Gå til innhold

Fortalte du moren din

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk det også når jeg var 11 år :lur: Holdt på å grine når jeg skulle fortelle det til mor,svaret jeg fikk var ; "Ok :kaffe: :) " Selvfølgelig så var det ikke bind på badet så jeg måtte sykle ned til butikken å kjøpe,jeg var dødsflau over det,gikk å gjemte mg bak hyllene for å se om det var noen gutter fra skolen på butikken :sjenert: Jeg var også den eneste i klassen som hadde det, så det ble mye diskutering når jeg skippa svømminga flere ganger :skravle::ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For dem av oss som IKKE fikk den når vi var 11 (jeg var som sagt 17) var det faktsik på en måte en glede/lettelse når den kom.

Ikke det at jeg så frem til blod og smerter, men det var jo en fordel å få bekreftet at jeg "virket" jeg også, og når man er den absolutt siste i klassen så er det en gledelig nyhet å få den...

Skrevet
For dem av oss som IKKE fikk den når vi var 11 (jeg var som sagt 17) var det faktsik på en måte en glede/lettelse når den kom.

Ikke det at jeg så frem til blod og smerter, men det var jo en fordel å få bekreftet at jeg "virket" jeg også, og når man er den absolutt siste i klassen så er det en gledelig nyhet å få den...

Ja, da kan jeg tenke meg at det er annerledes ja, må være kjedelig å gå rundt og være bekymra om ting ikke virker som det skal.

(Er det åpningen av juleforumet du teller ned til?)

Skrevet

Egentig bekymrer jeg meg mer for at ting ikke fungerer nå jeg, enn jeg gjorde da. Det var jo kjekt at den kom, for kjipt å være den eneste som ikke hadde fått den, men jeg tenkte ikke på at noe kunne være så veldig "galt" egentlig, bare greit å få den, og fungere sånn som alle andre... (nå derimot, er det noe frustrerende å fortsatt ha en ustabil syklus (så lenge siden p-pilleslutt at det ikke skal være dem som tuller med meg lenger) menmen, jeg har da funnet ut av det, så jeg blir ikke overrasket av mensen lenger, i alle fall)

Og ja, det er nok juleforumet jeg teller ned til ja.

Det var så kjipt vær, jeg fikk sånn høstfølelse, det var rett og slett slik at jeg tenkte "nå er sommeren over, nå er det blitt høst allerede, jeg gleder meg til jul" og så... så teller jeg ned til juleforumet, for det ble så lenge å telle ned til jul...

Men da var vi borte fra tema ja...

Jaja, jeg visste meget godt om denne "damemageverken" som voksne damer fikk hver måned fordi de ikke var gravide. Jeg visste at dette skulle komme til meg også, mamma hadde snakket om det. Og selvsagt hadde jeg lest om mensen i blader og sånn. Og ettersom alle andre fikk den, så visste jeg jo at det før eller siden ble min tur også...

Og jeg visste jeg var sen.

Men ingen andre som har skrevet her var så sen som meg, var jeg sååååå ekstremt sen? 11 var jo tidelig trodde jeg, men mange fikk den da allerede?

Skrevet

Signerer denne. ;)

Eg nærma meg 16 år då mensen kom. Heilt frå eg fylte 15, gjekk eg rundt og bekymra meg for at mensen ikkje skule koma før 16-års dagen min! Eg hadde nemlig lest ein plass at jenter som ikkje hadde fått mensen innen dei fylte 16, burde undersøkast av lege. :tristbla:

Så gjett om eg var letta, då mensen kom før eg fylte 16! ;) Trur eg hadde fått fullstendig noia om eg ikkje hadde fått mensen før eg fylte 16, slik du opplevde!

Skrevet (endret)
Egentig bekymrer jeg meg mer for at ting ikke fungerer nå jeg, enn jeg gjorde da. Det var jo kjekt at den kom, for kjipt å være den eneste som ikke hadde fått den, men jeg tenkte ikke på at noe kunne være så veldig "galt" egentlig, bare greit å få den, og fungere sånn som alle andre... (nå derimot, er det noe frustrerende å fortsatt ha en ustabil syklus (så lenge siden p-pilleslutt at det ikke skal være dem som tuller med meg lenger) menmen, jeg har da funnet ut av det, så jeg blir ikke overrasket av mensen lenger, i alle fall)

Jaja, jeg visste meget godt om denne "damemageverken" som voksne damer fikk hver måned fordi de ikke var gravide. Jeg visste at dette skulle komme til meg også, mamma hadde snakket om det. Og selvsagt hadde jeg lest om mensen i blader og sånn. Og ettersom alle andre fikk den, så visste jeg jo at det før eller siden ble min tur også...

