Gå til innhold

snobberi med rasekatter?

Anbefalte innlegg

Gjest miramor
Skrevet

når så mange hjemløse katter eksisterer. hvorfor KJØPER noen rasekatter da?

det sier seg selv at dere gjør det BARE pga skjønnheten. når dere ser hvor mange FINE OG HJEMLØSE katter som finnes, hvorfor ikke hjelpe dem i stedet for å fore deres eget ego?? det kan ta ikke være annet enn snobberi.

glad jeg ikke er så kynisk. dere kan sammenligne dere med hun damen som lot hundene sine sitte i bilene alene en hel dag på ikea.

jeg tar i mot katter som har det dårlig jeg. jeg er ikke så dum st jeg kjøper en katt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

tja... jeg har huskatt selv men jeg skjønner godt de som kjøper rasekatt hvis de ønsker å drive med utstilling, oppdrett etc eller ønsker en viss mer sikkerhet i hva slags gemytt o.l. katten kan ende opp med.

joda, rasekatter har også individuelle forskjeller men på generell basis så er det ofte lettere å anslå hva man får når man kjenner foreldrene, besteforeldrene og avelsretningen dyret er avlet etter.

å sammenligne med et menneske som tydeligvis ikke helt hadde tankene med seg og forårsaket en dyretragedie synes jeg ikke blir rett.

Endret av minienthe
Gjest Jenna88
Skrevet

Da jeg & kjæresten skulle anskaffe oss katt fra Dyrebeskyttelsen gjorde/krevde de følgende:

- De skulle sjekke opp om jeg løy i fht. hvor jeg bodde, og sjekket opp adressen min via kartsøk på internett. De fant ut at det var en vei ikke så langt unna og ble totalt paranoide. Ettersom jeg bor i et svært barnevennlig område forstod jeg ikke problematikken, og forsøkte å forklare dem at katten hadde det både trygt og godt her.

- De ønsket attest på at jeg faktisk hadde vaksinert/sterilisert katten.

- I kontrakten stod det at de var kattens øverste eier, dvs. alle medisinske forhold skulle avklare av dem. Til tross for at min bestemor, og begge foreldrene til kjæresten min er dyreleger.

Alt dette er vanlig praksis for Dyrebeskyttelsen i det området vi ønsket katt fra. Kvinnen i telefonen forklarte at mange avbrøt prosessen av den grunn, og vet du hva, jeg forstår dem godt.

Til tross for at jeg forklarte at det ikke var farlig for katten å ferdes her (har tross alt hatt noen katter i mitt unge liv), trodde hun meg ikke. Det måtte mye overtalelse til for å få henne til å i det hele tatt vurdere oss pga. dette. Og med tanke på at området jeg bor i blir regnet som svært BARNEVENNLIG sier det seg jo selv at det er minimale sjanser for at katten skal bli skadet.

En gang anskaffet vi oss katt ved å ringe på en annonse. Det gjør vi aldri igjen. Jeg hadde samme visjon som deg, jeg ville ta vare på et dyr som var alene og skadet i verden.

Katten var svært vill, og selv om eieren forsikret oss om at kattungen var over tolv uker gammel, sa dyrelegen noe helt annet.

Nå skal jeg ikke skjære alle over en kam; jeg har hatt kontakt med andre lokalforeninger i DB i ettertid, og vet at det også finnes mange dyktige og imøtekommende mennesker der. Det som imidlertid skremmer meg, er dette enorme fokuset på at katten skal ha det bra, og at de ikke trodde meg da jeg forklarte hvordan forholdene hang sammen. Jeg ble litt skremt mtp. at disse menneskene skulle styre min katts medisinske historikk ettersom de er kattens høyeste eier, og jeg begår kontraktbrudd, dersom jeg ikke kontakter dem for å få en avgjørelse om hva som bør gjøres med katten.

