Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Og det verste er at de benekter at ambulansen måtte vente flere timer på grensen til Gaza. Hver dag holdes palestinske ambulanser tilbake, og liv går tapt. J*** israelske soldatdritt! http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/26/510086.html
Gjest Corto Maltese Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 nå har vel selvmords bomberene fra palestina drept ganske mange unger de og.... Og ta parti i denne saken er idiotisk. Siden både Isralitene og Palestinerene er like ille på vær sin måte. Begge 2 har rett og leve der nede. Probelemet er bare at de ikke er i stand til det.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 Begge 2 har rett og leve der nede. Probelemet er bare at de ikke er i stand til det. Det jeg synes er mest skremmende med det hele, er at dette åpenbare faktum ikke synes å ha noen som helst innvirkning på dem som støtter innvandringspolitikken til Norge, og den radikale demografiske endringen av Norge.
Jalp Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 nå har vel selvmords bomberene fra palestina drept ganske mange unger de og.... Og ta parti i denne saken er idiotisk. Siden både Isralitene og Palestinerene er like ille på vær sin måte. Begge 2 har rett og leve der nede. Probelemet er bare at de ikke er i stand til det. Skal man bedømme hvor ille de forskjellige partene er her, kan man f.eks. telle antall døde. Her har Israel som stat langt flere sivile ofre på samvittigheten enn palestinerens forskjellige fraksjoner til sammen. Det er et faktum. Det er dessuten et faktum at Israel er en okkuperende militærmakt. På akkurat samme måte som Tyskland var det i Norge under 2. verdenskrig. De fleste av oss syntes det var berettiget når nordmenn i perioden 1940-45 bedrev motstandskrig mot tyskerne.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Israelerne har i mange år styrt grensene med jernhånd og trakassert både palestinere og andre som skulle over grensene. Israelerne har tatt seg til rette, okkupert land som tilhører palestinerne, deretter ydmyker de fattige, syke, ærlige arbeidende, skolebarn - som må over muren for å gjøre sine ærender på det som egentlig er deres egen jord, men som israelerne har stjålet fra dem. Er ikke rart palestinerne er lei av å bli ydmyket og trakassert, og ingen kan klandre dem for at de utvikler et sterkt hat mot arrogante og jævlige israelere. Og tro meg, jeg har sett dem i aksjon. Og israelerne er tross alt de som er Goliat i denne sammenhengen, de har enorme våpenarsenal, et vestlig fungerende system, de har økonomisk og våpenmessig massiv støtte fra USA. Det er ingen tvil om hvem som er taperen, og det er Palestinerne. Tenk deg selv: Du står ved en grenseovergang med ditt alvorlig syke barn, men jævelskap og tungvindt system, kombinert med maktarroganse og hånlige flir stopper deg fra å komme til sykehuset. Akkurat slik opplever Palestinerne det hver eneste dag ved grensene.
Far til 2 Skrevet 27. august 2007 #6 Skrevet 27. august 2007 Om Norges befolning hadde blitt fordrevet fra sine landområder og vi hadde blitt 14 millioner innbyggere som bodde kun i Akershus (eller 1,4 millioner på Andøya i Nordland), så hadde nok ikke vi heller vært så fornøyde mht den plassen vi ville få til rådighet. Gaza stripen er med andre ord et av verdens tettest befolkede områder. Disse områdene angriper Israelerene med raketter. Om vi i tillegg ikke fikk reise hjem på besøk (f.eks. Bergen, Trondheim, Bodø, Stavanger) og krigsskip voktet Oslofjorden (havet rundt Andøya) slik at det ikke kom inn forsyninger, hadde de fleste blitt "litt grinete". I tillegg måtte vi naturligvis forventet at Gardermoen (Andenes) ble bombet slik at det ikke kunne lande og ta av fly. Naturligvis ble det bygget høye murer som skilte oss fra Hedmark/Oppland/Østfold/Vestfold (resten av Nord-Norge). Dessuten ville det med jevne mellomrom rulle inn tanks og skyte isykker husene våre om noen i familien hadde gjort noe Israelerene ikke var enig i. At vi i utgangspunktet var flere enn de som invanderte landet ville ikke ha noe å si. For USA ville støtte et apertheidregime hvor flertallet ble fratatt makten med vold. Våre valg ville bli underkjent og Israel ville forlange at våre stemmer ble gitt til partier som var vennligere ovenfor de som invanderte oss Egentlig mange likheter med når Nazistene invanderte Norge under 2.verdenskrig, - bare en god del værre.
