Gå til innhold

"Festmat" ved enhver anledning


Gjest Brava

Anbefalte innlegg

SÅ enig med trådstarter.

Jeg har nettopp tatt tak i livet mitt og gått ned nærmere 15 kg (jippi!) og har nesten måttet regelrett bytte ut vennene mine for å unngå all godteri/kake/usunn mat spisingen de skal holde på med i tide og utide.

Jeg inviterer gjerne på middager og "noe å bite i" selv, men til vanlig velger jeg da også sunn mat. "Utskeisler" skal være sjelden, det er da de blir "utskeislser" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mayamor

Gratulerer med å ha gått ned 15 kg, gjest. :klappe:

Men en trenger da ikke bytte ut vennene sine for å kvitte seg med uvaner... Ha venner som respekterer at du ikke an/vil spise usunt hver gang dere treffes. Hva med å ta en tur istedet for cafè? Brenner kallorier samtidig som dere får snakket i fred. Heller "kose" dere med en kaffe/flaske vann/smootie el ved turens slutt?

Så er det forskjell om en spiser en pakke kjeks alene, eller om en tar 2 kjeks til kaffekoppen. Ser mine besteforeldre de har alltid vært nøysomme; de frotser ikke slik vår generasjon gjør...

Et annet aspekt er at det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som gjør deg fet, derimot det mellom nyttår og jul...

Det er jo det som er essensen i det jeg mener:

En kan kose seg på en fjelltur.

På kino.

I svømmehallen.

På fotballturnering.

På gokartløp.

Med en god film.

I et familieselskap.

Ved middagsbordet.

Ved frokostbordet.

Hos venner.

I hjemmet.

Men det vil ikke si at vi lager hver dag til en fest? På fjellturen har vi som regel med vann og noen kjeks, muligens en suppepose og lager det ute mens vi koser oss på fjellet. I svømmehallen har vi vannflaske og matpakke som ligger i garderoben og venter. På fotballtrening har vi vannflasken med. På gokartløp har vi primus hvor standard kosematen vår er hjemmelaget lapskaus som jeg varmer opp. Ser vi en film (noe vi ofte gjør) har ikke vi noe spesielt til å putte i munnen, men vi koser oss med filmen. Et familieselskap kan være alt fra pinnekjøtt på julaften, en salat en fredagskveld, taco en lørdag, vafler en søndagsettermiddag, kremkaker i en bursdag osv. Ved middagsbordet spiser vi vanlig mat (med erneringsinnholdet i bakholdet) hvor vi koser oss med maten, snakker om dagen til alle osv. Ved frokostbordet er det vel i helgene vi koser oss med rundstykker, kokt egg, fersk juice osv. Hverdagen er ofte for travel til at vi "koser oss". Hos venner er det slettes ikke alltid vi blir servert eller serverer noe, men det hender. Som regel er da de en del av den vanlige "kosingen" vår med middag, brødmåltid, hverdagsvafler el. Kommer svigerfar på besøk med barna sine, evt andre vi ser sjeldent, finner vi gjerne fram en boks med is eller to og koser oss. Lørdagen koser vi oss ofte med snacks og godteri. Men vi vektlegger ikke den kosingen mer enn all den andre jeg allerede har nevnt. Så i min bok virker det som om det er trendy å være anti sukker/fett/junkfood og putter all "kosing" inn i den kategorien uten at jeg ser likheten da vi koser oss med så mangt.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha venner som respekterer at du ikke an/vil spise usunt hver gang dere treffes. Hva med å ta en tur istedet for cafè?

Hadde de vært sånn, hadde det jo ikke vært et problem. Jeg snakker om folk som ikke respekterer min nye livsstil (jeg er vist blitt "fin på det nå som jeg har blitt så tynn og velllykket" :trist: )

Jeg har DESVERRE blitt nødt til å tilpasse hvor mye jeg ser av ulike venner etter min nye livsstil.

Det fine er jo at jeg har fått nye venner gjennom nye aktiviteter.. :)

Jeg synes trådstarter har noe veldig viktig å si. Og jeg tror at mange av dere som angriper som verst rett og slett har missforsått hva hun mente. Det er ingen som har sagt at vi ikke skal kose oss med mat. Og det er ingen som har sagt at man ikke skal spise noe usundt av og til.

Men det er likevel ikke så dumt å tenke over at man kan kose seg uten mat og at man kan kose seg med sunn mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i at flere burde fokusere på å ha en sunn hverdag.

Jeg synes man skal ha fokus på sunn mat, på fysisk aktivitet, og at det skal gjelde hele familien. Det handler om å lære barna sunne vaner.

Jeg er også enig i at det kan bli mye markeringer i løpet av året.

Man kan bare tenke på april-juni. Det er sommeravslutninger i barnehage, på skole, fotball, håndball, svømming o.s.v

Og alle serverer pølse til ungene.

Jeg tror ungene hadde vært like glade om sommeravslutningen i barnehagen var en "lekedag" sammen med foreldrene der man lekte boksen går, stiv heks, gjemsel o.s.v.

Og maten f.eks var tomatsuppe, som både er sunt og godt.

Eller man kunne tatt en badedag med ferdigsmurte matpakker.

Jeg synes det er positivt å tenke sunt, og jeg tror Fedmeepidemien må løses gjennom forebyggende arbeid. det er mange tiltak som kan hjelpe.

- Frukt og aktivitet på skolen

- billigere trening

- trening i arbeidstida

- Billigere frukt og grønt

- Holdningskampanjer for å spise sunt

- Holdningskampanjer for å få folk i aktivitet (ala sykle til jobben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som har skrevet innlegg etter at jeg oppsummerte. Nå ble debatten noe mer lik det jeg hadde tenkt meg.

Jeg hadde tenkt til å fortsette hovedinnlegget med å si at aktivitet er viktig. Men det kokte bort i alle forsvarstalene. :skratte:

Gratulerer til deg som har gått ned 15 kg. Jeg vet hvordan det føles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thelma :-)
Jeg er veldig enig i at flere burde fokusere på å ha en sunn hverdag.

Jeg synes man skal ha fokus på sunn mat, på fysisk aktivitet, og at det skal gjelde hele familien. Det handler om å lære barna sunne vaner.

Jeg er også enig i at det kan bli mye markeringer i løpet av året.

Man kan bare tenke på april-juni. Det er sommeravslutninger i barnehage, på skole, fotball, håndball, svømming o.s.v

Og alle serverer pølse til ungene.

Jeg tror ungene hadde vært like glade om sommeravslutningen i barnehagen var en "lekedag" sammen med foreldrene der man lekte boksen går, stiv heks, gjemsel o.s.v.

Og maten f.eks var tomatsuppe, som både er sunt og godt.

Eller man kunne tatt en badedag med ferdigsmurte matpakker.

Jeg synes det er positivt å tenke sunt, og jeg tror Fedmeepidemien må løses gjennom forebyggende arbeid. det er mange tiltak som kan hjelpe.

- Frukt og aktivitet på skolen

- billigere trening

- trening i arbeidstida

- Billigere frukt og grønt

- Holdningskampanjer for å spise sunt

- Holdningskampanjer for å få folk i aktivitet (ala sykle til jobben)

Noe av det viktigste er det foreldrene selv lett kan bidra med .. la være å kjøre ungene overalt. La dem gå til skolen, gå på trening i nærmiljøet istedet for å velge noe som ligger langt borte og trengs kjøring, la dem sykle og gå til venner, til badestranden, til skøytebanen, osv ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_zara_*

Hei! det er meg med brownisen 1. skoledag...

Koblet ikke denne tråden med innlegget mitt før nå. Kanskje fordi jeg ikke bruker usunn mat til hver anledning? Jeg er faktisk VELDIG streng på dette. Her er det lørdagsgodt for 20 kr hver på lørdagen og 2 glass brus til pizzaen (eller hva det måtte være) lørdag kveld. Resten av uka vil jeg påstå at vi lever sunt. Ungene mine er også aktive med turn og håndball. Ellers på fritida er data/x-box kun tilgjengelig 1 time pr dag (ikke en time på hver av delene, men sammenlagt) I helgene må de være ute for å opparbeide data/x-box tid. Dvs. 1 time ute=1/2 time data/x-box. De har nesten 2 km til skolen hver vei, men blir ikke kjørt.Ffaktisk så har jeg god samvittighet både når det gjelder kosthold og fysisk aktivitet. Jeg er så streng at besteforeldrene ikke tør å gi de snop uten å ha spurt meg først. Det blir som regel lagt i skapet for å vente på lørdagen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! det er meg med brownisen 1. skoledag...

Koblet ikke denne tråden med innlegget mitt før nå. Kanskje fordi jeg ikke bruker usunn mat til hver anledning? Jeg er faktisk VELDIG streng på dette. Her er det lørdagsgodt for 20 kr hver på lørdagen og 2 glass brus til pizzaen (eller hva det måtte være) lørdag kveld. Resten av uka vil jeg påstå at vi lever sunt. Ungene mine er også aktive med turn og håndball. Ellers på fritida er data/x-box kun tilgjengelig 1 time pr dag (ikke en time på hver av delene, men sammenlagt) I helgene må de være ute for å opparbeide data/x-box tid. Dvs. 1 time ute=1/2 time data/x-box. De har nesten 2 km til skolen hver vei, men blir ikke kjørt.Ffaktisk så har jeg god samvittighet både når det gjelder kosthold og fysisk aktivitet. Jeg er så streng at besteforeldrene ikke tør å gi de snop uten å ha spurt meg først. Det blir som regel lagt i skapet for å vente på lørdagen.. ;)

Jeg beklager veldig at jeg brukte browniesen som et eksempel. Dette var ikke noe innlegg som skulle sverte deg.

Veldig lei for det hvis du trodde det.

Det var bare innlegget ditt som fikk meg til å assossiere med noe jeg har tenkt lenge, og så skrev jeg en tråd. Det var ikke kritikk til dere som gjorde ekstra ting for barna etter 1. skoledag.

Veldig lei for det. Forøvrig høres det ut som om vi bruker samme metode i oppdragelsen. Utetid kan opparbeide spilletid. Funker her i huset! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...