Gå til innhold

Familiefar brutalt slått ned


Gjest Miss Antrop

Anbefalte innlegg

Jeg synes vel problemet i denne saken er at det nettopp ikke har vært noe fokus på volden fornærmede ble utsatt for, og gjerningsmannen som utførte den.

Man må selvfølgelig ta tak i det som skjedde i etterkant, men hendelsen han ble utsatt for er vel ennå mer tragisk enn behandlingen han fikk (eller ikke fikk...). Ut fra medias dekning virker det som om det var ambulanse og politi som påførte skaden....

Det er beklageligvis riktig. Og hvis jeg har forstått dette riktig, var det en mørkhudet mann som slo, men det kan man vel nesten ikke si uten å bli kalt rasist. Vi er blitt så opptatt av å være så fordømt politisk korrekte at kritikk av mørkhudede kriminelle nærmest er blitt fraværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silmarill
Klart at dette skjer oftere enn denne episoden når det handler om blind vold, men saken er endog meget spesiell mht. abulansetjenestens oppførsel!

Men det er tragisk at sånne saker som dette må til for at fokuset blir rettet mot blind vold og svik i samfunnet.

Hadde Ali blitt tatt med med engang hadde hans tilstand vært bedre og mer stabil.

Jeg er faktisk 100% enig med deg tomatMina

Nei det kan vi ikke vite, det kan man bare spekulere i!Vet ikke hva legene sier om det, men antar at jo fortere man får legebehandling jo mer kan man redde av diverse komplikasjoner!

Her er jeg også 100% enig med deg tomatMina

Jeg synes vel problemet i denne saken er at det nettopp ikke har vært noe fokus på volden fornærmede ble utsatt for, og gjerningsmannen som utførte den.

Man må selvfølgelig ta tak i det som skjedde i etterkant, men hendelsen han ble utsatt for er vel ennå mer tragisk enn behandlingen han fikk (eller ikke fikk...). Ut fra medias dekning virker det som om det var ambulanse og politi som påførte skaden....

Alt som skjedde er tragisk, men på hver sin måte!

Fokuset skulle helt klart vært mer på gjerningsmannen enn det har vært. Blind vold er vanlig DESVERRE.

Nå har det seg sånn at når det gjelder denne saken er det at i tilegg til denne blinde volden så gav ambulansepersonalet f...i fornærmedes tilstand og kun slang dritt til han??????

Skal ikke dette diskuteres og skrives om?

Dette må på dagsorden, ut i media ut til folket å bli debatert!

Dette har sikkert skjedd før også uten at det har vært så mange vitner til hendelsen... jeg er ganske sikker på at det finns mørketall her også... :tristbla:

NEI,det er ikke ambulansepersonalet sin skyld at Ali ble slått ned, men det er ikke gjerningsmannens skyld at ambulansepersonalet bedømte feil heller!

Det er ikke Alis skyld at han ble slått ned og det er heller ikke Alis skyld at ambulansetjenesten bedømte feil!

Uansett: Om en person blør ut fra munnen er dette et tegn på indre blødninger! Ut fra nesa er ikke like skremmende som om en person blør fra munnen eller øret! Dette burde ambulansetjenesten ha visst, og de burde ha hørt på vitnene rundt hendelsen inkl. 2 stk. sykepleiere.

Tenker på kona til Ali-det kunne faktisk ha vært unngått at Ali er i den tilstanden han er i. Det er klart at om legeteamet hadde kommet til raskere så kunne dem ha lettet på trykket i hjernen hans raskere og skaden hadde mest sansynelig blitt mindre enn det den er pr. i dag!

Jeg vet at vi ikke vet så mye sikkert om det, men jo raskere hjelp en skadet person får, jo mindre er tjangsen for at det vil gå riktig ille! Det er da barndomslære, er det ikke det da?

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da så.

At man bedømmer noe feil vil ikke si at man er rasist.

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Ja da så.

At man bedømmer noe feil vil ikke si at man er rasist.

Svarte du på mitt innlegg med å si: "At man bedømmer noe feil vil ikke si at man er rasist"

JEG har ikke nevnt noe om rasisme- har jeg?

Jeg tror faktisk IKKE att dette har noe med rase å gjøre, har jeg skrevet det noe sted?

Dette sitatet under her, har jeg skrevet tidligere:

Denne saken her er ubeskrivelig trist og den var veldig unødvendig.

Om det har med rasisme å gjøre kan man ikke bastant si med sikkerhet, men at ambulansepersonalet opptråtte feil her er det vel ingen tvil om?

Dette er ille! :kjefte:

Har vært på ferie, men fått med meg ett og annet som har skjedd av store nyhetsoppslag i Norge mens jeg var i utlandet!

La oss si at det ikke har noe med rassisme å gjøre!Da utelukker vi den gruppen som blir oversett av noen uansvarlige ambulansesjåfører.

Det betyr at vi ALLE, uansett hudfarge ville blitt oversett i en slik situasjon da!

