Gå til innhold

Barnevernet bør granskes

Tule

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Nei, men man kan jo engasjere en allikevel, hvis man vil . Så kan denne hjelpe en til å se på saken, hva som er smart og si mm.

Rettssikkerheten blir ikke akkurat krenket av at man ikke har rett til det, da!! Vi advokater akn jo ikke akkurat loppe folk på alle stadier i livet, heller.

I startfasen er det vel det barnevernsfaglig esom er av interesse, ikke det juridiske. Må jo utrede neo før man ser på det juridisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

det er traumatisk for et barn og bli tatt fra sine foreldre og da trenger de en grunn

hilsen

Du glemmer at ett barn faktisk tilpasser seg situasjonen enklere enn voksne og at barn faktisk "glemmer" fort.Ikke misforstå men ett barn som er blitt fosterhjem plassert vil med tiden bli trygg på seg selv og omgivelsene i fosterhjemmet.Ett barn trenger mye RO etter en fosterhjemplassering.

Grunnen til at barnevernet plasserer barn i fosterhjem/instutisjon kan være mange og grunnen eller bakgrunnen til hvorfor det ble fosterhjemsplassering er ikke alltid det beste og fortelle til ett barn.

Ellers Donpedro kjempe bra innlegg.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da riktig å ha advokat i fylkesnemnda. For det er fylkesnemnda som avgjør at omsorgen skal overdras. Det er ikke noen vits i advokat før det. Det er fylkesnemnda som avgjør dette - og derfor er det der man trenger advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tule.

Jeg får fortsatt vondt av å si mot deg hele tiden på denne måten. Håper du forstår at vi som ikke har peiling på denne saken ikke kan prate om denne saken heller. Så ihvertfall jeg prater ut fra et generellt grunnlag og min erfaring med barnevernet. Uansett om det er riktig eller feil i akkurat denne saken syns jeg det er viktig at barnevernet ikke blir stillt i et negativt lys. For barnevernet gjør utrolig mye bra arbeid. Og de gjør virkelig så godt dem kan. Og dersom vi skal begynne å sverte barnevernet på grunnlag av tanker om hva som kanskje kan ha skjedd i en bestemt sak blir det det samme som å si at alle homoer har aids. Kan ikke generalisere slik.

Jeg syns det er viktig at barnevernets generelle holdninger kommer frem. Og håper det hjelper litt når du får høre litt om hvordan barnevernet jobber, tenker og vurderer. :)

Asterism

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er riktig eller feil i akkurat denne saken syns jeg det er viktig at barnevernet ikke blir stillt i et negativt lys.  For barnevernet gjør utrolig mye bra arbeid.  Og de gjør virkelig så godt dem kan.  Og dersom vi skal begynne å sverte barnevernet på grunnlag av tanker om hva som kanskje kan ha skjedd i en bestemt sak blir det det samme som å si at alle homoer har aids.  Kan ikke generalisere slik.

Jeg syns det er viktig at barnevernets generelle holdninger kommer frem.  Og håper det hjelper litt når du får høre litt om hvordan barnevernet jobber, tenker og vurderer.  :)

Asterism

Det er kanskje derfor også barnevernet blir satt i ett negativt lys stort sett hele tiden,for media blåser opp en "bestemt" sak og det er bestandig to sider av en sak.Jeg tror nok som du skriver at det er viktig at barnevernets generelle holdinger frem,de handler ut fra barnet/barnas beste og gjør stort sett en bra jobb.De gjør også feil,men det er menneskelig å feile,alle gjør vi en feil og lærer av det.

Barnevernet gjør en bra jobb for utsatte unger og vansklig stilte familier.

Det som er så dumt er at det ALDRI kommer noen historier frem i media der faktisk en familie er glad for at barnevernet var der og at de fikk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje derfor også barnevernet blir satt i ett negativt lys stort sett hele tiden,for media blåser opp en "bestemt" sak og det er bestandig to sider av en sak.Jeg tror nok som du skriver at det er viktig at barnevernets generelle holdinger frem,de handler ut fra barnet/barnas beste og gjør stort sett en bra jobb.De gjør også feil,men det er menneskelig å feile,alle gjør vi en feil og lærer av det.