Gjest Corto Maltese Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 Skal man bedømme hvor ille de forskjellige partene er her, kan man f.eks. telle antall døde. Her har Israel som stat langt flere sivile ofre på samvittigheten enn palestinerens forskjellige fraksjoner til sammen. Det er et faktum. Det er dessuten et faktum at Israel er en okkuperende militærmakt. På akkurat samme måte som Tyskland var det i Norge under 2. verdenskrig. De fleste av oss syntes det var berettiget når nordmenn i perioden 1940-45 bedrev motstandskrig mot tyskerne. ja da jeg vet at Israel er en okupasjonsmakt. Poenget er ikke det poenget er at både israliter og palestinerene har rett og leve der. Og som jeg sa problemet er at de ikke ser det. Og tydeligvis at mange ikke forstår det. når det gjelder nazistenes invasjon av Norge. Så slapp faktisk norge ganske lett unna iforhold til de andre europeiske landene. Og med tanke på at det iforld til Polen hvor det døde 3 millioner og det døde bare noe over 10.000 i Norge. Så slapp norge ganske bra unna. jeg vet at 10.000 ikke er bare det er magne men iforhold til Polen er det ikke mange. uansett jeg står fast med at Israliter og palestinerene har rett og leve der like mye
Mann 42 Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Det er ikke noe problem å identifisere underdogen, det er bare å se på hvor det er flest sivile døde. For min egen del så kjenner jeg ofte på at sympatien for israelerne blir mer og mer tynnslitt. Og det er grenser for hvor mange ganger de kan spille holocaust-esset sitt når de skal forsvare hvorfor de gjør som de gjør. Jeg synes at de har tapt retten for lenge siden, nå er de i ferd med å redusere seg til bare okkupanter og overgripere. Akkurat som de nazistene som de referer til når de sier "Aldri mer". Akkurat nå befinner vel jødene seg omtrent på det stadiet hvor nazistene var før togene begynte å rulle østover mot utryddelsesleirene. Jeg leser at Bibi Nethanjahu er på vei mot makten igjen som leder for Likud. Da er det vel ikke lenge før det kommer på bordet en endelig løsning på palestiner-problemet.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 ja da jeg vet at Israel er en okupasjonsmakt. Poenget er ikke det poenget er at både israliter og palestinerene har rett og leve der. Og som jeg sa problemet er at de ikke ser det. Og tydeligvis at mange ikke forstår det. For et bedrevitende fjols du er! Sitter du her og forteller oss at israelerne og palestinerne ikke ser problemene og løsningene, men det gjør derimot DU? Tosk... Dra heller ned dit og prøv og sett deg inn i situasjonen. Sitte her og snakke om ting du ikek har peiling på ødeleger bare debatten.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 uansett jeg står fast med at Israliter og palestinerene har rett og leve der like mye Hvis du skal stå fast ved et slikt tåpelig utsagn bør du i det minste begrunne det
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 Da er det vel ikke lenge før det kommer på bordet en endelig løsning på palestiner-problemet. Nettopp. Og isralerne er ikke mer sivilisert enn hva nazistene var, og om de kunne velge å leve fredelig ved siden av palestinerne, eller utrydde palestinerne - så hadde de valgt det siste,.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #12 Skrevet 27. august 2007 Jeg tror Israel ønsker en endelig løsning på palestiner-problemet. Hadde de kunne gjøre det de egentlig vil uten tanke om omverdenens reaksjoner hadde nedslaktningen startet tror jeg.
