Gå til innhold

Hvor mye forskjellig vaskemiddel trenger man?


Kitsune

Anbefalte innlegg

Jeg har noen ting jeg kjøper av vaskemidler: Zalo, klor, ajax gulvvask, jif skurekrem og jif vindu.

Det er mye reklame for mye mer: jif kjøkken, baderom, toalettrens, ajax, cilit bang osv. osv.

Men i f. eks. jif baderom og jif kjøkken, hvorfor trenger man det? Kan det være så og si det samme med litt annen lukt og etikett?

Jeg nekter å kjøpe sånne ting, kommer meg langt med de overnevnte tingene og klarer faktisk å hente alt fra samme sted. Trenger ikke ha en flaske på badet, en på kjøkkenet og en på vaskerommet. Jeg liker å ha det rent, og tror ikke at det blir mindre rent fordi jeg ikke har alle produktene?

Så hvordan er dere? Faller dere for alle disse forskjellige produktene? Og tror dere virkelig på at det er nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigerjente
Jeg har noen ting jeg kjøper av vaskemidler: Zalo, klor, ajax gulvvask, jif skurekrem og jif vindu.

Det er mye reklame for mye mer: jif kjøkken, baderom, toalettrens, ajax, cilit bang osv. osv.

Men i f. eks. jif baderom og jif kjøkken, hvorfor trenger man det? Kan det være så og si det samme med litt annen lukt og etikett?

Jeg nekter å kjøpe sånne ting, kommer meg langt med de overnevnte tingene og klarer faktisk å hente alt fra samme sted. Trenger ikke ha en flaske på badet, en på kjøkkenet og en på vaskerommet. Jeg liker å ha det rent, og tror ikke at det blir mindre rent fordi jeg ikke har alle produktene?

Så hvordan er dere? Faller dere for alle disse forskjellige produktene? Og tror dere virkelig på at det er nødvendig?

Jeg er veldig imot Jif, fordi de tester på dyr. Bruker heller Ecover.

http://www.ecover.com/Default.aspx?nc=y

Jeg bruker heller ikke mange forskjellige produkter. Bruker en til gulvene. Har ett oppvaskmiddel (+stålull)

Ett produkt til toalettet og ett til kjøkken/bad som jeg har på egnede flasker i hvert rom.

Ellers så leter jeg etter andre muligheter til vindusvask,klor og grønnsåpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker zalo, kjøkkenspray og baderomsspray, vasker gulvene uten såpe, men har grønnsåpe stående i tilfelle synlige møkkflekker.

Glass-spray eller nylon-vask til vinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har diskmedel (oftast Yes), maskindiskmedel (olika), keramikrengöring (oftast MrMuscle), en rengöringsspray på köket och en i badrummet (vill ha en flaska nära), toalettrengöring och grönsåpa till golven.

Dessutom har jag fönstertvättmedel men borde egentligen kunna använda handdiskmedlet till det - fast jag har hittat en mild och bra produkt som dessutom är billig.

Jag har en Ajax allrengöring också - den köpte jag för att göra rent barnvagnens tygdelar och använder nu för att fylla på bad- och kökssprayerna.

---

Jag är lite skeptisk till att det i ett normalstädat (eller egentligen inte allt för försummat) hem ska krävas starka kemiska produkter som har text som fråråder kontakt med händer och hud.

Annars är min nya fördom eller tanke att folk som har väldigt många rengöringsmedel hemma de som är sämst på att städa. Att de köper en ny produkt för att det ska bli lättare och sedan bara använder den en gång eller två för att köpa nästa produkt för samma syfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker endel forskjellig, og ser ikke helt at det skulle være bedre å ha én flaske til hele huset (som man da må kjøpe ny av oftere) enn en forskjellig til hvert bruk. Forbruket er jo likevel det samme, og det har da ingenting å gjøre med å falle for produkter. En annen grunn til at vi har endel er at jeg rett og slett ikke orker å bære med meg vaskemidler gjennom tre etasjer når jeg vil vaske, mye mer praktisk å ta en kjapp vask på hvert bad når det allerede står vaskemidler under vasken istedet for at jeg må gå og hente det et annet sted.

Vi bruker forøvrig Zalo og Sun Ultra til oppvasken, Mr Muscle til ovnen og Ajax kjøkkenspray til kjøkkenet. Ajax baderom + Domestos på badene i tillegg til to typer Omo vaskepulver og tøymykner. Bruker Jif Spray & Mop til gulvene. Og så har vi en del andre ting som salmiakk o.l. som ikke bruker så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har oppvaskmiddel, klorin (desinfisering av WC/vask) og salmiakk (avløpsåpning og gjenstridige flekker/veldig skitne gulv (felles trappegang f.eks.), sånn wc-and, stålull. Til klesvask Neutral color og hvitt, samt Milo. Til vinduer nylonvask.

