Gå til innhold

snobberi med rasekatter?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er flott, Mocca, men samtidig vil jeg ikke støtte innekatteoppdrettere med å kjøpe kattunger fra dem. Og noe sier meg at det kan være rimelig vanskelig å finne en rasekattoppdretter som ikke har sine katter som innekatter.

Hvis du oppsøker ett forum eller lignende til den rasen som du vil ha, så kan du jo sette inn en "annonnse" at du søker oppdretter som selger "utekatter"..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis du oppsøker ett forum eller lignende til den rasen som du vil ha, så kan du jo sette inn en "annonnse" at du søker oppdretter som selger "utekatter"..

Ja, kanskje. Det er uansett noen år til, så vi får se når den tid kommer. Og nå har vi kuppet tråden helt. ;)

Skrevet

Må slenge på noen kommentarer jeg har så langt;

- huskatter er selvfølgelig ingen rase, men et annet ord for "blandingskatt". På linje med blandingshunder. Det finnes overhodet ingen fellestrekk hos de ulike huskattene som finnes rundt om i Norge, så å lage en rase av dem hadde vært helt umulig.

- Det er absolutt en feiloppfatning at rasekatter er ensbetydende med innekatter. Med unnttak av cornish rex og sphinx selges de like ofte som utekatter som blandingskatter gjør. Men trenden er jo at flere og flere katter holdes inne i Norge, ettersom byene og trafikknettet blir større.

- Når det gjelder jaktinnstinkter og ferdigheter så varierer det like mye mellom raser og individer, som mellom blandingskatter. Skogkattrasene er de som ligger nærmest opphavet og er utpregete jegere. Naboene våre er helt satt ut over Sibirkatten her i huset og de mengdene mus og fugler han nedlegger hver dag. Nærneste nabo som eier en stor huskatthann sier at de aldri har sett maken. Han er helt rå. Det er faktisk blitt et problem, men samtidig er det et solid sunnhetstegn. :)

Når det gjelder startinnlegget så er det en tanke som har slått meg; jeg tror ikke nødvendigvis man hjelper kattepolitikken i Norge ved å sørge for omsetning på uønskede kull. Hvis folk brenner inne med hele kullet sørger de kanskje for å sterilisere katten sin.

Skrevet

Jeg har rasekatt. Og ser ikke på meg selv som en kynisk snobb for det. Jeg kjenner jeg blir litt provosert av trådstarter (men det er vel akkurat det som er hensikten din også?)

Nå skal jeg helle bensin på bålet med å si at jeg ikke vil ha katt fra DB, eller annonser nettopp fordi jeg ikke vil støtte den bruk-og kast mentaliteten som mange mennesker rundt om har når det gjelder katt. Når det er sagt, så er jeg ingen kald fisk. Og vil gjerne hjelpe til med å få kattebestanden ned, da man tar litt for lett på det å ha katt. Dessverre henger det i gammel vranglære at det er så enkelt å ha katt, og at alle kan ha katt som husdyr. Og sånn er det ikke. Det krever faktisk kunnskaper for å ha katt også. Og dette prøver man å få folk til å forstå.

Hvorfor er det mye sykdom og dårlige individer blant huskattene? Jo, fordi folk ikke er klar over at også katter skal vaksinerers, og at innvollsorm skal behandles før katten er angrepet, ikke når den er angrepet.

Veterinærer kjører kampanjer på sterilisering/kastrering til nesten spottpris, så hvorfor er det så mange som velger å "knerte" kattungene istedet for å sterilisere kattemor. Kull etter kull gir også kortere levetid, og gjør katten mer utsatt for sykdommer.

Sånn, da har jeg fått sporet skikkelig av her. Jeg har rasekatt fordi jeg ønsker å vite cirka hva slags gemytt katten min får. Og jeg ønsker ikke å ha huskatt da jeg ikke aner hva jeg får. Alvorlige sykdommer som ligger latent, eller ustabilt gemytt i "linjene".

Jeg har rasekatt, og er stolt av det:) Så da får dere hyle i vei om hvor snobbete det er, dere som vil.

