Gå til innhold

"Festmat" ved enhver anledning


Gjest Brava

Anbefalte innlegg

Lager egen tråd for å ikke ødelegge den andre.

Må det være kaloririk mat for at man skal "gjøre ekstra stas på skoleungene"?

Jeg setter stadig litt spørsmålstegn ved det jeg. Går det ikke an til å gjøre en aktivitet sammen, eller gå på kino eller gjøre noe som ikke har med mat å gjøre?

Mat spiser vi for å holde kroppen igang. Det finnes så mange overvektige barn nå om dagen, det er viktig å vise at mat er kroppens bensin, og at man spiser for god helse og energi.

Et måltid sammen kan være veldig sosialt og hyggelig, men da bør man kanskje heller fokusere på samværet?

Anette Stai hadde noen runder med dette i media for et par år tilbake, og jeg synes ikke hun fikk på langt nær den oppmerksomheten hun skulle fått.

(Og nei, jeg sier ikke at man ALDRI skal kose seg, men at det er mange måter å gjøre nettopp det på - uten mat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fint at du tar opp dette! Jeg har også lenge irritert meg over at det alltid skal være mat involvert når man skal kose seg eller gjøre noe hyggelig sammen.

Man kan ha de hyggelig når man spiser - men man må ikke spise for å ha det hyggelig!

Mange barn vokser opp i den tro at de ikke kan se en film uten potetgull! At hyggestund med familien må involvere pizza, kebab eller hamburger. For det er når vi skeier ut med noe usunt at vi virkelig koser oss.... Og når vi så koser oss litt for ofte så blir resultatet deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig trenger det ikke å være kaloririk mat for at det skal være kos! Middagen her i huset første skoledag ble likevel nettopp det. Vesla fikk velge middag - Grandiosa - og vi hadde is til dessert. Vi holder oss ellers til vanlig hverdagskost det meste av tiden, spiser sunt og variert og jeg anser meg selv som ganske streng når det gjelder søtsaker. Derfor syntes jeg ikke det gjorde noe om det ble usunt denne ene dagen. Jeg hadde sagt hun fikk velge middag, og da kunne jeg heller ikke si nei etter at hun hadde kommet med ønsket sitt. Det var forøvrig tilfeldig at hun valgte denne menyen. Hun kunne like gjerne ha ønsket seg fiskegrateng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizzee: nettopp det jeg mener!! Og at man ikke kan gå på kino uten å ha tonnevis med godteri er veldig trist, synes jeg. Ungene våre får kanskje en kjærlighet, og så har vi med vann/frukt.

Kayli: dette var ikke noe direkte kritikk til dem i den skolestart-tråden. Jeg ville bare sette fingeren på noe jeg ser som et problem i samfunnet.

Her får ungene velge middag på bursdagen sin. Ellers så pleier vi ikke å hause opp mat/middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Jeg spiser ikke kun for næringsverdien, men også for nytelse, matglede og kos rundt et måltid. Det ser jeg faktisk på som en verdi, og jeg kommer til å lære barn også at mat er noe å feire med.

Derimot vil jeg ikke lære dem at fett og sukker er til trøst, kjedsomhet eller bestikkelser, eller noe vi skal hive i oss fordi vi ikke har planlagt å sette av tid til ordentlige måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kun for næringsverdien, men også for nytelse, matglede og kos rundt et måltid. Det ser jeg faktisk på som en verdi, og jeg kommer til å lære barn også at mat er noe å feire med.

Derimot vil jeg ikke lære dem at fett og sukker er til trøst, kjedsomhet eller bestikkelser, eller noe vi skal hive i oss fordi vi ikke har planlagt å sette av tid til ordentlige måltider.

Helt enig med deg i at mat også er nytelse og at matglede og kos rundt et måltid er viktig. Det er også viktig å lære barn at ordentlig måltider hvor familien er samlet både er viktig og hyggelig.

Men det å spise "digg" hver gang vi skal kose oss er ikke det samme som å ha matglede og å være opptatt av å nyte et måltid.

Man SKAL kose seg når man spiser - men man kan også kose seg uten mat! Man kan også kose seg rundt et hverdagsbord med vanlig sunn mat.