Jeg har også noe stående på bad og annet på kjøkken fordi det er lettere å bruke når de står der de brukes.

Cillit Bang og Vanish Oxy Action ser jeg på som ren svindel - Vanish Oxy Action har jeg prøvd det virker ikke. Reklamen for Cilllit Bang må være grovt misvisende der han tørker av en totalt innbrent komfyr med et strøk.

I fremtiden når nye midler blir kjøpt vil jeg se etter svanemerking samt at jeg i mye større grad enn før vil se etter virkemåter - i.e. fettløsende, desinfiserende osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å ha jif universal o.l. Dette fordi jeg lurer meg selv, for selv om jeg innbiller meg at jif kjøkken og bad er det samme så klarer jeg ikke helt å bruke jif kjøkken på bad, så derfor universal for det er til alt ;) Så har vi zalo. Jeg er ikke vaskekjerring, og når jeg vasker bruker jeg microfiberklut med bare vann. Det er liksom ikke inngrodd skitt, men litt småsmuss her og der samt støv og da trenger jeg ikke masse midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Raptuza

Eg brukar Zalo(ikkje anti-bakterie, den gjer bassiluskane resistente), oppvaskmaskinmiddel, glansemiddel, ajax, baderomsspray. Ellers brukar eg berre microfiber til alt. Men har byrja å feia kjøkkengolvet i staden for støvsuga. Brukar ikkje klorin eller Domestos i toalettet, det avgir gassar som stig opp i underlivet. Brukar heller ein halv kork Ajax-vaskemiddel, det gir same nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest- plutselig

Bruker minst mulig vaskemidler, da jeg reagerer på de fleste. Har kjøpt flere mikrofiberkluter i stedenfor.

Jordan sin klut for glass er super, trenger ikke vaskemiddel på vinder lenger.

Og har en svamp med "skinn" på ene siden og mikrofiber på den andre, som er utrolig mot fett og annet på kjøkkenet.

Alle golver moppes, tørt eller vått, og hvis det er flekker, bruker jeg skikkelig varmt vann.

Men bruker litt middel i toalettet, og synes JIF golvvask med Oxy effekt er mye bedre i do enn på golvet... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke Jif siden jeg har funnet ut at på vinduer og speil så er det vel så bra med en skikkelig god mikrofiberklut og vann. På gulv bruker jeg lite vaskemiddel, bare lett fuktet klut, men har en sprayflaske med Sköna oppvaskmiddel i (litt såpe og mye vann) som jeg bruker på skitne flekker. Grønnsåpe er fy fy her hos oss for vi har nesten bare parkett i hele huset.

Bruker skurekrem i do og dusj om det er nødvendig, men stort sett bare mikrofiberklut og vann. Blir rent overalt og kluten tar det meste. Vasker alle kluter på 90 grader med svært lite vaskepulver. Vurderer slike vaskenøtter, eller slike magneter, tror det er like bra som alt annet. Men vet ikke hvordan det er mot ull?

Prøver å være mer bevisst på hvilke utslipp jeg gir naturen, men skulle nok ha vært mer bevisst.

Så nei, jeg tror ikke på alle disse vidundermidlene, ser det blir like rent med kun litt vann og mikrofiber, så det skal jeg fortsette med. Leste en plass at alle disse hybelkaninene som flyver rundt omkring er rester av såpe, og at grunnen til at klærne er stive etter vask er at det er rester av såpe i de... Greit for de som selger slike produkter, mersalg med tanke på "nødvendig" tøymyknere og slikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe, Neutral oppvaskmiddel (vi bruker egentlig Ecover, men butikken hadde ikke sist), Sun oppvasktabletter, vanlig Jif, Jif Spray & Mopp (dårlig samvittighet for Jif-tingene), Nylonvask (helt konge), Blenda Sensitive hvit og farger, Milo (bruker egentlig Neutral ullvask), Neutral mykningsmiddel, Miljøvask, Vanish, Mr Muscle keramikkrens og mikrofiberkluter og -mopper. Og en flaske med noe Jif-greier som åpenbart ikke imponerte meg, for jeg tror vi har hatt den i noen år.

Også en flaske Cillit Bang som en venn av meg insisterte på var genial. Joa. Den er sikkert like bra som, kremt, grønnsåpe eller noe. Den har egentlig bare blitt stående etter et raid i dusjnisjen. Og jeg er helt enig med Furstina i at det er de dårligste til å vaske som kjøper fancy midler hele tida - jeg har den kjøpetendensen, og jeg er elendig til å gidde å vaske :ler:

Jeg har forresten Swiffer Magic Eraser også. Det er bra saker på flekker på vegg og sånt, men ikke noe jeg har behov for ofte. Jeg bruker også Swiffer Dusters, fordi de tar opp enormt med støv fra bøkene våre, og egner seg mye bedre til bokrengjøring enn både støvsuger og tørr mikrofiberklut.

