Gå til innhold

Familiefar brutalt slått ned


Gjest Miss Antrop

Anbefalte innlegg

I dagens Aftenposten skriver statsadvokat Stein Vale:

"Det er iverksatt etterforskning av handlemåten til både ambulansepersonellet og polititjensestemennene. Fylkeslegen har også iverksatt undersøkelser. Først når hendelsesforløpet er på det rene, er det grunnlag for å ta stilling til om det foreligger kritikkverdige og eventuelt straffbare handlinger. For alle som er opptatt av rettssikkerhet og at alle borgere skal behandles med verdighet, er det ikke et pent skue å se hvordan det aktuelle ambulansepersonellet og de to politifolkene henges ut som rasister."

Jeg er så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De snakket direkte til ambulansepersonellet - og disse ville åpenbart ikke høre på dem.

Tror du AMK, som i utgangspunktet er restriktive til å sende ut biler, ville vurdert en tilskuers vurdering av skaden som mer riktig enn sitt eget ambulansepersonells vurdering?

Ja, jeg tror AMK ville lyttet til deres vurdering hvis deres observasjoner tydet på at den skadde hadde symptomer på alvorlig hodeskade. Har du så liten tillit til AMK atdu tror de ville ignoret det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror AMK ville lyttet til deres vurdering hvis deres observasjoner tydet på at den skadde hadde symptomer på alvorlig hodeskade. Har du så liten tillit til AMK atdu tror de ville ignoret det?

I praksis måtte de tilsidesette sine egne ansattes vurdering.

Nei, jeg tror ikke AMK ville gjort det.

Men kanskje poenget var at disse sykepleierne skulle båret den skadde ned selv.

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens Aftenposten skriver statsadvokat Stein Vale:

"Det er iverksatt etterforskning av handlemåten til både ambulansepersonellet og polititjensestemennene. Fylkeslegen har også iverksatt undersøkelser. Først når hendelsesforløpet er på det rene, er det grunnlag for å ta stilling til om det foreligger kritikkverdige og eventuelt straffbare handlinger. For alle som er opptatt av rettssikkerhet og at alle borgere skal behandles med verdighet, er det ikke et pent skue å se hvordan det aktuelle ambulansepersonellet og de to politifolkene henges ut som rasister."

Jeg er så enig!

Veldig bra sagt av Vale, og veldig sant! Det må være en enorm belastning for de involverte, og det er skremmende hvordan folk forhåndsdømmer både ambulansepersonell og politifolk. En ting er at ambulansepersonellet blir diskutert. En annen ting er at politifolkene, som var i ferd med å rekvirere kjøretøy, blir hengt ut på denne måten. Disse var ikke kompetente til å foreta en medisinsk vurdering, og jeg kan derfor ikke se hvorfor de har gjort noe galt.

Synes det er mye spekulasjoner i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen konkrete ting, men det er betimelig å spørre seg om ambulansepersonellet hadde kalt en dresskledd hvit nordmann for "svin" og etterlatt han på Karl Johan med hjerneblødning.

Dessuten er det ganske hårreisende av deg å gi mørkhudede kollektiv skyld for ting som kjønnslemlestelse etc, som et argument for at de ikke skal si fra om det de opplever som rasisme.

Hva med de som har en god utdannelse og søker 300 jobber og bare får avslag - fordi de har feil navn. Det er jo heller ikke rasisme.....

Hvis man er opptatt av likebehandling og respekt for enkeltindividet, bør man avstå fra å konkludere med rasisme før det foreligger håndfaste indikasjoner på at det er bakgrunnen.

Det er ikke jeg som gir mørkhudede kollektiv skyld for det negative som dras fram når vi omtaler mørkhudede innvandrere. Forsto du det slik, er det en misforståelse. Det jeg sier er at folks oppfatning om mørkhudede innvandrere lett kan bli en generaliserende oppfatning med alle disse negative faktorene. Mitt poeng er at frontene skjerpes for hver gang noen urettmessig hyler opp om rasisme, og da kan hatet bli såpass intenst at man mister sin rasjonelle fornuft og begynner å generalisere. Jeg ønsker ikke at det skal skje, men vi ser allerede tendenser til polarisering, og den kan du ta gift på at noen ønsker å benytte seg av, f.eks rent politisk.

Du ANTAR at det ikke er sjanse for at en lyshudet etnisk norsk person ikke ville blitt behandlet slik som i denne saken. Det bruker du som grunnlag for å anta at dette er en rasistisk motivert sak. Jeg reagerer på dette, og jeg kan positivt bekrefte at dine antakelser om dette er feil. Det har skjedd uttallige ganger at etnisk norske har blitt utsatt for en tilsvarende feilbehandling, UTEN at noen har ropt opp om rasisme. Derfor er du på veldig tynn is når du antar det du sier du antar.

Vi er imidlertid helt enige om at noe sviktet på flere punkter i denne saken, og nå gjelder det å finne ut hvordan dette kunne skje. Jeg har ikke tenkt å konkludere før hendelsesforløp og beveggrunnene for dette er fullstendig klarlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt poeng er at frontene skjerpes for hver gang noen urettmessig hyler opp om rasisme, og da kan hatet bli såpass intenst at man mister sin rasjonelle fornuft og begynner å generalisere. Jeg ønsker ikke at det skal skje, men vi ser allerede tendenser til polarisering, og den kan du ta gift på at noen ønsker å benytte seg av, f.eks rent politisk.

