Gå til innhold

snobberi med rasekatter?

Fremhevede innlegg

Gjest TaraTarantell
Skrevet

nei men rasekattene er lettere å gi bort. de kan til og med selges i voksen alder. det slo i hjæl det du sa nå ja.

Min rasekatt fikk jeg faktisk av en person som ikke ville han den lenger..Er faktisk ikke BARE huskatter som er uønsket!
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min ukastrerte hannkatt forsvant da han var seks år gammel. Antagelig påkjørt. Hadde jeg hatt ham som innekatt, er sjansen stor for at han hadde levd i dag.

Med det i minne så vil alle mine fremtidige katter fortsatt få være ute.

Hvis jeg bosetter meg et sted hvor det vil være over gjennomsnittet farlig for en katt å være ute, så hadde jeg ikke skaffet meg en katt.

Og, ja, før noen halshugger meg fordi min hannkatt var ukastrert. Neste gang jeg får meg en hannkatt vil jeg antagelig - om enn motvillig - kastrere den. Min hunnkatt er sterilisert og har aldri hatt noen kull.

Ciara nevnte at også huskatter blir brukt som innekatter - ja, dessverre, det er også tilfellet.

Endret av Tabris
Skrevet

Jeg vil bare skyte inn at noen katter velger å være inne! DET synes jeg er toppen! Da slipper jeg å bekymre meg for ho-katten min og hun vil være inne å kose med meg.

Gjest Trolletrine
Skrevet
nei men rasekattene er lettere å gi bort. de kan til og med selges i voksen alder. det slo i hjæl det du sa nå ja.

Du får virkelig beklage,men jeg trodde denne tråden handlet om det er snobbete å ønske seg en rasekatt framfor en huskatt,og at dette er uheldig da det er så mange eierløse huskatter???...På bakgrunn av dette svarte jeg det jeg svarte.Og som du sikkert husker,så fikk jeg altså en rasekatt.Og hvis det er å være snobbete,så ja,da er jeg nok snobbete.På lik linje med alle andre som drar til Dyrebeskyttelsen og velger seg ut den katten de liker best(blant MANGE andre katter).Da vil jeg mene at de også snobbete siden de faktisk også VELGER seg ut det dyret de mener har best lynne,utseende m.m.Uansett hva slags kriterier folk legger i valg av kjæledyr,så bør man vel kunne være enig i at det viktigste er at et dyr som ellers ville blitt hjemløs,blir ivaretatt.Rasekatt eller ikke.Når alt kommer til alt,så er en katt en katt.Men at folk skal hisse seg sånn opp over at noen foretrekker noe du kanskje ikke ville valgt,....jaja,-deg om det...... :fnise:

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg synes det er like galt med uekte katter som blandingshunder. Dette er dyr som ingen har planlagt og ikke vet hva de skal gjøre med. Og egentlig burde det vært forbudt å ha en katt som presser ut unger en gang i året.

Flere burde skaffe seg rasekatter og rasehunder.

Gjest TaraTarantell
Skrevet

jeg har jo to rasekatter selv så det var ikke det lote00 som må starte TO innlegg!!!!

Gjest TaraTarantell
Skrevet
jeg har jo to rasekatter selv så det var ikke det lote00 som må starte TO innlegg!!!!

redig

den ene er halvt perser og huskatt da. og den andre siameser.

Skrevet
Min ukastrerte hannkatt forsvant da han var seks år gammel. Antagelig påkjørt. Hadde jeg hatt ham som innekatt, er sjansen stor for at han hadde levd i dag.

Med det i minne så vil alle mine fremtidige katter fortsatt få være ute.

Hvis jeg bosetter meg et sted hvor det vil være over gjennomsnittet farlig for en katt å være ute, så hadde jeg ikke skaffet meg en katt.

Og, ja, før noen halshugger meg fordi min hannkatt var ukastrert. Neste gang jeg får meg en hannkatt vil jeg antagelig - om enn motvillig - kastrere den. Min hunnkatt er sterilisert og har aldri hatt noen kull.

Ciara nevnte at også huskatter blir brukt som innekatter - ja, dessverre, det er også tilfellet.

Hvorfor har du ombestemt deg mht kastrering dersom du (virker det som) mener det er galt?

Og siden jeg lurer - du har jo ganske mange prinsipielle invendinger mot kattehold. Hvorfor er du i det hele tatt i for kattehold?

Bare lurer :)

Skrevet
redig

den ene er halvt perser og huskatt da. og den andre siameser.

Så lenge du ikke har stamtavle på katten din så er det i teorien en huskatt!

Skrevet
Hvorfor har du ombestemt deg mht kastrering dersom du (virker det som) mener det er galt?

Fordi det er altfor mange katter og kattunger rundt omkring til at jeg kan forsvare å ikke gjøre det. I tillegg har vi ofte flere katter enn det som ville vært i naturen, noe som gjør at katter (kanskje spesielt hannkatter) lever under hardere forhold enn det som er naturlig - noe vi må ta ansvar for.

Og siden jeg lurer - du har jo ganske mange prinsipielle invendinger mot kattehold. Hvorfor er du i det hele tatt i for kattehold?

Bare lurer :)

Helt ideelt sett, så hadde det kanskje vært det beste om vi ikke hadde hatt dyrehold. Men siden det ikke er noe jeg selv heller kan leve opp til nå, så vil jeg at ethvert dyrehold i hvertfall skal være så nær dyrets naturlige behov og instinkter som praktisk mulig.