Edit: jeg kunne klart meg uten en del av dette, og skiftet ut noe med bedre alternativer. Sun-tablettene var litt et nødkjøp da vi brått fikk oppvaskmaskin nylig og ikke visste hva Ecover har å by på. Jif Spray & Mopp blir nok ikke kjøpt igjen, skurekremalternativer skal prøves ut og jeg prøver nå Miljøvask for å se om det skal mer Blenda i hus eller ei. Mannens grønnsåpe får du aldri, han elsker lukta og forbinder den veldig med rent hus. Mykningsmiddel trengs til Miljøvaskede klær som ikke har blitt tørket i trommel, mener jeg.

Vanish Oxy Action har jeg prøvd det virker ikke.

Det tok bærflekker på husbonds lyselyseblå olabukse. Jeg kjøpte det med en solid porsjon skepsis, men det funka som bare det, og har også gjort kort prosess med alle andre vanskelige flekker, til og med kjempegamle som ingenting annet har bitt på.

Endret av Karmosin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke Jif siden jeg har funnet ut at på vinduer og speil så er det vel så bra med en skikkelig god mikrofiberklut og vann. På gulv bruker jeg lite vaskemiddel, bare lett fuktet klut, men har en sprayflaske med Sköna oppvaskmiddel i (litt såpe og mye vann) som jeg bruker på skitne flekker. Grønnsåpe er fy fy her hos oss for vi har nesten bare parkett i hele huset.

Bruker skurekrem i do og dusj om det er nødvendig, men stort sett bare mikrofiberklut og vann. Blir rent overalt og kluten tar det meste. Vasker alle kluter på 90 grader med svært lite vaskepulver. Vurderer slike vaskenøtter, eller slike magneter, tror det er like bra som alt annet. Men vet ikke hvordan det er mot ull?

Prøver å være mer bevisst på hvilke utslipp jeg gir naturen, men skulle nok ha vært mer bevisst.

Så nei, jeg tror ikke på alle disse vidundermidlene, ser det blir like rent med kun litt vann og mikrofiber, så det skal jeg fortsette med. Leste en plass at alle disse hybelkaninene som flyver rundt omkring er rester av såpe, og at grunnen til at klærne er stive etter vask er at det er rester av såpe i de... Greit for de som selger slike produkter, mersalg med tanke på "nødvendig" tøymyknere og slikt ;)

Er ikke grønnsåpe laget for å vaske parkett a??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer hvilket merke jeg kjøper, men liker å ha èn spray til kjøkken og en spray til baderom, og et vaskemiddel for tøy med farge og et for hvitt.

Og skyllemiddel som brukes en sjelden gang.

Har også ajax lemon, og grønnsåpe stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke grønnsåpe laget for å vaske parkett a??

Nei... Grønnsåpe er fy-fy ;)

Man kan få skjolder og blemmer i parketten om man bruker grønnsåpe. Les artikkelen her. Du finner også mange andre som sier det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men grønnsåpe er vel ellers ikke der verste man kan gi naturen? Bruker det til fotbad og som renseshampoo av og til.. (jepp, høres rart ut:)

Hva er dette Ecover for noe? Tror ikke vi har det på vår nærbutikk..

Forresten trenger man mye mindre vaksemaskinpulver enn hva man skulle tro. Har veldig lite i maskinen, og bruker kun tøymykner på vanlig-klærne. Ikke på handduker, kluter og treningsklær.

Noen som vet om man bruker mindre såpe hvis man bruker såpestykker enn hvis man bruker flytende handsåpe? Har et prosjekt med å bruke opp de såpestykkene vi har fått over tid. Blir ikke å kjøpe håndsåpe på leeeenge. Såpestykker varer jo en evighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette Ecover for noe? Tror ikke vi har det på vår nærbutikk..

http://www.ecover.com/no/en/

Det har hendt jeg har sett ett eller to Ecover-produkter i veldig velassorterte dagligvarebutikker, men jeg kjøper det på helsekosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest majamø

Hei. først må jeg bare si at KLORIN ER FY-FY. det er jo varselsmerket med at det er skadelig for vannlevende organismer, trolig noe av det verste en kan bruke! Ellers visste jeg ikke at JiF skulle være så galt, det er i alle fall miljømerket (men testing på dyr er ikke ok, altså) Jeg har vært kjempefornøyd med Jif mikrofibermopp, tatt på 1 dråpe grønnsåpe (miljømerket) for luktens del. Ja ellers går det i jif, på doen også. Bruker miljøvask til kleda, og en del neutral til oppvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...