Gå til innhold

Barnevernet bør granskes

Tule

Anbefalte innlegg

Det er et godt spørsmål du stiller.. Ville JEG gått ut i media dersom jeg følte meg urettferdig behandlet? Kanskje. For vi kommer vel ikke utenom medias makt, gjør vi? Jeg hadde muligens hatt et håp om å bli hørt dersom jeg fikk bred, massiv støtte. Flere roper høyere enn en. Jeg vet ikke. Det er veldig vanskelig å svare på, men jeg tror at dersom jeg virkelig følte meg urettferdig behandlet, at barna mine ble urettferdig behandlet, så ville jeg ikke latt noe vært uprøvd for å prøve å gjøre feil riktig igjen.

Ville du ikke følt deg urettferdig behandlet uansett? Hvis du som mor ble fratatt barna dine, uansett årsak? Ville du ikke følt det var urettferdig? Det er jo tross alt DINE barn.

Uansett så er jeg enig i det som blir sagt her. Barnevernet gjør en meget god jobb. Ja, de gjør feil. Det triste er at de fleste feilene går den andre veien - barn som burde fått mer hjelp, får det ikke og må leve med den situasjonen de er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Barnevernet gjør som ofte en god jobb, men desverre skjer det feil der som andre plasser.

Skulle barnevernet gransket oss som er her inne, vil de altids finne noe på oss alle. Det spørs hvem som skjer.

Ofte er det slik at det er saksbehandlers meninger som kommer frem. Hva som er normalt for den bøhøver ikke være normalt for deg.

Jeg har hatt en del og gjort med barnevernet igjennom mange år.

Ille var det før, men om dere tror det er blitt bedre? Tja, noe, men fortsatt skjer det store overtramp med mennesker.

Det går mye på at vi tror, antar og har hørt. Uten nødvendig dokumentasjon.

Og plassere barn i nær familie behøver nødvendigvis ikke bli så bra.

Det er egnet om foreldre blir syke eller skal være borte i kort tid.

Er det snakk om plassering over tid er det ikke så bra. Det er for nære bånd til datter/sønn og kan lett bli til konflikter.

Er det feks. rus inn i bildet blir det ekstra vanskelig. Datter/sønn vil komme hjem til mor, være uenig i både det ene og det andre. Da får en huske på at barn trenger ro.

Da får en heller få til en ordning der barnet kan komme på besøk til familie. Eks. Besteforeldre.

En annen trist sak er at hvis en datter har barn i fosterhjem og det er slutt mellom henne og far så gjøres det stor urett. Da er det viktig at barnet har kontakt med fam. på morssiden, men ikke på farsiden.

Dette er ganske vanlig. Dette er om barnet har hatt kontakt tidligere og er så stor at det skjønner det.

Kjenner to tilfeller der fars familie er "strøket" av listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er MER i denne saken vi IKKE vet om og som ikke er blitt sagt noe om,fordi at BARNEVERNET overholder Taushetsplikten sin.

Noe som er bra både for barna og foreldrene.

Det er ikke sant alt det som kommer frem i media.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet gjør som ofte en god jobb, men desverre skjer det feil der som andre plasser.

Skulle barnevernet gransket oss som er her inne, vil de altids finne noe på oss alle. Det spørs hvem som skjer.

Ofte er det slik at det er saksbehandlers meninger som kommer frem. Hva som er normalt for den bøhøver ikke være normalt for deg.

Jeg har hatt en del og gjort med barnevernet igjennom mange år.

Ille var det før, men om dere tror det er blitt bedre? Tja, noe, men fortsatt skjer det store overtramp med mennesker.

Det går mye på at vi tror, antar og har hørt. Uten nødvendig dokumentasjon.

Og plassere barn i nær familie behøver nødvendigvis ikke bli så bra.

Det er egnet om foreldre blir syke eller skal være borte i kort tid.

Er det snakk om plassering over tid er det ikke så bra.  