Gjest Corto Maltese Skrevet 27. august 2007 #13 Skrevet 27. august 2007 (endret) For et bedrevitende fjols du er! Sitter du her og forteller oss at israelerne og palestinerne ikke ser problemene og løsningene, men det gjør derimot DU? Tosk... Dra heller ned dit og prøv og sett deg inn i situasjonen. Sitte her og snakke om ting du ikek har peiling på ødeleger bare debatten. vel med tanke på at jeg bodde i Jerusalem fra jeg var 10 til 15 så tror jeg faktisk at jeg har ganske god peiling. så si meg gjest hvordan kan du kalle meg en bedreviter. Har du kjent selvmordsbomberene og hørt bombene sprenge. Si meg gjest har du sett med dine egene øyne Isralistiske raketer sprenge opp uksyldige palestinere. Borset fra på TV. Jeg bodde i Jerusalem i 5 år. Jeg vet faktisk ganke godt hva som foregår der. Er jeg en bedreviter fordi jeg ønsker og sier at begge 2 fortjener å leve i fred med hverandre. Vel greit da er jeg en bedre viter. men ikke si at jeg ikke vet. For si meg kloke og bedrviter gjest. Har du noen gang sett med egene øyne en palestiner sprenge opp en kafe med fult av folk eller en buss. Har du noen gang med egne øyne sett Isralitene sprenge opp hus...Det har jeg så ikke si at jeg ikke vet ikke si at jeg ikke setter meg inn i saken. Bare fordi jeg ikke tar parti for jeg har sett med mine egene øyne det helvete både Israliter og Palestinere har stelt i stand. Så om du skal lære meg om og sette meg inn i saken. Så skal jeg be deg om en ting. Hva vet du om hva jeg vet ? men for alt jeg vet kanskje har du bodd i Israel og reist over til de okuperte områdene. Kanskje har du kjent konflikten på nærthold. jeg har kjent konflikten på nærthold i 5 år. Har du det kloke gjest ? om du ikke har det så vil jeg be deg om en ting. Ikke utal deg om ting om meg som du ikke vet noe om. Du har kanskje vært der nede kanskje har du bodd der kanskje ikke hva vet jeg. Alt jeg vil vite er om du har bodd der og opplevd veisperinger bomber skrik død og elndighet på nært hold. om du ikke har gjort det så synes jeg du rett og slett skal holde kjeft., For om du bare har vært der nede i noen dager uker er ikke nok men jeg antar at du har vært der nede. Kanskje lenger en meg kanskje kortere. Bare si meg om du har vært der hvor lenge var du der `? Endret 27. august 2007 av Corto Maltese
Gjest Corto Maltese Skrevet 27. august 2007 #14 Skrevet 27. august 2007 Hvis du skal stå fast ved et slikt tåpelig utsagn bør du i det minste begrunne det er det tåpelig og ønske at Palestinere og Israliter kan leve som naboer i fred og broderlighet ? om dette er tåpelig vel la det bli tåpelig
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #15 Skrevet 27. august 2007 vel med tanke på at jeg bodde i Jerusalem fra jeg var 10 til 15 så tror jeg faktisk at jeg har ganske god peiling. så si meg gjest hvordan kan du kalle meg en bedreviter. Har du kjent selvmordsbomberene og hørt bombene sprenge. Si meg gjest har du sett med dine egene øyne Isralistiske raketer sprenge opp uksyldige palestinere. Borset fra på TV. Jeg bodde i Jerusalem i 5 år. Jeg vet faktisk ganke godt hva som foregår der. Er jeg en bedreviter fordi jeg ønsker og sier at begge 2 fortjener å leve i fred med hverandre. Vel greit da er jeg en bedre viter. men ikke si at jeg ikke vet. For si meg kloke og bedrviter gjest. Har du noen gang sett med egene øyne en palestiner sprenge opp en kafe med fult av folk eller en buss. Har du noen gang med egne øyne sett Isralitene sprenge opp hus...Det har jeg så ikke si at jeg ikke vet ikke si at jeg ikke setter meg inn i saken. Bare fordi jeg ikke tar parti for jeg har sett med mine egene øyne det helvete både Israliter og Palestinere har stelt i stand. Så om du skal lære meg om og sette meg inn i saken. Så skal jeg be deg om en ting. Hva vet du om hva jeg vet ? Nå lyver du på deg ting, og da gidder jeg ikke å diskutere med deg. Du har aldri vært i Jerusalem, så stopp bullshiten.