Problemet for mange er det alltid er mat med i bildet når man skal kose seg eller markere noe. Og når man koser seg så er det lov å velge usunt. Og at man koser seg litt for ofte på denne måten. Unger blir sure om de ikke får en kjempepose potetgull når de skal kose seg og se tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo helt enig med dere. Klart man skal kose seg med maten. Men det er som Lizzee sier, det må ikke være digg og godteri og hamburger/pizza hver gang man skal "kose seg".

Og når man skal gjøre noe hyggelig sammen, så går det an til å gjøre noe annet enn å spise "god" mat. Man kan gjøre noe aktivt sammen også.

Vi tenner feks stearinlys ved de fleste måltider vi spiser i fellesskap. Det har vi gjort siden barna var små. Når vi skal kose oss ekstra, så dekker vi ofte med fine tallerkner, blomster og høye glass. Da blir den "kjedeligste" torsk til en liten fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i å kose seg med god mat. Hvem sier at god mat må være usunt?

Nei, det er nettopp det. Men tråden jeg refererte til startet med at trådstarter hadde tatt Browniesen ut av ovnen.

I tillegg mener jeg at kos ikke nødvendigvis er de samme som mat. Kos kan være andre ting man gjør sammen. Vi spiller ofte brettspill - da ungene var mindre var det Lotto/Memo osv. Eller vi leste bøker. Det går også i kategorien kos.

I mange hjem er det sånn at hver gang man skal kose seg, så er det mat inne i bildet. Det reagerer jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Heldige unger som fikk brownies :) Og enda heldigere at de har en mor som vet å gjøre stas på dem :)

Trist at moren skulle bli uthengt som en av bakkvinnene til fedmeepidemien, som dytter fett og sukker i barna og skaper overvekt og skadelige holdninger til mat, i tillegg til å ha et miljø hvor kalorier er den eneste trøst og kos som finnes...

Uten at noen vet hvor ofte brownies og andre usunne godsaker kommer på bordet i det hele tatt, eller hvor mye godt samvær og fysisk aktivitet de aktuelle barna får i det hele tatt :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Her er vi inne på noe; nemlig myten om at fete mennesker er usunne/dumme/late mennesker som spiser usunt hele tiden og vrir seg bort ved synet av en gulrot...

Kose oss med god mat kan like gjerne være en biff, bakt potet, gratinert tomat og broccoli. Eller hjemmelaget fiskegrateng (da det tar litt tid å lage). På pizzan er osten det mest usunne, men ingen sier noen om du spiser en skive med ost... En hamburger er ikke nødvendigvis usunn; en trenger ikke dressing, kan ha grovt brød osv. Hverdagsvaflene mine er laget på vann, egg, havregryn, sammalt hvetemel, hvetemel og 2 ss sukker; ikke noe verre enn brød... Frukt i større mengder er heller ikke bra; det finnes fete kaniner også (ja jeg elsker det sitatet... :fnise: )

Kos deg med mat, kos dere på tur, gå på kino uten godtepose, vær aktiv, bruk sunn fornuft, den gyldne middelvei, livet er ikke svart/hvitt-alt/ingenting og slutt med den dumme dårlige samvittigheten hele tiden. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige unger som fikk brownies :) Og enda heldigere at de har en mor som vet å gjøre stas på dem :)

Trist at moren skulle bli uthengt som en av bakkvinnene til fedmeepidemien, som dytter fett og sukker i barna og skaper overvekt og skadelige holdninger til mat, i tillegg til å ha et miljø hvor kalorier er den eneste trøst og kos som finnes...

Uten at noen vet hvor ofte brownies og andre usunne godsaker kommer på bordet i det hele tatt, eller hvor mye godt samvær og fysisk aktivitet de aktuelle barna får i det hele tatt :frustrert:

Her er det ingen som blir uthengt - det var et eksempel. Og hvorfor det ble eksemplifisert er fordi jeg ville sette fokus på et SAMFUNNSPROBLEM. Denne tråden er en assosiasjon som kom da jeg leste den andre tråden.

Beklager hvis noen føler seg uthengt. Det var aldri meningen. Og til deg med Browniesen, dette handler ikke om deg. Jeg prøver å generalisere - og dumme meg valgte feil eksempel.

