Gå til innhold

Får jeg med en vann-flaske på fly?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

hei

ska ut å reise med fly til utlandet i morgen.

er litt forvirret ang de nye reglene med veske om bord på fly.

kan jeg kjøpe med en vann flaske etter sikkerhetskontrollen og ta med denne på flyet? eller er eneste mulighet for å kunne drikke noe på flyet og kjøpe det om bord?

tenker da på å kjøpe vann i de kiosken som er der vi venter på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristin_

Hvis det er litt lengde på flyreisen får du kjøpt drikke på flyet også, i hvertfall på de aller fleste charterreiser og på SAS sine flyvninger. Kan jo alltids kjøpe en flaske vann i kiosken sånn for sikkerhets skyld også. Men ingen drikke gjennom sikkerhetskontrollen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt du kan kjøpe etter sikkerhetskontrollen, kan du ta med inn på flyet, så det er ikke noe problem å ta med vannflaske inn på fly når du har kjøpt den inne på vente området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Jeg kjøpte en flaske vann etter sikkerhetskontroll i Norge og ble fratatt denne etter flyskifte i Amsterdam, selv om jeg var transitpassasjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er fordi du skiftet fly brunhilde.

Hvis du er på ferie og kjøper vin o.l i taxfree etter sikkerhetskontrollen kan du ta det med deg på flyet og du kan ta det med på neste flyvning så lenge posen med vinen er foreglet og har kvittering. Hvis taxfree damene ikke har forseglet det får du ikke det med deg gjennom sikkerhetskontrollen til neste fly. Kjipt, men så blir det bare..

(vet forresten ikke hva transitpassasjer er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Kanskje det betyr at man egentlig ikke skal inn og ut av sikkerhetskontrollen? Vet ikke helt :) Men ja, hvis man går gjennom sikkerhetskontrollen på ny så må man vel gjennom de samme greiene en gang til med mindre man har forseglet taxfree ting. Jeg har hatt en del sinna folk bak meg i sikkerhetskontrollen som ikke har fått med seg akkurat dette, og det er selvfølgelig veldig dumt.

Men seriøst, det er en flaske med vann, det går an å kjøpe en ny en om man skal bytte fly, sånn i verste fall :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle til USA i år gikk det fint å ta med seg vannflaska som var kjøpt inne på flyplassen, etter sikkerhetssjekken. I Amsterdam kjøpte jeg en flaske rett før jeg skulle gå på flyet, den ble jeg fratatt da det var sikkerhetssjekk ved gaten. Irriterende der og da, men fikk vann på flyet så det gjorde egentlig ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at de varene som er utenfor sikkerhetssjekken ikke er sjekket, men det er derimot all mat og drikke innenfor sikkerhetskontrollen. Derfor kan du ha med alt du handler på området etter sikkerhetskontrollen inn på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyplassene har (av sikkerhetsgrunner) ikke villet offentliggjøre hvordan varer som selges i sikkerhetssonen sjekkes. Men det er altså ikke noe problem å sjekke og godkjenne enorme mengder drikkevarer som skal selges inne på flyplassen. Så da lurer jeg litt på hvorfor det er noe større problem å sjekke drikkevarer passasjerene har med seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

For all del. Det har nok med forsegling etc å gjøre vil jeg tro. Jeg ser dog ikke noe stort personlig tap i å ikke kunne ta med meg en flaske vann gjennom sikkerhetskontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del. Det har nok med forsegling etc å gjøre vil jeg tro. Jeg ser dog ikke noe stort personlig tap i å ikke kunne ta med meg en flaske vann gjennom sikkerhetskontrollen.

Så lenge drikke koster 0 kroner i springen og 22 kroner innenfor sikkerhetssjekken, er det et personlig tap :lur:

Men man kan ha med tomflaske og fylle opp på springen inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_

Sant nok. Med mine hele 2 utenlandsflyvninger i året blir det kanskje 44 kr i minus i året. Sant nok, et personlig tap, men men ikke et stort et ;)

Tror det blir en illsint mail til avinor nå ja, jeg vil ha penga igjen ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyplassene har (av sikkerhetsgrunner) ikke villet offentliggjøre hvordan varer som selges i sikkerhetssonen sjekkes. Men det er altså ikke noe problem å sjekke og godkjenne enorme mengder drikkevarer som skal selges inne på flyplassen. Så da lurer jeg litt på hvorfor det er noe større problem å sjekke drikkevarer passasjerene har med seg inn.

Det tar veldig mye lenger tid å sjekke hver eneste lille flaske som flere tusen passasjerer tar med seg inn i løpet av en dag, framfor en pall med drikkevarer. Synes vel egentlig det sier seg selv jeg da.

Og det er som det blir nevnt, lov til å ta med seg en tomflaske og fylle opp med vann inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest jorunnhf
Da jeg skulle til USA i år gikk det fint å ta med seg vannflaska som var kjøpt inne på flyplassen, etter sikkerhetssjekken. I Amsterdam kjøpte jeg en flaske rett før jeg skulle gå på flyet, den ble jeg fratatt da det var sikkerhetssjekk ved gaten. Irriterende der og da, men fikk vann på flyet så det gjorde egentlig ikke noe.

jeg opplevde det samme i Amsterdam, da jeg reiste til USA i mai. Utrolig irriterendes etter som en kun fikk små glass med vann på flyet. Hadde vært utrolig greit å ha 1-2 flasker med vann med seg inn på flyet, slik at en slapp å spørre etter vann hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...