Barnevernet gjør en bra jobb for utsatte unger og vansklig stilte familier.

Det som er så dumt er at det ALDRI kommer noen historier frem i media der faktisk en familie er glad for at barnevernet var der og at de fikk hjelp.

hei

vil bare si at det er mange historier om folk som har fått hjelp av barnevernet i media du må lete litt, mange for hjelp til og begynne med og de er fornøyd og så blir samarbeidet vanskeligere vis barnevernet setter seg på baknbeina, jeg mener at mange saker sikkert har kommet for at barnevernet har sviktet med og forklare grunnen sånn at de som er inne skjønner

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men man kan jo engasjere en allikevel, hvis man vil . Så kan denne hjelpe en til å se på saken, hva som er smart og si mm.

Rettssikkerheten blir ikke akkurat krenket av at man ikke har rett til det, da!! Vi advokater akn jo ikke akkurat loppe folk på alle stadier i livet, heller.

I startfasen er det vel det barnevernsfaglig esom er av interesse, ikke det juridiske. Må jo utrede neo før man ser på det juridisk.

hei

jeg er ening med deg der, det er mange foreldre som faller igjennom fordi di ikke vet at de har mulighet til advokat det erfeil

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er da virkelig at barna får ærlige forklaringer på hvorfor de må flytte i et nytt hjem. MEN - dette kan jeg tenke meg at kanskje varierer en del fra saksbehandler til saksbehandler.

Enig i det - det er viktig å være ærlig med barn. Vi trenger ikke være redde for å si noe som gjør dem såret eller redde - for fantasien deres er stort sett mye verre enn virkeligheten. Det kan være bra for et barn å få vite at mor har en tankesykdom eller en narkotikasykdom som hun får hjelp med - ofte tror nemlig barnet at mor holder på å dø eller må i fengsel. Så sannheten er best. Men - vi prater til barn, ikke voksne da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tule.

Jeg får fortsatt vondt av å si mot deg hele tiden på denne måten. Håper du forstår at vi som ikke har peiling på denne saken ikke kan prate om denne saken heller. Så ihvertfall jeg prater ut fra et generellt grunnlag og min erfaring med barnevernet. Uansett om det er riktig eller feil i akkurat denne saken syns jeg det er viktig at barnevernet ikke blir stillt i et negativt lys. For barnevernet gjør utrolig mye bra arbeid. Og de gjør virkelig så godt dem kan. Og dersom vi skal begynne å sverte barnevernet på grunnlag av tanker om hva som kanskje kan ha skjedd i en bestemt sak blir det det samme som å si at alle homoer har aids. Kan ikke generalisere slik.

Jeg syns det er viktig at barnevernets generelle holdninger kommer frem. Og håper det hjelper litt når du får høre litt om hvordan barnevernet jobber, tenker og vurderer. :)

hei

jeg er enig med deg, men jeg syns du er litt naiv, jeg mener barnevernet gjør en bra jobb men det finns saksbehandlere som gjør en dårlig job og da trengs det granskinger innimellom, jeg syns man skal vere like kritisk tilb arnevernet som til andre stalige institusjoner, jeg syns ikke man skal vere redd for og peke på det vis det blir gjort feil, vis det er tvil bør man kunne forlange og fo insyn i ssakene, det som er ille er at de mister tilit og da er det ille at de gjør sånn, jeg syns det er ille at mange barn i landet nå kanskje ikke for hjelp fordi tiliten er blitt dårlig, vis barnevernet hadde vert åpnere sån at vi hadde kunnet sett at det var rett da ville tiliten blitt bedre, det som og er galt er at barna hennes nå blir merket av det som du sier og som barna til hun med lav iq, heldigvis har ikke lokale stemplet henne der hun er, jeg mener at det hadde vert lettere for folk og forholdt seg tild et vis vi hadde cvist alt, jeg syns hunb urde ha lagt fram hele avgjørelsen selv