Her er vi inne på noe; nemlig myten om at fete mennesker er usunne/dumme/late mennesker som spiser usunt hele tiden og vrir seg bort ved synet av en gulrot...

Kose oss med god mat kan like gjerne være en biff, bakt potet, gratinert tomat og broccoli. Eller hjemmelaget fiskegrateng (da det tar litt tid å lage). På pizzan er osten det mest usunne, men ingen sier noen om du spiser en skive med ost... En hamburger er ikke nødvendigvis usunn; en trenger ikke dressing, kan ha grovt brød osv. Hverdagsvaflene mine er laget på vann, egg, havregryn, sammalt hvetemel, hvetemel og 2 ss sukker; ikke noe verre enn brød... Frukt i større mengder er heller ikke bra; det finnes fete kaniner også (ja jeg elsker det sitatet... :fnise: )

Kos deg med mat, kos dere på tur, gå på kino uten godtepose, vær aktiv, bruk sunn fornuft, den gyldne middelvei, livet er ikke svart/hvitt-alt/ingenting og slutt med den dumme dårlige samvittigheten hele tiden. :jepp:

Jeg peker ikke på noen spesielle. Vi har også hverdagsvafler dersom det dumper noen innom.

Tro det eller ei, men det gleder meg at alle dere som har skrevet inn her har et bevisst forhold til mat etc.

Og jeg snakker først og fremst om helsegevinsten. Overvekt kan det være mange årsaker til. Selv sliter jeg med et ustabilt stoffskifte, og det gjør at vekta mi er litt i overkant.. :sjenert:

Men det er ikke til å komme unna at mange barn er overvektige pga stillesitting og dårlig kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter innlegget til TS 100 %!!

Jeg er selv vokst opp med en mor OG en mormor som begge tror at å overfylle folks mager er den beste behandling de kan gi dem.

Den dag i dag gruer jeg meg til å komme på besøk fordi jeg føler jeg blir "truet i" masse mat.

Har i oppveksten slitt med overvekt (kanskje ikke så overraskende?) og er i dag veldig bevist på kostholdet. Så å besøke disse er et lite mareritt i grunnen. Og jeg vet det er godt ment, men jeg skulle likevel ønske de ikke presset sånn. Og så skulle jeg også ønske at vi kunne sitte i sofaen og snakke uten at vi MÅ drikke kaffe og helst også spise litt kake samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
Her er det ingen som blir uthengt - det var et eksempel. Og hvorfor det ble eksemplifisert er fordi jeg ville sette fokus på et SAMFUNNSPROBLEM. Denne tråden er en assosiasjon som kom da jeg leste den andre tråden.

Beklager hvis noen føler seg uthengt. Det var aldri meningen. Og til deg med Browniesen, dette handler ikke om deg. Jeg prøver å generalisere - og dumme meg valgte feil eksempel.

Jeg peker ikke på noen spesielle. Vi har også hverdagsvafler dersom det dumper noen innom.

Tro det eller ei, men det gleder meg at alle dere som har skrevet inn her har et bevisst forhold til mat etc.

Og jeg snakker først og fremst om helsegevinsten. Overvekt kan det være mange årsaker til. Selv sliter jeg med et ustabilt stoffskifte, og det gjør at vekta mi er litt i overkant.. :sjenert:

Men det er ikke til å komme unna at mange barn er overvektige pga stillesitting og dårlig kosthold.

Mange barn hadde også hatt en helsegevinst av å ha en mor som viste dem oppmerksomhet og bakte brownies på første skoledag. Eller laget til bursdag med godteposer for hele klassen. Spanderte is fordi det var sol, eller laget babypannekaker til dukken også.

Denne forumkategorien blir oversvømt av innlegg av typen: Jeg ville ALDRI ødelagt mine barns oppvekst og fremtid på den måten, men det er nå bare meg da... :sjenert:

Det kunne jo være på sin plass om innskrivere hadde sex med barna, var voldelige eller skyldige i annen grov mishandling, men det kan være så enkle ting som at man har gitt belønning for en tjeneste i huset eller for å ha klart å tisse på potten for første gang som fremprovoserer bitching. Eller baker brownies.