Det du sier her er feil, ny forksning viser at for de fleste barna vil det vere best med et fosterhjem i fmailien vis du leser i hovedinlegget i artikkelen vil du se det, det blir helst et mer stabilt hjem i familien utenfor og det også sån at barnevernet skal utrede familien først, det er ikke best for allle men for de fleste, de beste hjemmene er besteforeldre og tanter og onkler, det er ofte myter som ligger til grunn nar barneverne t ikke vil dette, i en ny stortingsmelding vil dette bli et pålegg, jeg kan ikke se at det vil bløi noe problem at foreldre vil komme innom og legge seg opp i hjeg tror ikke det vil skade barna, min halvsøster vokste opp i fosterhjem det var utenfor familien og moren fikk besøke henne så ofte hun ville det var ikke noe problem, det er farlig og legge seg opp i va som skal vere god omsorg, det blir som ens ord mot andre og da bør man la tvilen komme andre til gode barna har det best hos slekninger som kjenner dem og forstår dem det bør skje

hilsen

Det er for nære bånd til datter/sønn og kan lett bli til konflikter.

Er det feks. rus inn i bildet blir det ekstra vanskelig. Datter/sønn vil komme hjem til mor, være uenig i både det ene og det andre. Da får en huske på at barn trenger ro.

Da får en heller få til en ordning der barnet kan komme på besøk til familie. Eks. Besteforeldre.

En annen trist sak er at hvis en datter har barn i fosterhjem og det er slutt mellom henne og far så gjøres det stor urett. Da er det viktig at barnet har kontakt med fam. på morssiden, men ikke på farsiden.  

Dette er ganske vanlig. Dette er om barnet har hatt kontakt tidligere og er så stor at det skjønner det.

Kjenner to tilfeller der fars familie er "strøket" av listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at for alle parter er det beste at barnet blir plassert utenfor familien og at barnevernet finner ett egnet fosterhjem til barnet,som tar hensyn til barnets behov og barnets framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at for alle parter er det beste at barnet blir plassert utenfor familien og at barnevernet finner ett egnet fosterhjem til barnet,som tar hensyn til barnets behov og barnets framtid.

hei

her tar du feil, nyere forksning viser at besteforeldre og tanter eller onkler er de beste hjemmene les artikkelen

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tule:

Jeg skrev at det behøver nødvendigvis ikke bli bra når det bor hos fam.

Selvfølgelig er det fint om barnet kan bo hos kjente og være der.

Man går utifra hva som er best for barnet, og ikke de voksnes behov og følelser.

Jeg snakker utifra egen erfaring med barn/barnevern. Jeg har lang erfaring med dette.

Mange barn som blir plassert hos fosterfamilie har hatt det strevsomt med sin mor/far. Det kan være rus/vold og andre traumatiske saker for et barnesinn. De trenger ro og stabilitet. Ting skal bearbeides, de skal lære at det går an å stole på de viksne igjen.

De blir sjelden plassert ut av fylket de bor, men sjelden i samme by. De skal kunne ha kontakt med foreldre og annen familie.

At noe er galt i en familie blir ofte ikke oppdaget før barn kommer i barnehagen/skole. Barnas adferd og det svar barnet gir, sier noe om tilstanden hjemme.

At du kjenner en mor som kunne komme til fosterhjemmet så ofte som mulig, ja det er slett ikke vanlig.

Om du tar eks. fra et rusfamilie der barn blir plassert i fosterhjem, så blir det feil om mor/far kan komme å gå som de vil i fosterfamilien.

Det er ikke bare barnet som trenger hjelp, men foreldrene også. En er ikke ute av et rushelvete forde barnet blir plassert bort fra foreldrene. Foreldrene trenger langvarig hjelp i de aller fleste tilfeller. Og de skal være rusfri før barnet skal tilbake.

Foreldre skal ha mulighet til å besøke barnet/ ha det hjemme hos seg. Så sant det ikke er til skade for barnet. Det gjelder eks. jul/ferier. Og helger. Dette med tanke på tilbakeføring til hjemmet igjen. Barnet skal også stole på de voksne igjen (foreldre)

Jeg er fult klar over den nye forskningen, og jeg er enig at det kan være det beste for mange barn. Det har jeg ment i mange år.

Et nært tilfelle jeg hentydet til var kjente. Farmor har barnet i hjemmet. Hennes sønn( far til barnet) får komme en gang i uken i kort tid, men han er narkoman og holder ikke det. Har mere behov for mor enn barnet.

Ringer barnet, ringer mor. Kjefter og smeller. Barnet er et krevende barn og trenger en omsorgsperson hele tiden. Farmor har sagt opp jobben pga dette, men hvem har mulighet til det?

Det er store følelser i sving når et barn blir plassert. Her må man tenke med hodet og ikke hjertet. Jeg kjenner flere tilfeller der øvrige familie har vist om slike forhold jeg skriver om, men ingen har varslet barnevernet i frykt for at de kan fjerne barnet. Så kommer de og vil ha barnet boende hos seg selv i ettertid når krisen er et faktum.