Hva betyr dette egentlig i praksis? Som katteeier, og som 100% tilstede i katten min sitt liv, mener jeg virkelig at jeg, i samarbeid med en vetrinær, kan fatte like gode beslutninger for katten min som en DB-ansatt.

Jeg har pr. i dag en DB-katt og en perser. Sistnevnte kjøpte vi for å være sikker på at vi fikk et gemytt som passet vår familie (ja, dette bekreftet faktisk DB overfor meg også), det er viktig at kattens og familiens gemytt passer sammen. I tillegg var vi sikker på at katten hadde god stamtavle (altså vi kan forvente at han lever lenge), samt at vi er trygge på at han faktisk fikk være hos moren sin i tolv uker, som alle dyreeksperter mener er best.

Vi ønsket rett og slett sikkerhet rundt katten; at vi fikk ta de viktigste avgjørelsene i samarbeid med dyrelege, samt at vi var sikre på alderen dens, noe som er svært viktig for oss, ettersom vi ønsker å gjøre kattens liv best mulig.

Ingen kan påstå at jeg ikke er glad i katter, jeg gråter hver gang jeg hører historier om katter som blir misbrukt, jeg har selv tatt ansvar for en del hjemløse katter som har dukket opp, satt inn annonser i avisa og tatt vare på dem til det har meldt seg ny eier.

At jeg ønsker å være sikker på hvilken katt jeg har, gjør meg ikke til en dårlig katteeier, mener i alle fall jeg.

Mvh Jenna.

det sier seg selv at dere gjør det BARE pga skjønnheten. når dere ser hvor mange FINE OG HJEMLØSE katter som finnes, hvorfor ikke hjelpe dem i stedet for å fore deres eget ego?? det kan ta ikke være annet enn snobberi.

glad jeg ikke er så kynisk. dere kan sammenligne dere med hun damen som lot hundene sine sitte i bilene alene en hel dag på ikea.

jeg tar i mot katter som har det dårlig jeg. jeg er ikke så dum st jeg kjøper en katt.

Skrevet

Det å ha rasekatt imot en blanding man ikke kjenner bakgrunnen på kan jo ikke akkurat sammenliknes. Det finnes også en drøss med omplasseringshunder av ymse opphav som trenger et hjem, likevel betaler folk for en rasehund.

Man betaler for å kjenne bakgrunnen til dyret, for å ha et nettverk rundt seg, oppdretter, raseklubber etc, for å kunne dyrke en utstillingshobby eller kanske fordi man er oppvokst med rasen og har god erfaring med den. Man betaler for forutsigbarhet og trygghet, og det er ikke snobberi.

Jeg vil heller si at en rasekatteier mer sannsynlig er en engasjert og god katteeier enn mange andre, blant annet fordi man har investert en god slump penger i dyret. Det kan bare oppfattes som et tegn på at man er genuint interessert i kattehold, og har de beste intensjoner om å ta godt vare på katten.

Skrevet

Jeg har en huskatt som vi "fikk" igjennom en annonse, noen som hadde fått ett kull på katten sin. Og så har jeg en huskatt som ble dumpet ute og var nesten død når den ble funnet, og så har jeg en rasekatt.

Jeg synes jeg har en kjempefin gjeng, og ville valgt akkurat de samme kattene igjen!

At huskattene ikke har en høy status er en sak, men å rakke ned på rasekatteierene er feil retning å gå!

Du kan heller tenke på alle de som ikke kastrerer katten sin og får kull på kull slik at vi har alle de for mange kattene som vi har!

Skrevet

Huskatter/gatekatter/bastards er ikke noe å ha eller samle på.

Det eneste som er fint er rasekatter!

Skrevet

Deg om det. Jeg er ikke så dum at jeg velger noe jeg ikke vil bare fordi andre kanskje skal synes jeg er Mor Theresa. Jeg velger rasekatter fordi de er penest og renest. Og så? Hva er galt med det?

Det er ikke mitt problem at verden overbefolkes eller at mange stygge gatekatter ikke har et hjem. Naturen utrydder slike automatisk.

