Gå til innhold

Hvilke land i Asia har du vært i?


Frøken Spjåk

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å reise litt i Asia etter nyttår.

Har tidligere vært ltit i Sør-Øst Asia.

Lurer på hvilke land dere har vært i og hva dere synes om de. Når på året var dere der, natur, pris, menneskene osv. Alt er av interesse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Spørs hva du definerer som Asia :-) Jeg har vært i Japan, Kina, Thailand (3-4 ganger), Malaysia (3-4 ganger) og Singapore. Jeg har lagt inn en del reisebrev med bilder fra turene på min hjemmeside http://gardkarlsen.com . Kanskje du kan finne noe nyttig info der til å begynne med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i India i jan i 1995... var knall bra!!:) vi reiste ikke via noe reisebyrå så prisen var nok en del anderledes enn den ville hvert nå..

vet ikke helt hva du vil lurer på, så kan jo bare spør om du lurer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste rundt i Sør-Øst Asia fra slutten av mars til midten av juni i år.

Var i:

Singapore: dyrt på backpackerbudsjett, men skulle gjerne dratt igjen med fullstappet lommebok. Var et velig lett turistland, mye god mat.

Malaysia: et av mine favorittland. God mat, vennlige folk. Vi var hovedsakelig i Kuala Lumpur og på Perhentian Islands. Mye god mat.

Thailand: Likte godt Bangkok og Nong Khai i nord, men må si meg skuffet over de sørlige delene. Var både på østkysten og vestkysten og det hele minnet meg om Grand Canaria. En enorm skuffelse etter noen fantastiske uker på Perhentian i Malaysia. Vennlige folk og svært enkelt å reise rundt. God shopping. Mye god mat.

Laos: et roligere land skal du lete lenge etter. Vi bodde midt i hovedgaten i Vientiane, og Bergen føltes som en millionby i forhold. :) Hyggelige mennesker, ikke så fornøyd med maten.

Vietnam: reiste fra Hue til Saigon. Vi ble innimellom utrolig sjokkerte over aggrisiviteten til vietnameserne. Vi var på et marked i Hue og kom hjem med store blåmerker på armene. De slo etter oss, knep i oss...Vi trodde vi var uheldig, men svært mange kunne fortelle om det samme. De er på langt nær så serviceminded og blide som i de andre landene. I Vietnam er de også ofte i mye større grad, ute etter å lure folk. Det var lett å ta seg rundt, men må si vi ble skuffet over mange av menneskene vi møtte. Maten var også litt kjedelig i forhold til Thailand.

Kambodsja: Fantastisk land. Reis dit nå, om noen år vil det bli som Thailand. Vi så tendensene allerede, og da spesielt i Siem Reap og Angkor Wat området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Kjekt med utfyllende svar, Grissini!

Og likte reisebreva dine, gard. Har faktisk lest noen av de før. ;)

Mes Asia mener jeg egentlig hele Asia. Jeg har rett og slett ikke bestemt meg for hvor jeg vil enda.

Har tidligere vært i Thailand to ganger (Bangkok, Chiang Mai, Koh Pha-ngan, Phuket, Phi-Phi, Koh Samui + litt småstopp), Malaysia (Kuala Lumpur og Perhentian Island), Singapore og Indonesia (Bali, Kuta).

Det er Vietnam, Kambodsja, Kina, Fillipinene, Japan og Sri Lanka og India som står øverst på ønskelista. Det blir nok ikke alt dette da der er altfor spredt i forhold til å reise fra land til land. Er derfor ute etter å finne ut hva andre har likt best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på det som ble sagt om Vietnam.

Vi var på sist ferie i Laos (anbefales! Særlig Luang Prabang), Vietnam og Kambodsja (Ankor Wat er jo verd en reise i seg selv!).

Og i ettertid ville jeg gjerne droppet hele Vietnambesøket for å få bedre tid i de andre landene.

Vi ble konstant plaget av folk som ville lure oss. Folk hadde ingen respekt for intimsoner og tydde gjerne til ting jeg rett og slett vil kalle vold for å prøve å "overbevise oss". Nei, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si jeg er litt overraska over det dere sier om Vietnam. :klø: Det er et av de landene jeg har sett mest fram til å besøke. Men det der hørtes jo ikke noe trivelig ut i det hele tatt...!

Takk for svar til deg også gjest :)

Fortell gjerne mer om Laos!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er litt overraska over det dere sier om Vietnam. :klø: Det er et av de landene jeg har sett mest fram til å besøke. Men det der hørtes jo ikke noe trivelig ut i det hele tatt...!