Jeg har hørt barn si til besteforeldre, hvorfor hjalp du meg ikke før?

Det er mange ulike grunner til at barn kommer i fosterhjem, men de aller fleste saker ender godt. Barna blir tilbakeført til foreldrene igjen.

Hva kan synes hva man vil om saker som blir omtalt i media, men det er ofte en side av saken.

Desverre så skjer det feil og overtramp, men desverre så hører vi ikke noen beklagelse fra den kanten.

Vet ikke om du så filmen fra Sverige her om kvelden. Der var grove eksempel på slett arbeid fra barnevernet. Der var tausetsplikten opphevet. Det er ikke noe bedre stilt i Norge enda i 2003.

Et eks. jeg kan fortelle deg. Barnevernet kom på hjemmebesøk til en fam. Fam. fortalte hva som skjedde rundt dem der og da.

I rapporten står det skrevet at det var rot, klær overalt. Klær i stoler i stedefor i skap. Altså, et hjem i kaos.! Det de unnlot og skrive var at familien drev og pakket og flyttet.

Tross mye feil som skjer, så holder jeg på at i de aller fleste tilfeller så gjør de en god jobb for barna.

I de aller fleste tilfeller så forteller barna når de blir store at det var det beste som kunne ha skjedd de.

T.Y

Hun er ikke godkjent som fosterforelder, men det ser desverre ut for at barnet må til et fosterhjem utenfor familien. Det var ikke planen, men pga. mors dårlige utvikling så ser det ut for at det blir langvarig plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tule:

Jeg skrev at det behøver nødvendigvis ikke bli bra når det bor hos fam.

Selvfølgelig er det fint om barnet kan bo hos kjente og være der.

hei

dus sa at man ikke bør plasere barn i familien over lang tid det er feil, hjemmet blir mer stabilt, et annet fosterhjem kan de si opp avtalen med oppsigelsesfrist i tre måneder, mange har forksjellige fosterhjem familien gir ikke så lett oppMan går utifra hva som er best for barnet, og ikke de voksnes behov og følelser.

Jeg snakker utifra egen erfaring med barn/barnevern. Jeg har lang erfaring med dette.

Mange barn som blir plassert hos fosterfamilie har hatt det strevsomt med sin mor/far. Det kan være rus/vold og andre traumatiske saker for et barnesinn. De trenger ro og stabilitet. Ting skal bearbeides, de skal lære at det går an å stole på de viksne igjen.

De blir sjelden plassert ut av fylket de bor, men sjelden i samme by. De skal kunne ha kontakt med foreldre og annen familie.

det er ille at de plaserer dem ut fra samme by de bør få ha kontakt med vennene sineAt noe er galt i en familie blir ofte ikke oppdaget før barn kommer i barnehagen/skole. Barnas adferd og det svar barnet gir, sier noe om tilstanden hjemme.

At du kjenner en mor som kunne komme til fosterhjemmet så ofte som mulig, ja det er slett ikke vanlig.

hei

det her var ens peisell sak, min halvsøsters mor drakk og det ble omsorgsvikt huns far og min var død, først ble hun plasert hos besteforeldrene men det var mest at ville ta henne fordi di ville vise seg, de forsto henne ikke snakket mye om min far og hun orket det ikke, de tvar ikke mye probem det og snakke om men hun rømte til barnevernet nor hun ikke orket mer og hun fikk så fosterhjem, dette ble plaser ti nerheten hun var i tenårene og hun fikk beholde skolen, jeg tror hun fik et bedre forhold til moren der, hun fikk også forstå problemene hennes jeg tror det var letter og se henne der en hos besteforeldrene de var sikkert ikke så veldig blide på henne, jeg var også og besøkte henne der det var forståelsesfulle folk, jeg kjenner også en gutt som vokser opp hos sion tante, det tror jeg er det beste som kunne hent ham, det som er er at han måtte til fosterhejm først, det syns han er trist han savner dem også men han for besøke dem en del, faren hans er død moren hans svikter han er i farens familie

Om du tar eks. fra et rusfamilie der barn blir plassert i fosterhjem, så blir det feil om mor/far kan komme å gå som de vil i fosterfamilien.

hei

jeg ser ikke at det er feil jeg tror ikke at barn har vont av og se foreldrenes problemer, da skjønner di kanskje problemet og skjønner vorfor de er tatt, jeg syns at man skal avgjøre ver sak for seg og ikke sammen

Det er ikke bare barnet som trenger hjelp, men foreldrene også. En er ikke ute av et rushelvete forde barnet blir plassert bort fra foreldrene. Foreldrene trenger langvarig hjelp i de aller fleste tilfeller. Og de skal være rusfri før barnet skal tilbake.