Skrevet

Fordi at hvis man velger en rasekatt så kan man i stor grad velge gemytt som passer til det livet man lever. På samme måte som man velger hunderase etter hvilken rase som passer ens livssituasjon og livsstil.

Hvorfor er det mer kynisk å ha rasekatt enn rasehund?

Skrevet

Jeg har min rasekatt nr to nå, en exotic (korthåret perser). Den første var en perser. Begge har hatt "feil" som har gjort at de ikke har egnet seg for utstilling/avl. Jeg valgte denne rasen fordi kattene skulle være inne, og persere har et veldig rolig gemytt og egner seg svært godt som innekatter. Jeg synes det er viktigere å fokusere på sterilisering/kastrering for å unngå uønskede katter enn å kritisere de som kjøper rasekatter.

Gjest har ikke dyr.
Skrevet
Jeg vil heller si at en rasekatteier mer sannsynlig er en engasjert og god katteeier enn mange andre, blant annet fordi man har investert en god slump penger i dyret. Det kan bare oppfattes som et tegn på at man er genuint interessert i kattehold, og har de beste intensjoner om å ta godt vare på katten.

dette er jeg helt enig i.

har tenkt disse tankene før. de som anskaffer seg katter fra DB kan det virke som om de bare skaffer seg en i hui og hast.

en som bruker penger på et dyr er man ganske sikker på vil behandle det godt. det viser jo at de har tenkt nøye over saken og. hvis ikke de er usannsynlig rike, da. ;)

Skrevet
dette er jeg helt enig i.

har tenkt disse tankene før. de som anskaffer seg katter fra DB kan det virke som om de bare skaffer seg en i hui og hast.

en som bruker penger på et dyr er man ganske sikker på vil behandle det godt. det viser jo at de har tenkt nøye over saken og. hvis ikke de er usannsynlig rike, da. ;)

Det er sant.. Men tenk så flott det kunne vært om huskattene ble sett på som en rase slik som de andre rasekattene også. For det er jo det de er, en rase.. Bare de kommer i uendelig mange varianter.

Kontrollert avl og en liten slump penger for huskattene hadde vært drømmen..

Skrevet

Jeg har hatt flere vanlige huskatter, og for meg er det uaktuelt med rasekatt. Jeg bor landelig til på en gård, og vil ha en katt som kan være ute og fange mus, men som også er til kos. Jeg forstår likevel godt at mange velger rasekatt, f.eks. dersom man bor i et område der det er utrygt for katten å ferdes ute, eller man vil delta på utstillinger osv.

Vil gjerne kommentere påstanden om at man blir en mer ansvarlig katteeier hvis man har betalt for katten: alle i huset her er glade i kattemor. For oss er hun like verdifull selv om vi fikk henne helt gratis hos naboen. Slik tror jeg faktisk det er for de fleste som eier et dyr - man blir glade i dem og behandler dem godt, uavhengig av "innkjøpspris".

Gjest har ikke dyr
Skrevet
Det er sant.. Men tenk så flott det kunne vært om huskattene ble sett på som en rase slik som de andre rasekattene også. For det er jo det de er, en rase.. Bare de kommer i uendelig mange varianter.

Kontrollert avl og en liten slump penger for huskattene hadde vært drømmen..

ja, jeg tror jeg vet at det er en egen rase. de blir ofte omtalt som det i kattebøker har jeg sett, så da mener vel egentlig TS at de dyrene hun visst nok skal redde, ikke burde redde allikevel. de er jo en rase. :lol:

Skrevet

Adopterte en katt fra dyrebeskyttelsen. Og det er den snilleste pusen i verden. Så fin personlighet også :)

Syns det virker litt kjedelig med rasekatter. At de må være inne som oftest....Er jo så klart mange fine der også, men syns folk gjør så stort ut av dem. Skryter dem oppi skyene osv. Syns alle katter er like mye verdt jeg.