denne tråden ble startet skjennerelt det er rart at i nordnorge har enkelte medarbeidere i barneverne t utalt at de ikke liker den nye loven, de mener de er barnehjelpere ikke foreldrehjelpere og vil ikke hjelpe foreldre, de mener de heller vil ta barna, poenget er at man vanlig hjelper barna best ved og hjelpe foreldrene, en annen ting er at etter at den nye loven kom har antall omsorgovertakelser i landet gått ned men i nordnorge har de økt dette er interesant, og så har de den sakend er de flyttet to barn i finnmark mot sørnorg eog de har gott fire måneder uten og ha vert på skole, det burde vere et krav at vis barnevernet skal ta et barn sa bør det vere et krav at de skal ha klart alt med skole, det er dårlig saksbehandling, barn bør også fo bli i den landsdelen de er i fra, jeg syns det er mye som sier at man bør granske og jeg syns at mans kal sette barnevernet i et like kritisk lys som andre ting

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tule - gidder du endre innlegget ditt så det ikke står hilsen asterism i slutten? Jeg kan ikke gå god for det du sier liksom :)

naiv - kanskje jeg er det. Men jeg har vært på innsiden av barnevernet i flere saker. OG har sett mye, så jeg mener at jeg vet hva jeg prater om. Derimot har jeg ikke noe forhold til barnevernet i nordnorge og heller ikke den aktuelle saken du prater om.

Selvfølgelig kan barnevernet gjøre feil. Det mener jeg at jeg har sagt tidligere og. Det er jo mennesker som jobber der, og mennesker gjør feil. MEn i det store og hele gjør barnevernet en veldig god jobb, og derfor syns jeg det er viktig å fokusere på det. Ikke for å undergrave feilene de gjør, men for å unngå at folk blir "redd" barnevernet. Forøvrig har alle brukere av barnevernet innsynsrett i sin egen sak. Så det skulle ikke være noe problem og se sine egne sakspapirer.

Det som er saken er at i media får vi aldri barnevernets side av saken - for barnevernet uttaler seg ikke til pressen. Og dette er jo en diskusjon, men personlig mener jeg at dette er et helt riktig valg av barnevernet å ta. Der er flere grunner til å ikke uttale seg til pressen - blandt annet fordi de er et barnevern og ikke et foreldrevern. Det er ikke sikkert at det beste for barna er at alle opplysninger kommer ut offentlig.

Og jeg tror at barn er barn, og at dersom vi tror at barn ikke får konsekvenser etter en sak om dem er blitt oppslått i media så er vi i hvert fall naive. Barn mobber andre barn - barn er slik. Ikke for at de er stygge, det bare er slik. Og hvis noen slipper og bli stemplet så er de heldige - sjansen er større for at de blir det enn at de ikke blir det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous

hei

jo men barna i denne saken er allerede stemplet, da vil det vere bedre at barnevernet utalte alt, jeg syns at barnevernet skal revurdere sitt syn, jeg syns ikke det er feil og behandle dem hart nor de er tatt vekk fra taushetsplikt

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jo men barna i denne saken er allerede stemplet, da vil det vere bedre at barnevernet utalte alt, jeg syns at barnevernet skal revurdere sitt syn, jeg syns ikke det er feil og behandle dem hart nor de er tatt vekk fra taushetsplikt

hilsen

Jeg vet ikke hva informasjon barnevernet sitter med som de ikke vil ut med. Men kanskje du vet. Jeg kan ikke vurdere om de burde gått ut offentlig med den. Men jeg forstår at uansett er det vanskelig. For om de går ut med informasjon i en sak blir det vanskelig å finne hvor grensen går neste gang en sak kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hei

jeg er ening med deg der, det er mange foreldre som faller igjennom fordi di ikke vet at de har mulighet til advokat det erfeil

hilsen

Alle får tilbud om gratis advokat da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva informasjon barnevernet sitter med som de ikke vil ut med. Men kanskje du vet. Jeg kan ikke vurdere om de burde gått ut offentlig med den. Men jeg forstår at uansett er det vanskelig. For om de går ut med informasjon i en sak blir det vanskelig å finne hvor grensen går neste gang en sak kommer opp.

hei

jeg er enig i det, men jeg tror at de som sitter med en saks opplysninger vil kan vurdere det, jeg mener at nor en sak blir så stor i media så burde man vurdere va som styrker tiliten og den er blitt svekket det er felt at de ikke ser det

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...