Det er ikke lenger en liten etnisk gruppe som blir behandlet slik (selvsagt er det ille nok) men vi blir det ALLE sammen!

Det er jo værre!?

Så om du skal svare på mitt forrige innleg Donpedro, vennligst hold deg til det jeg skrev, og ikke putt inn ord som rasisme er du grei for det har jeg ikke sagt noe om.

Uansett så har ingen lov til å slå ned noen bare fordi dem blir snakket til, på lik linje med at ambulansetjenesten ikke skal ignorere noen som er så tydelig skadet som det Ali var og fortsatt er!

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ønsker å vri debatten over på gjerningsmannen bør starte sin egen tråd.

Dette handler om at man i Norge i dag må kunne forvente å bli hentet av ambulanse om man blir alvorlig kvestet av en voldsmann/kvinne - uavhengig av hudfarge.

Vold har vi alltid hatt i samfunnet vårt - og hvorledes vi kan bli kvitt eller redusere den er et interessant tema, men et helt annet tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt som skjedde er tragisk, men på hver sin måte!

Fokuset skulle helt klart vært mer på gjerningsmannen enn det har vært. Blind vold er vanlig DESVERRE.

Nå har det seg sånn at når det gjelder denne saken er det at i tilegg til denne blinde volden så gav ambulansepersonalet f...i fornærmedes tilstand og kun slang dritt til han??????

Skal ikke dette diskuteres og skrives om?

Dette må på dagsorden, ut i media ut til folket å bli debatert!

Dette har sikkert skjedd før også uten at det har vært så mange vitner til hendelsen... jeg er ganske sikker på at det finns mørketall her også... :tristbla:

NEI,det er ikke ambulansepersonalet sin skyld at Ali ble slått ned, men det er ikke gjerningsmannens skyld at ambulansepersonalet bedømte feil heller!

Det er ikke Alis skyld at han ble slått ned og det er heller ikke Alis skyld at ambulansetjenesten bedømte feil!

De som ønsker å vri debatten over på gjerningsmannen bør starte sin egen tråd.

Dette handler om at man i Norge i dag må kunne forvente å bli hentet av ambulanse om man blir alvorlig kvestet av en voldsmann/kvinne - uavhengig av hudfarge.

Vold har vi alltid hatt i samfunnet vårt - og hvorledes vi kan bli kvitt eller redusere den er et interessant tema, men et helt annet tema.

Helt enig, dette handler om amb.tjen. holdning og oppførsel til en hardt skadet mann, ikke om gjerningsmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tomat Mina

Hørte på P4 nyhetene om at han ene ambulansemannen overhode ikke vil gå ut med noen unnskyldning :forvirret:

Det minste han kan gjøre er vel det? :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tomat Mina Ali har våknet opp
Hørte på P4 nyhetene om at han ene ambulansemannen overhode ikke vil gå ut med noen unnskyldning :forvirret:

Det minste han kan gjøre er vel det? :forvirra:

ALI har våknet opp

http://www.vg.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er helt vanvittig. Jeg har full forståelse for at folk kan gjøre feil. Men det minste man kan forvente er vel at når feilen oppdages så beklager de som er ansvarlige for at den feilaktige avgjørelsen ble tatt?!! Og fremdeles stå på sitt når det er helt oppklart at man har bæsja hardt og brutalt på leggen, er for meg helt ufoståelig.

Ambulansepersjonalet sier at det virket som om Ali var ruset, er det slik at mennesker som er ruset på et eller annet ikke har krav på hjelp i alvorlige situasjoner? Dette er i hvertfall noe jeg aldri har hørt før, og jeg synes det er et ufattelig dårlig argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utroig provoserende

- Jeg føler at vi gjorde en god vurdering av pasienten og at ingenting tilsa at mannen burde bli innlagt på Ullevål, skal en av ambulansefolkene ha sagt under granskningen ifølge avisen.

Hvordan kan dem ha gjort det når mannen hadde hjerneblødning :klaske:

En av dem sier også i ettertid at han ikke ville handlet annerledes.

- Jeg vil ikke under noen omstendighet beklage min beslutning, skal han ha sagt ifølge Dagbladet. (©NTB)

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke be om unnskyldning

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...ingen/1.3209581

Hvordan har Dagbladet fått tilgang til disse opplysningene når den interne granskningsrapporten ikke er offentliggjort? Det foreligger ingen konklusjon i denne saken ennå. Ambulansepersonellet har ikke uttalt seg til media. Husk at dette mest sannsynlig er lekkasje fra en uferdig rapport. Vi har i beste fall fått utdrag fra et avhør som ikke er ment for offentligheten.

Dagbladet skriver også: "Mannen understreker likevel at han er lei seg for at Alis hjerneblødning ikke ble oppdaget tidligere."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Jeg føler at vi gjorde en god vurdering av pasienten og at ingenting tilsa at mannen burde bli innlagt på Ullevål, skal en av ambulansefolkene ha sagt under granskningen ifølge avisen.