Og jeg visste jeg var sen.

Men ingen andre som har skrevet her var så sen som meg, var jeg

sååååå ekstremt sen? 11 var jo tidelig trodde jeg, men mange fikk den da allerede?

Sliter du med å bli gravid altså? Kva er det som ikkje er som det skal?

Eg var jo sein eg også, som ikkje fekk mensen før eg var 15 1/2 år, sjølv om eg ikkje var fult så sein som deg! Eg var også den siste jenta i klassen som fekk mensen. Og gjett om det var kjipt at søstera mi som er over 1 år yngre enn meg, fekk mensen rett før ho fylte 11 år! :sjenert: Kjipt å ha ei yngre søster som har hatt mensen i maaange år allerede, når ein sjølv får den.

Endret av Mirabella76
Gjest Peachbud
Skrevet

Jeg var 12 år gammel da jeg fikk mensen. Ble veldig overrasket, og hadde trodd det ville drøye lenger.

Hadde fått opplyst om mensen på skolen, men det var aldri blitt nevnt hjemme.

Jeg torde ikke si noe til mamma første dagen. Brukte dopapir i trusa. Tok det som en selvfølge at jeg måtte opplyse om det hjemme. Mamma brukte tamponger, og vi hadde ingen bind liggende. Klikk Libresse ble jeg ikke medlem av før lenge etterpå.

Dagen etterpå skulle vi dra til barneteateret jeg gikk på. Mamma sa at vi måtte skynte oss. "Nei", sa jeg. "Jeg må skifte truse". "Skift truse da", sa hun. "Jeg trenger bind", sa jeg. "Åja", sa mamma, myk i stemmen. Så dro hun og kjøpte det. Tror det tok lang tid før jeg torde å kjøpe selv. Jeg syntes det var flaut, og visste ikke om noen venninner som hadde mensen. Ville helst ikke at noen skulle vite at jeg hadde det, og ble pinlig berørt hver gang venninner snoket i skapene på rommet mitt, og fant bind.

En kveld noen dager etter, lå jeg i dobbeltsenga sammen med mamma. Det var mørkt. Hun sa jeg måtte legge meg, men jeg ville gjerne prate. "Hvor gammel var du da du fikk mensen?" spurte jeg. "Jeg husker ikke", sa hun kort.

Hvis jeg får døtre, vil jeg snakke om det i god tid før det kan tenkes at de får mensen. Når jeg selv har pratet om det, vil det nok bli lettere for dem å også gjøre det. Jeg vil informere om hvor det ligger bind i tilfellet de velger å ikke nevne det for meg. Synes det kan være greit å prate litt om mensen når de har fått det, dersom de ønsker det.

Skrevet

Om noe ikke er som det skal vet jeg ikke.

Jeg sluttet ikke med p-piller for å bli gravid, men pga bivirkninger, og gikk over til temping som prevensjon. så jeg har funnet ut at jeg har eggløsning (så snart pillene sluttet å rote med syklusen min) men altså uregelmessige, og tidvis litt lange sykluser. Men pga tempingen vet jeg når jeg har el, og derved når mensen skal komme.

"heldigvis" har jeg bare en yngre bror jeg, så jeg opplevde ikke at yngre søsken fikk mens før meg i alle fall. For jeg var sein ja. Men ettersom mamma også var sent ute med sin mens, så var jeg sånnsett litt forberedt på at det kunne bli sånn.

Men heldigvis hadde ikke jeg lest at man burde til legen om man passerte 16, for jeg er ganske sikker på at jeg var 17 før jeg fikk skikkelig mens.. hadde sikkert fått "panikk" om jeg burde vært til legen, for DET ville vært flaut det.... i alle fall i den alderen ja.

Skrevet (endret)
Om noe ikke er som det skal vet jeg ikke.

Jeg sluttet ikke med p-piller for å bli gravid, men pga bivirkninger, og gikk over til temping som prevensjon. så jeg har funnet ut at jeg har eggløsning (så snart pillene sluttet å rote med syklusen min) men altså uregelmessige, og tidvis litt lange sykluser. Men pga tempingen vet jeg når jeg har el, og derved når mensen skal komme.

