Gå til innhold

Er det noen journalister her?


Gjest Undrer

Anbefalte innlegg

Gjest Undrer

Etter å ha lest diskusjonene om Madeleine her inne, og ikke minst kommentarene fra de mange som mener at foreldrene har vært skjødesløse, så lurer jeg på hvorfor ingen ser nærmere på saker i NORGE hvor barn har forsvunnet eller dødd fordi de ikke ble passet godt nok på.

I sommer druknet en ettåring i Moss. Barnet falt over bord fra en seilbåt i et ubevoktet øyeblikk. I avisene står det at det foreldrene plutselig oppdaget at barnet var borte.

Det tok lang tid før barnet ble funnet, og livet sto ikke til å redde.

Allerede her vet vi at barnet ikke har blitt passet godt nok på siden det faller over bord og foreldrene ikke umiddelbart merket at det var borte.

Et aspekt er selvsagt det faktum at barnet ikke ble passet godt nok på. Politiet nektet å svare på om barnet hadde redningsvest på. Politiet nektet å svare! Og ingne journalister har fulgt opp dette, saken er bare lagt død. Fordi foreldrene har lidd nok ved å miste barnet? Det er jeg ikke i tvil om at de har, men noen burde spørre: Brukte barnet redningsvest, og hvis ikke: Skal uansvarlighet fra foreldre få noen konsekvenser?

Det kommer det ikke til å få i dette tilfellet, heller, dersom ingen journalister setter fokus på saken istedet for å la den gå i grava med barnet. Om det er slik at barnet ikke ble ivaretatt og ikke beskyttet med redningsvest, så synes jeg at noen skal stå til ansvar for det. Ved å plassere ansvaret, kan man hindre at andre foreldre er skjødesløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mann 42

Men foreldrene skal jo evt ha sin dom i retten, ikke i avisen? Saken med barnet som falt overbord og druknet, er jo prima førstesidestoff, og foreldrene er i en forferdelig situasjon. Jeg skjønner godt at politiet ikke vil gjøre det verre ved å informere pressen mer enn høyst nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å plassere ansvaret, kan man hindre at andre foreldre er skjødesløse.

Viktige poeng.

Hva med alle skjødesløse foreldre som lar barna klatre i trær, sykle langs veien og fra taket i snøen - uten hjelm, tannbeskytter og ryggskinne?

Tenk på den preventive effekten det vil ha om man setter inn store ressurser på etterforskning og påtale av disse? En politimann på hvert legekontor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å plassere ansvaret, kan man hindre at andre foreldre er skjødesløse.

Jeg er ikke journalist, men jeg tror nok norske medier ikke er så brutale som utenlandske. Skal man ha en offentlig oppvask om barnet hadde på seg redningsvest eller ikke? Er dette virkelig offentlig interesse? Har ikke foreldrene lidd nok ved å miste barnet sitt?

Greit at man kan få fokus på det og hindre i at andre ting skjer, men da syens jeg heller man bør ha en generell artikkel type "4 av 10 barn har ikke redningsvest, her er konsekvensene, slik kan du bli straffet etc" i stedet for å henge ut en bestemt sak.

Endret av Frøken eple
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en personlig tragedie som involverer et lite barn, og da er det direkte smakløst å angripe foreldrene med spekulative artikler, før etterforskningen har fått et endelig utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en personlig tragedie som involverer et lite barn, og da er det direkte smakløst å angripe foreldrene med spekulative artikler, før etterforskningen har fått et endelig utfall.

Eier foreldrene barnet? Nei. Et menneske har dødd som følge av uforsvarlighet. Hvorfor skal det ties ihjel? Er ikke barnets liv mer verdt? Hvis det hadde vært noen som hadde med en handicappet person i båt og ikke hadde på ham flytevest, så hadde det blitt sak om han hadde druknet. Men en liten baby,l som er helt avhengig av foreldrene sine - totalt forsvarsløs og hjelpeløs - han er ikke verdt såpass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann 42
Eier foreldrene barnet? Nei. Et menneske har dødd som følge av uforsvarlighet. Hvorfor skal det ties ihjel? Er ikke barnets liv mer verdt? Hvis det hadde vært noen som hadde med en handicappet person i båt og ikke hadde på ham flytevest, så hadde det blitt sak om han hadde druknet. Men en liten baby,l som er helt avhengig av foreldrene sine - totalt forsvarsløs og hjelpeløs - han er ikke verdt såpass?