Skrevet

Jeg ser ikke på det å ha rasekatter som snobbete, men må innrømme at jeg ikke helt ser poenget med å støtte oppdrett av rasekatter når det finnes så mange andre katter som trenger et godt hjem. Og jeg har ennå til gode å se en rasekatt som er nevneverdig annerledes i gemytt/temperament enn huskatter.

Vi har selv to huskatter, ikke fra Dyrebeskyttelsen e.l., men begge var uønsket i sine gamle hjem (den ene skulle avlives fordi paret skilte seg og ingen ville ta katten, den andre ble kastet ut i skogen bare noen uker gammel). Begge to var i aller høyeste grad bevisste valg, de er kastrerte, vaksineres en gang i året, har microchip og får jevnlig ormekur, vi gir dem kvalitetsfôr og de er veldig høyt elsket. Jeg er ikke i tvil om at vi neste gang også velger å redde en uønsket katt som allerede lever istedet for å betale for å avle fram noen nye.

Skrevet

Jeg anskaffer ikke katt for å gjøre andre en tjeneste eller å gjrøe en god gjerning. Når jeg skaffer meg katt er det fordi jeg vil ha en som passer til meg og mitt. Og der duger kun rasekatter.

Alt annet er stygt og møkkete. Og ikke pent å se på.

Skrevet
når så mange hjemløse katter eksisterer. hvorfor KJØPER noen rasekatter da?

det sier seg selv at dere gjør det BARE pga skjønnheten. når dere ser hvor mange FINE OG HJEMLØSE katter som finnes, hvorfor ikke hjelpe dem i stedet for å fore deres eget ego?? det kan ta ikke være annet enn snobberi.

glad jeg ikke er så kynisk. dere kan sammenligne dere med hun damen som lot hundene sine sitte i bilene alene en hel dag på ikea.

jeg tar i mot katter som har det dårlig jeg. jeg er ikke så dum st jeg kjøper en katt.

Jeg forstår godt at noen skaffer seg rasekatter, og på en måte skulle jeg ønske alle gjorde det slik - så fikk man kanskje bukt med den ukontrollerte bestanden av husløse katter her i landet.

På den annen side: Jeg ville ikke ha rasekatter, og har to skjønne huskatter som jeg fikk gratis. Hadde huskatt vært en registrert rase, hadde jeg gjerne betalt penger til en oppdretter for mine nydelige puser :)

Skrevet

Jeg har rasekatter fordi de i mine øyne er nydelige. Når man kjøper rasekatt, vet man hva man får , både av utseende og gemytt.

Har selv valgt å være oppdretter, kall det egoistisk den som vil, men vi oppdrettere som driver i liten skala tjener faktisk ikke penger på våre katter.

Somregel er det en dyr , men kjekk hobby, og vi er heldige om vi i det heletatt går i null.

Vi har kostnader på kull, kostnader på helseattester, kostnasder på registreringer hos NRR, veterinærkostnader, reisekostnader når det gjelder utstillinger, utstillingsavgifter osv.

Ikke ta det for gitt at en oppdretter tjener masse penger, og av den grunn se "ned" på de som driver med rasekatter! Vi legger faktisk enormt mye arbeid og tid i dette, og somregel får vi resultater deretter!

Vær så snill å ikke stå med hendene i siden og si "åja" om du hører at oppdretterne kanskje får 6-7000 for en kattunge...

Jeg er så oppgitt over å se at det flommer over av hjelpesløse små kattunger som ønsker seg nytt hjem, eller voksne katter fordi eieren "plutselig" ble allergisk i det han skulle reise på ferie i to uker...

Det er huskattNorge det er noe galt med!!!!!!

Vi som har rasekatter, og noen som har huskatter er jo selvfølgelig flinke å ta ansvar (skulle ønske jeg kunne skrive mange her)

Hadde flere begynt å ta ansvar for kattene sine, og ikke sett på disse som et lavmål gratisindivid og musefanger, hadde det nok vært mye bedre levevilkår for våre huskatter i dag.

Jeg har hatt mange huskatter opp gjennom årene, flere av dem har jeg reddet fra døden, og de har hatt det godt hos meg, sammen med mine rasekatter.