Samfunnsproblemer er viktige, men selv om noen har laget brownies, er det kun en minimal del av den oppveksten de tilbyr sine barn. Og uten å vite noe mer, kan man ikke si om browniesene er uttrykk for et samfunnsproblem eller det motsatte, det som faktisk holder familier sammen og skaper gode minner og trivsel.

Her har det blitt slik at folk ser en djevel i hvert eneste sukkerkorn et barn får i seg, da har det tippet litt over. Noen ganger er en brownie bare en brownie, noen ganger er den en skatt, og noen ganger er den å påføre helseplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldlig enig med tentacle!

Det er jo dine egne barn det er snakk om - og man vet jo godt hva de spiser og hvilket kostholde de har. Det er ikke farlig og kose seg med god mat innimellom - det er bare så utrolig misforstått. Man skal ikke spise pizza og burger hver dag, men av og til blir ingen feite eller syke av.

Og det å markere skolestart med en middag som barnet selv får velge er bare kos.

Man må huske å senke skuldrene innimellom slagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler vel ikke bare om hva vi gjør overfor barna våre men også for oss selv og voksne imellom. Det er jo noe totalt galt om kos bestandig skal assosieres med mat!

For mange er det desverre nettopp slik. Ja, mat kan og bør være kos - men ikke det eneste som er kos. Og det bør ikke være slik at hver gang vi skal markere noe eller hygge oss sammen så må det være mat med i bildet!

Dette handler ikke om at vi tror at tjukke folk er dumme eller at noen mishandler barna sine eller at man ser ned på folk som baker brownies fordi det er første skoledag. Det er bare noen av oss som mener at det har gått litt for langt når det å hygge seg sammen alltid skal bety ekstra mat og gjerne flere ganger i uka! Gå gjerne ut å spis en bedre middag for å markere at man sto til eksamen eller at man fikk drømme jobben. Bak brownies fordi det er første skoledag. Server pizza og kryp opp i sofaen med et glass vin for å "feire" at det er fredag og endelig helg. Men kos deg også uten mat - og ikke la mat være hovedingrediensen som gjør at du kan kose deg. For det er faktisk ikke bra å stappe i seg mat hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste voksne klarer sikkert å spise sunt og godt.

Problemet er ofte barna som er litt sære når det gjelder mat og ønsker pizza og pølser, godteri og chips. Utfordringen for de voksne er å tilby noe sunt og godt. Jeg irriterer med grønn på at veldig mange restauranter kun tilbyr pølser og pommes frites som barnemeny. Hvorfor kan det ikke være kylling m pasta, stekt svinefilet m saus ved siden av, hjemmelaget potetmos osv? Fruktsalat til dessert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler vel ikke bare om hva vi gjør overfor barna våre men også for oss selv og voksne imellom. Det er jo noe totalt galt om kos bestandig skal assosieres med mat!

For mange er det desverre nettopp slik. Ja, mat kan og bør være kos - men ikke det eneste som er kos. Og det bør ikke være slik at hver gang vi skal markere noe eller hygge oss sammen så må det være mat med i bildet!

Dette handler ikke om at vi tror at tjukke folk er dumme eller at noen mishandler barna sine eller at man ser ned på folk som baker brownies fordi det er første skoledag. Det er bare noen av oss som mener at det har gått litt for langt når det å hygge seg sammen alltid skal bety ekstra mat og gjerne flere ganger i uka! Gå gjerne ut å spis en bedre middag for å markere at man sto til eksamen eller at man fikk drømme jobben. Bak brownies fordi det er første skoledag. Server pizza og kryp opp i sofaen med et glass vin for å "feire" at det er fredag og endelig helg. Men kos deg også uten mat - og ikke la mat være hovedingrediensen som gjør at du kan kose deg. For det er faktisk ikke bra å stappe i seg mat hele tiden.