Hvordan kan dem ha gjort det når mannen hadde hjerneblødning :klaske:

En av dem sier også i ettertid at han ikke ville handlet annerledes.

- Jeg vil ikke under noen omstendighet beklage min beslutning, skal han ha sagt ifølge Dagbladet. (©NTB)

:tristbla:

Disse utsagnene gjør at jeg gjerne vil høre hvordan denne ambulansesjåføren oppfattet situasjonen. Jeg var ikke på stedet og må ta alle forbehold, men jeg mener å ha lest at Ali ble oppfattet som en ruset person som sjanglet rundt og pisset på en av sjåførene.

Kan dette være så enkelt at de totalt har feiltolket hele situasjonen og at de ikke er onde mennesker som bør dømmes til evig pinsel?

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*
Disse utsagnene gjør at jeg gjerne vil høre hvordan denne ambulansesjåføren oppfattet situasjonen. Jeg var ikke på stedet og må ta alle forbehold, men jeg mener å ha lest at Ali ble oppfattet som en ruset person som sjanglet rundt og pisset på en av sjåførene.

Kan dette være så enkelt at de totalt har feiltolket hele situasjonen og at de ikke er onde mennesker som bør dømmes til evig pinsel?

Mener det er ondt å slenge dritt slik dem gjorde.

Uansett så skal vel rusede mennesker også få hjelp, spesielt når de blør kraftig fra munn og nese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan dette være så enkelt at de totalt har feiltolket hele situasjonen og at de ikke er onde mennesker som bør dømmes til evig pinsel?

Selvsagt. Men synes du virkelig at det vitner om god holdning at de tilsynelatende føler at de overhodet ikke har noe å beklage, nå i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Disse utsagnene gjør at jeg gjerne vil høre hvordan denne ambulansesjåføren oppfattet situasjonen. Jeg var ikke på stedet og må ta alle forbehold, men jeg mener å ha lest at Ali ble oppfattet som en ruset person som sjanglet rundt og pisset på en av sjåførene.

Kan dette være så enkelt at de totalt har feiltolket hele situasjonen og at de ikke er onde mennesker som bør dømmes til evig pinsel?

Ja la oss håpe det.

Men faktum er at de forhåndsdømte mannen fordi de trodde det var en person som de hadde en file på. Det vil si at de tolket alle signaler de fikk ut fra at filen hadde en tag om at dette var en farlig og ruset person.

Det betyr at farlige og rusede personer ikke får legehjelp hvis de blir slått ned i parken. Vi skal huske at der var politi på stedet, likevel har ambulansesjåførene valgt å ikke behandle personen fordi de stolte mer på sin forutinntatte oppfatning enn de faktiske forhold.

Det betyr også at rusede personer ikke får legehjelp dersom ambulansefolkene har en forutinntatt oppfatning av dem. Skal det være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Men synes du virkelig at det vitner om god holdning at de tilsynelatende føler at de overhodet ikke har noe å beklage, nå i ettertid?

Jeg har veldig vanskelig for å si noe om et menneskes holdninger uten å ha møtt det. Dessuten vet jeg hvordan mediene jobber. Mediene dyrker konfliktene og de spør alltid på en slik måte at de får en konfliktseskalerende uttalelse å referere til.

Det er jo åpenbart at det er blitt gjort feil, men i hvilken grad får man rettet opp denne feilen ved å skape nye ofre? For det virker jo som om noen var villige til å foreta hevnaksjoner når saken var på sitt heteste. Kanskje den eneste feilen som ble gjort, var at denne mannen feiltolket situasjonen?

Og hvilken straff fortjener han da?

Problemet vårt i en slik sammenheng er i midlertid medias troverdighet eller mangel på dette. Man gjengir saken på en sånn måte at konflikten settes mest mulig på spissen. På den måten får de noe å skrive om og noe å selge aviser på i dagene framover. De skriver det som passer inn i det bildet, og de utelater det som ikke passer.

Denne saken er svært forutsigbar i så måte. Alt er etter boka. Rett og slett for at vi skal føle mest mulig harme og hat overfor ambulansefolkene og politifolkene. For da kan de lage en oppfølgingshistorie om ambulansefolkene som føler seg truet av mobben o.s.v.

Jeg regner med at du ser mønsteret, for nå begynner nyansene å komme fram. Og da tones konfliktsnivået ned. Og bare for ordens skyld: Avisene og mediene generelt bryr seg ikke noe som helst om hvordan det går med Ali. Det er knekkende likegyldig...eller bedre...hvis utfallet blir fatalt og tragedien er et faktum, da er man bare glad til, for da ligger alt tilrette for en ny runde.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vanskelig se at det at ambulansepersonalet ber om unnskyldning gjør de til nye ofre. Og jeg mener ikke nødvendigvis at de skal straffes på noen måte, jeg vet alt for lite om denne saken til det. Men en unnskyldning synes jeg faktisk er helt på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...