Foreldre skal ha mulighet til å besøke barnet/ ha det hjemme hos seg. Så sant det ikke er til skade for barnet. Det gjelder eks. jul/ferier. Og helger. Dette med tanke på tilbakeføring til hjemmet igjen. Barnet skal også stole på de voksne igjen (foreldre)

Jeg er fult klar over den nye forskningen, og jeg er enig at det kan være det beste for mange barn. Det har jeg ment i mange år.

Et nært tilfelle jeg hentydet til var kjente. Farmor har barnet i hjemmet. Hennes sønn( far til barnet) får komme en gang i uken i kort tid, men han er narkoman og holder ikke det. Har mere behov for mor enn barnet.

Ringer barnet, ringer mor. Kjefter og smeller. Barnet er et krevende barn og trenger en omsorgsperson hele tiden. Farmor har sagt opp jobben pga dette, men hvem har mulighet til det?

Det er store følelser i sving når et barn blir plassert. Her må man tenke med hodet og ikke hjertet. Jeg kjenner flere tilfeller der øvrige familie har vist om slike forhold jeg skriver om, men ingen har varslet barnevernet i frykt for at de kan fjerne barnet. Så kommer de og vil ha barnet boende hos seg selv i ettertid når krisen er et faktum.

Jeg har hørt barn si til besteforeldre, hvorfor hjalp du meg ikke før?

Det er mange ulike grunner til at barn kommer i fosterhjem, men de aller fleste saker ender godt. Barna blir tilbakeført til foreldrene igjen.

Hva kan synes hva man vil om saker som blir omtalt i media, men det er ofte en side av saken.

Desverre så skjer det feil og overtramp, men desverre så hører vi ikke noen beklagelse fra den kanten.

Vet ikke om du så filmen fra Sverige her om kvelden. Der var grove eksempel på slett arbeid fra barnevernet. Der var tausetsplikten opphevet. Det er ikke noe bedre stilt i Norge enda i 2003.

Et eks. jeg kan fortelle deg. Barnevernet kom på hjemmebesøk til en fam. Fam. fortalte hva som skjedde rundt dem der og da.

I rapporten står det skrevet at det var rot, klær overalt. Klær i stoler i stedefor i skap. Altså, et hjem i kaos.! Det de unnlot og skrive var at familien drev og pakket og flyttet.

Tross mye feil som skjer, så holder jeg på at i de aller fleste tilfeller så gjør de en god jobb for barna.

I de aller fleste tilfeller så forteller barna når de blir store at det var det beste som kunne ha skjedd de.

T.Y

Hun er ikke godkjent som fosterforelder, men det ser desverre ut for at barnet må til et fosterhjem utenfor familien. Det var ikke planen, men pga. mors dårlige utvikling så ser det ut for at det blir langvarig plassering.

hei

jeg skjønner ikke vorfor man vil barnet ut av familien om det blir langvarig, jeg maner man kan la barnet bli der det er stabilt jeg tror det er best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Velger å avslutte denne tråden. Så du synes at barn har godt av å se foreldrene sine for å forstå hvorfor de er i fosterhjem?

Du har ikke skjønt hva jeg har skrevet. Så en seksåring, åtteåring, firåring eller hva det måtte være skal se foreldrene rusa og dritings? Med rot og kompiser og hele pakka? På meg virker dette veldig uansvarlig.

Når skal barnet lære å stole på de voksne, få bearbeidet sorgen og leve et normalt liv?

Ditt svar ang. din halvsøster ble for rotete for meg og uten sammenheng.

Jeg tror du ikke skjønner hva jeg mener og hva det handler om.

T.Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

her kan du lese artikkelen igjen, det at man ikke bør plasere barn i fmailien er en myte ikke mer det er viktig

http://www.nordlys.no/nyheter/article479174.ece

Der finnes ikke regler om at en ting er riktig eller gal i barnevern. Der finnes regler for hva som er mest ønskelig. Hva som blir gjort blir gjort ut fra kjønn og varierer fra sak til sak.