"heldigvis" har jeg bare en yngre bror jeg, så jeg opplevde ikke at yngre søsken fikk mens før meg i alle fall. For jeg var sein ja. Men ettersom mamma også var sent ute med sin mens, så var jeg sånnsett litt forberedt på at det kunne bli sånn.

Men heldigvis hadde ikke jeg lest at man burde til legen om man passerte 16, for jeg er ganske sikker på at jeg var 17 før jeg fikk skikkelig mens.. hadde sikkert fått "panikk" om jeg burde vært til legen, for DET ville vært flaut det.... i alle fall i den alderen ja.

Eg tolka det som om du prøvde å bli gravid, sidan du skreiv om dei lange syklusane dine som lagde kluss. Beklagar misforståelsen!

Heldig du, som slapp å ha yngre søstre som fekk mensen lenge før deg. ;) Ikkje noko kult det, nei! Eg er den einaste i famlien min som har fått sein mens, så eg var ikkje forberedt på det! Mora mi var 12 år då ho fekk mensen, den eine søstera mi var som sagt nesten 11 år, og den andre søstera mi var 12-13 år då ho fekk mensen. Så kvifor eg var så sein, det veit eg ikkje...

Flaks for deg at du ikkje hadde lest at ein burde gå til legen, dersom mensen ikkje hadde kome innan ein fylte 16 - for då tippar eg du hadde blitt rimelig stessa. ;) Det stressa iallfall meg å vita det, når 16-års dagen min nærma seg, uten at mensen hadde dukka opp. Gjett om det hadde vore flaut å gått til legen med noko slikt i den alderen, ja! :sjenert: Huff og huff! Jammen glad eg slapp det.

Endret av Mirabella76
Skrevet

(Glede meg til juleforumet jeg og :sjenert: )

Men ingen andre som har skrevet her var så sen som meg, var jeg sååååå ekstremt sen? 11 var jo tidelig trodde jeg, men mange fikk den da allerede?

Ja, 11 er veldig tidlig ja. Jeg husker at jeg leste i en bok at det var vanlig at mensen kommer i 13-14 års alderen, så derfor måtte jeg spørre mamma om det var sant at det var mensen jeg hadde fått :ler: Synes selv at det var tidlig, kunne godt ha drøyd seg noen år til :sprettoy:

Skrevet

Jeg fikk den sommeren jeg skulle begynne på Ungdomskolen så jeg var vel 13 år. Jeg bare tok bind i skapet og kastet det i søpledunken på badet så hun merket det ganske fort, i og med at hun vasket badet den ettermiddagen. Hun bare spurte om jeg trengte andre bind men jeg hadde masse fra Libresse klubben så det var ikke nødvendig.

Vi jentene i klassen hadde to år tidligere hatt en del samtaler med gymlæreren ang mensen og gym/svømming og dusjing. De jentene med mensen fikk en nøkkel og lov å bruke handikap dusjen. Så jeg så vel egentlig frem til å slippe å dusje i fellesdusj!

Men jeg er glad det ikke skjedde på leir eller noe sånt. Hjelpes, hva skulle en gjort da!

Venninnen min fikk det etter sin to år yngre søster og synes det var kjempe flaut.

Gjest ¤*Morgensol*¤
Skrevet

Jeg fikk den da jeg var 13 år. Jeg fortalte det ikke selv. Jeg fikk det på skolen, så lærinna mi ringte hjem og spurte om de kunne komme med noe klær til meg. Og da var det naturlig at hun fortalte hvorfor jeg trengte rene klær.

Skrevet

Jeg fikk mensen 30. juni 1998, under fotballkampen mellom England og Argentina i VM :P (var 12 år) Hadde vært pottesur et par dager i følge mamma, og hadde veeeldig kort lunte, så hun skjønte hva som var i gjære, og derfor kom det ikke som noen overraskelse at jeg ropte fra badet før jeg skulle legge meg.. Så viste hun meg hvor bindene var (jeg visste jo det, for vi hadde hver vår trusekurv i hver vår hylle) og sa at det var lurt å bruke nattbind om natta..

Så oppdaget jeg at hun hadde skrevet i filofaxen sin med rød skrift "BM" med ring rundt, og jeg trodde jo alle skjønte hva det betydde, så jeg ble jo kjempesur.. :) Men hun mente at det var ingen som skjønte hva de betydde HVIS de så det, men jeeeeeg visste, og det var nok.. Det var også viktig at pappa ikke fikk vite det, men jeg tror nok han fikk beskjed ganske fort..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...