Vel mitt poeng er at rasisme finnes der ute. Det skjer hver eneste dag mot mange mennesker - og det er nesten komplett umulig å "bevise". Det skaper også hat og polarisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel mitt poeng er at rasisme finnes der ute. Det skjer hver eneste dag mot mange mennesker - og det er nesten komplett umulig å "bevise". Det skaper også hat og polarisering.

Det tror forsåvidt jeg også. Men man klarer aldri å få til et samarbeid mot rasismen hvis man først skal kalle den man skal samarbeide med for rasist. Og det blir i tillegg helt feil hvis man bare skal lete etter rasister blant lyshudede etniske nordmenn. Mitt inntrykk er at rasismen er like levende blant mørkhudede.

Hvis man skal løse et problem sammen, må man faktisk møtes som likeverdige parter. Hvis det første man gjør er å behandle hverandre som rasister, da får man ingen løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror forsåvidt jeg også. Men man klarer aldri å få til et samarbeid mot rasismen hvis man først skal kalle den man skal samarbeide med for rasist. Og det blir i tillegg helt feil hvis man bare skal lete etter rasister blant lyshudede etniske nordmenn. Mitt inntrykk er at rasismen er like levende blant mørkhudede.

Hvis man skal løse et problem sammen, må man faktisk møtes som likeverdige parter. Hvis det første man gjør er å behandle hverandre som rasister, da får man ingen løsninger.

Det finnes rasisme på begge sider, men det er åpenbart at rasisme i all hovedsak er et problem i forhold til majoritetsbefolkningens behandling av minoritetsgrupper.

Samarbeid er vel og bra, men jeg tviler på at de som faktisk er rasister ønsker noe samarbeide, eller ser på de "andre" som noen likeverdig part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes rasisme på begge sider, men det er åpenbart at rasisme i all hovedsak er et problem i forhold til majoritetsbefolkningens behandling av minoritetsgrupper.

Samarbeid er vel og bra, men jeg tviler på at de som faktisk er rasister ønsker noe samarbeide, eller ser på de "andre" som noen likeverdig part.

Det kan være at du har rett i at majoriteten bør ta mer hensyn til minoriteten. Men jeg har visse problemer med å finne grensegangen for hva som er rasisme og ikke.

Hvis jeg sier at gjengoppgjør med skytevåpen er typisk for kriminelle pakistanske ungdomsgjenger, er det i så fall en rasistisk uttalelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du har rett i at majoriteten bør ta mer hensyn til minoriteten. Men jeg har visse problemer med å finne grensegangen for hva som er rasisme og ikke.

Hvis jeg sier at gjengoppgjør med skytevåpen er typisk for kriminelle pakistanske ungdomsgjenger, er det i så fall en rasistisk uttalelse?

Nei, det ville jeg ikke si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja en tragisk sak. Men ikke særlig enestående mht følger av vold. Slikt skjer (desverre!) ganske regelmessig. Bare at denne får masse publisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tomat Mina
Ja en tragisk sak. Men ikke særlig enestående mht følger av vold. Slikt skjer (desverre!) ganske regelmessig. Bare at denne får masse publisitet.
Klart at dette skjer oftere enn denne episoden når det handler om blind vold, men saken er endog meget spesiell mht. abulansetjenestens oppførsel!

Men det er tragisk at sånne saker som dette må til for at fokuset blir rettet mot blind vold og svik i samfunnet.

Hadde Ali blitt tatt med med engang hadde hans tilstand vært bedre og mer stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Ali blitt tatt med med engang hadde hans tilstand vært bedre og mer stabil.

Det vet man ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tomat Mina
Det vet man ingenting om.

Nei det kan vi ikke vite, det kan man bare spekulere i!Vet ikke hva legene sier om det, men antar at jo fortere man får legebehandling jo mer kan man redde av diverse komplikasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er tragisk at sånne saker som dette må til for at fokuset blir rettet mot blind vold og svik i samfunnet.

Jeg synes vel problemet i denne saken er at det nettopp ikke har vært noe fokus på volden fornærmede ble utsatt for, og gjerningsmannen som utførte den.

Man må selvfølgelig ta tak i det som skjedde i etterkant, men hendelsen han ble utsatt for er vel ennå mer tragisk enn behandlingen han fikk (eller ikke fikk...). Ut fra medias dekning virker det som om det var ambulanse og politi som påførte skaden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å komme seg så hurtig som mulig for å få akuttbehandling når det er så voldsomme slag han fikk. En lege jeg snakka med, sa at det kan være avgjørende for om han kommer seg/overlever eller ikke. Er enig i at fokusen er mer på ambulansepersonalet og behandlingen han fikk (eller ikke fikk) enn han som slo han ned, han som virkelig gjorde skaden. Håper gjerningsmannen får en hard straff!

Endret av Tanita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra medias dekning virker det som om det var ambulanse og politi som påførte skaden....

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...