Jeg bidrar med et visst beløp til den lokale dyrebeskyttelsen 4 ganger i året, jeg leverer for som er til overs ned på kattehuset og jeg hjelper folk ved å opplyse dem om hvor og hva de skal gjøre for å få vaksinert og kastrert sine katter.

Jeg tror faktisk jeg gjør nok for huskattnorge, selv om jeg driver med rasekatter!

Jeg kommer ALDRI til å ta i mot en gratiskatt fra en annonse hvor de truer med å avlive kattene lengre- til det har jeg sett nok av katter med adferdsproblemer... Kall meg kanskje kald den som vil...

La heller folk få ta ansvar for sine egne handlinger!!

De lærer aldri ellers!

De fleste tar jo for gitt at dyrebeskyttelsen kan hjelpe dem ut av knipa, slik at de kan få reise på sin lille velfortjente ferie!

Håper dem soler seg med god samvittighet...

Skrevet

Jeg forstår godt de som sier at de ikke ønsker å støtte den slappe holdningen med å ta til seg huskattunger. På samme måte ønsker ikke jeg å støtte innekatteoppdrettere med mine penger.

Men personlig vil jeg gjerne ta til meg en hjemløs katt når jeg kan. Det er så mange kattunger og voksne katter som går hjemløse og/eller avlives at det er slett ingen selvfølge at man blir kvitt kattungene man får. Sjansen er faktisk stor for at man ikke får det.

Skrevet
Jeg anskaffer ikke katt for å gjøre andre en tjeneste eller å gjrøe en god gjerning. Når jeg skaffer meg katt er det fordi jeg vil ha en som passer til meg og mitt. Og der duger kun rasekatter.

Alt annet er stygt og møkkete. Og ikke pent å se på.

Hm. Er dette tredje eller fjerde hjernedøde forsøk på provokasjon i denne tråden, gjest? Tror kanskje flere hadde bitt på hvis hesikten ikke var så åpenbar. Kjipern.

Skrevet

Snobberi og snobberi.

Ja, det er mange hjemløse stakkarer der ute som trenger hjelp.

Men, en katt lever i mange år, og er man riktig heldig så lever katten til den er 15-20, og da ville det være fryktelig trist og slitsomt med en katt som er tydelig preget av et hardt liv.

Den er kanskje ikke renslig, kanskje den er psykisk preget, aggressiv etc.

En slik pus er ikke hyggelig å dele hjem med.

Jeg sier selvfølgelig ikke at det gjelder alle huskatter, men at det gjelder en del av de: Ja.

Man vet ikke hva man får.

Velger man en rasekatt så vet man mer hva man går til.

Ja, man betaler en del tusen og de fleste holder dem også inne for å unngå påkjørsler eller tyveri.

Man har en rasestandard, man kan forvente seg et gemytt og vet litt mer om hvordan katten kommer til å bli, man vet den er oppdratt i et trygt hjem innenfor de rette rammene som kreves.

Man vet den har fått vaksinene sine og man vet den har fått opplæring av sin mor og man har en grense på hvor ung katten kan være når den leveres fra seg, nettopp for å unngå at den skal bli skadet av å bli tatt for tidlig fra mamman sin.

Man har også en kontrakt.

Skrevet
Dessverre er det skremmende mange rasekatteiere/oppdrettere som har sine katter som innekatter. Kanskje har de blitt avlet slik i generasjoner også.

Jeg forstår problemstillingen til TS, må jeg innrømme. Har selv et par rasekatter jeg har lyst på, men får litt dårlig samvittighet for at mitt egoistiske ønske om et bestemt utseende og væremåte skal gå foran det desperate behovet for hjem til hjemløse katter.

I tillegg vil jeg ikke støtte oppdrettere med innekatter, og vil heller ikke skrive under på noen kontrakt om at katten jeg kjøper skal være innekatt. Så det ser mørkt ut for at jeg får meg en rasekatt noen gang. ;)

Det er mange som krever at de holdes inne ja, men slett ikke alle.

Skrevet

Hvorfor er det helt greit å kjøpe en Schäfer med stamtavle, mens det ikke er greit å kjøpe rasekatt med stamtavle? Hvorfor er det greit å velge seg en Schäfer fordi en synes det er en flott hund, mens det ikke er greit å velge en rasekatt man synes er pen?