Jeg spiser, jeg stapper ikke i meg mat. Og min kosemat for å feire noe kan være både sunnere og mer næringsrik enn hverdagsfiskeboller med hvit saus og kokte gulrøtter og poteter. Det kan godt hende at det er grillede scampi med salat til. Det kan også hende det er sjokoladefondant. Mitt valg. Jeg er slank, holder vekten nokså stabil, og ønsker å beholde velsmakende mat som en kilde til kos, ved enhver anledning jeg skulle få lyst til det. Totalt blir det ikke mye ekstra kalorier, fordi jeg har sunne matpreferanser til vanlig og ikke spiser hele kaken når den står på bordet.

Jeg stapper ikke godteri i barn heller, men jeg er skyldig i å lage sjokoladekake med en liten slektning. Det er en sak mellom meg og foreldrene til barnet. Ikke mellom meg og alle som tilfeldigvis har lest dette på nett og tenkt at jeg er en passe representant for sukkerhelvetet og at de må gripe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste voksne klarer sikkert å spise sunt og godt.

Problemet er ofte barna som er litt sære når det gjelder mat og ønsker pizza og pølser, godteri og chips. Utfordringen for de voksne er å tilby noe sunt og godt. Jeg irriterer med grønn på at veldig mange restauranter kun tilbyr pølser og pommes frites som barnemeny. Hvorfor kan det ikke være kylling m pasta, stekt svinefilet m saus ved siden av, hjemmelaget potetmos osv? Fruktsalat til dessert...

Mat skal vi uansett ha og de fleste klarer helt sikkert å spise sunt og godt.

Det er forøvrig et godt innspill det med at barnebuffeter og menyer alltid har samme kjedelige og usunne alternativ. Burde gjøres noe med.

Men så, denne tråden handler om at vi setter likhetstegn mellom kos og mat.

Hvis noen spør "skal vi kose oss i kveld?" - ja da har svaret garantert ordet "spise" i seg. Og her er ikke problemet nødvendigvis at barn er sære fordi de bare velger/liker dårlig mat. Nei. Det er foreldre som har lært opp barna sine til at kos = mat.

Hvis jeg forteller at jeg skal kose meg i helgen. Da få jeg spørsmål om hva slags mat jeg skal lage. Men kos for meg kan være en kajakktur, spille kort, gå tur i skogen. Jeg blir sikkert sulten underveis, og mat skal jeg helt sikkert ha, men det er ikke der fokuset ligger.

Jeg storkoser meg med god mat og vin. Vi tenner stearinlys hver dag når vi spiser god middag. Men vi koser oss også uten mat. Mange familier legger opp det som er familietid/kvalitetstid rundt kosemat! Og der burde man legge om vanene sine. Gjør noe sammen også uten at dere stapper i dere mat samtidig!

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser, jeg stapper ikke i meg mat. Og min kosemat for å feire noe kan være både sunnere og mer næringsrik enn hverdagsfiskeboller med hvit saus og kokte gulrøtter og poteter. Det kan godt hende at det er grillede scampi med salat til. Det kan også hende det er sjokoladefondant. Mitt valg. Jeg er slank, holder vekten nokså stabil, og ønsker å beholde velsmakende mat som en kilde til kos, ved enhver anledning jeg skulle få lyst til det. Totalt blir det ikke mye ekstra kalorier, fordi jeg har sunne matpreferanser til vanlig og ikke spiser hele kaken når den står på bordet.

Jeg stapper ikke godteri i barn heller, men jeg er skyldig i å lage sjokoladekake med en liten slektning. Det er en sak mellom meg og foreldrene til barnet. Ikke mellom meg og alle som tilfeldigvis har lest dette på nett og tenkt at jeg er en passe representant for sukkerhelvetet og at de må gripe inn.

Da lever du i og for seg ganske likt som meg. Med et sunt forhold til både mat og kos.

Det skal være hyggelig å spise. Det skal være koselig å lage mat. At velsmakende mat er en kilde til kos er ikke problemet. Problemet er at det i mange familier alltid er mat som er hovedinnholdet når man snakker om tid sammen hvor man skal kose seg. Der er mange familier som ikke velger annet enn: sitte i sofaen og se film/spise, gå på kino/spise, gå på McDonalds fordi vi skal kose oss... Dette er noe helt annet enn å kose seg med mat! Det er å ikke kunne kose seg uten at det er mat-inntak. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...