Jeg tror ikke du er riktig vel bevart. "Ties i hjel"? Politiet lar det ikke gå upåaktet hen dersom det skulle vise seg å være foreldrenes uaktsomhet som har forårsaket dette. Terskelen for tiltale for uaktsomt drap er ikke så høy. Når politiet ikke vil gå ut med info, så er det antakelig fordi saken ikke er så klar som den synes i dine spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du er riktig vel bevart. "Ties i hjel"? Politiet lar det ikke gå upåaktet hen dersom det skulle vise seg å være foreldrenes uaktsomhet som har forårsaket dette. Terskelen for tiltale for uaktsomt drap er ikke så høy. Når politiet ikke vil gå ut med info, så er det antakelig fordi saken ikke er så klar som den synes i dine spekulasjoner.

jg forholder meg kun til hav avisene skrev om saken etter ulykken, der gikk det fram at ungen falt i vannet i et ubevoktet øyeblikk. Om du mener jeg ikke er vel bevart fordi jeg mener det er foreldrenes ansvar at det ikke OPPSTÅR slike ubevoktede øyeblikk ombord på en båt - MULIG USIKRET - så er det ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å plassere ansvaret, kan man hindre at andre foreldre er skjødesløse.

Nei, det kan man ikke. Like lite som man kan forhindre drap ved å innføre dødsstraff for den skyldige.

Du har et dårlig poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktige poeng.

Hva med alle skjødesløse foreldre som lar barna klatre i trær, sykle langs veien og fra taket i snøen - uten hjelm, tannbeskytter og ryggskinne?

Tenk på den preventive effekten det vil ha om man setter inn store ressurser på etterforskning og påtale av disse? En politimann på hvert legekontor?

Ja, og henger vi alle som kjører for fort på våre veier, da blir vi kvitt det problemet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mener jeg ikke er vel bevart fordi jeg mener det er foreldrenes ansvar at det ikke OPPSTÅR slike ubevoktede øyeblikk ombord på en båt - MULIG USIKRET - så er det ditt problem.

Så om det brenner i byssa, og storebror på 4 år har satt noe i halsen samtidig, så skal likevel foreldrene passe på at ALT er ok og i perfekt stand - og at ingen ubevoktede øyeblikk oppstår.

Utopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om det brenner i byssa, og storebror på 4 år har satt noe i halsen samtidig, så skal likevel foreldrene passe på at ALT er ok og i perfekt stand - og at ingen ubevoktede øyeblikk oppstår.

Utopi.

Kan ikek sammenlignes. Her kunne EVT livet vært reddet om man brukte redningsvest på barnet, da hadde man iallfall oppdaget det i sjøen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikek sammenlignes. Her kunne EVT livet vært reddet om man brukte redningsvest på barnet, da hadde man iallfall oppdaget det i sjøen...

Det ble sagt her at foreldre ikke skulle ha uoppmerksomme øyeblikk.

Da kan slikt skje, uavhengig av om barn bruker vest eller ei. For eksempel under et bleieskift der vesten er tatt av/skrittbeltet tatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det journalister og "journalister" her...

Du skal vite at mang en journalist og "journalist" henter sine idéer til saker nettopp fra KG.

Norge er lite og de fleste leser her og henter inspirasjon til nyhetssaker i NRK nyheter og andre kanaler nettopp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Journalister i Norge opererer med strengere regler enn i utlandet, og særlig de som ikke kan beskytte seg selv (f.eks barn, utviklingshemmede, avdøde og mennesker som ikke er vant med å snakke med pressen) skal beskyttes. Det står i Vær Varsom plakaten. Norske medier plukket opp Maddie-saken etter at utenlanske medier hadde skrevet om den. Navnet på barnet og foreldrene var allerede offentliggjort i utlandet, derav anonymiserte heller ikke norske medier familien. Jeg vet ikke, men jeg tror at skriveriene i utlandet omkring saken er adskillig verre enn i Norge. Men ja, jeg synes skriveriene rundt saken har tatt av. Jeg jobber ikke i VG eller Dagbladet (er jo disse som har skrevet mest som saken) så jeg vet ikke hvorfor de har valgt å fokusere så kraftig på denne ene saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vite at mang en journalist og "journalist" henter sine idéer til saker nettopp fra KG.

Det tror jeg nok.

Forresten: Siden du setter journalist i hermetegn, mener du da skribent eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalister i Norge opererer med strengere regler enn i utlandet, og særlig de som ikke kan beskytte seg selv (f.eks barn, utviklingshemmede, avdøde og mennesker som ikke er vant med å snakke med pressen) skal beskyttes. Det står i Vær Varsom plakaten. Norske medier plukket opp Maddie-saken etter at utenlanske medier hadde skrevet om den. Navnet på barnet og foreldrene var allerede offentliggjort i utlandet, derav anonymiserte heller ikke norske medier familien. Jeg vet ikke, men jeg tror at skriveriene i utlandet omkring saken er adskillig verre enn i Norge. Men ja, jeg synes skriveriene rundt saken har tatt av. Jeg jobber ikke i VG eller Dagbladet (er jo disse som har skrevet mest som saken) så jeg vet ikke hvorfor de har valgt å fokusere så kraftig på denne ene saken.

Ha ha - jeg leste "avdøde som ikke er vant med å snakke med pressen"....

Briller, ja takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...