Gå til innhold

Hvordan kan det være så mange kcal i kaffelatte?


cosmo

Anbefalte innlegg

Ser at ernæringsfysiologer sier at det er mange kalorier i flytende drikke som f.eks. kaffelatte. Har lest at en kaffelatte inneholder ca 400 kcal(uten sukker)! Går ut ifra at dette er med H-melk, men det er da ikke såå store forskjeller på hel og lettmelk når man bare drikker en latte eller et glass melk om dagen?Hvordan kan kaffelatte inneholde flere kcal en et glass cola eller vin?? Det er jo bare melk og espresso!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt at de har så mye kcal?

I selve kaffen/espressoen er det ubetydelig med kcal, og det er dermed melk/sukker/sirup som avgjør hvor mye kcal det blir... om du bare har melk blir det jo dermed ikke mer kcal enn det er i den mengden melk man bruker... t.o.m om det skulle være helmelk må du jo ha mer enn en halv liter melk i før det blir 400 kcal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsattt ikke helt med på at melk er så fetende? I linken står det at dersom man drikker en kaffelatte hver dag (uten sukker) vil man i snitt legge på seg 10 kg i året!! Bare melken i koppen inneholder ca 200 kcal i seg selv??!! Det hørtes veldig mye ut. Visst ikke at melk var så fetende! Inneholder melk så mange kcal bør man jo ikke drikke melk til frokost heller om man vil ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Er fortsattt ikke helt med på at melk er så fetende? I linken står det at dersom man drikker en kaffelatte hver dag (uten sukker) vil man i snitt legge på seg 10 kg i året!! Bare melken i koppen inneholder ca 200 kcal i seg selv??!! Det hørtes veldig mye ut. Visst ikke at melk var så fetende! Inneholder melk så mange kcal bør man jo ikke drikke melk til frokost heller om man vil ned i vekt?

Bortsett fra at det er skummelt å trekke slutningen kalorier=farlig, og bortsett fra at melkefett er mettet fett, er det faktisk ikke så altfor dumt å drikke melk når man slanker seg. Melk inneholder nemlig en hel del proteiner, og gir en metthetsfølelse som varer lenge, slik at at sjansen for å småspise tull minker betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helmelk inneholder relativt stor mengder fett og er da heller ikke anbefalt å drikke for voksne mennesker. Lettmelk og skummet melk derimot har betydelig færre kalorier og i skummet melk er det så og si ikke fett. Derimot inneholder de næringsstoffer og vitaminer som kroppen behøver.

Drikker man en caffe latte hver dag og de ca. 200 kcal. den inneholder er de 200 kcal. man ikke forbruker i løpet av dagen, vil man nok legge på seg ca. 10 kg. pr. år av caffe latte, men det samme gjelder for så vidt også broccoli hvis man spiser broccoli tilsvarende 200 kcal. pr dag. Poenget med å bruke caffe latte som et eksempel på noe man legger på seg av i linken er sannsynligvis at man vil gjøre oppmerksom på at det man legger på seg av, ofte er ting man ikke tenker så mye over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Melk er ikke fetende! Det som er fetende er jo hvis du spiser mer enn du forbrenner, så du kan fint drikke kaffe latte uten å legge på deg, så lenge ikke det fører til at du får et kalorioverskudd.

Man kan like godt si at en brødskive med ost hver dag gir like mange kilo pr år, men det er jo litt feil, for kroppen trenger kalorier og bruker dem opp. Uten kalorier dauer man!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H-melk inneholder faktisk 66 kcal pr 100 g, derfor kan kaffe latte inneholde så mange kalorier. Ved å bytte ut melka med lettmelk sparer du ganske mye ettersom lettmelk har 46 kcal pr 100g. Så dersom man forsøker å slanke seg så bør man faktisk tenke på hva man drikker. Mange glemmer av en eller annen merkelig grunn å tenke på kaloriene i drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

I følge denneartikkelen gir h-melk en forsinket tømming av magesekken og dermed lengre metthetsfølelse. Så i det store kaloriregnskapet er det ikke sikkert det utgjør så store forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at folk spiser like mye som før, men har gjerne byttet ut et par kopper svart kaffe med et par store latter med H-melk. Og da legger man på seg, for man får i seg si 500 kcal ekstra pr dag.

Det med metthetsfølelse gjelder bare for de som ikke spiser med mindre de er sultne. Og de færreste av oss rekker å få den følelsen så ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk og andre meieriprodukter er bra for de som er opptatt av vekt og slanking i og med at det inneholder mye kalsium. Det finnes nemlig flere studier som har vist at kalsium virker slankende ved at det blant annet hindrer fettopptak i tarmen, og bidrar til å opprettholde forbrenningen.

http://www.forskning.no/Artikler/2003/april/1050321242.76

http://www.expressen.se/1.280728

http://www.althelse.com/?artid=166

http://www.dinside.no/php/art.php?id=350531

På den annen side inneholder meieriprodukter mettet fett, som man er anbefalt å ikke spise for mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
På den annen side inneholder meieriprodukter mettet fett, som man er anbefalt å ikke spise for mye av.
Men de som spiser en del melkefett er jo ikke sykere enn andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de som spiser en del melkefett er jo ikke sykere enn andre.

Jeg er slett ingen kostholdsekspert, men det har jo blitt sagt opp og ned og i mente at man ikke bør spise for mye mettet fett. Jeg tror det øker det skadelige kolesterolet eller noe sånt.

Edit: uheldig formulering

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg har også hørt det om mettet fett opp og ned og i mente. Men når det viser seg at folk som spiser mettet fett fra melk ikke er sykere enn andre, men faktisk tildels er sunnere (mindre hjerteinfarkt bl.a.) så må det være lov til å stille spørsmålstegn ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt det om mettet fett opp og ned og i mente. Men når det viser seg at folk som spiser mettet fett fra melk ikke er sykere enn andre, men faktisk tildels er sunnere (mindre hjerteinfarkt bl.a.) så må det være lov til å stille spørsmålstegn ved det.

Det visste jeg ikke. Kanskje jeg burde spise mer ost? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elfrida
Det visste jeg ikke. Kanskje jeg burde spise mer ost? :sjarmor:
:spise:

Jeg ville nok ikke lagt om kostholdet bare på grunn av en artikkel på nettet. Jeg mener at man ikke bare må se på hva som inneholder minst mulig kalorier pr vektenhet når man velger hva man skal putte i seg. Og det med mettet fett har man jo alltid hørt, men det kan se ut som om frykten for melkefettet kan modereres litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at folk spiser like mye som før, men har gjerne byttet ut et par kopper svart kaffe med et par store latter med H-melk. Og da legger man på seg, for man får i seg si 500 kcal ekstra pr dag.

Det med metthetsfølelse gjelder bare for de som ikke spiser med mindre de er sultne. Og de færreste av oss rekker å få den følelsen så ofte!

Dette synes jeg er den beste kommentaren hittil. Nå drikker jeg ikke dette selv, men det kan kanskje være at man bruker noe feitere en H-melk? Mye smak i fett så kanskje det er fløte med i bildet, dvs i koppen?

Skal man først drikke kaffe er det kanskje greit å vende seg til å drikke den uten tilsetninger. Det sammen gjelder te. Det siste gjorde jeg for ti år siden og har ikke angret etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke lagt om kostholdet bare på grunn av en artikkel på nettet.

Nei, så klart ikke. Og jeg vet jo ikke hvor pålitelige studiene det henvises til er. Men ettersom jeg er veldig glad i ost, legger jeg godviljen til. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...