Skrevet

Du er helt på jordet, miramor.

Folk kjøper ikke rasekatter bare pga skjønnhet, det finnes en rekke andre grunner. Det kan være

-Tryggheten ved å kjenne til aspekter ved kattens bakgrunn, når det gjelder helse og temperament

-At man vet mer om hvordan katten vil bli som voksen når det gjelder temperament og aktivitetsnivå (de ulike rasene har sine karakteristika der)

-Ved kjøp av rasekatt får man en katt som er avlet opp av noen som har mye kunnskap om katt, og hva den trenger for å bi tilstrekkelig sosialisert

-Kanskje man vil ha en hobby? (Utstilling / oppdrett)

Det er ikke rasekatteiere som er årsaken til alle de hjemløse kattungene, det er det uansvarlige katteeiere rundt om i landet som er.

Skrevet
Jeg har hatt flere vanlige huskatter, og for meg er det uaktuelt med rasekatt. Jeg bor landelig til på en gård, og vil ha en katt som kan være ute og fange mus, men som også er til kos. Jeg forstår likevel godt at mange velger rasekatt, f.eks. dersom man bor i et område der det er utrygt for katten å ferdes ute, eller man vil delta på utstillinger osv.

Må bare få sagt at mange rasekatter er minst like gode jegere som enhver huskatt.

Jeg har fire rasekatter, av to ulike raser, og nå om dagen renner det innpå med «gaver» i form av mus og stor og liten fugl.

At rasekatter egner seg dårlig til å være ute er en myte.

Skrevet
At rasekatter egner seg dårlig til å være ute er en myte.

Dessverre er det skremmende mange rasekatteiere/oppdrettere som har sine katter som innekatter. Kanskje har de blitt avlet slik i generasjoner også.

Jeg forstår problemstillingen til TS, må jeg innrømme. Har selv et par rasekatter jeg har lyst på, men får litt dårlig samvittighet for at mitt egoistiske ønske om et bestemt utseende og væremåte skal gå foran det desperate behovet for hjem til hjemløse katter.

I tillegg vil jeg ikke støtte oppdrettere med innekatter, og vil heller ikke skrive under på noen kontrakt om at katten jeg kjøper skal være innekatt. Så det ser mørkt ut for at jeg får meg en rasekatt noen gang. ;)

Skrevet

Huskatter er mindre intelligente, de er ekle og ikke fine nok. De eier ikke manerer. Her i huset er det kun rasekatter, intet annet duger.Alt annet er bare harry.

Skrevet
Dessverre er det skremmende mange rasekatteiere/oppdrettere som har sine katter som innekatter. Kanskje har de blitt avlet slik i generasjoner også.

Jeg forstår problemstillingen til TS, må jeg innrømme. Har selv et par rasekatter jeg har lyst på, men får litt dårlig samvittighet for at mitt egoistiske ønske om et bestemt utseende og væremåte skal gå foran det desperate behovet for hjem til hjemløse katter.

I tillegg vil jeg ikke støtte oppdrettere med innekatter, og vil heller ikke skrive under på noen kontrakt om at katten jeg kjøper skal være innekatt. Så det ser mørkt ut for at jeg får meg en rasekatt noen gang. ;)

Det er faktisk endel oppdrettere som "godkjenner" utekatter. Jeg har flere venner som har f.eks MCO og hellig birma ute, så jeg ville lat det satt en stopper for meg!

Jeg måtte også ta en runde med meg selv når jeg skulle få nummer tre, men jeg falt sånn for rasen at jeg kunne bare ikke la være. Så jeg fikk meg to fjernadoptivkatter fra dyrebeskyttelsen samtidig..

Skrevet

Det er flott, Mocca, men samtidig vil jeg ikke støtte innekatteoppdrettere med å kjøpe kattunger fra dem. Og noe sier meg at det kan være rimelig vanskelig å finne en rasekattoppdretter som ikke har sine katter som innekatter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...