Skrevet

Skjønner. Jeg tror ikke vi blir enige, men jeg skjønner hva du mener :)

Skrevet
når så mange hjemløse katter eksisterer. hvorfor KJØPER noen rasekatter da?

det sier seg selv at dere gjør det BARE pga skjønnheten. når dere ser hvor mange FINE OG HJEMLØSE katter som finnes, hvorfor ikke hjelpe dem i stedet for å fore deres eget ego?? det kan ta ikke være annet enn snobberi.

glad jeg ikke er så kynisk. dere kan sammenligne dere med hun damen som lot hundene sine sitte i bilene alene en hel dag på ikea.

jeg tar i mot katter som har det dårlig jeg. jeg er ikke så dum st jeg kjøper en katt.

Jeg har kjøpt meg rasekatt fordi jeg ikke vil ha en "bastard".

Hvorfor må jeg "rydde" opp etter de som skaffer seg huskatter og ikke vil ha de?

Nei, avlivning og sterilisering/kastrering bør være gratis, så slipper vi alle disse husløse kattene.

Skrevet

Jeg synes ikke ideen med rasekatter i seg selv er snobbete, men opplever desverre det norske rasekattmiljøet som snobbete og lite flinke til å tenke på dyrenes naturlige behov. Var egentlig interessert i rasekatter, men etter å ha snust litt på miljøet er det blitt mindre interesssant. Har også valgt å ha huskatter fordi jeg ønsker å ha katter som er hardføre nok til å kunne gå ute og fordi jeg ønsker dyktige musejegere.

Skrevet
Har også valgt å ha huskatter fordi jeg ønsker å ha katter som er hardføre nok til å kunne gå ute og fordi jeg ønsker dyktige musejegere.

Så rasekatter er ikke i stand til å jakte?

Maine Coonen min er en dyktig jeger. Mye bedre enn huskatten min.

Skrevet
Huskatter er mindre intelligente, de er ekle og ikke fine nok. De eier ikke manerer. Her i huset er det kun rasekatter, intet annet duger.Alt annet er bare harry.

Seriøst?

Tror huskatter er sunnere enn rasekatter. Spørs vel hvordan de er avlet...

Har hørt historier om hundeavl at det har blitt mye innavl opp gjennom tidene hos enkelte. Mange ble født med defekter. Er jo ikke så sunt for dyrene. Mennesker har jo tross alt "skapt" de. Det er egentlig ikke noe som utvikler seg fritt i naturen. Dyrene velger jo ikke partnere selv :)

Skrevet

En trist historie om hvite tigere, og hva mennesker gjør mot dem...

Hvite tigere

Skrevet

Min søster har rasekatt...og det er pga allergi. Syns ikke det er snobberi akkurat....

Syns heller de som ikke følger med om huskatten sin spyr ut kattunger skulle bli pålagt å sterilisere dem.

Det kryr av kattunger rundt mitt hus nå, pga at naboen har katter de ikke tar seg av i det heele tatt. De får ikke mat, de får ikke inne, så de kommer her og hopper inn vinduer og alskens...

Det er synd i kattene som kommer til verden i en slik situasjon...

det skulle ikke vært lov å ha huskatter som er ute, uansett rase, å ikke ha noen form for prevanskjon eller sterilisering.

Gjest TaraTarantell
Skrevet
Du får virkelig beklage,men jeg trodde denne tråden handlet om det er snobbete å ønske seg en rasekatt framfor en huskatt,og at dette er uheldig da det er så mange eierløse huskatter???...På bakgrunn av dette svarte jeg det jeg svarte.Og som du sikkert husker,så fikk jeg altså en rasekatt.Og hvis det er å være snobbete,så ja,da er jeg nok snobbete.På lik linje med alle andre som drar til Dyrebeskyttelsen og velger seg ut den katten de liker best(blant MANGE andre katter).Da vil jeg mene at de også snobbete siden de faktisk også VELGER seg ut det dyret de mener har best lynne,utseende m.m.Uansett hva slags kriterier folk legger i valg av kjæledyr,så bør man vel kunne være enig i at det viktigste er at et dyr som ellers ville blitt hjemløs,blir ivaretatt.Rasekatt eller ikke.Når alt kommer til alt,så er en katt en katt.Men at folk skal hisse seg sånn opp over at noen foretrekker noe du kanskje ikke ville valgt,....jaja,-deg om det...... :fnise:

jeg har begge deler så da er jeg enda mer snobbete. haha. nei uff!!!!

Skrevet (endret)
Huskatter er mindre intelligente, de er ekle og ikke fine nok. De eier ikke manerer. Her i huset er det kun rasekatter, intet annet duger.Alt annet er bare harry.

Slike uttalelser for meg til å tvile litt på om du liker katter i det hele tatt. Jeg har bare så vanskelig for å se for meg at en person som virkelig elsker katter kan si at huskatter er mindre intelligente, ekle og ikke fine nok. ;)

Når det gjelder trådstarters melding. At det er snobberi å avle på og kjøpe seg rasekatter synes jeg er veldig langt å gå. Når man kjøper seg en rasekatt så vet man hvilket gemytt katten vil ha, man vet hvilke gener katten har osv osv osv. Selv har jeg selv kun huskatter, men jeg kunne også godt tenkt meg en rasekatt en gang i tiden, men mest trolig vil det kun bare komme huskatter her i gården av den enkle grunn at det desverre finnes så alt for mange av de som trenger nye, gode hjem. Om huskattens status kunne endret seg og enda fler mennesker begynte å kastrere huskatten sin så kunne man også der begynt med kontrollert avl. På denne måten ville problematikken med alle de hjemløse kattene vært unngått, men desverre er det så alt for mange der ute som ikke tar til vett og lar kattene sine få kull på kull. Mange ønsker seg kattunger for at de er så søte, de tenker ikke på hva katten utsettes for ved å parre seg gang på gang med fremmede katter. DET er egoisme det.

Endret av Lynzie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...