Jeg synes dette sier noe om holdningen til katter.

Og som en annen sier over her, jeg ville ha katt, og de kan leve lenge. Jeg ønsket ikke å få katt fra dyrebeskyttelsen som kunne ha arr etter et hardt liv. Det hadde selvsagt vært det mest idealistiske å gjøre, men det er jeg som må leve med katten.

Dessverre er det skremmende mange rasekatteiere/oppdrettere som har sine katter som innekatter. Kanskje har de blitt avlet slik i generasjoner også.

Nå finnes det også huskatter som blir holdt som innekatter.

Og igjen vil jeg gjerne trekke fram hunder - det er faktisk ikke "normalt" for en hund å holde seg på et område på 100 kvm heller, og å gå i bånd. De har opprinnelig et enormt mye større streifområde. Som katter har det. Og akvariefisk. Det er ganske mange former for dyrehold som må endres drastisk om man skal tenke etter hvordan dyrene har det ute i naturen.

Gjest Gjest_Oppdretter_*
Skrevet

Jeg kan med 100% sikkerhet si at de fleste innekatter har det bedre enn mange utekatter!!!!

Skrevet
Jeg kan med 100% sikkerhet si at de fleste innekatter har det bedre enn mange utekatter!!!!

hvorfor ?

Gjest Gjest_Oppdretter_*
Skrevet
hvorfor ?

Fordi den alltid har det godt og varmt, alltid har mat tilgjengelig, somregel alltid har sine slaver (les: eiere) tilgjengelige, vil de ut, så har de somregel tilgang til luftegård eller andre luftemuligheter, de tilfredstiller sitt jaktbehov med tilrettelagte leker, Trær er ikke nødvendige- men har da klatrestativ osv.

...så sant at katteeier har tilrettelagt godt nok for katten, og det er god nok plass å boltre seg på.

Somregel lever innekatter lengre, de er ikke utsatt for de samme farene som utekatter.

Nå mener jeg ikke at alle innekatter trives like godt, men da prøver vel katteeieren å tilrettelegge best mulig for katten, slik at den blir lykkelig?? Noen katter trives kanskje best med å være ute, andre trives best med å være inne- slik er det bare!

Men for å sammenligne flertallet av de som har innekatter, både huskatter og rasekatter med utekatter (huskatter og rasekatter), vil jeg generelt sett si at førstnevnte har det bedre enn sistnevnte.

Skrevet
Fordi den alltid har det godt og varmt, alltid har mat tilgjengelig, somregel alltid har sine slaver (les: eiere) tilgjengelige, vil de ut, så har de somregel tilgang til luftegård eller andre luftemuligheter, de tilfredstiller sitt jaktbehov med tilrettelagte leker, Trær er ikke nødvendige- men har da klatrestativ osv.

...så sant at katteeier har tilrettelagt godt nok for katten, og det er god nok plass å boltre seg på.

Somregel lever innekatter lengre, de er ikke utsatt for de samme farene som utekatter.

Nå mener jeg ikke at alle innekatter trives like godt, men da prøver vel katteeieren å tilrettelegge best mulig for katten, slik at den blir lykkelig?? Noen katter trives kanskje best med å være ute, andre trives best med å være inne- slik er det bare!

Men for å sammenligne flertallet av de som har innekatter, både huskatter og rasekatter med utekatter (huskatter og rasekatter), vil jeg generelt sett si at førstnevnte har det bedre enn sistnevnte.

Gudskjelov er ikke dine oppfatninger hva angår innkattliv gjennomsnitts holdninger hos norges rasekatt-oppdrettere. De fleste har innsikt i kattens behov og hvilke som gir livsverdi. De oppdretterne jeg har vært i kontakt med kan ikke vente på dagen da de får kastrert avlskattene og sluppet dem ut i friheten. Ellers omplassert dem til noen som kan.

En katt gir blanke i om den er mer utsatt for fare utendørs enn inne. Den er skapt for å unngå farer. En katt som ikke opplever redsel og nervøsiteten/ spenningen for det ukjente er en død katt.