Jeg ble også veldig overrasket over Vietnam. Dette var det nest siste landet vi besøkte på turen vår, og vi fikk mange advarsler av folk vi møtte på underveis. Men jeg hadde ikke trodd det skulle bli så gale....Vi trivdes forresten godt i Saigon. Mange interessante utflukter man kan dra på: Cu Chi tunnelene, Krigsmuseet osv.

Skal dere til Laos, MÅ dere dra innom Luang Prabang. Fantastisk by...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Vietnam var fantastisk :-)

Vi var i Hanoi, Halong, Hoi An og Ho chi Mihn City. Eneste plassen jeg opplevde at det var veldig ubehagelig med at de dro i oss og nærmest kløp, var på markedet i HCMC.

Syns maten var super, folket var smilende og glade som ellers i Sør Øst Asia, og det var mye spennende opplevelser.

Kambodia er også absolutt å anbefale.Angkor Wat er FLOTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde tre måneder i Vietnam og jeg ELSKET hvert sekund av det! Jeg hadde hjertesorg da jeg reiste tilbake til Norge. Vennligere folkeslag skal man lete lenge etter. Alt var bare helt utrolig deilig! Er trøtt som en alke nå, men bare send meg en pm hvis du vil vite noe mer, så skal du få side opp og side ned med tips :lol:

Ellers har jeg vært i Thailand, Malaysia, Singapore og Japan.

Vitenam elsket jeg så høyt at jeg aldri vil tilbake igjen, minnene er så verdifulle for meg at jeg ikke vil få nye derfra.

Japan var en fantastisk og surrealistisk opplevelse, en av de største jeg har hatt. Uendelig takknemlig for den reisen! Koster skjorta mye penger, og ingen snakker engelsk, men vennligsinnede og spennende. Fantastisk hvordan de mestrer en hårfin balanse mellom hypermoderne metropoler og oldtidens templer, gjerne om hverandre.

I Thailand har jeg bare vært i Bangkok og er ikke videre imponert. Blir nok en tur tilbake en eller annen gang i løpet av livet for å se mer av landet, men det er langt ned på listen.

Drar dere til Malaysia, så få med dere Tioman! En FANTASTISK øy, med palmestrender, azurblått hav, koraller, dykking, jungel, kokosnøtter med sugerør, nygrillet red snapper i solnedgangen, alt klippet ut fra paradispostkortene. Her er det bare å lene seg tilbake i en bungalow eller i hengekøyene som er spent mellom palmene og bare nyte at man er til.

Singapore er veldig spennende, men kom med mye penger. Veldig mye rart å se, ikke gå glipp av tacky Sentosa Island, en kunstig badeøy med importert sand fra Malaysia, malte, hule "stener" støpt i sement, små grønne sopper som spiller heisversjoner av kinks og beatles (FY!!!) og alskens grelle ting du kan tenke deg (som feks shuttle tram for å kjøre feite amerikanere fra a til b). Men det er likefullt en strand, og klarer man å ha humoren på riktig plass kan man storkose seg. Den største opplevelsen vi hadde i Singapore, var faktisk dyrehagen! Den er enorm, og den er mangfoldig. Fantastisk opplevelse! Og når mørket faller på, går man Night Safari, slik at man kan se nattdyrene utfolde seg. Utrolig spesielt!

Tenk på hvor lang tid dere har til rådighet til hvilket budsjett. Det er riktignok latterlig billig i sørøstasia, men pengene forsvinner ut ruta likevel! Også greit å legge opp til at man har litt tid på de ulike stedene, så man slipper å løpe etter seg selv!

Bare spør hvis du lurer på noe :) Og i allefall, GOD TUR!!! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Kina og Japan. kina var veldig spennende, mye å se og veldig store forskjeller mellom det meste egentlig. Engelsk er det ikke mange som skjønner, men utrolig hva man får til med kroppspråk og penn+ papir. ;) Mye god mat overalt så lenge man styrer unna turiststedene.

Japan var helt annerledes, veldig mye mennesker OVERALT. Dyrt land, men helt klart verdt et besøk. Trikset med engelsk i Japan er å snakke langsomt og tydelig. Ikke snakk engelsk slik som vi lærer det, men uttal alle stavelsene. Unge Japanere snakker engelsk, men de har ofte problemer med å forstå engelsk muntlig. Papir og penn er veldig lurt å ha med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...