Gjest Corto Maltese Skrevet 27. august 2007 #16 Skrevet 27. august 2007 (endret) Nå lyver du på deg ting, og da gidder jeg ikke å diskutere med deg. Du har aldri vært i Jerusalem, så stopp bullshiten. og du kaller meg bedreviter. Du vet bedre en meg hvor jeg har vært. Endret 27. august 2007 av Corto Maltese
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #17 Skrevet 27. august 2007 Denne konflikten er smertefull for begge parter. Det er ingen tvil om at de sivile tapene er størtst blant palestinerne, men en forklaring på det er at palestinske terrororganisasjoner bruker sivile som levende skjold. I tillegg har de utskytningsramper for raketter i boligstrøk. Hvis de ville skånet sivilbefolkningen kunne de unngått dette. Men det er en bevisst politikk. De ofrer sivile palestinere, også kvinner og barn, for å få sympati internasjonalt. Vi må heller ikke glemme at Israel stadig blir rammet av raketter fra Gaza. Mange har mistet livet eller blitt såret i slike angrep. Skal Israel bare forholde seg passiv når de blir beskutt? Hadde Norge vært passiv hvis de daglig ble beskutt fra Russland? Palestinerne har også brukt ambulanser for å frakte terrorister og raketter. Dette går nå utover sivilbefolkningen som er syke og fraktes i ambulanse. Nå blir også ambulanser stoppet fordi tilliten er misbrukt. Terroraksjonene med selvmordsbombere er heldigvis redusert etter at den omtalte "muren" ble satt opp. Til orientering er det 4% mur og 96% gjerde. Gjerdet stenger ikke palestinerne inne. Det er sjekkposter, men barn og unge kan passere fritt. Andre blir sjekket. Men det er faktisk en grunn til det. Hadde de ikke drevet med selvmordsbomber så ville det ikke vært behov for slike rutiner. Og hva mener dere om måten Libanon håndterte problemet med terrorister i de palestinske flyktningeleirene i Libanon? Libanon gikk også inn med militøre styrker. Men de får ikke samme kritikk som Israel får. Hvorfor ikke? Palestinerne lever faktisk under enda dårligere forhold i Libanon. Der har de ikke rett til helsehjelp, skole, arbeid, statsborgerskap og har ikke rett tilåeie eiendom. Hvis en palestiner i Libanon arver en eiendom fra en libaneser må han gi fra seg eiendommen til staten. Jeg har også vært i Israel og på Vestbredden. Jeg har merket meg at mange av de som har sterke meniger om denne konflikten mangler grunnleggende kunnskap. Det er faktisk en grunn til at israel handler som de gjør. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle1797526.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1716010.ece http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.1721291
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #18 Skrevet 27. august 2007 er det tåpelig og ønske at Palestinere og Israliter kan leve som naboer i fred og broderlighet ? Det er ikke et tåpelig ønske, og jeg håper det kan bli en realitet en gang. Men først må palestinerne annerkjenne Israels rett til å eksistere, avstå fra vold og respektere tidligere inngåtte avtaler. De må komme til enighet i forhold til Jerusalem, og Israel må sammen med det internasjonele samfunnet finne en løsning på flyktningeproblemet. Jeg tror ikke det er realistisk at alle palestinske flyktninger fra 1948 og deres etterkoommere kan returnere til Israel, men jeg tror på en løsning med økonomisk kompensasjon og retur av noen flyktninger. Både i Syria og Jordan er palestinerne integrert i samfunnet. I Jordan har de også fått statsborgerskap. Så det blir nok palestinerne i Libanon som blir utfordringen. Men jeg håper på en løsning og på velvilje fra både Israel, palestinerne og fra den arabiske liga.
Gjest Corto Maltese Skrevet 28. august 2007 #19 Skrevet 28. august 2007 Det er ikke et tåpelig ønske, og jeg håper det kan bli en realitet en gang. Men først må palestinerne annerkjenne Israels rett til å eksistere, avstå fra vold og respektere tidligere inngåtte avtaler. De må komme til enighet i forhold til Jerusalem, og Israel må sammen med det internasjonele samfunnet finne en løsning på flyktningeproblemet. Jeg tror ikke det er realistisk at alle palestinske flyktninger fra 1948 og deres etterkoommere kan returnere til Israel, men jeg tror på en løsning med økonomisk kompensasjon og retur av noen flyktninger. Både i Syria og Jordan er palestinerne integrert i samfunnet. I Jordan har de også fått statsborgerskap. Så det blir nok palestinerne i Libanon som blir utfordringen. Men jeg håper på en løsning og på velvilje fra både Israel, palestinerne og fra den arabiske liga. så det er derfor du sier at utsanget er tåpelig ? ( jeg antar bare at du er den samme gjesten som jeg svarte )
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #20 Skrevet 28. august 2007 ( jeg antar bare at du er den samme gjesten som jeg svarte ) Jeg er ikke den samme gjesten, men jeg tok meg den frihet å svare likevel. Jeg håper også at israelere og palestinere kan leve sammen i fredelig sameksistens en gang i fremtiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå