Gå til innhold

"Festmat" ved enhver anledning


Gjest Brava

Anbefalte innlegg

Ja vi koser oss både fredag og lørdagskveld med god mat. Og festmat kan vel være sunnere enn hverdagsmat? Dessuten er kveldskosen om helgene for oss middag, og mat må vi faktisk ha. Selv om en kan kose seg med en tur eller spill, så må en jo faktisk ha noe mat i løpet av dagen og...

Endret av ToveM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange barn hadde også hatt en helsegevinst av å ha en mor som viste dem oppmerksomhet og bakte brownies på første skoledag. Eller laget til bursdag med godteposer for hele klassen. Spanderte is fordi det var sol, eller laget babypannekaker til dukken også.

Denne forumkategorien blir oversvømt av innlegg av typen: Jeg ville ALDRI ødelagt mine barns oppvekst og fremtid på den måten, men det er nå bare meg da... :sjenert:

Det kunne jo være på sin plass om innskrivere hadde sex med barna, var voldelige eller skyldige i annen grov mishandling, men det kan være så enkle ting som at man har gitt belønning for en tjeneste i huset eller for å ha klart å tisse på potten for første gang som fremprovoserer bitching. Eller baker brownies.

Samfunnsproblemer er viktige, men selv om noen har laget brownies, er det kun en minimal del av den oppveksten de tilbyr sine barn. Og uten å vite noe mer, kan man ikke si om browniesene er uttrykk for et samfunnsproblem eller det motsatte, det som faktisk holder familier sammen og skaper gode minner og trivsel.

Her har det blitt slik at folk ser en djevel i hvert eneste sukkerkorn et barn får i seg, da har det tippet litt over. Noen ganger er en brownie bare en brownie, noen ganger er den en skatt, og noen ganger er den å påføre helseplager.

Utrolig fornuftig innlegg :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk utrolig uenig med trådstarter.

Jeg synes det er viktig med mat, måltider og matkultur og synes ikke man skal undergrave verdien av dette.

Det handler om så mye. Som at matkultur kan forsvinne, mattradisjoner gå i glemmeboken. Og ikke minst at man mister enda flere "stopp-punkter" i en hverdag der man løper forbi hverandre med ei brødskive i hånda.

Jeg synes det er viktig at barn får oppleve de gode måltidene. Der man sitter sammen rundt et bord, lenge, og får snakket ordentlig med hverandre. Visst kan man sitte rundt et bord uten mat, men jeg tror faktisk at det å møtes rundt et dekket bord er noe helt eget.

Tenk bare på søndagsmiddagen, bryllupsmiddagen, bursdagskaka, pizzaen på lørdagskvelden etc etc

Noen av de fineste familiestundene jeg husker fra min barndom er nettopp stundene samlet rundt bordet og rundt min mors fantastiske mat.

Hvorfor skal man ikke bruke mat til å markere spesielle hendelser? Jeg synes det er viktig at barna får blåse ut lysene på en fødselsdagskake, og at de får bake boller sammen med mormor. Veldig mange av de gode stundene er stunder der mat hører til. Jeg frykter at om man fjerner maten så ender det med at man hopper over den gode stunden også.

Jeg skjønner poenget med at maten ikke trenger være usunn. Men jeg synes faktisk at noen ting skal få være som de er. Jeg synes norske barn skal vite hvordan vafler og kjøttkaker smaker Og jeg blir irrtert av foreldre som ikke synes barn skal få bursdagskake, eller pølse i barneselskap. Eller ha med kake i barnehagen på bursdagen sin. Det er greit at det blir kake noen ekstra ganger i året i barnehagen, men jeg tror man overdimensjonerer betydningen av det. Ungene spiser jo ikke akkurat mengder med kake da. Ale som har hatt barneselskap vet jo at det ligger en god del halvspiste kakestykker rundt omkring etterpå. De fleste spiser av glasuren, og kanskje litt til, og så har de ikke tid til mer. For meg blir det et sunnhetshysteri, om slikt skal være bannlyst av helsegrunner.

Jeg synes det er mye mye viktigere å lære ungene forskjell på hverdag og fest. For spiser man sunn ordentlig mat i hverdagen så spiller det ikke så stor rolle om man setter frem et fat med vafler til tippekampen på lørdag, eller (Gud forby) en potetgullskål til barne tv. Poenget er begrensning,forskjell på hverdag og helg, og fokus på sunn mat i hverdagen.

Jeg synes dessuten at det er viktigere å innføre den gode gamle søndagsturen for hele familien. Og å redusere godterispising.

Vi snakker mye om at barn er så usunne. Men prøv å sette en skritteller på en unge og en voksen en vanlig dag, så får man sett hvem som er mest stillesittende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thelma :-)
Lizzee: nettopp det jeg mener!! Og at man ikke kan gå på kino uten å ha tonnevis med godteri er veldig trist, synes jeg. Ungene våre får kanskje en kjærlighet, og så har vi med vann/frukt.

Kayli: dette var ikke noe direkte kritikk til dem i den skolestart-tråden. Jeg ville bare sette fingeren på noe jeg ser som et problem i samfunnet.

Her får ungene velge middag på bursdagen sin. Ellers så pleier vi ikke å hause opp mat/middag.

Jeg synes ikke det er trist at det hører godterier til kinobesøk. Selvom jeg så og si aldri spiser snop hjemme, så har jeg alltid gjort det på kino .. det hører sammen for meg. Det hadde langt ifra vært det samme og ta med en pose epler på kino - eller på teateret ..

Skolestart er det en gang i året - så om noen mødre har tid til å gjøre stas på ungene sine den dagen er bare fint :) Det er vidunderlig å lese at det faktisk finnes foreldre som har tid idag .. for det er nettopp det som er mangelvaren i samfunnet og det er det jeg tror fører til barns fedme idag - kontra da jeg vokste opp.

Idag har ikke foreldre tid .. de skal jo realisere seg selv, må vite .. da har man ikke tid til å lage skikkelig middag hver dag .. har ikke tid til fersk fisk flere ganger i uken .. har ikke tid til å bake kake for å gjøre stas på noen .. Nei, man kjøper heller pizza, chipsm snop og brus til ungene ... Det er der jeg tror feilen ligger ... man bestikker unger med mat som inneholder altfor mye farlig fett, salt og sukker - for å pleie sin egen dårlige samvittighet og gjøre opp for at man egentlig ikke har tid til å ha barn i det hele tatt.

De fleste voksne klarer sikkert å spise sunt og godt.

Problemet er ofte barna som er litt sære når det gjelder mat og ønsker pizza og pølser, godteri og chips. Utfordringen for de voksne er å tilby noe sunt og godt. Jeg irriterer med grønn på at veldig mange restauranter kun tilbyr pølser og pommes frites som barnemeny. Hvorfor kan det ikke være kylling m pasta, stekt svinefilet m saus ved siden av, hjemmelaget potetmos osv? Fruktsalat til dessert...

For det første så går det an å be om en liten voksen-meny - ellers så kan barn dele en voksen meny ..

Dessuten så går dere vel ikke så ofte på restaurant at dette er et helseproblem for dere?

Det er det daglige som teller - ikke det som skjer noen få ganger i året ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig å få i gang noen debatt her jo. Alle føler seg jo personlig angrepet.

Jeg støtter alle Lizzees innlegg. Jeg mener akkurat det - sammenhengen mellom kos og det og putte noe i munnen. Så får dere bare være uenig.

Dette handler ikke om sukkerkorn eller at man ikke skal ha kake eller pølser på bursdagen. Det jeg ville, var å lage en debatt som tar opp et samfunnsproblem. Det er en kjensgjerning det at det blir flere og flere overvektige barn. Og jeg synes det alltid er mat inne i bildet når man nevner kos. Man kan forresten ikke spise så mye man vil av det "sunne" heller. Poenget er at man skal ha noenlunde likt antall kalorier inn, som man forbrenner.

Jeg vet at mange av dere er flinke. Og det er jo kjempebra.

Thelma nevnte her at første skoledag er en gang i året. Det har du rett i. Så er det oppstart etter høstferie, etter juleferie, etter vinterferie, etter påskeferie. Så er det bursdager. Ungene mine er i bursdag jevnlig hele året til venner, og så er det familiebursdager og egne bursdager. Så er det lørdagskos og fredagskos. Så er det feriekos og etter feriekos. En dag av gangen er det, men summa summarum blir det mange dager.

Klart vi også koser oss ved matbordet. Egenfisket fisk smaker best av all fisk. Vi har pizza - men ikke en gang i uka. Vi har hjemmelagede hamburgerere en gang i måneden eller sånn. Vi spiser godteri på lørdagene. Vi liker bedre Kinamat enn McDonalds, men det er vår sak.

Poenget er ikke å si at jeg er bedre enn noen andre, eller at det skal være noe hysteri ovenfor sukker. Det er bare et forsøk på å peke på et samfunnsproblem. De som sier at det ikke er noe samfunnsproblem tar feil.

Og spørsmålet mitt er om man MÅ spise noe så fort man skal kose seg. Jeg mener nei. Det går an til å kose seg uten mat. Sunn eller usunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

Jeg tror at mange kanskje ikke helt tenker over hvor mye "kosemat" de lager/spiser. Man tenker vel ofte - "siden det er fredag", "siden det er regnvær", "siden det er ferie" osv?

Det er lett å ty til mat. For i mat ligger det mye omsorg. Man tilbereder, man dekker bord, man blir mett og tilfreds. Og så sitter man stille.

Jeg tror debatten er viktigere enn noen sinne. Det var en debatt her tidligere om unger som spiller Playstation i timesvis. Den viste at det er mange unger som sitter mye stille. Og vi vet jo at problemene med overvekt er stigende i samfunnet vårt.

Kanskje må vi definere kos til å være andre ting enn mat og godteri!

Skjønner trådstarter og er veldig enig. Selv om du kanskje har forklart deg noe klønete ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
Det er en kjensgjerning det at det blir flere og flere overvektige barn. Og jeg synes det alltid er mat inne i bildet når man nevner kos. Man kan forresten ikke spise så mye man vil av det "sunne" heller. Poenget er at man skal ha noenlunde likt antall kalorier inn, som man forbrenner.

Jeg har aldri hørt om noen kultur som ikke assosierer mat med positive ting som kos, høytidelighet, feiringer og gjestfrihet. Og som ikke idealiserer nettopp det.

Mat og kaloribomber er ikke mangelvare slik det har vært tidligere, og man må tenke litt langsiktig i forhold til hvilke valg man gjør. Men det er veldig forskjell på folk, både i forhold til hva man "tåler" av ekstrakalorier uten å merke det på helsa, og på hvor strikse regler man må ha for seg og sine barn for å sørge for at kostholdet blir akseptabelt. Mange holder vekten greit uten å tenke på det i det hele tatt, fordi kroppen har systemer for å regulere spiseatferd. Barns ekstra "dessertmage" er ikke så hensiktsmessig i et overflodssamfunn, så der må voksne ta ansvar.

Ikke glem at de fleste barn normalvektige og at ikke alle trenger strenge regimer og hverdagsaskese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen kultur som ikke assosierer mat med positive ting som kos, høytidelighet, feiringer og gjestfrihet. Og som ikke idealiserer nettopp det.

At man assosierer mat med kos, høytidelighet osv. er ikke problemet.

Problemet (for noen) er at kos alltid assosieres med mat - og da kan det bære galt avsted. Det er nok dette siste TS ønsker å fremheve og diskutere.

Mat skal være hyggelig. Men det betyr ikke at vi alltid må ha mat for å ha det hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om sukkerkorn eller at man ikke skal ha kake eller pølser på bursdagen. Det jeg ville, var å lage en debatt som tar opp et samfunnsproblem. Det er en kjensgjerning det at det blir flere og flere overvektige barn. Og jeg synes det alltid er mat inne i bildet når man nevner kos. Man kan forresten ikke spise så mye man vil av det "sunne" heller. Poenget er at man skal ha noenlunde likt antall kalorier inn, som man forbrenner.

Jeg vet at mange av dere er flinke. Og det er jo kjempebra.

Jeg for min del reagerer på vinklingen. For jeg synes det er feil å se på overvektproblemet på den måten.

Tanken på mat som kalorier, og at man er flink dersom man ikke spiser for mange av dem, er ikke noe jeg syns man skal overfør e til barn. Om DET er motivasjonen for å unngå kaker og usunn mat så tror jeg man risikerer å påføre barna et underlig forhold til både mat og vekt.

jeg er absolutt tilhenger av et sunt kosthold og gode matvaner. Men det er fordi det er bra for kroppen.

Og JO barn kan faktisk få spise så mye de vil av sunne ting. Barn vokser, og trenger nok og riktig mat for at de skal utvikle seg slik de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del reagerer på vinklingen. For jeg synes det er feil å se på overvektproblemet på den måten.

Tanken på mat som kalorier, og at man er flink dersom man ikke spiser for mange av dem, er ikke noe jeg syns man skal overfør e til barn. Om DET er motivasjonen for å unngå kaker og usunn mat så tror jeg man risikerer å påføre barna et underlig forhold til både mat og vekt.

jeg er absolutt tilhenger av et sunt kosthold og gode matvaner. Men det er fordi det er bra for kroppen.

Og JO barn kan faktisk få spise så mye de vil av sunne ting. Barn vokser, og trenger nok og riktig mat for at de skal utvikle seg slik de skal.

Dette er en debatt for voksne. Jeg har vel aldri nevt ordet kalori for våre barn. Men for å illustrere brukte jeg ordet kalorier. Jeg beklager.

Jeg fokuserer ikke på vekt hos oss, men jeg fokuserer på helse. Når de spør hvorfor de ikke kan få godteri på hverdager, så sier jeg at reglen er laget fordi det ikke er bra for helsa å spise slikkerier hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thelma :-)

Det blir litt feil å kun snakke om fedme og overvektige - for egentlig så tror jeg ikke det er særlig mange overvektige barn i Norge.

Sønnen min er veldig tynn og har faktisk store komplekser - han går aldri ut i shorts og t-skjorte - for da føler han seg som et langt beinrangel .. Og jeg må si at ingen av hans venner er eller har vært overvektige i det hele tatt .. Så da lurer jeg - hvor i all verden er alle disse overvektige ungene? Jeg treffer haugevis med barn og unge når jeg spaserer til jobb om morgenen .. men har enda til gode og se en overvektig av dem ..

Hvor er alle disse overvektige ungene dere snakker om?

Og hvis noen er overvektige, så tror jeg like gjerne det skyldes mangel på mosjon .. Da bør kanskje foreldre tenke seg om to ganger før de kjører ungene overalt .. Ingen unger har vondt av å gå til skolen - eller sykle ..

Endret av Thelma :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kose seg med mat er vel ikke hovedproblemet til overvekten? Det er lettere tilgang til godteri, snacks og brus. Det er gjerne mindre mosjon i hverdagen?

Jeg har i hvert fall aldri tenkt til å slutte å kose meg med mat. Jeg ELSKER mat. Men i dag er det jo rett og slett ingenting som er sunt lenger. Man kan ikke spise poteter, ris, pasta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at barn får oppleve de gode måltidene. Der man sitter sammen rundt et bord, lenge, og får snakket ordentlig med hverandre. Visst kan man sitte rundt et bord uten mat, men jeg tror faktisk at det å møtes rundt et dekket bord er noe helt eget.

.....

Jeg synes det er mye mye viktigere å lære ungene forskjell på hverdag og fest. For spiser man sunn ordentlig mat i hverdagen så spiller det ikke så stor rolle om man setter frem et fat med vafler til tippekampen på lørdag, eller (Gud forby) en potetgullskål til barne tv. Poenget er begrensning,forskjell på hverdag og helg, og fokus på sunn mat i hverdagen.

Det första du skriver är jag väldigt enig i. Att det är något speciellt när man samlas många kring ett bord med mat på. Det är fina traditioner att ta vara på och vårda. Det är dock tveksamt hur mycket barn under sju uppskattar att sitta till bords längre än nödvändigt när det finns andra barn att leka med i stället... den känslan att sitta länge vid bordet tror jag inträffar i tonåren eller senare.

Och: ja, det är bör vara skillnad på vardag och fest. Jag har dock intrycket, precis som trådstarter, att det blir fler och fler anledningar till fest. Skolstart, skolslut, fredagsmys, lördagsgodis, söndagsmiddag med besök och dessert, vårfest, dansavslutning, födelsedagsfirande med familj, med vänner och i barnehage, solsken och värme, regnmys eller vad som helst.

At man assosierer mat med kos, høytidelighet osv. er ikke problemet.

Problemet (for noen) er at kos alltid assosieres med mat - og da kan det bære galt avsted. Det er nok dette siste TS ønsker å fremheve og diskutere.

Mat skal være hyggelig. Men det betyr ikke at vi alltid må ha mat for å ha det hyggelig.

Jag vet att min pojke tycker det är jättemysigt om mamma sitter brevid och tittar på barnprogram med honom. DET uppskattar han och jag gör det för hans skull. Det är mer värt för honom att dela upplevelsen och det (urtrista) barnprogrammet med mig än att få något att äta själv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det första du skriver är jag väldigt enig i. Att det är något speciellt när man samlas många kring ett bord med mat på. Det är fina traditioner att ta vara på och vårda. Det är dock tveksamt hur mycket barn under sju uppskattar att sitta till bords längre än nödvändigt när det finns andra barn att leka med i stället... den känslan att sitta länge vid bordet tror jag inträffar i tonåren eller senare.

Och: ja, det är bör vara skillnad på vardag och fest. Jag har dock intrycket, precis som trådstarter, att det blir fler och fler anledningar till fest. Skolstart, skolslut, fredagsmys, lördagsgodis, söndagsmiddag med besök och dessert, vårfest, dansavslutning, födelsedagsfirande med familj, med vänner och i barnehage, solsken och värme, regnmys eller vad som helst.

Jag vet att min pojke tycker det är jättemysigt om mamma sitter brevid och tittar på barnprogram med honom. DET uppskattar han och jag gör det för hans skull. Det är mer värt för honom att dela upplevelsen och det (urtrista) barnprogrammet med mig än att få något att äta själv.

Takk Furstina. Dette er akkurat det jeg mener. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil å kun snakke om fedme og overvektige - for egentlig så tror jeg ikke det er særlig mange overvektige barn i Norge.

[...]

Hvor er alle disse overvektige ungene dere snakker om?

Og hvis noen er overvektige, så tror jeg like gjerne det skyldes mangel på mosjon .. Da bør kanskje foreldre tenke seg om to ganger før de kjører ungene overalt .. Ingen unger har vondt av å gå til skolen - eller sykle ..

Har du vært i svømmehallen eller på stranda de siste årene? Det er ingen tvil om at det er mange flere overvektige barn og unge nå enn det var for 20 år siden. Det finnes dessuten en masse statistikker som viser dette. Det at det også finnes "beinrangel" beviser absolutt ingenting når det gjelder barns generelle helse og vektproblemer.

Jeg er på ingen måte imot at barn får brus, frossenpizza, brownies eller hva det enn måtte være. Alt med måte sier nå jeg. Og jeg tror det er akkurat der problemet ligger. For noen foreldre er slik mat normalt og noe de ofte serverer, og da er det ikke rart at barna deres blir overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Thelma :-)
Har du vært i svømmehallen eller på stranda de siste årene? Det er ingen tvil om at det er mange flere overvektige barn og unge nå enn det var for 20 år siden. Det finnes dessuten en masse statistikker som viser dette. Det at det også finnes "beinrangel" beviser absolutt ingenting når det gjelder barns generelle helse og vektproblemer.

Jeg er på ingen måte imot at barn får brus, frossenpizza, brownies eller hva det enn måtte være. Alt med måte sier nå jeg. Og jeg tror det er akkurat der problemet ligger. For noen foreldre er slik mat normalt og noe de ofte serverer, og da er det ikke rart at barna deres blir overvektige.

Jeg leste igår en artikkel om dette i Fysioterapeuten - og der skriver de at problemer med vektøkning først og fremst gjelder blant voksne folk i Norge .. i motsetning til andre land hvor økningen også gjelder blant barn.

Og som jeg har lest andre steder så ber de folk fokusere mer på økt aktivitetsnivå enn å fokusere på den vanlige maten. Hvis man får barn og unge til å spise mer frukt og grønt i tillegg til å øke aktivitetsnivået - så vil man ikke få noen store problemer med overvektige unger. Jeg tror det er viktigere å fokusere på at man skal spise frukt og grønt hver dag - i tillegg til daglig mosjon enn å være så utrolig opptatt av at man ikke skal få i seg kake eller pizza ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil å kun snakke om fedme og overvektige - for egentlig så tror jeg ikke det er særlig mange overvektige barn i Norge.

.................

Hvor er alle disse overvektige ungene dere snakker om?....

..

Det er faktisk mange av dem etterhvert, men det kan hende det er galt å bruke ordet overvektig. Men sikkert er det at en del barn har litt for mye "polstring". Og det blir flere og flere.

Før het det at barn ikke kunne bli tjukke fordi de var så aktive. Noen personlige opplevelser kan illustrere dette: (Kan jo være tilfeldig)

På ungdomsskolen jeg gikk på på tidlig 80-tall. (Stor skole) var det en jente som vi mente var overvektig. (I dag ville hun bitt beskrevet som litt rund eller lubben, men mange ville vært mye større)I klassen og på trinnet til mitt eldste barn (skolestart -95) var det ingen barn som hadde slike problemer. I klassen til hun minste( 7. trinn) er det fire fem stykker som med fordel kunne tatt av litt.

Jeg er lærer, blant annet i svømming og gym. I slike fag kommer dette ekstra godt fram. Det er barn som er så store at det hindrer dem i lek og aktivitet. Hos en del andre er ikke problemet så stort at det hindrer dem i å være aktive, men "bilringene" er virkelig tilstede under badedrakt og gymtøy.

Jeg er veldig enig med TS. Både hjem, bhg. og skole har et stort ansvar for å lære barna at vi kan kose oss uten "å skeie ut" . Men av og til må det likevel være lov å skeie ut med brownies eller en is eller noe annet. Viss dette skjer sjelden er det ikke noe problem. Tviler på om et par brownies ødelegger helsa til noen når de bli servert første skoledag. Tvert i mot vil barnet huske dette som noe koselig. Det skal være lov å kose seg med god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pauline, jeg er enig i det du skriver.

Jeg prøvde meg på å forklare over her, men folk henger seg så opp i småting.

Det har aldri vært min intensjon å nekte kos. Jeg stilte bare spørsmålstegnet ved at det så og si alltid er mat inne i bildet når man skal gjøre noe "ekstra" for ungene. Jeg synes det er like ille at man f.eks kjøper unger i tide og utide med leker og materielle ting. Men det er en annen debatt.

Prøvde å forklare at det må være en sammenheng mellom aktivitet og det man putter inn i munnen. Det er klart det er lov til å skeie ut med Brownies første skoledag, det med browniesen var bare et eksempel.

Jeg tror jeg gir meg i denne debatten. Noen må vel ha tatt poenget nå. Og hvis ikke, så har jeg ikke flere måter å forklare på.

Oppsummering:

Det er lov til å spise

Det er lov til å kose seg

Det er lov til å ha det hyggelig

Men må man spise fordi man skal hygge seg?

Må man spise søtsaker osv når man skal ha det hyggelig?

Jeg ønsker at man skal kunne kose seg uten mat - likesom man koser seg MED mat.

Er ikke for å avskaffe verken maten eller kosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som sier at en liten kakebit for å markere ditt og datt er greit, men det kan totalt bli veldig mye.

Jeg har ikke barn ennå selv, men ser jo hvor mye jeg selv blir tilbudt rundt omkring...fredagskos med is til lunsj på jobben, kollegaer som har bursdag og har med kake, kunder som gir oss kaker som takk, møter med kaker på bordet, besøk hjemme hos venner...

Jeg mener at i helgen er det bare hyggelig, men på en tirsdag kveld når jeg kommer for å se Grey's anathomy hos en venninne hadde jeg satt pris på en kopp te foreksempel - ikke kaker og godteri. Sier jeg nei takk så føler jeg meg som en gledesdreper.

Jeg ser andres barn som stadig putter noe i munnen, kjeks er tydeligvis hverdagsmat for enkelte småbarnsforeldre...

Hvis barn spiser kaker og godteri til alle anledninger tror jeg lett de får den vanen som voksne også.

JA TIL LØRDAGSGODT!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...