Gå til innhold

Tjener 330k i året; er det bra?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har snart seks års utdannelse (hovedfag på 5 år + et ettårig studium), og kan regne med å tjene såvidt i overkant av 250 000 i året. Så jeg synes 330 000 høres bra ut.

Jeg blir litt provosert av diskusjoner av denne typen, for alle vet vel at det ikke er noen sammenheng mellom antall år på skole, og den lønna en kan regne med å få. Jeg kjenner en fyr som kun har videregående, og tjener langt over 400 000 i året, og så kjenner jeg nyutdanna sjukepleiere og førskolelærere... De tjener IKKE godt!

Selvfølgelig kan en si at de (og jeg og forsåvidt med min relativt lave startlønn) kunne valgt en annen utdanning, og et annet yrke, og på den måten fått bedre betalt for årene på skolebenken. Men så er det nå en gang slik, at hvis alle utdanna seg innen IT eller fiskeri, så ville vel Norge fort ville stoppa opp...

Det er bra for samfunnet at det er mennesker som virkelig VIL bli sjukepleiere. Koste hva det koste vil for familieøkonomien. All ære til dem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KATTAstrofe

Er vel ingen som har ment at jo lengre utdannelse jo høyere lønn, vel? Er selv oppvokst i et fiskemiljø, kjenner mange fiskere, og ingen av dem har under en million i året brutto. Og de færreste av dem har utdanning utover vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, jeg vet det. Men det ideelle hadde jo vært at det var slik, mener jeg. Jeg har gått mange år på skole nå, og tapt inntekt de årene jeg har gått der. I tillegg har jeg pådratt meg et solid lån.

De oppgavene jeg skal gjøre i den jobben jeg har fått, er viktige for at samfunnet skal fungere. (Sånn er det jo med de fleste jobber.) Og det er litt irriterende at jeg skal betale store summer for å ha tillegna meg den kunnskapen som trengs for å gjøre den jobben, mens andre går ut i jobber med HØY lønn rett fra videregående...

Ikke har jeg tjent penger mens jeg gikk skole, og når jeg er ferdig med skolen, må jeg ta av den relativt lave lønna mi, for å betale kompetansen som samfunnet nå nyter godt av... Blir ganske mange hundre tusener det i løpet av et yrkesaktivt liv (kan vel fort snakke om millioner også kanskje) mellom meg og han som tjener 4- 500 000 kroner i året i IT bransjen, med bare videregående...

Men jeg velger å ikke tenke så mye på pengene jeg da... Jeg kommer sikkert til å greie meg helt flott med den lønna jeg får. Og jeg ville aldri verden bytta jobb med IT- mannen ;)

Jeg håper jeg skal jobbe i nesten 50 år, og da vil jeg tro at trivsel er ganske viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ganske mange hundre tusener det i løpet av et yrkesaktivt liv (kan vel fort snakke om millioner også kanskje) mellom meg og han som tjener 4- 500 000 kroner i året i IT bransjen, med bare videregående...

!

Sorry at jeg tar dette ut av sammenheng, men føler bare for et lite sidespor-innspill.....

Det irriterer meg grenseløst at "IT-folk" uten særlig utdannelse tjener masse, mens andre dataingeniører og folk med annen høyere utdanning innen IT og data, ikke får noen jobber ?

Er det ingen som verdsetter solid kompetanse lenger ?

Litt forskjell på et år på Næringsakademiet eller Noroff e.l. og en ingeniørutdannelse liksom :roll:

Samme med helsesekretær,- jeg er utdannet fra videregående, og har tre år og et relativt solid pensum innen mitt "fagfelt", -> likevel er det gjerne folk med et år som får jobbene før meg :evil:

det føler jeg er urettferdig i allefall. I det hele tatt mange skjevheter i arbeidslivet....

Bare et lite hjeresukk........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner din frustrasjon Diva.

Nå har jo ting endret seg i IT-bransjen de siste to årene også, da. Det er ikke like lett å få jobb om du ikke har noe særlig utdannelse. Lønnsnivået er heller ikke like høyt.

Forresten kan jeg også opplyse om at det er mange høyt utdannede folk i IT-bransjen. Det som er litt synd at det som ofte kommer frem i mediene er de som IKKE har noen utdanning, men tjener FETT.

Årsaken til at dette "fenomenet" oppsto er jo at etterspørselen etter IT-folk var ENORM i en periode. Da gikk lønningene opp, og de ansatte folk uten formell kompetanse (men likevel dyktige på IT). Nå som det er trangere tider i IT-bransjen tror jeg nok at bildet utdanning/lønn vil bli "riktigere" også i denne bransjen.

Jeg jobber innen IT selv, har god utdannelse og tjener bra sett ifht befolkningen generelt, men mindre bra sett ifht en del av mine kolleger.

Men som sagt: Skjønner godt din frustrasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...