Foreldre gjør hva som helst for barna sine. Og vi prioriterer egen familie. Hvis barn blir plassert hos egen familie er sjangsen mye større for at foreldre kommer ringene på døren, banker på vinduet mens barna sover for å oppnå kontakt osv.

Det er ikke alltid så enkelt. Bare tenk hvor desperate foreldre som mister barna sine blir. Se bare på denne saken med IQ testen. Det er her snakk om desperate foreldre som vil gjøre hva som helst for å møte barna sine. Selv om barna blir flyttet betyr ikke dette at foreldrene ikke bryr seg om barna, det betyr at barnevernet mener barna vil få det bedre hos noen som er bedre omsorgspersoner. De mener at omsorgen og tilstanden barna lever under faktisk er så dårlig at traumet med å bli flyttet fra foreldrene er bedre enn å fortsette bo der.

Foreldrene er ofte desperate, føler seg urettferdig behandlet osv. De går til ekstremer for å få se barna sine - eks. de går ut med hele historien til pressen. Det er menneskelig og reagere med ting som ikke alltid er det lureste. Dette konsekvensene av disse reaksjonene vil barnevernet beskytte barna mot,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velger å avslutte denne tråden. Så du synes at barn har godt av å se foreldrene sine for å forstå hvorfor de er i fosterhjem?

Du har ikke skjønt hva jeg har skrevet. Så en seksåring, åtteåring, firåring eller hva det måtte være skal se foreldrene rusa og dritings? Med rot og kompiser og hele pakka? På meg virker dette veldig uansvarlig.

Når skal barnet lære å stole på de voksne, få bearbeidet sorgen og leve et normalt liv?

Ditt svar ang. din halvsøster ble for rotete for meg og uten sammenheng.

Jeg tror du ikke skjønner hva jeg mener og hva det handler om.

T.Y

det jeg mente er at jeg tror at barn bør forstå vorfor de er tatt og det gjør det vel best om de ser at de har problemer, og se foreldrene sineen gang er ikke farlig da skjønner de, man har før drevet og prøvd og skanet barna det er feil, for eksempel i begravleser har man begynt og la barna for se de døde heller en og skjerme dem de skjønner de, jeg tror barnet er trykt og stoler på voksne vis de har det stabilt og det har de selv om de ser foreldrene jeg tror man skalo begynne og la familiene ordne opp og finne ut selv de ser ofte ting bedre, og den gutten du nevnte det syns jeg er ille og ta han ut fra familien fordi det blir langvarig, man burde heller la han få ha det stabilt, nor det gjelder min søster så var vel,moren kvoitt problemet da haun var på besøk, jenta var tenåra og kunne bestemme selv, moren gikk også bort etter en stund, nor det gjelder gutten jeg nevte bor han hos familien og jeg tror det er best

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Tror du ikke barna har merket hva som er feil med foreldrene innen de sendes i fosterhjem???? Jeg tror ofte de har det. Hvis det er snakk om små barn som ikke har skjønt at noe er galt enda, så er jo det bare flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna merker ofte best hva de manglet når de opplever å få det. Det er som det man ikke vet har man ikke vondt av. Så derfor mener jeg at barna trenger ikke se foreldrene sine fulle en eneste gang, det holder at de får oppleve et trygt hjem uten alkoholmisbruk så vil de få oppleve en trygghet som de ikke har hatt i sitt liv. På den måten merker de forskjell. For - eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror du ikke barna har merket hva som er feil med foreldrene innen de sendes i fosterhjem???? Jeg tror ofte de har det. Hvis det er snakk om små barn som ikke har skjønt at noe er galt enda' date=' så er jo det bare flott![/quote']

hei

det er traumatisk for et barn og bli tatt fra sine foreldre og da trenger de en grunn

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja.....

Og det er defor vi har barnevenet (ofte med barnevernspedagoger og sosionomer og jurister utdannet innen feltet, saksbehandling, fylkesnemd, muligheten til å gå til rettssak, anke rettssaken.

I alle prossessene har man rett til å stille med advokat som taler ens sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.....

Og det er defor vi har barnevenet (ofte med barnevernspedagoger og sosionomer og jurister utdannet innen feltet, saksbehandling, fylkesnemd, muligheten til å gå til rettssak, anke rettssaken.

I alle prossessene har man rett til å stille med advokat som taler ens sak.

hei

man har ikke rett til og stille med advokat før i flykesnemda

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...