Utekatter har alt en innekatt har i tillegg til friheten. Den kan realisere seg selv 100% istedet for å være en skygge av seg selv som kosedyr i sofan.

Problemet er kanskje at noen oppfatter begrepet utekatter som katter som ikke har mat og vann tilgjengelig. Ikke får komme inn når det er kaldt, eller når den ønsker det, og ikke blir tatt vare på med går for lut og kaldt vann.

Det finnes dårlige katteeiere over alt. Noen av dem har innekatter og noen har utekatter.

Gjest Gjest_Oppdretter_*
Skrevet

Jeg tror nok at jeg tilfredstiller mine katters behov, og at de har den livskvaliteten som trengs, selv om de er innekatter.

Mine katter er lykkelige som innekatter.

Det du mener om at en katt gir blanke i om den er mer utsatt for fare utendørs enn inne, er skapt for å unngå farer og at en katt som ikke opplever redsel og nervøsiteten/ spenningen for det ukjente er en død katt, mener jeg er tull.

Samfunnet vårt er desverre sånn at katter ikke alltid kan unngå farer. De kan bli utsatt for vold av mennesker eller andre dyr, bli på kjørte av biler osv.

Jeg har hatt flere huskatter (utekatter) tidligere, som har blitt påkjørte, og av den grunn har dødd, eller blitt avlivet. Den siste jeg hadde ble på kjørt om natta, vi fant henne om morgenen utenfor huset vårt, og hun levde. Innvollene hennes tøt ut, og bakparten hennes var så og si knust. Etter dette sa jeg aldri mere utekatt!

Jeg bor heller ikke i et særlig trafikert område, men alikevel har dette skjedd med flere av våre katter.

Jeg vil rett og slett ikke utsette mine katter for slike farer, og det får være mitt valg. Kall det egoistisk om du vil...

Selvfølgelig får mine være ute, men i kontrollert form, enten i utegård, eller sammen med oss, og får tilfredstilt de behovene de trenger.

Det jeg satte fokus på i mitt forrige innlegg, var at det finnes MANGE flere huskatter enn rasekatter her i Norges land, og kanskje en tredel av dem har det så godt som de burde ha hatt!

Gjest Trolletrine
Skrevet

Min rasekatt fikk jeg faktisk av en person som ikke ville han den lenger..Er faktisk ikke BARE huskatter som er uønsket!

Gjest TaraTarantell
Skrevet

DETTE ER akkurat det jeg også sier oppdretter men ingen hører på meg og halshugger meg og. som dem gjør med deg.

hilsen "soon to be oppdretter"" ;)

Jeg tror nok at jeg tilfredstiller mine katters behov, og at de har den livskvaliteten som trengs, selv om de er innekatter.

Mine katter er lykkelige som innekatter.

Det du mener om at en katt gir blanke i om den er mer utsatt for fare utendørs enn inne, er skapt for å unngå farer og at en katt som ikke opplever redsel og nervøsiteten/ spenningen for det ukjente er en død katt, mener jeg er tull.

Samfunnet vårt er desverre sånn at katter ikke alltid kan unngå farer. De kan bli utsatt for vold av mennesker eller andre dyr, bli på kjørte av biler osv.

Jeg har hatt flere huskatter (utekatter) tidligere, som har blitt påkjørte, og av den grunn har dødd, eller blitt avlivet. Den siste jeg hadde ble på kjørt om natta, vi fant henne om morgenen utenfor huset vårt, og hun levde. Innvollene hennes tøt ut, og bakparten hennes var så og si knust. Etter dette sa jeg aldri mere utekatt!

Jeg bor heller ikke i et særlig trafikert område, men alikevel har dette skjedd med flere av våre katter.

Jeg vil rett og slett ikke utsette mine katter for slike farer, og det får være mitt valg. Kall det egoistisk om du vil...

Selvfølgelig får mine være ute, men i kontrollert form, enten i utegård, eller sammen med oss, og får tilfredstilt de behovene de trenger.

Det jeg satte fokus på i mitt forrige innlegg, var at det finnes MANGE flere huskatter enn rasekatter her i Norges land, og kanskje en tredel av dem har det så godt som de burde ha hatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...