antagelig heller ikke ris med flat hånd på buksebaken eller en enkelt ørefik. Hvorvidt reglene bør være forskjellige er en annen diskusjon. Foreldre som slår, er foreldre UTEN forståelse og selvkontroll.. Meget mulig. Men perfekte foreldre er nok svært få forunt å ha.... Det er ikke kriminelt å være en forledre uten forståelse og selvkontroll.
Modesty Blaise Skrevet 19. april 2003 #36 Skrevet 19. april 2003 har knipsa ungen på munn en gang pga hun var så utrolig frekk og uanseth hva jeg sa svarte hun tilbake , men det hjalp vel egentlig ikke noe. Jeg blir så sinna når jeg hører mødre eller fedre knipser, slår eller tar barnet hardt i armen. De som gjør dette, har ikke andre alternative løsninger enn å reagere med fysiske overgrep mot et lite uskyldig barn. Hvordan ville dere reagere selv hvis noen har gkort dette mot dere. En perfekt mor? hva er det? skjønner ikke helt hva dere mener med det? Er en perfekt mor en som ikke knipser eller tar hardt i barnet sitt? Man er ikke perfekt uansett hvordan dere vrir og vender på det. Tenk, å være så jævlig med et uskyldig lite barn, som ikke kan ta igjen. Hva tenker dere på dere som handler slik overfor deres eget barn? Av og til kan det renne over for meg også, men da teller jeg til ti, er rolig og snakker med barnet mitt. Jeg har aldri kommet til og tilgitt meg selv hvis jeg hadde slått barnet mitt. Vær så snill og slutt med å knipse eller slå barnet deres dere som gjør det. Søk hjelp...
Modesty Blaise Skrevet 19. april 2003 #37 Skrevet 19. april 2003 [endret, pga. innlegget kom to ganger
Tamara Skrevet 19. april 2003 #38 Skrevet 19. april 2003 DonPedro: Jeg skjønner godt at foreldrene til denne gutten ble hysteriske. Ingen har vel problemer med å skjønne det? At de gav sønnen ris er også noe man i ettertid kan "skjønne". Jeg er absolutt ikke enig, og ville ikke gjort det selv. Men jeg forstår jo redselen som får sånt til å skje. MEN, det er langt derfra og til å akseptere dette som en del av barneoppdragelsen. Denne diskusjonen handler vel om hva man gjør i barneoppdragelsen. Ikke om hva man "kan komme unna med" fordi barnet er så vanskelig eller hvilke unnskyldninger man kan bruke som rettferdigjør maktmisbruket. Mitt mål når det gjelder barneoppdragelse er ikke å være perfekt. Men å prøve å være så perfekt som mulig. Når man bare godtar at man slår fordi man blir frustrert, hysterisk og ute av kontroll, så gjør man ikke sitt beste for å være best mulig. Da aksepterer man nederlaget. Og hvem går det utover? Barna.
Gjest Poirot Skrevet 19. april 2003 #39 Skrevet 19. april 2003 MEN, det er langt derfra og til å akseptere dette som en del av barneoppdragelsen. Men det gjør hverken jeg eller disse foreldrene. Som sagt var det den ene gangen i hans 35-årige liv han fikk ris. Når det gjelder hva man kan gjøre mot andre vs sine barn, er nok dette en handling som utmerket kan defineres som "berettiget harme" dvs unnskyldelig og dermed ikke straffbart såfremt ikke erstatning kan ilegges. ette unnskylder ikke handlingen, men det forklarer den. De foeldre som stadig reagerer slik må gå dypere i seg selv for å unngå dette.
Tamara Skrevet 20. april 2003 #40 Skrevet 20. april 2003 Jeg er fortsatt ikke helt enig. Unnskyldelig? Muligens. Forståelig? Sikkert nok. Men derfra til å si at denne gutten FORTJENTE ris,, det er å dra det for langt i mine øyne. Ingen barn fortjener ris. Uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå